SPIS TREŚCI
Pierwszy sklep internetowy pojawił się w Polsce w roku 1994. Od tamtego czasu wiele rzeczy uległo zmianie, a rynek e-commerce bardzo mocno się rozwinął. W 2019 roku przekroczona została bariera 50 miliardów złotych – wartość rynku. Jak radzi sobie w świecie wirtualnym branża modowa? Okazuje się, że według statystyk bardzo dobrze. I to pomimo tego, że często słychać głosy, że zamawianie ubrań online nie jest dla wszystkich komfortowe, gdyż nie ma możliwości sprawdzenia materiału, jakości oraz rozmiaru. Naprzeciw konsumentom w tym zakresie wychodzi oczywiście prawo. 14 dni na zwrot towaru jest standardem w przypadku zamówień online, a niektóre sklepy wydłużają jeszcze ten czas – doskonałym przykładem jest Zalando, które daje swoim Klientom aż 100 dni na zwrot zakupionych towarów.
Czego Klienci oczekują od sprzedawców internetowych
Czynniki mające wpływ na podjęcie decyzji o zakupie danego produktu są różne. Poczynając od ceny i niskich kosztów, poprzez krótki czas oczekiwania, kończąc na ciekawym blogu. Jak się okazuje, wśród tych wymagań znaleźć można także te dotyczące opakowania i zabezpieczenia przesyłki na czas transportu. Ogromne znaczenie ma estetyka, trwałość i wygląd. A także personalizacja, która utrwala nazwę marki w pamięci konsumenta i pomaga w budowaniu trwałych relacji.
Wybieraj opakowania, które zadbają o pozytywne wrażenia podczas pierwszego kontaktu fizycznego
Stare przysłowie mówi „jak Cię widzą, tak Cię piszą” w kontekście zakupów internetowych można byłoby je trochę zmodyfikować, np. jak Cię widzą, tak oceniają Twój sklep i podejście do Klienta. Niemniej jednak nie da się ukryć, że po złożeniu zamówienia i w przypadku braku jakichkolwiek komplikacji nie licząc wiadomości e-mail najczęściej wysyłanych w sposób automatyczny przez sklep po zmianie statusu zamówienia, Klient ma kontakt z Twoją firmą w momencie odebrania przesyłki. Jest to moment, w którym albo ciekawość konsumenta zostanie pobudzona dzięki ciekawemu opakowaniu, albo zostanie zastąpiona złością czy też zawodem, że przesyłka nie zachęca do otwarcia. Niby nic wielkiego, a jednak może się okazać, że znacznie zmniejsza to satysfakcję z otrzymanego produktu.
Dlaczego o wyborze opakowań nie należy myśleć na samym końcu
Piękna prezentacja produktów na stronach internetowych, ciekawe zdjęcia i opisy sprawiające, że Klienci niemal czują ten materiał prześlizgujący się między palcami. A także miękkość tkanin, które otulają ich ciało. Przystępna i szybka forma składania zamówień, wiele różnych form płatności i przesyłki, odpowiednia reklama i prowadzone konta na portalach społecznościowych. To wszystko, co wymieniliśmy, jest na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o troskę o Klienta. Jednak gdzie w tym wszystkim wybór opakowań? Niestety bardzo często na szarym końcu. Jednak biorąc pod uwagę kwestie budowania relacji z Klientem, kwestie estetyki jest to błąd.
Pierwsze wrażenie Klienta – masz na to kilka sekund
Oczywiście ciężko jest powiedzieć, że opakowanie stanowi element wpływający finalnie na decyzje zakupowe. Jednak należy poświęcić mu szczególną uwagę, gdyż ma niebagatelne znaczenie m.in. w postrzeganiu marki oraz kształtowaniu wizerunku. Pamiętaj o tym, że rozmawiamy o branży modowej. A co jak co, ale można powiedzieć w tym przypadku, że kwestie estetyki mają wyjątkowo duże znaczenie. Zwłaszcza jeśli np. Twoją formą reklamy jest unboxing. Kilka słów na ten temat możesz znaleźć w naszym artykule „Unboxing świąteczny – jak zachęcić Klientów do zakupów?„.
Jakie powinny być nowoczesne opakowania w branży modowej?
Opakowania i kartony dostępne są na rynku w wielu różnych rozmiarach. Szeroki wybór przyczynia się, chociażby do tego, że bez problemu możesz wybrać kartony – również pod względem jakości wykonania – które spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających Klientów. A korzystając z oferty sklepu Neopak możesz też zdecydować się na personalizację. Jako producent zapewniają oni nie tylko korzystne ceny, ale również wysoką jakość świadczonych usług. Na co zwracać uwagę podczas wyboru kartonów – oprócz wykonania i rozmiaru? O personalizacji już wspominaliśmy, jednak jest to znaczący punkt, dlatego warto zaznaczyć to jeszcze raz. Oprócz tego możesz zadbać np. o możliwość łatwego otwarcia przesyłki, a także wykorzystania kartonu do ewentualnego zwrotu zamówionych produktów.
Wybór opakowania – podejście, które pozwoli wyróżnić Twoją markę
Nie do końca, będzie to nawiązanie do kartonów, czy różnego rodzaju opakowań. Jednak, czy pamiętasz może wiadomość SMS, czy e-mail przychodzące od pewnej firmy zajmującej się logistyką? Ciężko sprecyzować, o którą firmę chodzi, prawda? A co jeśli powiem, że wiadomości te informowały w sposób kreatywny, ciekawy i zabawny o tym, że Twoja paczucha wyruszyła w drogę? Oczywiście, jak zakładam, każdy wie, o jaką firmę chodzi. Właśnie takie efekty może dać zwracanie uwagi na to, w jaki sposób komunikujesz się ze swoim Klientem. Spersonalizowane przesyłki, które wyróżniają się elementami identyfikacji wizualnej, zdecydowanie przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności. Zapamiętanie nazwy, w połączeniu z pozytywnymi doświadczeniami sprawia, że konsumenci chętnie do Ciebie wracają. A także polecają swoim znajomym, czy też nieznajomym poprzez opinie w internecie.
Jakich rozmiarów karton wybrać?
Wybór na rynku opakowań jest niezwykle duży. Jeśli chodzi o rozmiar, to możesz wybrać np.:
- kartony A3;
- kartony A4;
- kartony A5 czy też A6;
- kartony płaskie i podłużne;
- kartony regulowane;
- duże kartony albo małe pudełka kartonowe.
Dlatego wybór odpowiedniego kartonu nie powinien być problemem. Jak się okazuje jednak, bardzo często jest. Sprzedawcy nie przywiązują wagi do pustych przestrzeni. Oczywiście, w celu ich zapełnienia można wykorzystać wypełniacze do paczek. Jednak jest to też koszt dla firmy, dlatego warto precyzyjnie dobierać wielkość opakowań do wysyłanych przedmiotów. Badania, jakie przeprowadzone były swego czasu przez DS Smith i Forbes Insights pokazują, że średnio 50% przesyłek e-commerce jest aż w 1/4 pusta. Biorąc pod uwagę marnotrawstwo pieniędzy oraz wpływ na środowisko naturalne zapewne się zgodzisz z tym że warto redukować puste przestrzenie.
Podsumowanie opakowań w branży modowej – zwracaj uwagę na szczegóły
Kilka lat temu, opakowania były wybierane przede wszystkim na podstawie tego, w jakim stopniu zapewnią znajdującym się wewnątrz przesyłkom bezpieczeństwo. Dziś również ma to znaczenie, jednak może okazać się to niewystarczające. Estetyczne i funkcjonalne opakowania to dziś standard, jeśli chcesz zostać zapamiętany, musisz sprawić, żeby Klienci Cię zapamiętali. Jednym ze sposobów na to są kreatywne opakowania, które pozwolą na budowanie trwałych relacji oraz na wyróżnienie Twojego towaru spośród innych dostępnych na rynku. Szukasz pomysłów, które przyciągną wzrok i pobudzą chęć zajrzenia do wnętrza opakowania? Chcesz jednocześnie być eko, wiedząc, że Klienci również na to zwracają coraz większą uwagę? Jeśli potrzebujesz pomocy lub inspiracji zachęcamy Cię do kontaktu z pracownikami Neopak z działu sprzedaży, lub obsługi Klienta.