Wejście z towarem sprzedawanym przez Internet do innych krajów może być znakomitą szansą na rozwinięcie skrzydeł w branży e-commerce. Uwarunkowania pandemiczne i globalizacja rynków sprawiły, że nawet mały przedsiębiorca może z powodzeniem realizować sprzedaż online do innych krajów europejskich. W jaki sposób zorganizować swój biznes, aby odbiorcą naszych produktów mogłybyć także osoby, które nie zamieszkują Polski? Czy sprzedaż zagraniczna wymaga jakichś szczególnych kroków, czy też można zacząć to robić od zaraz? W poniższym artykule wyjaśniamy wszystkie kwestie związane z tym zagadanieniem.
Dlaczego warto zastanowić się nad rozszerzeniem swojej działalności o rynki zagraniczne?
Zgodnie z aktualnymi statystykami, co trzeci internauta w Unii Europejskiej dokonuje zakupów online korzystając ze sklepów zagranicznych. Oznacza to, że obywatele UE bardzo chętnie dokonują tego typu transakcji, a lokalizacja sklepu nie jest w tym kontekście wiodącym determinantem. Użytkownicy cenią sobie przede wszystkim jakość produktów, użyteczność strony internetowej i dobry kontakt z obsługą sklepu. To, w jakim kraju funkcjonuje sprzedawca, ma mniejsze znaczenie. W polskich sklepach internetowych najczęściej zakupów dokonują obywatele Wielkiej Brytanii, Niemiec i do niedawna Rosji. Rynek międzynarodowy jest nieporównywalnie większy, niż tylko lokalna sprzedaż krajowa. Wyjście ze sprzedażą poza Polskę może być strzałem w dziesiątkę, jeśli wiemy, w jaki sposób przekonać zagranicznych konsumentów do naszych towarów.
Na co zwracają uwagę osoby, które kupują online w zagranicznych sklepach? Najważniejszymi aspektami, przekonującymi ich do dokonania transakcji, są:
lokalne produkty, których nie da się kupić w kraju zamieszkiwania.
Biorąc pod uwagę te cechy przedstawione przez firmę PayPal, można wykreować pewną wizję potrzeb zagranicznego odbiorcy.
Kwestie prawne i podatkowe w sprzedaży zagranicznej
Pierwszym aspektem związanym z rozszerzeniem swojej działalności sprzedażowej na inne rynki jest dostosowanie jej pod kątem prawnym. Jeśli chcesz dystrybuować towary za granicę, musisz zadbać o dostosowanie kształtu prowadzenia firmy do uwarunkowań podatkowych. Biznes internetowy, który działa na rynku krajów UE, zwykle musi być zarejestrowany w ramach VAT-EU. Zgodnie z podstawowymi zasadami podatkowymi, VAT należy odprowadzić w kraju zamieszkiwanym przez konsumenta.
Szczegółowe wytyczne są różne, w zależności od m.in. wartości rocznego obrotu firmy czy formy prowadzenia działalności. Wszelkich istotnych informacji podatkowych i formalnych należy szukać na oficjalnych stronach rządowych gov.pl. Należy mieć na uwadze, że uwarunkowania prawne bardzo często się zmieniają i są dostosowywane do nowych zjawisk. Branża e-commerce jest z pewnością dziedziną nowatorską, w kontekście której należy oczekiwać kolejnych zmian prawnych i podatkowych.
Zwróć uwagę na legalność sprzedaży danego towaru. To, co jest legalne w jednym państwie, w drugim może być zakazane.
Zadbaj o wszelkie formalności prawno-skarbowe, takie jak deklaracje celne czy prawidłowe rozliczenie podatku za zagraniczną sprzedaż.
Śledź aktualne zmiany w prawie i sprawdzaj na oficjalnych stronach rządowych wiadomości, które dotyczą sprzedaży towarów na rynki zagraniczne.
Jak zacząć działać na rynku międzynarodowej sprzedaży online?
Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na preferencje zakupowe mieszkańców danego kraju. Różne narody mają zmienne upodobania, które dotyczą także korzystania z różnych portali sprzedażowych w sieci. Warto podjąć się analizy, która dotyczy najpopularniejszych stron sprzedażowych w danym kraju. Dla Polski będzie to przykładowo Allegro, ale już za naszą zachodnią granicą zwykle korzysta się z funkcjonalności Amazon. Jeszcze w innych krajach popularnymi serwisami sprzedażowymi są lokalne firmy, takie jak np. czeska Heureka. Takie sprawdzenie pomoże nam w skupieniu się na najbardziej efektywnych kanałach sprzedaży online za granicę.
Musimy także zorientować się, które firmy kurierskie obsługują wysyłkę paczek, a także jaka forma płatności w danym kraju jest dominująca. Wejście z produktami w ramach e-commerce na rynek zagraniczny wymaga zatem całościowego podejścia: począwszy od zbadania rynku, aż po zwrócenie uwagi na szczegóły, takie jak popularność stron sprzedażowych. Skutecznym sposobem na uproszczenie procesu wysyłki jest skorzystanie z usług międzynarodowych przewoźników, którzy docierają do różnych krajów na świecie: np. UPS czy Fedex.
Różne metody płatności w poszczególnych krajach
Zagraniczni klienci mają bardzo różne preferencje dotyczące płacenia za produkty nabywane drogą online. W naszym kraju największą popularnością cieszą się szybkie metody płatności, np. przy użyciu kodu BLIK czy szybkiego przelewu internetowego. Nie oznacza to jednak, że analogiczne preferencje będą dotyczyć także mieszkańców innych krajów, w tym także państw europejskich. Nie trzeba sięgać wzrokiem daleko: przykładowo w Holandii najchętniej wybieranym sposobem płatności jest iDeal, z kolei w Wielkiej Brytanii klienci bardzo chętnie płacą bezpośrednio swoją kartą płatniczą. Wchodząc na rynek zagraniczny należy pamiętać, aby dostosować możliwości płatności za produkty zgodnie z oczekiwaniami odbiorców.
Jeśli zaproponujemy zbyt ograniczoną lub zupełnie nietrafioną gamę sposobów płatności – klient może po prostu zrezygnować z zakupu i porzucić koszyk w sklepie online.
Wdrażaj metody sprzedaży, które są znane odbiorcom w danym kraju.
Sprzedawaj w lokalnej walucie, gdyż klienci niechętnie podchodzą do konieczności płacenia online w obcym pieniądzu.
Zaproponuj wiele metod płatności, w tym także te, które są wiodące w kraju konsumenta.
Marketplace popularne na najczęściej obieranych kierunkach sprzedażowych
Sprzedaż online za granicą to niezwykle głęboki i różnorodny temat. Nie sposób bowiem przedstawić jednolitego remedium na wszystkie frapujące użytkownika kwestie. Wiemy już, że istotnym obowiązkiem sprzedającego jest dopilnowanie wszystkich kwestii formalnych, związanych z podatkami i przepisami prawnymi. Ważne, aby kupujący mógł finalizować transakcję przy użyciu dobrze znanej waluty, a także aby miał możliwość zapłacenia za przesyłkę swoim ulubionym sposobem. Jakie strony sprzedażowe są najchętniej odwiedzane przez internautów? Niemieckie portale sprzedażowe to m.in.: Amazon.de, Real.de, eBay.de. Z kolei w innych krajach można sprzedawać korzystając z:
Marktplaats.nl (Holandia),
eBay UK (Wielka Brytania),
Delcampe (Belgia)
MercadoLivre (Brazylia),
Vatera (Węgry),
Aukro (Ukraina),
Teszvesz (Węgry),
GittiGidyor (Turcja),
GumTree (Wielka Brytania).
Powyższa lista oczywiście nie jest zamknięta. W samych Czechach działa kilka najpopularniejszych serwisów sprzedażowych, m.in. sbazar.cz czy bazos.cz – w innych krajach (europejskich i pozaeuropejskich) jest podobnie. Rynek sprzedaży internetowej jest ogromny i ciągle się rozrasta.
Zagraniczna sprzedaż internetowa z wykorzystaniem własnej strony e-sklepu
Sprzedaż internetowa na rynkach zagranicznych może odbywać się poprzez funkcjonalności portali sprzedażowych. Nie jest to jednak jedyny sposób – część firm posiada bowiem własne strony internetowe, które mogą być użytecznym narzędziem w kontekście prowadzenia sprzedaży międzynarodowej. Internauci z różnych krajów chętnie dokonują transakcji na stronch sklepowych – warto jednak mieć na uwadze, że witryna musi być przystosowana do oczekiwań odbiorców. W kontekście dystrybucji zagranicznej warto zwrócić uwagę na to, aby:
strona sklepu internetowego posiadała wiele wersji językowych;
w razie problemów klient otrzymał fachową pomoc z naszej strony, np. w uniwersalnym języku angielskim;
witryna sprzedażowa była przejrzysta dla odwiedzającego – musi budzić ona zaufanie odbiorców, w końcu klienci będą do nieznanej strony podchodzić z początkową nieufnością;
nasi pracownicy byli przygotowani na skuteczną obsługę kontrahenta międzynarodowego;
nie rezygnować z działań marketingowych, które są niezbędne w celu zaistnienia na rynku międzynarodowym.
Własny sklep internetowy może zostać skonfigurowany razem z innymi zagranicznymi serwisami sprzedażowymi. Służą do tego m.in. specjalne systemy oprogramowania, które w sposób automatyczny migrują np. bazę produktów do konkretnych portali sprzedażowych. Przykładem takiego programu jest Apilo, czyli nowoczesny system do zarządzania sprzedażą online, w tym także międzynarodową. Innym oprogramowaniem ułatwiającym uruchomienie sprzedaży zagranicznej jest np. RedCart, IdoSell i wiele innych.
Zadbaj o odpowiednie pakowanie swoich produktów
Wysyłka zagraniczna wiąże się z tym, że nasze towary przebywają znacznie dłuższą drogę. Jest to nie tylko sporym wyzwaniem logistycznym, ale przede wszystkim wyzwaniem bezpieczeństwa. Sprzedawane towary muszą być odpowiednio zabezpieczone do transportu – tak, aby dotarły do miejsca docelowego w nienaruszonym stanie. E-sprzedaż zagraniczna wiąże się z wydłużeniem łańcucha dostaw – nasz towar trafi nie tylko do krajowej przeładowni, ale także do międzynarodowych hubów magazynowych.
Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nieumiejętnie zabezpieczona paczka może zostać nam zwrócona przez przewoźnika – jeśli nie będzie wystarczająco wytrzymała. Skupiając się na prowadzeniu działalności sprzedażowej, nie możemy zapominać o tak podstawowych kwestiach.
Stosuj wytrzymałe kartony, które będą odpowiednio zabezpieczone folią lub taśmą.
Zadbaj o to, aby produkt znajdujący się we wnętrzu kartonu nie przesuwał się swobodnie – wykorzystaj wypełniacze.
Twoja paczka spędzi w podróży nawet kilkadziesiąt godzin – to duże wyzwanie dla wytrzymałości pakunku, dlatego stosuj jedynie sprawdzone opakowania zadowalającej jakości.
Jak sprzedawać online za granicę? Podsumowanie
Polscy sprzedawcy coraz częściej decydują się na rozszerzenie zakresu swojej działalności także o zagraniczne rynki. Procesy globalizacyjne sprawiają, że dziś o takie działanie znacznie łatwiej, niż jeszcze kilka lat temu. Dla wielu przedsiębiorstw może być to znakomitą szansą na spotęgowanie swojego wolumenu sprzedaży.
Oceń artykuł
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.