SPIS TREŚCI
Wiele kanałów sprzedaży, w tym założenie swojego sklepu internetowego – o ile nie jest to sprzedaż prowadzona na zasadach dropshippingu, bardzo często związana jest z otwarciem magazynu wysyłkowego. Duża ilość zamówień, która najczęściej się pojawia – ku uciesze sprzedawców – wymaga produktywnego prowadzenia magazynu. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że Klienci sklepów online, czy takich portali jak Allegro lub Amazon nie lubią czekać długo na wysyłkę towaru. Bardzo często termin realizacji zamówienia jest znaczącym czynnikiem w ostatecznej decyzji zakupowej. A im szybsza wysyłka, tym większa przewaga nad konkurencją, która w internecie jest niezwykle duża. Jak zadbać o to, aby magazyn funkcjonował sprawnie? Z jakich urządzeń lub materiałów warto korzystać? Odpowiedzi na te pytania i wiele, wiele innych znajdziesz w naszym artykule.
Jak zorganizować pracę w małym magazynie wysyłkowym?
Na organizację pracy w magazynie składa się wiele czynników. Wśród nich należy wymienić m.in. regały na produkty lub palety – jeśli bezpieczne będzie przechowywanie towarów, które masz w sprzedaży właśnie w ten sposób. Regały doskonale sprawdzą się w przypadku niewielkich artykułów. Wszystko jednak zależało będzie m.in. od wielkości magazynu, czyli miejsca, jakie masz do wykorzystania. Towar przyjmowany na magazyn powinien być odpowiednio posegregowany i ułożony. Opisy produktów znajdujących się na półkach można np. umieścić na froncie poprzez naklejenie w odpowiednim miejscu kawałka wytrzymałej taśmy papierowej. Kolejnym krokiem jest oczywiście użycie takich artykułów piśmienniczych jak np. markery lub długopisy. Wszystko po to, aby łatwiej było znaleźć to, czego będziesz potrzebować. To z kolei pomoże w szybszym pakowaniu przesyłek. Nie zaszkodzi przy okazji oczywiście także ponumerowanie alejek, regałów oraz półek. Dzięki temu z pewnością proces pakowania będzie przebiegał znacznie łatwiej.
Odpowiednie oznaczenia sposobem na lepszą wydajność pracy
Wszystkie sposoby na oznaczenie towarów znajdujących się w magazynie są pomocne, jednak – zwłaszcza w przypadku większych powierzchni, będzie też konieczne zainwestowanie w sprzęt komputerowy. Jaki? Musisz wybrać takie urządzenie, którego parametry pozwolą na płynną pracę. To również jest czynnik, który w ostatecznym rozrachunku wpłynie na czas szykowania przesyłek. Dobrze zoptymalizowany program magazynowy jest w stanie np. pokazać Ci gdzie – w jakiej alejce, na którym regale i półce znajduje się produkt, którego szukasz. Oczywiście, żeby tak było wszystkie prace – w tym porzadkowe – wykonywane muszą być na bieżąco. Sprzęt komputerowy sprawdzi się też w przypadku konieczności drukowania etykiet kurierskich oraz faktur. Czy to już wszystko, o co należy zadbać w kontekście ergonomii pracy na magazynie? W zasadzie jest to dopiero początek, dlatego zachęcamy Cię do dalszej lektury.
Stanowisko do pakowania przesyłek – o czym należy pamiętać?
Stół czy biurko powinno być na tyle duże, aby nie tylko móc ułożyć na nim potrzebne artykuły, a wśród nich np.:
- taśmy pakowe;
- dyspensery i odwijacze;
- nożyki i nożyczki;
- folia stretch;
- formularze zwrotów.
Oprócz tego powinno być oczywiście wystarczająco miejsca na ustawienie kartonów, a także odłożenie produktu, który chcesz pakować. Wszystkie te artykuły powinny znajdować się w zasięgu ręki. To jeszcze nie wszystko. W odpowiednim miejscu powinny stać także kartony – najlepiej cały przekrój rozmiarów, który jest wykorzystywany – wszak nie ma magazynów raczej, które korzystają tylko z jednego rozmiaru. Między innymi dlatego w ofercie sklepu Neopak możesz znaleźć kartony A3, A4, A5 czy A6, a także kartony płaskie, okrągłe itp. W pobliżu tego stanowiska powinny znaleźć się też różnego rodzaju wypełniacze do paczek, z których korzystasz. Wśród nich może być skropak, SizzlePak, czy np. folia bąbelkowa i poduszki papierowe powietrzne. Pamiętaj, że wszystko to, jest kwestią odpowiedniego ułożenia i organizacji.
Pracownicy magazynu – ilu ich powinno być?
Małe magazyny wysyłkowe potrzebują raczej pracowników uniwersalnych. Takich, którzy bez problemu poradzą sobie z obsługą urządzeń typu dyspensery i zawijarki albo proste programy magazynowe. Nie powinno być jednak tak, że wszyscy są od wszystkiego. Dlaczego? W takiej sytuacji może wprowadzony być chaos, który będzie niestety rzutował na pracę całego sklepu. Czyli np. osoba, która w największym stopniu zna magazyn, odpowiedzialna powinna być za realizację zleceń oraz pakowanie przesyłek. Kolejna osoba, powinna zadbać o drukowanie etykiet, wystawianie faktur oraz kwestie związane ze zwrotami produktów – czyli zarówno drukowanie formularzy zwrotów, jak i np. kontakt z Klientami. W przypadku większej ilości realizowanych zamówień drukowanie etykiet oraz zajmowanie się reklamacjami, czy też zwrotami można podzielić na dwie osoby. W takim przypadku będziesz potrzebować trzech, a nie dwóch pracowników. Większe magazyny zdecydowanie potrzebują większej ilości pracowników, wśród nich np. wózkowych, czy też brygadzistów.
Jakich akcesoriów nie powinno zabraknąć w magazynie wysyłkowym?
Pakowanie przesyłek jest priorytetem, jeśli chodzi o magazyny wysyłkowe sklepów internetowych. Dlatego skupiając się na nich, chcemy pokazać jakich produktów możesz potrzebować. To, o czym już wcześniej wspominaliśmy – kartony. Są one najczęściej wykorzystywanym rodzajem opakowań, wykorzystywanych do wysyłki towarów, jednak niejedynym. Bardzo często wykorzystywane są też takie opakowania jak koperty bąbelkowe, czy foliopaki. O ile te dwa ostatnie wymienione rodzaje opakowań nie wymagają raczej dodatkowego zabezpieczenia, gdyż posiadają pasek klejący, to w przypadku wykorzystywania kartonów niezbędne są taśmy pakowe. W celu zabezpieczenia kartonów przed wilgocią przyda się folia stretch. Dyspensery, zawijarki oraz nożyki, to również akcesoria, których nie może zabraknąć. Dlatego zachęcamy do skorzystania z oferty sklepu Neopak. Znajdują się w niej wszystkie artykuły, których potrzebujesz. W dodatku w bardzo korzystnych cenach – a przy zakupie większej ilości możliwe jest uzyskanie dodatkowego rabatu. Informacje na ten temat znajdują się najczęściej na karcie produktu.
Czy to wszystko, co może przydać się w magazynie? Oczywiście, że nie. Bardzo często wykorzystywane są kangurki, czyli koperty, w które wkładany jest list przewozowy – bardzo szybki i łatwy sposób na solidne przymocowanie listu do kartonu. W przypadku towarów takich jak np. części samochodowe czy rolnicze konieczne jest używanie rękawic ochronnych.
Podsumowanie, czyli ergonomia pracy magazynu i akcesoria, które Ci to ułatwią
Planujesz otworzyć swój magazyn wysyłkowy? Na razie niewielki, ale wraz z rozwojem kanałów sprzedaży chcesz, aby rósł i on? Doskonale się składa. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci trochę w rozeznaniu się, czego możesz potrzebować. A także w kontekście tego, jakie akcesoria powinny znajdować się pod ręką. Wśród produktów sklepu Neopak znajdziesz wszystko to, co będzie niezbędne do produktywnej pracy magazynowej przy pakowaniu zamówień. Zadbaj o swoje stanowisko pracy, dbając przy tym o Klientów, którzy dokonali zakupu w Twoim sklepie.