Opakowania ekologiczne w e-handlu

Branża e-commerce lubi stawiać na pro-ekologiczne działania. Klienci, nabywający produkty online, coraz częściej decydują się na rozwiązania, które nie absorbują zanadto zasobów przyrody. Trend ten widoczny jest także w aspekcie wykorzystania opakowań przeznaczonych do przekazania towaru konsumentom. Coraz częściej odchodzi się od syntetycznych, foliowych owijek – na rzecz tekturowych kartonów w pełni poddających się recyklingowi. Cena produktów, choć nadal jest ważna, nie zawsze jest kwestią decydującą. Świadomi konsumenci mając do wyboru dwa podobne produkty, chętniej wybiorą ten, którego wysyłka będzie zrealizowana z dbałością o przyrodę. 

Jako społeczeństwo zdajemy sobie sprawę z tego, że losy planety są w naszych rękach. Nieracjonalna gospodarka leśna, masowa produkcja i brak dbałości o recykling śmieci wróżą nam nie do końca świetlaną przyszłość. Świadomość ludzi w tym zakresie zaczyna się zmieniać, co jest widoczne także w kontekście funkcjonowanie e-sklepów. Dlaczego stosowanie opakowań ekologicznych w e-handlu jest tak ważne? Czy rzeczywiście można kogoś przekonać biodegradowalnym kartonem? Omawiamy te kwestie w treści zamieszczonej niżej.
 

Tańsze opakowanie w e-handlu – nie znaczy lepsze

W dobie powszechnej i natychmiastowej dostępności do różnych informacji, konsumenci w mgnieniu oka są w stanie sprawdzić dane dotyczące poszczególnych firm i ich usług realizowanych online. Nie da się już, generalnie rzecz biorąc, zaskoczyć konsumenta zwykłym i masowo tworzonym towarem, który jest bliźniaczo podobny do konkurencyjnego. Internauta bardzo łatwo sprawdzi, porówna i dokona wyboru spośród kilku, a czasami nawet kilkudziesięciu ofert sprzedażowych. Sprzedawcy muszą zatem zaimponować odbiorcy w nieco inny sposób, pamiętając ciągle o wszystkich pozostałych istotnych kwestiach dotyczących produktu. Ekologiczne rozwiązania polegają nie tylko na zmianie wizerunku firmy, ale również na dbałości o pozostałe kwestie, np. podczas tworzenia zamówień. Warto w tym kontekście brać pod uwagę to, co o całym przedsięwzięciu sądzą internauci. Ich zdanie jest brane pod uwagę przez wszystkie znaczące marki funkcjonujące w e-sprzedaży. To właśnie dzięki opinii konsumentów przedsiębiorstwa dostają informacje zwrotne na temat tego, które podejmowane działania przynoszą pozytywny skutek. Tak samo jest w kontekście wykorzystania opakowań w e-handlu.

nadmiar-smieci

Znacząca część osób (ok. 40% wg badania Nielsen) dokonująca zakupów online jest zaniepokojona ilością odpadów pozostających w obiegu. Zdaniem respondentów śmieci jest zbyt dużo, a przesyłki są pakowane nieracjonalnie. Duża ilość śmieci, pozostałości i papierowych elementów jest dla klientów e-sklepów niepokojąca. W ostatnich latach widoczny jest duży wzrost świadomości ekologicznej konsumentów, co odbija się na preferencjach zakupowych odbiorców. Wiele osób nie wie, co zrobić z problematycznymi opakowaniami, w których wysyłane są zakupione produkty. W przypadku wykorzystania biodegradowalnych kartonów, problem ten częściowo się rozwiązuje. Systematyczne wzrosty cen za wywóz śmieci sprawiają, że coraz więcej osób preferuje otrzymanie przesyłek, które można łatwo zgnieść, posortować i zutylizować. Racjonalne zarządzenie procesem pakowania przesyłek jest działaniem, które działa na korzyść zarówno sprzedawców, jak i odbiorców.
 

Dlaczego opakowania ekologiczne w e-handlu są przyszłością?

Widocznym trendem w ramach funkcjonowania branży e-commerce jest przeorientowanie sposobu tworzenia przesyłek. Klienci coraz częściej starają się dbać o środowisko naturalne, dlatego chętnie wybierają produkty przysyłane w biodegradowalnych opakowaniach. Taki stan rzeczy pozwala stosunkowo niewielkim kosztem własnym zadbać o stan przyrody, nie rezygnując tym samym z innych korzyści związanych z zakupami przez Internet. Wszystko wskazuje na to, że taki stan rzeczy będzie nadal się utrzymywać, co więcej, przyszłe decyzje polityczne mogą zaostrzyć kurs w celu jak największego ograniczenia zbędnych odpadów w obiegu.

przepisy-unijne-dla-opakowan

Każdy mieszkaniec Europy, uśredniając tę wartość w stosunku rocznym, produkuje kilkaset kilogramów odpadów. Znaczną część tych śmieci stanowią wszelkiego rodzaju opakowania, folie czy kartony, które tuż po wykorzystaniu stają się niepotrzebne. Recykling kartonów, opakowań i tektury pozwala nie tylko zoptymalizować produkcję śmieci, ale również zastąpić trudne w degracji odpady bardziej ekologicznymi zamiennikami. Przedsięwzięcie jest ważne, aby doprowadzić do sytuacji, w której nie będziemy musieli się martwić o przyszłość naszej planety. Z tego też względu część renomowanych marek wdraża możliwość odsyłania kartonów po przesyłkach – tak, aby mogły zostać ponownie wykorzystane przez firmę. Jest to rozwiązanie posiadające obopólną korzyść – sprzedawca może ponownie wykorzystać karton, a kupujący pozbywa się śmieci bez ponoszenia kosztów.

Dlaczego ponowne wykorzystanie opakowań jest ważne?

Recykling ma bardzo duże znaczenie dla gospodarki kraju. Pozwala także zaoszczędzić indywidualnym konsumentom na wszelkiego rodzaju opłatach, przy jednoczesnym zadbaniu o stan środowiska. Przetwórstwo odpadów pozwala znacząco ograniczyć ilość surowców potrzebych do wytwarzania takich samych produktów w przyszłości. Jak doskonale wiemy, zasoby naturalne są mocno ograniczone, a masowa produkcja w dużym stopniu ogranicza możliwości ich niekontrolowanego wydobywania. Z czasem nasze środowisko może znacząco zubożeć, dlatego powstaje tak wiele przedsięwzięć ukierunkowanych na ratowanie planety.

recyklingowane-opakowania

Rozwój branży recyklingu jest równie istotny – choćby dlatego, że dzięki tym trendom powstają nowe, bardzo pożyteczne, miejsca pracy. Recykling ma wymiar nie tylko masowy, ale może przybierać znacznie mniejszą skalę. Każdy z nas, w warunkach domowych, może zadbać o ponowne wykorzystanie przedmiotów, które z jakichś względów tracą swoje pierwotne walory użytkowe. Dobrym przykładem są opakowania, w których przychodzą do naszych domów produkty zamówione z e-sklepów. Zużyty karton możemy:

  • wykorzystać ponownie do zapakowania przesyłki zwrotnej;
  • zanieść do punktu zbierania makulatury i otrzymać płatność, jeśli oczywiście posiadamy wystarczającą ilość opakowań;
  • przerobić na zabawkę dla dzieci, konstruując z nich bajkowy domek w stylu DIY;
  • wykorzystać jako budkę dla kota, zamiast kupować tego typu karton w sklepie – czworonogi uwielbiają drapać tekturę i się w niej chować.
 

Czy zastosowanie ekologicznych opakowań w e-handlu może przynieść sukces?

Zdecydowanie tak, jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość przeorientowania polityki firmy w bardziej przyjazną środowisku. Przedsiębiorstwa, wykorzystujące ekologiczne rozwiązania, są postrzegane jako bardziej wiarygodne i mocniej zaangażowane w sprawy ważne dla społeczeństwa. Mimo, że trendy ekologiczne nie są jeszcze całkowicie dominujące, to już w niedługim czasie konsumenci mogą po prostu zacząć żądać zmiany polityki firm, dla których problem pozostaje niezauważalny.

ekologiczny-symbol

Można zatem stwierdzić, że opakowania ekologiczne w e-handlu będą swojego rodzaju dźwignią handlu. Podmioty, które nie będą chciały przestawić swojej polityki sprzedażowej na przyjazną środowisku – mogą zacząć tracić, nie tylko pieniądzę, ale także klientów i swoją renomę. Na czym może polegać ekologiczne i zrównoważone tworzenie przesyłek w e-commerce? Wyróżniamy 5 punktów, które pozwolą odpowiedzieć na to pytanie.

  1. Pakowanie towarów w sposób zrównoważony – optymalne wykorzystanie wypełniaczy i odpowiedni dobór wielkości kartonu.
  2. Ponowne wykorzystanie opakowań przychodzących do firmy.
  3. Rezygnacja z niebiodegradowalnych foliowych elementów pakowych.
  4. Wykorzystanie minimum materiałów do pakowania – przy zachowaniu trwałości paczki.
  5. Wystosowanie prośby do konsumentów o nadanie paczki zwrotnej w tym samym opakowaniu.
 

Przykłady ekologicznych opakowań dla e-commerce

Ogromna dostępność różnego rodzaju opakowań sprawia, że nie ma już potrzeby zakupu kartonu w jednym rozmiarze. Dziś można wybrać ściśle dopasowany karton wykrojnikowy czy ekologiczną torbę papierową, w której umiejscowimy przedmioty trafiające na sprzedaż. Nie należy jednak, w imię ochrony przyrody, rezygnować z dodatkowych zabezpieczeń, które mają na celu ochronę transportowanego towaru. Do ubezpieczenia przedmiotów w paczkach można wykorzystać naturalny wypełniacz papierowy w formie wiórków. Stanowi on świetny zamiennik dla foliowych wypełniaczy. Jest biodegradowalny, ekologiczny i spektakularnie się prezentuje zwiększając pozytywne odczucia osoby otwierającej paczkę. Można bowiem wykorzystać nie tylko standardowy wypełniacz w kolorze brązowym, ale także barwione egzemplarze – różowy, zielony czy niebieski. 

Ograniczanie produkcji jednorazowych opakowań zostało uwarunkowane prawnie w wielu państwach, w tym także dyrektywami Unii Europejskiej. W przepisach prawnych wyszczególniono, które materiały spełniają zrównoważone normy techniczne. Wśród ekologicznych opakowań wyróżna się m.in. te sporządzone z papieru recyklingowanego. Innym rodzajem eko-materiału jest plastik pochodzący z przetwórstwa, mąka kukurydziana, bambus czy biomasa. Skutkiem nadmiernego opakowywania towarów jest znaczne zwiększenie ich masy. W skali mikro nie jest to szczególnie odczuwalne, ale jeśli spojrzymy z innej perspektywy, to zbędne opakowania stanowią olbrzymi tonaż globalnego transportu. Wraz z nieracjonalnym wykorzystaniem opakowań rośnie też generowany ślad węglowy. Głównym celem działań pro-ekologicznych jest walka z tego typu zjawiskami poprzez wdrożenie rozwiązań zrównoważonego pakowania. 
 

Opakowania ekologiczne w branży e-commerce – podsumowanie

Materiały trudne do przetworzenia, takie jak styropian czy plastik, są skutecznie wypychane przez bardziej ekologiczne wersje. To dobra wiadomość dla przedsiębiorstw, które zastanawiają się nad całkowitym przejściem na biodegradowalne opakowania do tworzenia przesyłek. Choć na świecie jest niewiele rzeczy absolutnie pewnych, to wiedza o tym, że biodegradowalne opakowania są przyszłością – jest niepodważalna. Sprawdź, które z opakowań najbardziej pasują do profilu twojego biznesu.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Materiały do pakowania

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *