SPIS TREŚCI
Sprzedaż w modelu omnichannel stale zyskuje na popularności. Powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Nowi sprzedawcy pojawiają się na różnego rodzaju platformach sprzedażowych, takich jak Allegro, czy Amazon. Powstają też punkty odbioru osobistego, co w przypadku sklepów online nie zawsze jest to takie oczywiste. Jednak wymagania konsumentów ewoluują i trzeba za nimi nadążać. Jak powinna taka sprzedaż wielokanałowa wyglądać według wielu konsumentów? Jakie są zalety stosowanie tego modelu sprzedaży? Jakie opakowania będą odpowiedniego dla sprzedaży wielokanałowej? Na te pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w naszym artykule.
Sprzedaż omnichannel, czyli wyjście naprzeciw oczekiwaniom Klientów
Konsumenci bardzo często lawirują pomiędzy wirtualnymi ofertami a tymi przedstawionymi w sklepach stacjonarnych. Zwłaszcza że ceny bardzo często różnią się od siebie – na korzyść internetu. Nie zawsze, bo warto zauważyć, że nie jest to reguła, jednak nie da się przejść obok tego obojętnie. Dlatego bardzo często szukając danego produktu, kiedy już Klient trafi na Twoją stronę lub na aukcję wystawioną na jednej z platform sprzedażowych i zapozna się z Twoją ofertą, szuka konkurencyjnych ofert. Z tym że nie liczy się już tak jak kiedyś tylko cena. Ogromne znaczenie ma np. czas i koszt wysyłki. Jeśli okaże się, że Twoja oferta jest dla niego najkorzystniejsza, wraca na Twoją stronę i dokonuje zakupu. I tutaj też nie musi chcieć wysyłki produktu pod wskazany adres. Jeśli jest z tego samego miasta lub jego okolic może poszukiwać możliwości odbioru osobistego. Jak widzisz, każdy szczegół ma znaczenie. Oczekiwania i wymagania rosną, a nadążać za nimi muszą sprzedawcy.
Poziom obsługi w sprzedaży omnichannel – na co zwrócić uwagę?
Czy w przypadku odbioru osobistego zamówienia, jako sprzedawca nie musisz już tak dbać o detale pakowania zamówienia, jak podczas wysyłki? Niestety nie jest to takie oczywiste. Wysyłka zamówienia kurierem, czy innym, przewoźnikiem wiąże się z koniecznością odpowiedniego zabezpieczenia towarów znajdujących się w paczce. Potrzebne są do tego kartony i pudełka. A także taśmy pakowe, folia bąbelkowa lub papier nacinany i wypełniacze do paczek. Są to jedynie jedne z najważniejszych akcesoriów, o jakie musisz zadbać.
Coraz częściej – zwłaszcza małe sklepy – wyściełają pudełko bibułą, układają produkty, owijają je, naklejając na bibułę naklejkę z logo firmy. Do tego dodają podziękowania za złożenie zamówienia lub gratisy. A zdarza się, że zarówno jedno, jak i drugie. Nie powinno się zmieniać, czytaj zaniżać tych standardów w przypadku odbioru osobistego zamówienia. Dlatego szukając odpowiednich opakowań do sprzedaży wielokanałowej, trzeba zadbać o to, aby przy wysyłce, jak i odbiorze osobistym były spójne. Warto pamiętać też o tym, że ogromne znaczenie – zarówno w jednym, jak i drugim przypadku ma unboxing experience.
Co to jest omnichannel?
Omnichannel to model sprzedaży, który opiera się na oferowaniu potencjalnym klientom tych samych produktów, w kilku kanałach sprzedażowych – zarówno online, jak i offline. Co to oznacza dla konsumentów? Jaki jest cel tego modelu? Można powiedzieć, że najważniejszym zadaniem, tego rozwiązania jest zapewnienie Klientom doświadczenia zakupowego na tym samym poziomie, czyli niezależnie od tego, jaki sposób wybiorą.
Jakie są zalety korzystania z modelu wielokanałowej sprzedaży?
- Zwiększenie liczby potencjalnych Klientów
- Zwiększenie sprzedaży
- Zwiększenie rozpoznawalności marki
- Wypracowanie lepszego kontaktu z Klientami
- Zwiększenie świadomości dotyczącej potrzeb Klientów
- Usprawnienie logistyki oraz polityki sprzedażowej
Kompleksowa obsługa Klienta i wysyłka zamówienia w modelu sprzedaży wielokanałowej
Branża e-commerce rozwija się na całym świecie. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że coraz częściej zakupy dostarczane są pod wskazany adres. Wysyłki zamówień następują najczęściej ze sklepów stacjonarnych w ramach optymalnego wykorzystania przestrzeni, którą dysponują sprzedawcy. Jakie korzyści z tego wynikają? Przede wszystkim nie trzeba martwić się brak produktów, gdyż najczęściej pod ręką masz wszystko, czego potrzebujesz. Oprócz tego warto jeszcze wspomnieć o niższych kosztach wysyłek oraz szybszej realizacji zamówień.
Wysyłka zamówień złożonych za pośrednictwem stron WWW przez sklepy stacjonarne jest też doskonałym sposobem na wykorzystanie okresu mniejszego ruchu. Sprzedaż wielokanałowa jak już wspomnieliśmy, rządzi się swoimi prawami. Jednak w przypadku opakowań powinna zachowana być spójność. Każdy Klient, niezależnie od tego, czy wybrał dostawę do domu, paczkomatu czy odbiór osobisty powinien otrzymać spójne opakowania. Zamiast kartonu w przypadku odbioru osobistego, można wykorzystywać oczywiści np. papierowe torby. Wybierając produkty w sklepie Neopak możesz zadbać też o odpowiednie oznaczenie opakowań. Realizowane są bowiem tu zamówienia spersonalizowane.
Wybór odpowiedniego rozmiaru kartonu – na czym to polega?
Choć wybór odpowiednich rozmiarów kartonów może wydawać się prosty, to wcale nie jest to tak błaha sprawa. Rzadko, kiedy zdarza się, tak, że możesz polegać na jednym, uniwersalnym rozmiarze opakowań. Dlatego, warto przetestować kilka z nich i sprawdzić, które będą optymalne. Co to dokładnie oznacza? Jakiej wielkości powinny być kartony?
Co będzie lepsze – zbyt małe, czy zbyt duże opakowanie?
Uważasz, że jeden rozmiar pudełka jest rozwiązaniem ekonomicznym, wydajnym i sprzyjającym Klientom? Oj, możesz się bardzo pomylić w tym zakresie. Dlaczego? Po pierwsze, wybór jednej wielkości opakowań może doprowadzić do tego, że wysyłając mniejsze przedmioty, będziesz musiał użyć ogromnej ilości wypełniacza do paczek. Jest to nie tylko mało ekologiczne, ale również wiąże się ze stratą pieniędzy. W przypadku zbyt małych kartonów może okazać się, że towar będzie dotykał ścian kartonu. Nic nie szkodzi? A no właśnie szkodzi. Ponieważ cały nacisk, jaki będzie działał na ściany kartonu, od razu będzie działał też na dany produkt. Podczas wysyłki kruchych przedmiotów może doprowadzić to do zwiększenia ilości przesyłek uszkodzonych w transporcie. Jak więc widzi ani zbyt małe, ani zbyt duże opakowanie nie jest dobrym rozwiązaniem. Dlatego warto wybrać różne wielkości – zanim zdecydujesz się na to, które będą dla Ciebie idealne, warto skorzystać z kilka czy nawet kilkunastu różnych propozycji. Dostępne są w ofercie sklepu Neopak.
Jak ma się odbiór w sklepie do opakowania?
Głośno jest bardzo o doświadczeniach Klientów podczas rozpakowywania złożonych online zamówień. Coraz częściej korzystając z mediów społecznościowych, widać jak bardzo sprzedawcy dbają o to, aby budować napięcie, ale też radość z każdego kolejnego kawałka odklejanej taśmy. Rozkoszowanie się tym i odczuwanie radości niczym dziecko otwierające prezent od świętego Mikołaja. Czy tylko zakupy online powinny wywoływać takie uczucia? Co z Klientami, którzy odwiedzają Twój sklep stacjonarny? Czy zapewniasz im takie doświadczenia zakupowe, które warto jest w ogóle zapamiętać?
Spraw, aby relacja z Klientem była dłuższa
Nie od dziś wiadomo, że utrzymanie przy sobie Klienta, który już raz zrobił zakupy, jest znacznie tańsze niż zdobycie nowego. Warto więc o konsumentów, którzy przychodzą po odbiór osobisty dbać tak samo, jak o tych, którzy dokonują zakupów z dostawą do domu. Nie dawaj więc im zamówienia w reklamówce jednorazowej (tak, znamy takie przypadki), a zadbaj o to, aby torba np. papierowa była estetyczna i z logo Twojej firmy. A także o to, aby prezentowała się niezwykle elegancko. Jeśli dajesz gratisy oraz podziękowania również umieść je w torbie. Zadbaj o doświadczenie Klienta i zapewnij mu rozrywkę podczas wypakowywania zakupów w domu.
Opakowania, które „mówią”
W czym tkwi tajemnica sprzedaży wielokanałowej, która tak bardzo popularna jest we wschodniej Europie? Jest top bardzo proste. Jest to bowiem odpowiedź sprzedawców i rynku na potrzeby Klientów. Z tego typu doświadczeniami wiąże się np. poznanie historii marki, czy też pokazanie, że do wysyłek wykorzystuje się opakowania i akcesoria – takie jak np. wypełniacze do paczek, czy taśmy pakowe biodegradowalne.