Oczekiwania od rynku e-commerce w 2023 roku

Sylwester już za nami. Powoli, aczkolwiek zdecydowanie wkraczamy w rok 2023. Co czeka rynek e-commerce w tych nadchodzących miesiącach? To, że pojawią się nowe szanse, jest oczywiste, warto jednak pamiętać, że towarzyszyć im będą często wyjątkowo trudne wyzwania. Zaliczyć można do nich m.in. stale rosnące oczekiwania Klientów. Wspomnieć warto również o rozwoju działalności na rynkach zagranicznych oraz o ochronie danych osobowych. A to tylko niektóre z wyzwań i możliwości, jakie staną przed przedsiębiorcami próbującymi zgłębiać tajemnice rynku internetowego. Jak według prognoz ma wyglądać e-commerce 2023 roku? Na co szczególną uwagę będą musieli zwracać sprzedawcy? Na wszystkie te pytania i na wiele więcej, postaramy się odpowiedzieć w naszym artykule.

Grafika online shopping
 

Światowy i polski rynek e-commerce – jak wyglądać ma przyszłość?

Przewidywania były takie, że globalna wartość sprzedaży e-commerce w roku 2022 wyniesie jakieś 5,7 biliona dolarów, co cechowało się będzie dynamiką na poziomie aż 9,6% w stosunku do 2021 roku. Są to dane, które prezentowane były na Statista. Czyli platformie internetowej, która specjalizuje się w danych rynkowych oraz konsumenckich. Najbliższe 4 lata mają doprowadzić do zwiększenia się rynku e-commerce o ponad 56%, czyli do wartości gdzieś około 8,14 biliona dolarów.

Jak natomiast wygląda rynek polski w tym zestawieniu? Zakłada się, że do 2027 roku wzrośnie on do 187 miliardów złotych, co dałoby udział w sprzedaży detalicznej na poziomie 17 punktów procentowych. Oznaczałoby to, że ma on wzrosnąć o ponad 94 miliardy. A jakie kategorie produktowe, będą najbardziej się do tego wzrostu przyczyniać? Zakłada się, że będzie to moda, elektronika oraz zdrowie i uroda. Dane te są zaczerpnięte z raportu „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”, który opracowany został przez firmę Strategy&Polska (PWC).
 

Z jakimi wyzwaniami będą mierzyć się sprzedawcy online?

Proaktywni sprzedawcy internetowi będą mieli przed sobą wiele wyzwań, ale pokonanie ich może otworzyć im drogę do naprawdę ogromnych możliwości. Wraz ze wzrostem sprzedaży, z pewnością wzrośnie również konkurencja. Dlatego warto zadbać o budowanie relacji z Klientami, chociażby np. przez personalizowane kartony lub taśmy pakowe. Zwrócić uwagę na estetykę pakowania zamówień poprzez odpowiedni dobór wypełniaczy do paczek. O co jeszcze należy zadbać?

Schemat E-commerce i wyzwań stających przed przedsiębiorcą
 

Wciąż rosnące oczekiwania konsumentów

Czasy, w których Klient uwagę zwracał wyłącznie na cenę produktu, który kupuję, czy na koszt wysyłki dawno już minęły. Choć faktycznie, jest to czynnik niezwykle ważny, to jednak zdecydowanie sprzedawcy online muszą radzić sobie z coraz bardziej wymagającymi konsumentami. W skrócie można powiedzieć, że klienci oczekują szybkiego, wygodnego i przyjemnego doświadczenia zakupowego. Jest to jednak bardzo rozbudowane zagadnienie. Wpływ na to, czy klient uzna, Twój sklep za spełniający jego oczekiwania może mieć wpływ np. to, że wykorzystujesz produkty ekologiczne, a także ilość i forma dostępnych metod płatności, czy też możliwość śledzenia przesyłki. Dbając o każdy detal, masz szansę na to, aby przekonać do siebie konsumentów i zbudować z nimi relację.
 

Większa konkurencja – również ze strony marek D2C

Czym jest relacja D2C, czyli direct-to-consumer? Jest to model sprzedaży polegający na oferowaniu produktów docelowemu klientowi z pominięciem pośredników. Prognozy na 2023 rok są takie, że właśnie ta forma zanotuje dynamiczny wzrost. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim z uwagi na bardzo przystępne pod względem zarówno cenowym, jak i prostej obsługi rozwiązania IT. Co więcej, planując strategie marketingowe, coraz częściej wykorzystują influencer marketing, który cieszy się bardzo dużą oglądalnością – można to zaobserwować na różnego rodzaju mediach społecznościowych, takich jak np. Instagram, czy TikTok. Co zrobić, aby skutecznie walczyć z tą formą sprzedaży i mieć szansę na przebicie się? Oferować konsumentom obsługę na najwyższym poziomie, inwestować w innowacyjne działania reklamowe oraz dbać o zapewnianie wysokiej jakości produktów.

Grafika wykresów i statystyk
 

Handel transgraniczny

Granice – zwłaszcza jeśli chodzi o handel, coraz bardziej się zacierają. Między innymi właśnie dlatego handel transgraniczny będzie dawał branży e-commerce coraz większe możliwości rozwoju, dzięki udostępnieniu dotąd odległych rynków. Możliwość oferowania produktów na platformach takich jak Amazon czy eBay pozwala na dotarcie do zupełnie nowych potencjalnych Klientów. Nie ma żadnych przeciwwskazań w promowaniu własnej witryny poza granicami kraju. Należy jednak pamiętać w takiej sytuacji o kilku ważnych aspektach. Po pierwsze oferowanie wsparcia Klientów w różnych językach. Zadbanie o sprawny system płatności, czyli przede wszystkim współpraca z dostawcami oferującymi obsługę transakcji w różnych walutach. W tym przypadku konieczne będzie również zadbanie o odpowiedni system dostaw – zarówno pod względem kurierów, jak i materiałów niezbędnych do pakowania przesyłek, takich jak np. folia bąbelkowa, folia stretch, czy kartony i taśmy pakowe.
 

Zadbanie o bezpieczeństwo danych

Czy to wyzwanie wyłącznie na rok 2023? Niestety nie. Sprzedawcy zmagają się z nim od bardzo dawna i z pewnością będą robić to nadal w kolejnych latach. Zapewnienie bezpieczeństwa danych klientów jest podstawą, tak samo, jak szybka realizacja zamówienia, czy miła obsługa. Ilości danych, jakie przechowuje się na serwerach sklepowych, są ogromne, wśród nich znajdują się nie tylko imiona i nazwiska, ale również numery konta bankowych, numery telefonów. Konieczne jest to, aby były one zabezpieczone przed wszelkiego rodzaju wirusami, czy też cyberatakami. Na szczęście, na rynku dostępnych jest coraz więcej firm, które specjalizują się w tego typu zabezpieczeniach.

Pracownik sklepu online przy laptopie z kubkiem kawy
 

Zachowanie spójności podczas korzystania z różnych kanałów sprzedażowych

Jako sprzedawca masz możliwość prezentowania swoich produktów nie tylko na swoim sklepie, ale również na różnego rodzaju platformach sprzedażowych. Ważne jest jednak to, aby każdemu klientowi zapewnić podobne doświadczenia zakupowe na najwyższym poziomie. Jak to zrobić? Przede wszystkim, zwracając uwagę na takie aspekty jak dostępność produktów oraz usług, opcje wysyłki i płatności, jak również komunikację.

Dane, które postaraliśmy się zebrać, z pewnością pokazują, że branża e-commerce w 2023 roku będzie się prężnie rozwijała. Bez wątpienia szybkie tempo oraz zmieniające się niemal ciągłe środowisko biznesowe sprawią, że wyzwań, jak i możliwości będzie wiele. To, czy Twoja firma nadążała będzie za trendami i oczekiwaniami klientów zależy głównie od Ciebie.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Kartony

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *