O co chodzi w dropshippingu?

Dropshipping to metoda realizacji zamówienia, w ramach której sklep nie przechowuje sprzedawanych produktów w magazynie. Zamiast tego sprzedawca w razie potrzeby kupuje zapasy od strony trzeciej — zwykle od hurtownika lub producenta — w celu realizacji zamówień.

Największa różnica między dropshippingiem a standardowym modelem sprzedaży detalicznej polega na tym, że sprzedawca nie przechowuje ani nie posiada zapasów — działa jako pośrednik.

Jak działa dropshipping?

Bardzo ogólnie mówiąc, dropshipping polega na sprzedawaniu towarów przez stworzony sklep internetowy bez fizycznego posiadania tych przedmiotów. W tego typu sprzedaży sklep internetowy jest tylko pośrednikiem między klientem, a dostawcą produktu. To dostawca produktu zajmuje się procesem wysyłki, pakowania i magazynowania towarów. 

Proces sprzedawania w modelu dropshippingu jest nieco bardziej złożony niż powyższe wytłumaczenie, ale generalna zasada jest prosta – osoba działająca w modelu sprzedaży opartym na dropshippingu jest pośrednikiem między klientem, a dostawcą, czy też producentem.

dropshipping, zasady dropshippingu, jak działa dropshipping

Dropshipping wbrew pozorom nie jest bezproblemową metodą zarobku. Wymaga dużej ilości zaangażowania i z czego większość osób sobie nie zdaje sprawy – wiedzy. Przydatna okazuje się wiedza z zakresu oczywiście sprzedaży, ale też marketingu, marketingu cyfrowego oraz przynajmniej podstawowych znajomości grafiki, tworzenia stron internetowych, czy content marketingu.
 

Jakie są korzyści z dropshippingu?

Dropshipping będzie świetnym modelem biznesowym dla początkujących przedsiębiorców, ponieważ pozwala na przetestowanie różnych modeli biznesowych, a tym swym umożliwia naukę sprzedaży produktów na żądanie.
 

1. Wymagany jest niewielki kapitał początkowy

Ta zaleta wymieniana jest jako jedna z pierwszych podczas omawiania dropshippingu. Uruchomienie sklepu opartego o ten model nie wymaga inwestowania z góry tysięcy w zapasy, jak to ma miejsce w tradycyjnie działającym sklepie detalicznym. 

Nie trzeba kupować wcześniej produktu. Automatyczny zakup u dostawcy dokonywany jest już po opłaceniu zamówienia przez klienta. Dzięki czemu ryzyko związane z założeniem sklepu nieco się zmniejsza – nie tracimy pieniędzy, które mogłyby zostać zamrożone w towarze.
 

2. Łatwy do uruchomienia

Prowadzenie biznesu e-commerce jest znacznie łatwiejsze, gdy nie musisz zajmować się produktami fizycznymi. Dzięki dropshippingowi nie musisz się martwić o:

  • Zarządzanie lub płacenie za magazyn
  • Pakowanie i wysyłkę zamówień
  • Śledzenie zapasów
  • Obsługę zwrotów i przesyłek przychodzących
  • Ciągłe zamawianie produktów i zarządzanie stanem magazynowym

3. Niskie koszty ogólne

Stałe koszty utrzymania sklepu nie są wysokie, w końcu nie musimy doliczać kosztów zakupu zapasów, czy kosztów utrzymania magazynu. Wiele sklepów dropshippingowych prowadzonych jest z domu, w końcu wymagają w dużym uproszczeniu laptopa, dostępu do sieci i kilku wydatków. Z czasem koszty będą rosły – więcej pieniędzy zostanie zainwestowane na przykład w reklamę, ale nadal pozostaną niewielkie w porównaniu z kosztami tradycyjnych firm.
 

4. Elastyczna lokalizacja

Firma oparta o dropshipping może być prowadzona z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu. Dopóki można łatwo komunikować się z dostawcami i klientami, można prowadzić swoją firmę i nią zarządzać.
 

5. Szeroki wybór produktów do sprzedaży

Ze względu na brak konieczności fizycznego kupna i przechowywania przedmiotów, można zaoferować klientom szeroką gamę popularnych produktów. Jedynie wymaganie to dostępność produktów w magazynie partnera.

6. Łatwiejsze testowanie

Dropshipping pomaga również podczas testowania nowych rozwiązań oraz zainteresowania podczas poszerzania już istniejącej oferty sklepu. Nie wymaga to wysokich nakładów finansowych – w końcu cały asortyment znajduje się w magazynie dostawcy.
 

7. Łatwiejsze skalowanie

W tradycyjnym biznesie detalicznym, jeśli otrzymasz trzy razy więcej zamówień, zwykle będziesz musiał wykonać trzy razy więcej pracy. W dropshippingu większość pracy związanej z przetwarzaniem dodatkowych zamówień będzie ponosić dostawca, chociaż obsługa klienta nadal pozostaje po stronie sprzedającego.

dropshipping, zasady dropshippingu, jak działa dropshipping
 

Jakie są wady dropshippingu?

Wszystkie wymienione przez nas korzyści sprawiają, że dropshipping jest bardzo atrakcyjnym modelem dla osób zaczynających pracę ze sklepem internetowym lub dla tych, którzy chcą poszerzyć swoją istniejącą ofertę produktów. Ale jak wszystkie podejścia, dropshipping ma też swoje wady. Ogólnie rzecz biorąc, wygoda i elastyczność mają swoją cenę.
 

1. Niskie marże

Niskie marże są największą wadą działania w wysoce konkurencyjnej branży dropshippingu. Ponieważ rozpoczęcie pracy jest łatwe, a koszty ogólne są niewielkie, wiele konkurencyjnych sklepów sprzedaje produkty po najniższych cenach, próbując zwiększyć przychody. Ponieważ ich inwestycje były niewielkie, mogą sobie pozwolić na działanie przy minimalnych marżach.

Zazwyczaj ci sprzedawcy mają witryny o niskiej jakości i słabą lub znikomą obsługę klienta. Niestety nie powstrzymuje to klientów przed porównywaniem cen tych sklepów z cenami, które Ty oferujesz.
 

2. Problemy z logistyką

W tradycyjnym modelu sprzedaży, wszystkie produktu, które sprzedajemy łatwo monitorować – dzięki stanom magazynowym wiadomo, które są dostępne, a które nie. W dropshippingu sklep zaopatruje się u wielu dostawców, ale ich magazyny obsługują wiele sklepów – monitorowanie stanów magazynowych nie jest już tak łatwe.  

Na szczęście istnieje wiele aplikacji umożliwiających synchronizację z dostawcami. Dzięki temu dropshipperzy mogą „przekazywać” zamówienia klientów dostawcy za pomocą kilku kliknięć i powinni być w stanie określić ilość zapasów dostawcy w czasie rzeczywistym. Na przykład, gdy produkt nie jest już dostępny, można automatycznie cofnąć publikację produktu lub automatycznie ustawić ilość produktu na zero.
 

3. Złożoność wysyłki

Jeśli współpracujesz z wieloma dostawcami — jak robi to większość dropshipperów — produkty w Twoim sklepie internetowym będą pozyskiwane od wielu różnych dostawców. Oznacza to, że nie masz kontroli nad łańcuchem dostaw. Załóżmy, że klient składa zamówienie na trzy pozycje, z których wszystkie dostępne są u osobnych dostawców. Za wysłanie każdego przedmiotu do klienta poniesiesz trzy oddzielne opłaty za wysyłkę, ale klient poniesie ten koszt tylko raz.
 

4. Błędy dostawcy

Nawet najlepsi dostawcy dropshippingu popełniają błędy w realizacji zamówień – błędy, za które trzeba wziąć odpowiedzialność i przeprosić. Kiepscy dostawcy będą powodować niekończącą się frustrację z powodu brakujących produktów, nieudanych przesyłek i niskiej jakości opakowań, co może zaszkodzić reputacji Twojej firmy.
 

5. Ograniczona personalizacja i branding

W przeciwieństwie do produktów na zamówienie lub druku na żądanie, dropshipping nie daje dużej kontroli nad samym produktem. Zazwyczaj produkt jest zaprojektowany i oznaczony marką dostawcy lub producenta. Niektórzy dostawcy mogą spersonalizować produkt. Jednak trzeba wiedzieć, że wszelkie zmiany będą wymagały minimalnej ilości zamówień, aby był on opłacalny dla producenta. 
 

Ile trzeba zainwestować, aby rozpocząć dropshipping?

Chociaż trudno jest przewidzieć dokładne koszty dla pojedynczej firmy, jest kilka elementów, na które każda firma dropshippingowa będzie musiała wydać pieniądze, aby rozpocząć. Do kosztów stałych będziemy musieli zaliczyć opłatę za sklep internetowy oraz nazwę domeny. Przed sprzedażą produktów można również zakupić produkty, które chcemy sprzedawać – przetestować je, ale również cały proces kupna-sprzedaży. Koszty reklamy to kolejny wydatek, który należy również wziąć pod uwagę – dzięki reklamie będziemy w stanie dotrzeć do osób zainteresowanych oraz powiększyć grono zainteresowanych.

dropshipping, czym jest dropshipping, jak działa dropshipping, jak zarabiać na dropshippingu

Jak zarabia się na dropshippingu?

Firmy dropshippingowe działają jako pośrednicy sprzedaży produktów, wybierając odpowiednią mieszankę produktów do sprzedaży klientom. Dropshipperzy zarabiają tak naprawdę na marży, którą dodają do ceny pierwotnej oferowanych przez siebie produktów. Mimo, że nie ponosi się kosztów związanych z zakupem produktów, czy ich przechowywaniem, ponosi się inne wydatki – na przykład związane z stworzeniem sklepu, marketingiem, obsługą klienta – gdy pojawią się problemy z produktem, czy wysyłką. Należy zatem uwzględnić te koszty ustalając swoją marżę.
 

Czy dropshipping jest legalny?

Dropshipping jest modelem sprzedaży, używanym przez wielu globalnych sprzedawców i jest całkowicie legalny. Nie zwalnia to oczywiście z przestrzegania przepisów dotyczących prowadzenia firmy – w razie wątpliwości najlepiej skontaktować się z prawnikiem specjalizującym się w tego typu sprawach. 
 

Jaka jest różnica między dropshippingiem a arbitrażem detalicznym?

Arbitraż detaliczny odnosi się do każdego scenariusza, w którym odsprzedajesz produkty kupione od innych sprzedawców z zyskiem. Na przykład idziesz do sklepu detalicznego (takiego jak np Auchan), aby kupić koszulkę, a następnie sprzedajesz ją po wyższej cenie online za pośrednictwem własnej strony internetowej lub portalu aukcyjnego. To samo dotyczy arbitrażu detalicznego online, w którym sprzedajesz produkty online po wyższej cenie, a następnie kupujesz je w sklepie detalicznym i wysyłasz po zakupie.
 

Jak założyć firmę dropshipping?

Decyzja o rozpoczęciu działalności dropshipping z jednej strony może wydawać się trudnym zadaniem, z drugiej natomiast w internecie jest przedstawiana jest jako łatwy sposób na duży zarobek. Popularność tego rozwiązania ma jednak swoje plusy – można z łatwością podejrzeć cały proces powstawania i działalności firmy, który można skrócić do następujących kroków:

  1. Załóż firmę dropshippingową.
  2. Wybierz pomysł na biznes.
  3. Sprawdź działania konkurencji
  4. Wybierz dostawcę dropshippingowego.
  5. Zbuduj swój sklep e-commerce.
  6. Zdecyduj o strukturze biznesowej.
  7. Przemyśl swoją marże.
  8. Wypromuj swój sklep.
  9. Analizuj i ulepszaj swoją ofertę.

Czy warto korzystać z dropshippingu w 2022 roku?

Jak już wspomnieliśmy, dropshipping nie jest bezstresowym sposobem na zbudowanie odnoszącego sukcesy biznesu online – podobnie jak w innych modelach biznesowych wymagana jest ciężka praca. Model ma pewne zalety, ale zawiera szereg wbudowanych zawiłości, którymi trzeba się zająć.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Magazyn

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *