Sprzedaż subskrypcyjna to jeden z lepiej rozwijających się obecnie modeli biznesowych. Jego niecodzienne zasady pozwalają na cykliczną dostawę określonych produktów w określonych przez odbiorcę odstępach czasu. Mało tego, kolejne dostawy nie są obarczone koniecznością składania zamówienia. Przesyłki dostarczane są pod wskazany adres aż do chwili zakończenia subskrypcji. Rozwój tego modelu biznesowego bardzo mocno opiera się na fakcie, że konsumenci coraz bardziej cenią sobie wygodę, którą bez wątpienia gwarantuje dostarczanie przesyłek do domu lub pracy. Jakie branże zaczęły stosować tę metodę? W zasadzie znajdziesz ją zarówno w przypadku artykułów dla zwierząt, jak i książek, kosmetyków oraz ubrań. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zapraszamy do przeczytania dalszej części artykułu.
Czym jest sprzedaż subskrypcyjna?
Grupa IMARC, czyli International Market Analysis Research and Consulting Group jest jednym z najważniejszych doradców w zakresie strategii zarządzania oraz badań rynkowych znanym na całym świecie. Dlaczego o nich wspominamy? Ponieważ to oni przedstawili badania, które wskazywały na to, że przychody pochodzące z rynku przesyłek subskrypcyjnych w 2020 roku oszacowane zostały na 18,8 miliarda dolarów. W badaniach znajduje się też informacja na temat tego, że w latach 2021-2026 nastąpić ma wzrost o 20,1%.
Główne rodzaje subskrypcji
Zanim przejdziemy do opakowań i materiałów zabezpieczających takich jak wypełniacze do paczek, folia bąbelkowa czy też taśmy pakowe musisz pamiętać o tym, że wyróżniane są trzy główne rodzaje subskrypcji. I to właśnie od tego, którą z nich wybierzesz będzie zależało, z jakiego opakowania najlepiej będzie skorzystać.
- Subskrypcje uzupełniające – pozwala na uzupełnianie produktów, których regularnie używasz. Jest to opcja, która doskonale sprawdza się w przypadku kosmetyków oraz suplementów diety.
- Subskrypcje z dostępem – opcja pozwalająca na otrzymanie produktów, które w żaden inny sposób nie byłyby dostępne.
- Subskrypcje selekcjonowane – jest to pewna forma niespodzianki dla odbiorcy. Najczęściej produkty, które są wysyłane wybierane są losowo na podstawie zainteresowania i preferencje konsumenta.
Cele modelu biznesowego
Podstawowym założeniem tego modelu biznesowego jest przywiązanie klienta do marki lub firmy. Jak możesz wnioskować z poprzedniej części wypowiedzi, jednym z najważniejszych aspektów budowania lojalności jest utrzymywanie wysokich standardów obsługi oraz towarów, które otrzymują konsumenci. Badania pokazują wręcz, że klienci korzystający z wysyłek subskrypcyjnych mają znacznie większe oczekiwania niż w przypadku pozostałych sprzedawców. Dlatego też opakowanie, w którym znajduje się towar ma jeszcze większe znaczenie.
Opakowania subskrypcyjne
Konsumenci dokonujący zakupów w sieci są coraz bardziej wymagający. Zwracają uwagę na znacznie większą ilość elementów składowych – oprócz ceny liczy się np. koszt i termin wysyłki, wykorzystywanie ekologicznych materiałów oraz łatwość złożenia zamówienia.
Ogromne znaczenie ma również opakowanie, w którym towar zostaje doręczony do klienta. Dlaczego? Z kilku powodów. Pierwszym z nich jest oczywiście to, że odpowiednie opakowanie zapewnia bezpieczeństwo produktom, które znajdują się wewnątrz. Kolejne jest to, że element ten wpływa na odbiór przesyłki przez klienta.
Ciekawa forma opakowania może wzbudzić w konsumencie niezapomniane wrażenie. Co warto więc wiedzieć na temat pudełek subskrypcyjnych?
Pudełka subskrypcyjne, które znamy w obecnej odsłonie zapoczątkowały dwie koleżanki z Harvard Bussiness School. W 2010 roku Hayley Barna i Katia Beauchamp założyły firmę, która dziś jest potentatem na rynku pudełek subskrypcyjnych. Kobiety te działają w branży beauty. Oferują swoim Klientom kosmetyki kolorowe, do pielęgnacji ciała oraz włosów. Starają się maksymalnie personalizować wybrane produkty. Co więcej, zawartość boxów dopasowują też do aktualnej pory roku. Każdy Klient, który wykupi subskrypcje, otrzymuje więc paczkę z kosmetykami i to nie takimi, które są na wyciągnięcie ręki. Dziewczyny chwalą się tym, że oferują Klientom m.in. miniaturowe wersje wyjątkowo drogich kosmetyków lub produkty niszowych i ekologicznych marek.
Zagłębiając się jednak w przeszłość, można zauważyć, że pudełka niespodzianki z tajemniczą zawartością do kupienia nie są zupełną nowością. Jak się okazuje na przełomie XVIII i XIX wieku tego typu tradycja była dość dobrze rozwinięta w Japonii. Choć oczywiście tamtejsze pudełka z niespodziankami nie miały nic wspólnego z tymi dzisiejszymi. Japoński Nowy Rok, wiązał się z tym, że w sklepach pojawiały się Fukubukuro. Były to niezbyt duże paczki, których zawartość była nieznana. Dostępne były w bardzo przystępnej cenie. Jednak ich zawartość to najczęściej artykuły, których nie udało się wcześniej sprzedać.
Jakie branże korzystają z pudełek subskrypcyjnych?
Sprzedaż subskrypcyjna to model biznesowy, który cieszy się coraz większą popularnością w wielu branżach. A co za tym idzie, przynosi dość duże korzyści i to nie tylko sprzedawcom, ale również konsumentom. Jeśli chodzi o Ciebie, jako sprzedawcę opakowania subskrypcyjne doskonale sprawdzają się przy budowaniu świadomości marki oraz stałych relacji z klientami. Wśród branż, które chętnie korzystają z tego rozwiązania, wymienić można m.in.:
- odzieżowa;
- sportowa;
- kosmetyczna;
- spożywcza;
- zoologiczna.
Opakowania subskrypcyjne mają znaczenie
Jak wspominaliśmy wcześniej, klienci są coraz bardziej wymagający.
Sprzedawcy starają się za wszelką cenę nadążać za trendami oraz oczekiwaniami odbiorców. Coraz częściej sięgają po takie materiały zabezpieczające jak np. papier nacinany lub papier bąbelkowy.
Dbają o to, aby wnętrze było nie tylko odpowiednio zabezpieczone, ale również przyjemne w kontekście wrażeń estetycznych. Jednym z ciekawszych materiałów wykorzystywanych w takich sytuacjach jest sizzlepak. Biorąc pod uwagę fakt, że paczki subskrypcyjne to gałąź branży e-commerce, która rośnie cały czas w siłę, warto starać się wprowadzać ją do swojego biznesu. Jednak aby, odnieść sukces w tym sektorze konieczne jest zdobycie lojalnych klientów, którzy regularnie wracają do Twojego sklepu. Jednak to dopiero początek. Jak się okazuje,
jednym z największych problemów tego sektora nie jest znalezienie odpowiedniej liczby lojalnych odbiorców. Jest nim brak utrzymania odpowiedniego stosunku jakości wysyłanych produktów do ceny.
Zamysłem pudełek subskrypcyjnych jest to, że mają one dostarczać wyjątkowych wrażeń odbiorcy. Mają zaskakiwać w pozytywny sposób i wnosić radość, w sytuacji, w której zawartość nie będzie zbyt interesująca, konsument szybko straci zainteresowanie.
Pudełka subskrypcyjne – dobry pomysł na pierwszy biznes w internecie?
Jak sam widzisz, pomysł na pudełka subskrypcyjne pojawił się stosunkowo niedawno. Od momentu wejścia na rynek tego pomysłu minęło mniej więcej 12 lat. Na rynku polskim coraz więcej takich ofert się pojawia – często pod nazwą mystery box. Dlaczego cieszy się to coraz większą popularnością na całym świecie? Między innymi dlatego, że pudełka tego typu dają szansę na wypróbowanie a tym samym wyrobienie sobie opinii na temat firmy, lub konkretnych produktów z danej branży. Weźmy na przykład pod lupę kosmetyki. Dostępnych jest całe mnóstwo produktów, których nie kupisz, bo nie wiesz, czy będą Ci odpowiadały. A ich cena zwala z nóg. I tutaj z pomocą przychodzą, chociażby dziewczyny, które wywołały całe zamieszanie z pudelkami subskrypcyjnymi. Wynajdują one ciekawe, niszowe kosmetyki, wysyłają miniaturowe kosmetyki bardzo drogich produktów. Podobnie jest niemal ze wszystkim. Na naszym rodzimym rynku największą popularnością cieszą się właśnie mystery boxy z kosmetykami. Jednak to nie jedyne dostępne propozycje.
Popularne w Polsce boxy subskrypcyjne
W 2021 roku Biblioteka Narodowa opublikowała w raporcie dotyczącym czytelnictwa w Polsce raport z odpowiedzią na pytanie dotyczące przeczytania w całości lub jakimś fragmencie co najmniej jednej książki w ciągu 12 miesięcy. Jaki był rezultat. Pozytywnie odpowiedziało 42% respondentów. A dlaczego o tym wspominamy? Między innymi dlatego, że jak się okazuje dość dużym zainteresowaniem, cieszą się
pudełka subskrypcyjne z książkami. Ciekawym rozwiązaniem, które też przypadło do gustu czytelnikom są mystery boxy, które zawierają gadżety, np. kubki, zakładki, długopisy itp. Jeśli szukasz sposobu na pakowanie książek, to zachęcamy Cię do skorzystania z produktu, jakim są owijki na książki. Wygoda, komfort i wydajność pracy gwarantowane.
Sporą popularnością cieszą się też pudełka niespodzianki z rzeczami dla dzieci. Mogą znaleźć się w nich zabawki, ubranka, książeczki, malowanki, edukacyjne gadżety lub artykuły piśmiennicze, które przydadzą się w szkole.
Zadbaj o to, aby przesyłka subskrypcyjna zapewniała klientom możliwie jak najlepsze wrażenia
Przesyłki subskrypcyjne przede wszystkim powinny dostarczać wyjątkowych wrażeń odbiorcom. Pomocne mogą być w tym specjalnie przygotowane opakowania. Na szczęście w sklepie Neopak znajdziesz bardzo duży wybór opakowań, które mogą Ci w tym pomóc.
Odpowiednio dopasowane pod względem wielkości kartony, wykonane z doskonałej jakości tektury to najlepszy wybór. Ciekawą pozycją są np. pudełka wykrojnikowe, przy których nie trzeba w zasadzie używać taśmy pakowej, która dodatkowo zabezpieczy zawartość przed wypadnięciem.
Wystarczy, że zabezpieczysz je naklejką z logo swojej firmy – jest to coraz częstsza praktyka, która doskonale sie sprawdza.
Opakowanie powinno być elementem, który będzie bodźcem do tworzenia pozytywnych doświadczeń konsumenckich. Możliwe jest to również przy wykorzystaniu nadruku na opakowaniu. Neopak jako producent kartonów może Ci w tym pomóc.
Jeśli chcesz uzyskać na ten temat więcej informacji, w zakładce kontakt znajdziesz numery telefonów i adresy do specjalistów, którzy chętnie odpowiedzą na Twoje pytania. Zadbaj więc o emocje swoich klientów podczas otwierania przesyłki. A żeby było to łatwiejsze korzystaj z produktów znajdujących sie w sklepie Neopak.
Wśród nich znajdziesz nie tylko kartony i wypełniacze do paczek, ale również dostępna jest bibuła ozdobna, która pomoże w ozdobieniu wnętrza kartonu, czy też sznurki i nici idealne do przewiązania kartonu. Dzięki takim drobiazgom Klient zwróci uwagę na to, że dbasz o najmniejszy nawet szczegół przesyłki i poczuje się doceniony.