Fairtrade – co to jest i co warto o tym wiedzieć?

Fair Trade jest jednym z systemów certyfikacji Sprawiedliwego Handlu. Wśród zadań, jakie przed nim stanęły, jest zmiana sytuacji producentów rolnych i rzemieślniczych w krajach Ameryki Łacińskiej, Azji Południowo-wschodnie, Oceanii, Karaibów oraz Afryki. Fairtrade to międzynarodowy ruch konsumentów, firm importerskich oraz handlowych, spółdzielni drobnych producentów i organizacji pozarządowych. W dążeniu do celu posługiwać się oni mogą metodami, jakie wypracowane zostały przez biznes i przedsiębiorców. Przyczyniają się tym do powstawania niezależnego systemu handlowego o globalnym zasięgu. Co ważne, sprawiedliwy handel jest jednym z nurtów ekonomii społecznej, której najważniejszą zasadą jest zaakceptowanie tego, że człowiek jest znacznie ważniejszych niż zysk.

Plakietka z napisem Fair Trade i grafika ziaren kawy
 

Produkty z logo Fairtrade – co to oznacza?

Będąc na zakupach, widziałeś kartony i opakowania na, których widniało logo Fairtrade? Co to dokładnie oznacza? Jak świadczy o producencie? Logo znajdujące się na opakowaniu oznacza, że producent otrzymał za dany produkt sprawiedliwą cenę. Mało tego, towar, który się znajduje wewnątrz, przeszedł kontrolę jakości na każdym etapie produkcji bez wyjątku. Idea ta ma umożliwić godne funkcjonowanie, jak i rozwój przedsiębiorczości w krajach Trzeciego Świata. Jest to więc droga do tego, aby obniżyć bezrobocie, a tym, którzy mają pracę zagwarantować nie tylko odpowiednie warunki, ale również godną zapłatę.
 

Jakie są założenia Fairtrade?

Na chwilę obecną, certyfikaty Fairtrade przyznawane są takim produktom jak np. kawa, herbata, kakao, cukier, bawełna, miód, kwiaty, banany, ryż, wino, przyprawy, zioła czy orzechy. A co objęte może być tym charakterystycznym znakiem oprócz artykułów spożywczych? Logo Fairtrade znaleźć można też na piłkach sportowych, odzieży, biżuterii, ceramice, zabawkach, rzeźbach, dywanach, matach oraz sprzęcie kuchennym.

Worek z ziarnami kawy, na którym znajduje się napis Fair
 

Do najważniejszych założeń tego ruchu zalicza się:

  • uczciwe stosunki handlowe, czyli skrócenie czasu oczekiwania na zapłatę, możliwość zapłaty pewnej części należności jeszcze przed otrzymaniem produktu oraz ograniczenie liczby osób, które zaangażowane są w pośrednictwo handlowe;
  • sprawiedliwą cenę – zadbanie o to, aby zapłata za pracę była adekwatna do lokalnych warunków zatrudnienia. Musi też przyczyniać się do pokrycia kosztów produkcji;
  • najważniejsze decyzje, jakie zapadają w przedsiębiorstwie powinny uwzględniać wolę pracowników;
  • zapewnienie pracownikom odpowiednich, godnych warunków pracy, w tym np. zadbanie o możliwość odejścia z pracy w dowolnej chwili, przestrzeganie godzinnego wymiaru pracy, zapewnienie świadczeń socjalnych, brak możliwości zatrudnienia dzieci, brak dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, czy orientację seksualną, zapewnienie możliwości zrzeszania się, danie szansy na zwiększanie kwalifikacji oraz zakaz stosowania kar cielesnych, wyzwisk i gróźb;
  • informowanie konsumentów o warunkach, w jakich powstawały dane produkty. A także edukacja dotycząca świadomych wyborów konsumenckich.

 

Fairtrade – co należy zrobić, aby otrzymać certyfikat?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, aby produkt został oznaczony znakiem gwarancji Fairtrade, musi być certyfikowany na każdym etapie produkcji. Zaczynając od wytwórcy, a kończąc na sprzedawcy. Jeśli w proces zaangażowani są podwykonawcy, oni również ubiegać się muszą o certyfikację. Jeśli chodzi o sprzedawców, to chcąc oferować Klientom produkty FT, konieczne jest posiadanie licencji, która stosowana jest do konkretnego produktu, a nie ogółu marki. Wspomniane certyfikaty i oznaczenia, o których wspomnieliśmy przyznaje:

  • amerykańska organizacja nadająca logo Fair Trade Certifield;
  • organizacja chroniąca dziką przyrodę i ekosystemy przyznaje logo Runforest Alliance Certifield;
  • międzynarodowe stowarzyszenie Failtrade Labelling Organizations International, które zezwala na używanie logo FairTrade.

Ziarna kawy umieszczone w dłoniach i etykieta z napisem FairTrade
 

Konsumenci a certyfikacja Fair Trade

Nie da się nie zauważyć, że konsumenci stanowią nieodłączny element ruchu, jakim jest Sprawiedliwy Handel. W chwili, w której zdecydują się na wybór produktu oznaczonego logo FT, wspierać będą pracowników i rolników w dążeniu do lepszego bytu. Dzięki temu możesz być poniekąd w centrum zmiany świata na lepsze. W 2015 roku GlobeScan przeprowadził badania w 15 krajach, które pokazało, że ponad 50% konsumentów rozpoznaje znak Fair Trade. Co więcej, niemal 80% z nich deklaruje, że obecność owego znaku, pozytywnie wpływa na odbiór danego produktu.
 

Jaki masz wpływ na otaczający Cię świat?

Zainteresowanie produktami oznaczonymi logo FT wciąż rośnie. Organizacje pozarządowe i handlowe działają coraz prężniej, kroku dotrzymuje im ruch konsumencki, który również w sposób istotny wpływa na rynek towarów, które pochodzą z krajów Trzeciego Świata. Zastanawiasz się teraz, w jaki sposób to, co dzieje się w Afryce, czy Ameryce Łacińskiej ma wpływ na Ciebie? Zakup produktów oznaczonych certyfikatem FairTrade oznacza, że kupujesz produkty lepszej jakości, zdrowsze i naturalne. Ponadto przyczyniasz się do powstawania miejsc pracy, które w sposób sprawiedliwy traktują pracownika i oferują uczciwą zapłatę.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Kartony

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *