Jeszcze kilka lat temu niewiele osób oraz firm zwracało uwagę na pojęcie ekologii. Zmieniający się klimat oraz gwałtowne pogorszenie kondycji środowiska naturalnego sprawiły, że temat jego ochrony stał się priorytetem w codziennym funkcjonowaniu. Od ograniczania zużycia wody, poprzez zmianę źródeł prądu na ekologiczne, aż po świadomą segregację odpadów. Szerzenie informacji na temat tego, w jaki sposób codzienne nawyki mogą wpływać pozytywnie na ekosystem, jest niezwykle istotne. Również producenci z wielu branż zaczęli przykładać większą wagę do poprawy kondycji środowiska naturalnego. Jednym z najprostszych rozwiązań, od których warto zacząć zielone funkcjonowanie firmy, jest zmiana dotychczasowych sposobów pakowania na ekologiczne opakowania e-commerce. To zmiana, która nie wymaga dużego wysiłku oraz większego nakładu finansowego, a jednocześnie wpływa pozytywnie na wizerunek danej marki. Czym właściwie są opakowania ekologiczne? Jak przyczyniają się do poprawy stanu środowiska naturalnego? Dlaczego warto z nich korzystać? Tego dowiesz się w poniższym artykule.
Co to jest opakowanie ekologiczne?
Choć pojęcie ekologii jest znane i często powtarzane w społeczeństwie, czym tak naprawdę jest opakowanie ekologiczne? Cechuje się ono pozostawieniem jak najmniejszego śladu środowiskowego. Oznacza to, że w całym procesie powstawania, funkcjonowania oraz utylizacji nie stanowi ono znacznego obciążenia dla środowiska i atmosfery. Aby spełniało swoje funkcje, opakowanie ekologiczne powinno być produkowane w sposób odpowiedzialny, pochłaniający jak najmniejsza ilość zasobów naturalnych przy jednoczesnym ograniczeniu ilości emitowanych zanieczyszczeń. Ekologiczne opakowania należy użytkować w sposób zrównoważony, najlepiej wielokrotnie, aby w pełni wykorzystać materiał, z którego zostały stworzone. A gdy przestaną spełniać swoją funkcję, warto poddać je procesowi recyklingu, by mogły zostać przetworzone ponownie przy produkcji kolejnego opakowania.
Przykłady materiałów ekologicznych
Jednym z najczęściej wybieranych materiałów do produkcji opakowań ekologicznych, jest tektura. Wyprodukowana z masy makulaturowej, jest najmocniejszym i najbardziej wytrzymałym wariantem papieru. Odznacza się przede wszystkim lekkością, elastycznością oraz odpornością na działanie czynników zewnętrznych, w tym wilgoci czy brudu. Posiada funkcję amortyzacji uderzeń i wstrząsów, dzięki czemu doskonale chroni transportowane towary. Z tektury produkowane są między innymi pudełka kartonowe klapowe i wykrojnikowe, stanowiące najczęściej wybieraną formę opakowania. Materiałem, który także powstaje z przetworzonej makulatury, jest specjalny papier typu Kraft. Jego elastyczność oraz odporność na rozerwanie pozwalają na wykorzystywanie go w wielu dziedzinach. Chroni takie produkty jak kwiaty, delikatne przedmioty lub żywność. Z papieru kraftowego produkowane są także torebki papierowe oraz ekologiczne torby prezentowe.
Nie każdy papier jest eko
Choć mogłoby się wydawać, że każde opakowanie przypominające papier lub karton o naturalnym kolorze wchodzi w kategorię “eko”, prawda jest nieco inna. W rzeczywistości zdarzają się materiały, przypominające wyglądem trendy ekologiczne, jednak niespełniające wymaganych norm. Przykładem tego typu pseudoekologicznych rozwiązań są opakowania, w których zastosowano do kartonu dodatek tworzywa sztucznego, którego nie jesteśmy w stanie oddzielić przy segregacji. Mogą to być również niewłaściwe produkty, wykorzystane do klejenia czy łączenia poszczególnych elementów. Aby móc nazwać opakowanie ekologicznym, musi ono przejść cały proces, od produkcji, przez użytkowanie, po utylizację, w taki sposób, by nie stwarzać dodatkowego obciążenia dla środowiska. Jeśli przy produkowaniu tego typu opakowań wprowadzono dodatkowy element, nienadający się do recyklingu, cały produkt traci swój ekologiczny charakter. Wybierając materiały i opakowania, należy zwrócić szczególną uwagę na specjalne oznaczenia, które gwarantują, że produkt jest ekologiczny i może zostać poddany procesowi recyklingu.
Ekologiczne opakowania e-commerce — połączenie wielu zalet
Mogłoby się wydawać, że wybierając ekologiczne rozwiązania, musimy poświęcić jakość oraz dodatkowe cechy danego materiału. Nie jest to prawdą.
Takie tworzywa, jak tektura, z której produkowane są kartonowe pudełka, łączy w sobie zarówno element eko jak i wszystkie niezbędne zalety. Decydując się na kartonowe opakowania, zyskujemy wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia i uderzenia. Jednocześnie stawiamy na lekkość, która gwarantuje niższe koszty nadania przesyłki, oraz elastyczność, pozwalającą na dopasowanie kartonu do danego produktu. Podobnie jest w przypadku produktów z papieru kraftowego. Jest on niezwykle doceniany za swoją wytrzymałość i elastyczność, pozwalającą na wykorzystanie w wielu branżach. Może mieć on kontakt z żywnością, dlatego często wybierany jest w sklepach spożywczych, jako zamiennik dla plastikowych opakowań na sery i wędliny. Chroni towar przed promieniami słonecznymi, doskonale sprawdza się jako wypełniacz w przesyłkach oraz dodatkowa warstwa zabezpieczająca delikatne przedmioty. To wszystko łączy się z możliwością poddania tych materiałów procesowi recyklingu, dzięki czemu mogą być one ponownie wykorzystane.
Dlaczego warto zmienić opakowanie na ekologiczne?
Za zmianą rodzaju opakowań w firmie przemawia szereg argumentów, podkreślających korzyści nie tylko dla otoczenia, ale również dla samej marki. Pierwszym z nich jest podkreślenie wykorzystania opakowań ekologicznych, mających pozytywny wpływ na ekosystem. Działając na tego typu materiałach, nie powodujesz zużywania naturalnych zasobów oraz nie ingerujesz w gospodarkę leśną. Warto podkreślić, że stawianie na ekologiczne materiały powoduje zmniejszenie popytu na plastik, a w efekcie ograniczenie jego produkcji. Pozwala to na zahamowanie wysokiego stopnia zaśmiecania środowiska. Jednak ekologiczny aspekt, choć niezwykle istotny, nie jest jedynym powodem do zmian. Przejście na opakowania ekologiczne jest również świetną inwestycją pod kątem korzyści danej firmy. Dzięki swojej specyfice, pudełka z kartonu nie generują dodatkowych kosztów wysyłki paczek. To również materiał łatwo dostępny oraz stosunkowo niedrogi, zwłaszcza przy zamówieniach hurtowych. Może być przechowywany w formie rozłożonej, czyli na płasko, co umożliwia ograniczenie zajmowanej przestrzeni.
Ekologiczne rozwiązania to również doskonały element marketingu, ponieważ przy obecnych technologiach mogą być bez trudu i przy niewielkich kosztach personalizowane. Oznacza to, że każde pudełko można ozdobić nazwą firmy, logiem lub wybraną szatą graficzną. Tym samym marka zyskuje dodatkową reklamę, wpływającą na jej świadomość oraz rozpoznawalność.
Wybór klientów
Zmiana opakowań na ekologiczne to także element, który może spowodować większe zainteresowanie klientów daną firmą. Dzięki przeprowadzonym w Polsce ankietom i badaniom wiadomo, że coraz więcej osób zwraca uwagę na ekologiczne pakowanie poszczególnych produktów. Co więcej, decydując się na świadome zakupy, wiele klientów bierze pod uwagę możliwość dopłacenia w przypadku zastosowania w danej firmie rozwiązań przyjaznych dla ekosystemu. Opakowania ekologiczne to krok w stronę konsumentów, którym dobro środowiska naturalnego nie jest obojętne. Pozwala to na zaprezentowanie danej marki jako świadomej problemu zanieczyszczenia otoczenia oraz starającej się zniwelować swój ślad środowiskowy. Stawia to również przedsiębiorstwo w pozytywnym świetle oraz zachęca kolejnych odbiorców do zakupów. Zadowoleni klienci z dużym prawdopodobieństwem będą częściej kupować w danym punkcie oraz polecać konkretne produkty znajomym. Dodatkową formą reklamy będzie także rozpowszechnianie przesyłek za pomocą mediów społecznościowych, co jest częstą praktyką w obecnych czasach. Osoba decydująca się na oznaczenie danej marki w swoich postach na pewno doceni jej starania w temacie rozwiązań ekologicznych. To sprawi, że firma zyska pozytywną ocenę oraz darmową reklamę, przyciągającą kolejnych klientów.
Co dzieje się z opakowaniem ekologicznym po jego wykorzystaniu?
Opakowanie ekologiczne to również odpowiedzialne i świadome utylizowanie. Większość materiałów stosowanych do tego typu opakowań pozwala na poddanie ich procesowi recyklingu. Umożliwia to ponowny obieg materiału, a co za tym idzie, zmniejsza potrzebę wykorzystywania zasobów naturalnych. Przetworzony karton czy papier stają się tworzywem, z którego produkowane są kolejne partie ekologicznych opakowań e-commerce. Decydując się na korzystanie z tego typu materiałów, firmy dają klientom możliwość segregacji opakowań oraz ich świadomej utylizacji. Wśród opakowań ekologicznych dostępne są także materiały w pełni biodegradowalne. Odznaczają się one specyficzną budową, dzięki której mogą być w prosty sposób poddane rozkładowi bez potrzeby wykorzystania dodatkowych środków chemicznych. Biodegradowalność pozwala na przetworzenie opakowania na biomasę, w pełni bezpieczną dla środowiska. Może zostać ona wykorzystana jako nawóz lub wyrzucona do otoczenia. Przy rozkładzie opakowań biodegradowalnych nie wytwarzają się niebezpieczne związki chemiczne ani dodatkowe zanieczyszczenia, mogące wpływać na atmosferę czy ekosystem. To produkt wyjątkowo przyjazny dla środowiska, poddawany szybkiemu rozkładowi, dzięki czemu nie zaśmieca otoczenia.
Trendy ekologiczne na rynku opakowań e-commerce – podsumowanie
Zmiana opakowań na ekologiczne alternatywy to nie tylko trend podyktowany obecną modą. To również poważna inwestycja w lepszą kondycję środowiska naturalnego, która może zwrócić się w postaci znacznych zysków danej firmy. Ekologiczne opakowania e-commerce pozwalają znaleźć idealny kompromis pomiędzy doskonałą jakością wykorzystywanego materiału oraz ograniczeniem szkodliwości na rzecz ekosystemu. Umożliwiają budowanie profilu świadomej i odpowiedzialnej marki, który przyciągnie nowe grono klientów. Liczne zalety, jakie niesie za sobą ta zmiana, powodują, że jest ona najkorzystniejszą opcją. Warto zastanowić się nad wszystkimi za i przeciw, aby móc w pełni świadomie wprowadzić ekologiczne rozwiązania do każdego przedsiębiorstwa.