SPIS TREŚCI
Rynek e-Commerce w ostatnich latach mocno się rozwija. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się na założenie sklepu internetowego i stawia na karierę w tym modelu. Początki działania w e-Commerce wiążą się jednak z niepewnością. Powstaje wiele pytań, na które przedsiębiorcy szukają odpowiedzi. A na które będziemy starać się chociaż częściowo odpowiedzieć w poniższym artykule.
Co to jest e-Commerce?
Pojęcie e-Commerce wywodzi się z angielskich słów electronic commerce – w przypadku polskiego tłumaczenia, będzie to: handel elektroniczny. W Polskim słowniku poza pojęciami e-Commerce i handel elektroniczny funkcjonuje również określenie e-handel. Wszystkie te określenia używane są zamiennie i oznaczają to samo.
E-Commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale również portale i platformy. Do kanałów e-commerce można zaliczyć:
- Sklep internetowy – to nadal najbardziej popularne narzędzie wykorzystywane do sprzedaży internetowej. Sklepy internetowe mogą powstawać w oparciu o oprogramowanie platform sprzedażowych działających na zasadzie abonamentu. Gdy posiadamy większą wiedzę techniczną można pokusić się o rozwiązania oparte na oprogramowaniu open source bądź stworzyć sklep od podstaw.
- Platformy e-commerce – przykładem może być Allegro, czy Amazon, na których sprzedawać może tak naprawdę każdy spełniając określone warunki. Platforma pobiera niewielkie opłaty za każdą dokonaną transakcję lub za samo wystawienie ogłoszenia.
- Portale ogłoszeniowe – działają podobnie, jak platformy e-commerce, ale są mniej usystematyzowane. Można wystawiać ogłoszenia i kontaktować się ze sprzedającymi. Najczęściej nie mają zintegrowanych systemów płatności, a cały proces w dużej mierze polega na kontaktach między kupującym i sprzedającym
- Fora, grupy, media społecznościowe – ten kanał dynamicznie się rozwija. Na mediach społecznościowych można dodawać oferty swoich produktów z linkami odsyłającymi do sklepu internetowego. Na grupach i forach nadal można zaobserwować transakcje sprzedaży, czy też wymiany, chociaż ich popularność maleje. Oczywiście wraz z rozwojem platform powstają także narzędzia ułatwiające sprzedaż – jak Facebook marketplace, który jest dedykowany sprzedaży właśnie.
Jakie są rodzaje e-Commerce?
Handel elektroniczny nie musi być związany tylko ze sprzedażą dla klienta indywidualnego. Można wyróżnić trzy rodzaje działalności e-Commerce:
- B2C (Business to Consumer) – czyli ten najbardziej powszechny model sprzedaży, w której transakcje dokonywane są między firmą, a osobą prywatną – konsumentem. Transakcji dokonuje się offline i online – na wszystkich dostępnych platformach.
- B2B (Business to Business) – transakcje kupna-sprzedaży odbywają się między firmami. Sprzedaż może odbywać się przez internet, ale także przez handlowców.
- C2C (Consumer to Consumer) – transakcje dokonują się pomiędzy osobami prywatnymi. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu portale społecznościowe, ale też OLX, eBay. Allegro lub specjalnie stworzony dla takich transakcji Allegro Lokalnie.
Kto działa w e-handlu?
Prawdą jest, że w e-commerce może działać niemalże każdy bez względu na branże, czy wielkość biznesu. Zatem w e-commerce sprawdzą się zarówno wielcy gracze, którzy mają ogromne środki na promocje i start sprzedaży, dzięki czemu mogą szybko osiągać wysokie pułapy sprzedaży, jak również pojedyncze, tradycyjne sklepiki, które tym samym mogą wyjść do klienta spoza rynku lokalnego. E-handel może okazać się pomocny dla producentów, którzy mogą ominąć pośredników i oferować swoje produkty bezpośrednio z większym zyskiem. Zalety e-commerce mogą wykorzystać rzemieślnicy, którym pozwoli na dotarcie do większego grona zainteresowanych. Będzie też dobrym punktem startu dla osób rozpoczynających własną działalność ze względu na stosunkowo niewielki próg wejścia i dostępność.
Trudno też znaleźć branże, w której nie można by wykorzystać e-commerce. W internecie w końcu można kupić zarówno ubrania, suplementy, jak i żywność i rękodzieło. Oczywiście nadal istnieją branże, które mogą mieć trudności w sprzedaży internetowej – w takich przypadkach warto pokazać w internecie ofertę i odesłać klienta do kontaktu bezpośredniego.
Zalety e-commerce
Z pewnością handel elektroniczny posiada wiele zalet. Zaczynając od samego startu i wspomnianego niskiego progu wejścia, który umożliwia praktycznie każdemu skorzystanie z tego modelu sprzedaży. Przykładowo dropshipping nie wymaga nawet przechowywania towaru na magazynie, a nadal można dokonywać transakcji sprzedaży. Nie potrzeba wielkich biur i hali magazynowych. Można też oferować nielimitowaną ilość produktów, których nie trzeba eksponować na tradycyjnych półkach. Tak naprawdę cały proces prowadzenia sklepu można wykonywać z domu z każdego miejsca na świecie, pod warunkiem oczywiście, że posiadamy komputer z dostępem do internetu. Sklep internetowy może też funkcjonować 24 godziny na dobę i to wcale nie oznacza dla założyciela pracy bez snu. Wręcz przeciwnie – w dużej mierze może on funkcjonować bez jego ingerencji. Dodatkowo marketing sklepu internetowego ma dużo szersze możliwości od marketingu sklepów tradycyjnych – są w końcu media społecznościowe, reklamy, pozycjonowanie, współpraca z influenserami.
Jakie są wady e-commerce?
Przede wszystkim trzeba do wad dopisać kłopoty ze sprzedażą niektórych produktów – nie wszystkie można łatwo wypozycjonować i sprzedać online. Niektóre – na przykład maszyny rolnicze lepiej sprzedaje się bezpośrednio, tradycyjnymi metodami. Do wad e-commerce możemy również zaliczyć koszty wysyłki, które mogą osiągać dość wysokie kwoty. Trzeba też zdawać sobie sprawę, że obecnie bardzo trudno o lojalność klientów, którzy kilkoma kliknięciami mogą znaleźć bardziej korzystną ofertę. A z racji tego, że bariera wejścia jest niewielka – konkurencja może rosnąć z dnia na dzień. Powinniśmy również wziąć pod uwagę bezpieczeństwo witryny, na które zwracają uwagę potencjalni klienci – sklepy są narażone na phishing i działania hakerów. Sprzedaż uzależniona jest od działania serwerów – jeśli serwer ulegnie awarii, sklep będzie nieczynny, a tym samym sprzedaż okaże się niemożliwa.
Sklep w e-Commerce – jaki wybrać?
Sklepy internetowe mogą oferować sprzedaż produktów fizycznych, cyfrowych oraz usług. Ze względu na rodzaj oferowanych produktów można rozróżnić formy handlu:
- Bezpośrednia – zakłada, że cała transakcja odbywa się online – klient dokonuje zamówienia i płatności online, a dostawa odbywa się również przez sklep internetowy
- Pośrednia – płatność i zakup również odbywają się online, ale produkt dostarczany jest w tradycyjny sposób
- Hybrydowy – który łączy w sobie obie wcześniejsze formy
Sklepy e-commerce mogą wykorzystywać wiele technik pozyskania i wzmacniania relacji biznesowych – przykładem takich działań może być Omnichannel, który na proces zakupowy klientów patrzy całościowo, towarzysząc im przy każdym zetknięciu się z marką i pozwalając na dopasowanie warunków transakcji do ich preferencji.
Ze względu na sposób działania można wyróżnić następujące formy sklepów internetowych:
- Sklep internetowy B2C – to standardowy sklep internetowy oferujący konsumentom zakupy od firm
- Sklep internetowy B2B – w takim sklepie zakupów od firm dokonują inne firmy
- Sklep dropshippingowy – w sklepie opartym o dropshipping nie ma magazynu i logistyki
- Sklep typu marketplace – zakłada, że na platformie wystawia się wielu sprzedających
- Strona firmowa z wbudowanym sklepem internetowym – to sklep, który połączony jest ze stroną firmową
- System zamówień – wykorzystywany jest przez restauracje, czy kawiarnie
- System rezerwacji – sprawdzi się dla biznesów oferujących noclegi lub usługi – np. fryzjerzy, kosmetyczki, lekarze, czy masażyści
- Kursy e-learningowe – można je wykorzystać do sprzedaży produktów wirtualnych, ale też webinarów, czy szkoleń online
- Sklepy dedykowane – czyli bardziej zaawansowane rozwiązania dostosowane indywidualnie do sprzedających
Jak działa e-handel?
Handel elektroniczny jest jednym z rodzajów handlu, który wykorzystuje do sprzedaży produktów i usług sieć internetową. Umożliwia tym samym dostęp do konsumentów z każdego miejsca na globie – pod warunkiem oczywiście, że posiadają oni dostęp do sieci.
Czy e-commerce jest legalny?
Założenie biznesu e-commerce jest legalne. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że jak każdy biznes i tutaj obowiązują przepisy prawne i normy regulujące ich funkcjonowanie. Nieprzestrzeganie ich wiąże się z łamaniem obowiązujących praw – a tym samym legalność funkcjonowania stoi pod znakiem zapytania. Powinniśmy się zaznajomić z: kodeksem cywilnym, ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawą o ochronie praw konsumentów.
Podczas tworzenia sklepu internetowego należy utworzyć regulamin, który powinien uwzględniać wszelkie prawa konsumenta – między innymi zwroty i reklamacje. W regulaminie powinna być też jasna informacja o RODO. W polityce prywatności powinny się znaleźć również wzmianki o polityce cookies, a zapisy na newsletter powinny być jasno oznaczone. Ważne jest także utworzenie dokumentu potwierdzającego zawarcie zakupu między klientem i sklepem internetowym.
Jak zacząć w e-Commerce?
Pierwsze kroki w e-Commerce można stawiać samodzielnie – będzie to wymagało oczywiście sporo czasu i wiedzy technicznej, ale wcale nie jest niemożliwe. Wdrażanie sklepu obejmuje cztery elementy – wybór hostingu, projekty graficzne i dopasowany do klientów UX strony, zaimplementowanie płatności i wybór metod wysyłki oraz co jest bardzo ważne – aspekty prawne. Oczywiście nie musimy borykać się z implementowaniem samodzielnie – można również posiłkować się pomocą agencji e-Commerce, która specjalizuje się właśnie we wdrażaniu nowych sklepów internetowych.
W późniejszych etapach trzeba będzie skupić się na marketingu – tak, by odpowiednio pozycjonować stronę. W końcu dość istotną kwestią jest widoczność sklepu wśród potencjalnych klientów – muszą oni wiedzieć o jego istnieniu, by dokonać na nim zakupów. Marketing obejmuje między innymi – treści w sklepie internetowym, ale nie tylko treści opisów produktów, czy zakładki „o nas”, ale również blogi firmowe, czy poradniki i recenzje produktów. Doskonałym narzędziem w dzisiejszym czasach będą media społecznościowe, które pozwolą nie tylko na przedstawienie oferty, ale pomogą też nawiązać więź z klientami dzięki pozycji eksperta rozwiązującego ich problemy. W zależności od celów, jakie pragniemy osiągnąć i rodzajów produktów i usług, które oferujemy można również pomyśleć o przemyślanym e-mail marketingu.