SPIS TREŚCI
Jako społeczeństwo zdajemy sobie sprawę z tego, że losy planety są w naszych rękach. Nieracjonalna gospodarka leśna, masowa produkcja i brak dbałości o recykling śmieci wróżą nam nie do końca świetlaną przyszłość. Świadomość ludzi w tym zakresie zaczyna się zmieniać, co jest widoczne także w kontekście funkcjonowanie e-sklepów. Dlaczego stosowanie opakowań ekologicznych w e-handlu jest tak ważne? Czy rzeczywiście można kogoś przekonać biodegradowalnym kartonem? Omawiamy te kwestie w treści zamieszczonej niżej.
Tańsze opakowanie w e-handlu – nie znaczy lepsze
Znacząca część osób (ok. 40% wg badania Nielsen) dokonująca zakupów online jest zaniepokojona ilością odpadów pozostających w obiegu. Zdaniem respondentów śmieci jest zbyt dużo, a przesyłki są pakowane nieracjonalnie. Duża ilość śmieci, pozostałości i papierowych elementów jest dla klientów e-sklepów niepokojąca. W ostatnich latach widoczny jest duży wzrost świadomości ekologicznej konsumentów, co odbija się na preferencjach zakupowych odbiorców. Wiele osób nie wie, co zrobić z problematycznymi opakowaniami, w których wysyłane są zakupione produkty. W przypadku wykorzystania biodegradowalnych kartonów, problem ten częściowo się rozwiązuje. Systematyczne wzrosty cen za wywóz śmieci sprawiają, że coraz więcej osób preferuje otrzymanie przesyłek, które można łatwo zgnieść, posortować i zutylizować. Racjonalne zarządzenie procesem pakowania przesyłek jest działaniem, które działa na korzyść zarówno sprzedawców, jak i odbiorców.
Dlaczego opakowania ekologiczne w e-handlu są przyszłością?
Każdy mieszkaniec Europy, uśredniając tę wartość w stosunku rocznym, produkuje kilkaset kilogramów odpadów. Znaczną część tych śmieci stanowią wszelkiego rodzaju opakowania, folie czy kartony, które tuż po wykorzystaniu stają się niepotrzebne. Recykling kartonów, opakowań i tektury pozwala nie tylko zoptymalizować produkcję śmieci, ale również zastąpić trudne w degracji odpady bardziej ekologicznymi zamiennikami. Przedsięwzięcie jest ważne, aby doprowadzić do sytuacji, w której nie będziemy musieli się martwić o przyszłość naszej planety. Z tego też względu część renomowanych marek wdraża możliwość odsyłania kartonów po przesyłkach – tak, aby mogły zostać ponownie wykorzystane przez firmę. Jest to rozwiązanie posiadające obopólną korzyść – sprzedawca może ponownie wykorzystać karton, a kupujący pozbywa się śmieci bez ponoszenia kosztów.
Dlaczego ponowne wykorzystanie opakowań jest ważne?
Rozwój branży recyklingu jest równie istotny – choćby dlatego, że dzięki tym trendom powstają nowe, bardzo pożyteczne, miejsca pracy. Recykling ma wymiar nie tylko masowy, ale może przybierać znacznie mniejszą skalę. Każdy z nas, w warunkach domowych, może zadbać o ponowne wykorzystanie przedmiotów, które z jakichś względów tracą swoje pierwotne walory użytkowe. Dobrym przykładem są opakowania, w których przychodzą do naszych domów produkty zamówione z e-sklepów. Zużyty karton możemy:
- wykorzystać ponownie do zapakowania przesyłki zwrotnej;
- zanieść do punktu zbierania makulatury i otrzymać płatność, jeśli oczywiście posiadamy wystarczającą ilość opakowań;
- przerobić na zabawkę dla dzieci, konstruując z nich bajkowy domek w stylu DIY;
- wykorzystać jako budkę dla kota, zamiast kupować tego typu karton w sklepie – czworonogi uwielbiają drapać tekturę i się w niej chować.
Czy zastosowanie ekologicznych opakowań w e-handlu może przynieść sukces?
Można zatem stwierdzić, że opakowania ekologiczne w e-handlu będą swojego rodzaju dźwignią handlu. Podmioty, które nie będą chciały przestawić swojej polityki sprzedażowej na przyjazną środowisku – mogą zacząć tracić, nie tylko pieniądzę, ale także klientów i swoją renomę. Na czym może polegać ekologiczne i zrównoważone tworzenie przesyłek w e-commerce? Wyróżniamy 5 punktów, które pozwolą odpowiedzieć na to pytanie.
- Pakowanie towarów w sposób zrównoważony – optymalne wykorzystanie wypełniaczy i odpowiedni dobór wielkości kartonu.
- Ponowne wykorzystanie opakowań przychodzących do firmy.
- Rezygnacja z niebiodegradowalnych foliowych elementów pakowych.
- Wykorzystanie minimum materiałów do pakowania – przy zachowaniu trwałości paczki.
- Wystosowanie prośby do konsumentów o nadanie paczki zwrotnej w tym samym opakowaniu.
Przykłady ekologicznych opakowań dla e-commerce
Ograniczanie produkcji jednorazowych opakowań zostało uwarunkowane prawnie w wielu państwach, w tym także dyrektywami Unii Europejskiej. W przepisach prawnych wyszczególniono, które materiały spełniają zrównoważone normy techniczne. Wśród ekologicznych opakowań wyróżna się m.in. te sporządzone z papieru recyklingowanego. Innym rodzajem eko-materiału jest plastik pochodzący z przetwórstwa, mąka kukurydziana, bambus czy biomasa. Skutkiem nadmiernego opakowywania towarów jest znaczne zwiększenie ich masy. W skali mikro nie jest to szczególnie odczuwalne, ale jeśli spojrzymy z innej perspektywy, to zbędne opakowania stanowią olbrzymi tonaż globalnego transportu. Wraz z nieracjonalnym wykorzystaniem opakowań rośnie też generowany ślad węglowy. Głównym celem działań pro-ekologicznych jest walka z tego typu zjawiskami poprzez wdrożenie rozwiązań zrównoważonego pakowania.