Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Chyba każdy właściciel sklepu internetowego chciałby zwiększyć swoje wyniki sprzedaży i zadaje sobie pytanie w jaki sposób to zrobić. Odpowiedź nie jest niestety taka, jaką wielu chciałoby usłyszeć. Zwiększenie sprzedaży wymaga całkiem sporo pracy na wielu płaszczyznach i w większości podanych poniżej przykładów również całkiem sporo czasu. Dopiero po wprowadzeniu wszystkich tych elementów możemy stwierdzić, że wykorzystaliśmy cały potencjał i zauważymy wzrost sprzedaży. Pomijając przemyślaną i bogatą ofertę sklepu, możemy również skupić się na marketingu i aspektach technicznych, które pomogą zwiększyć satysfakcję klientów z zakupów. Warto także przemyśleć kwestie darmowych zwrotów i wysyłki, co może wpłynąć na złożenie zamówienia, a co coraz częściej staje się już standardem.
 

Zainwestuj w reklamę

Początki funkcjonowania sklepu internetowego mogą być trudne. Klienci jeszcze o nim nie wiedzą, a zanim wyszukiwarka pozwoli na organiczne wypozycjonowanie treści, miną miesiące. Reklama będzie idealną opcją na dotarcie do większego grona odbiorców – ważne jednak, by była ona targetowana tak, by trafiała do potencjalnie zainteresowanych produktem bądź usługą osób, a nie do wszystkich. 

Jeśli brak nam doświadczenia w targetowaniu reklam warto zastanowić się nad wynajęciem kogoś, kto zna narzędzia i potrafi się swobodnie poruszać po platformach na których nam zależy. Reklamy warto umieszczać tam, gdzie znajdują się potencjalni klienci – zależnie od usługi czy produktu. Jeśli jest skierowany do seniorów, może warto odpuścić sobie na przykład TikToka?

Pomyśl o remarketingu

Bardzo pomocny jest również remarketing, który umożliwia śledzenie osób, które zetknęły się już z Twoim sklepem internetowym i wyświetlaniu reklam produktów – na przykład tych, które przeglądali. Działania takie można prowadzić w wyszukiwarce, ale też na mediach społecznościowych. 

ak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, seo, serach engine optimization, optymalizacja, pozycjonowanie

W jaki sposób można prowadzić skutecznie remarketing? 

  • Można wyświetlać klientom reklamy z ofertą specjalną lub kodem rabatowym – szczególnie jeśli klienci byli zainteresowani kupnem produktów, ale nie dokończyli zakupów, być może będzie to właśnie ten pstryczek, którego potrzebowali, by dokonać zakupów.
  • Można pokazać reklamy klientów, którzy wcześniej przeglądali produkty z oferty, ale nie dodały niczego do koszyka, być może ponowne ich zobaczenie przekona ich do zakupów.
  • Wyświetlenie informacji o promocjach, nowościach czy wyprzedażach osobom, które dokonały zakupów w ostatnim czasie

Jak widać na powyższych przykładach remarketing to narzędzie, które pozwala na eksperymenty i dowolną modyfikację, powinien być jednak dynamiczny i dobrze nakierowany, wtedy będziemy mieć realne szanse na wzrost sprzedaży. Zalet remarketingu jest sporo, ale możemy zaliczyć do nich: efekty widoczne praktycznie natychmiast, dotarcie do osób naprawdę zainteresowanych produktem, czy usługą. Jeśli nasz reklamowy budżet jest ograniczony warto skupić się na klientach, którzy porzucają koszyki. Wysłanie im dodatkowego newslettera z kodem rabatowym, pop-up przypominający o dokonaniu zakupów, gdy długo nie dokonują finalizacji zamówienia lub gdy chcą opuścić sklep z niedokończonymi zakupami. 
 

Cross-selling & up-selling – o co chodzi?

Cross-selling to narzędzie, które proponuje klientom inne produkty lub usługi do tych, które umieścili już w koszyku. Przykład? Klient kupuje spodnie z zestawu, na który składa się jeszcze marynarka i koszula, można zaproponować mu zatem zakup marynarki i koszuli. Albo klient wybrał dżem truskawkowy, do którego można zaproponować jeszcze inne warianty dżemów, albo miód. To samo tyczy się usług – klient zamówił na przykład jadłospis na tydzień, możemy mu zaproponować jeszcze plan treningowy. Natomiast up-selling pozwala na zaoferowanie klientowi lepszego lub droższego produktu. Na przykład klient jest zainteresowany kursem, ale możemy mu zaoferować jeszcze wyższy pakiet na przykład kurs w pakiecie z indywidualnymi konsultacjami, albo podczas zamawiania koszyka prezentowego zaoferujemy lepszy kosz z lepszym składem.
 

Content marketing

Social media od lat stanowią pokazują, jak wielki wpływ na zachowanie konsumentów mają polecenia produktów przez znajomych, czy influenserów. Poza współpracą z gwiazdami internetu marki coraz częściej stawiają na obecność w social media tworząc własne zdjęcia, poradniki, czy filmiki oraz zachęcając swoich klientów do tworzenia treści, które mogą wykorzystać. Tego typu działania nie tylko pomagają wzmocnić widoczność marki w sieci, ale jeszcze są w stanie w bardzo prosty sposób pokazać, jak wykorzystać przedmiot, czy jakie ma zalety. Pomoże również w aspekcie edukacyjnym – platformy social mediowe można wykorzystać do edukacji konsumentów na tematy związane pośrednio lub bezpośrednio z usługą, czy produktem, który sprzedajemy. Tworzenie wartości, poza oferowaniem tylko transakcji zakupu jest wartością dodaną, którą współczesny konsument doceni i zwiąże się z marką. 

Content marketing przyda się również na własnej platformie – dobre opisy produktów i usług wraz z wysokiej jakości zdjęciami, czy filmami instruktażowymi pomogą w pozytywnym odbiorze sklepu przez klientów. Warto zaoferować również klientom treści edukacyjne publikowane na firmowym blogu – z tych treści nie tylko dowiedzą się jak korzystać z naszej oferty, ale również poszerzą swoją wiedzę na tematy z nią związane.
 

Promocje i rabaty 

Użytkownicy coraz częściej szukają okazji i promocji. Często są bardziej aktywni właśnie w czasie, w którym sklepy oferują rabaty, czy wyprzedaże. Warto więc odpowiedzieć na potrzeby klientów i pomyśleć o polityce promocji i rabatów. Może być to rabat w postaci kilku procent na zapis do newslettera, obniżka zawartości koszyka o kilka procent po osiągnięciu konkretnej wartości zamówienia, albo kod rabatowy dla powracających klientów, który otrzymają podczas dostarczenia zamówienia. 

Można wprowadzać rabaty czasowe, o których będzie przypominał umieszczony na stronie zegar odmierzający czas do końca promocji, a który może zmotywować do dokończenia zakupów. Klienci mogą otrzymywać dodatkowe rabaty oferowane z jakiejś okazji – np. z okazji Dnia Matki, Walentynek, czy powrotu do szkoły. Tak naprawdę opcji jest baaardzo dużo i można je dopasować do własnej strategii. 
 

Zadbaj o aspekty techniczne

Bogata oferta, wysoka jakość obsługi klienta i błyskotliwy marketing, to nie jedyne obszary mogące mieć wpływ na wielkość sprzedaży w sklepie internetowym. Bardzo ważne są też kwestie techniczne, które będą miały wpływ na to, że witryna naszego sklepu internetowego będzie chętnie odwiedzana, a korzystanie z niej będzie przyjemne.
 

SEO a sprzedaż w sklepie internetowym

SEO to skrót z angielskiego Search Engine Optimization co oznacza optymalizację strony pod kątem silników wyszukiwarek internetowych. Jest to zbiór działań, których celem jest zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek, takich jak Google.

Duża liczba użytkowników internetu, chcąc kupić jakiś produkt, niekoniecznie wchodzi od razu na stronę wybranego sklepu internetowego. Często pierwszym krokiem jest wpisanie nazwy poszukiwanego produktu w wyszukiwarce, a następnie odwiedzenie jednej z witryn wyświetlających się na początku wyników wyszukiwania. Jeśli nasz sklep będzie wyświetlany odpowiednio wysoko w tych wynikach, liczba klientów oraz sprzedaż wzrośnie.

Dobre wypozycjonowanie strony nie jest wynikiem jednorazowej czynności. Optymalizacja witryny jest raczej ciągłym procesem, który zajmuje dużo czasu, a jego rezultaty nie są widoczne od razu. Często pojawiają się dopiero po kilku miesiącach. Co więcej, SEO cały czas ewoluuje, gdyż zmieniają się algorytmy wyszukiwarek. Jeśli sami nie znamy się na SEO, warto skorzystać z doświadczenia specjalistów w tej dziedzinie. Oczywiście w sieci można znaleźć wiele wskazówek od czego zacząć samodzielne pozycjonowanie strony a także dużo narzędzi, które nam w tym pomogą. Zacząć można od zapoznania się z przewodnikiem SEO od Google. Jeżeli jednak pochłania nas wiele innych aspektów prowadzenia sklepu, zainwestujmy w profesjonalne usługi. Wydatek taki przeważnie się zwraca.

ak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, seo, serach engine optimization, optymalizacja, pozycjonowanie
 

UX/UI a sprzedaż w sklepie internetowym

UX – User Experience oznacza całokształt doświadczeń użytkownika związany z korzystaniem z jakiegoś produktu – w naszym przypadku z witryny sklepu internetowego. Dobre doświadczenie użytkownika oznacza, że interakcja ze sklepem będzie dostarczała pozytywnych doświadczeń kupującemu – sklep będzie dawał wrażenie ergonomicznego, funkcjonalnego, a korzystanie z niego będzie przyjemne i satysfakcjonujące.

UI z kolei to skrót od User Interface, czyli interfejs użytkownika. Składa się na niego całokształt wyglądu i poszczególne elementy naszej strony, które umożliwiają interakcję klienta ze sklepem. Dobry interfejs to przede wszystkim taki, którego obsługa jest łatwa, a równocześnie daje użytkownikowi możliwość wykonanie wszelkich czynności, które są niezbędne do zrealizowania celu, czyli dokonania zakupu.

Warto ułatwić klientom wyszukiwanie przedmiotów – przeklikiwanie się przez kilkanaście stron, żeby znaleźć produkt nie pomoże przy finalizowaniu zamówienia. Aktualnie wiele osób zakupy robi korzystając ze smartfona lub tabletu – o nich koniecznie trzeba pomyśleć stawiając swój sklep internetowy. 

Odpowiednie zaprojektowanie UX/UI powinno być elementem branym pod uwagę od początku tworzenia witryny sklepu przez jej twórcę. Natomiast jeśli strona już działa, można zlecić audyt UX/UI jednej z wielu obecnych na rynku firm specjalizujących się w tej tematyce i w razie potrzeby przeprojektować sklep. Może okazać się, że wystarczy wprowadzenie niewielkich poprawek, aby znacznie zwiększyć satysfakcję klientów.
 

Szybkość i wydajność sklepu

Jeśli chcemy zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, powinniśmy zadbać również o odpowiednią jego szybkość i wydajność. Chodzi o to, aby poradził on sobie ze wzmożonym ruchem, zwłaszcza w okresach dużych zakupów – np. przed Świętami Bożego Narodzenia albo w okolicach Black Friday. Spowolnione działanie sklepu, a co gorsza jego zawieszanie się lub utrata połączenia, mogą być bardzo frustrujące dla klientów.

Mówiąc o szybkości mamy na myśli szybkość działania sklepu dla pojedynczego użytkownika. Wydajność natomiast to zdolność obsłużenia wielu użytkowników równocześnie. Czynniki te istotne są nie tylko dla jakości user experience ale np. szybkość wczytywania się jest jednym z parametrów branych pod uwagę przez algorytmy wyszukiwania. Aby więc zadbać o wydajność i szybkość powinniśmy przede wszystkim zadbać o wybór usług hostingowych gwarantujących odpowiednią przepustowość.

ak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, seo, serach engine optimization, optymalizacja, pozycjonowanie

Jednak nie tylko parametry infrastruktury sieciowej będą istotne dla szybkości działania strony. Bardzo istotne jest też to, aby strona nie była przeładowana. Mniej znaczy więcej. Dlatego warto zadbać o minimalizację wtyczek i dodatków na stronie oraz ograniczenie rozmiaru i ilości zbędnych grafik. Prawdopodobnie większość naszych klientów będzie dokonywała zakupów na telefonie lub laptopie. Nie są więc potrzebne zdjęcia w bardzo wysokiej rozdzielczości.
 

Przygotuj sekcję FAQ

Być może brzmi to jak banał, ale przygotowanie zakładki z odpowiedzią na najczęściej zadawane pytania może pomóc klientom w zdecydowaniu się na zakup. Wyjaśnienia mogą pomóc rozwiać ich wątpliwości, które mogą pojawić się podczas oglądania oferty sklepu. Warto zatem poświęcić czas i je przygotować. A jeśli zastanawiacie się Jak sprzedawać w sklepach online za granicę – zajrzyjcie do naszego artykułu. Przeczytacie też o tym jak wysłać paczkę za granicę.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Kartony do paczkomatów

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *