SPIS TREŚCI
Rynek e-commerce rośnie w siłę. A wraz z nim rynek kurierski. Rocznie wysyła się miliardy paczek, które powinny na czas zostać doręczone do odbiorcy. W okresie bożonarodzeniowym szał na przesyłki kurierskie jest tak duży, że firmy często nie dają sobie rady z natłokiem pracy. Konsumenci zamawiają paczki nie tylko w ramach prezentów na gwiazdkę. Powodów do świętowania jest mnóstwo. Na przykład imieniny, urodziny czy też wszelkiego rodzaju rocznice. Większa ilość zamówień online sprawia, że na rynku kurierskim rośnie coraz większa konkurencja. A to z kolei przyczynia się do prześcigania się w nowych, ciekawych udogodnieniach dla Klientów. Wszak nie patrzą oni już tylko na cenę produktu, czy też odpowiednie zabezpieczenie taśmą pakową. Coraz częściej liczą się zupełnie inne aspekty, takie jak np. wypełniacze ekologiczne. Jednym z pomysłów firm kurierskich jest śledzenie przesyłki. Dlaczego akurat ta kwestia ma tak duże znaczenie dla osób robiących zakupy online?
Śledzenie przesyłki – co to za funkcja?
Co można rozumieć przez pojęcie śledzenia przesyłki? Jest to możliwość sprawdzenia, na jakim etapie transportu aktualnie znajduje się przesyłka. Monitorowanie statusu przesyłki może odbywać się na podstawie numeru listu przewozowego lub numeru zlecenia. Numer trackingowy wpisujesz w odpowiednie miejsce w aplikacji albo na stronie WWW operatora i po zaakceptowaniu masz dostęp do aktualnego statusu przesyłki, jak i do „drogi” jaką przebyła paczka. Jest to niezwykle wygodny sposób na to, aby dowiedzieć się na przykład, kiedy planowane jest doręczenie paczki.
Korzyści dla Klientów wynikające z udostępnienia statusu przesyłki
W zasadzie można powiedzieć, że gdzie jest dwóch Polaków, tam są trzy zdania. Taka mogłaby być odpowiedź na pytanie, czy dla każdego konsumenta możliwość monitorowania przesyłki ma takie samo znaczenie. Część Klientów sklepów internetowych zamawia produkty i zapomina niedługo potem, że w ogóle taka sytuacja miała miejsce, przez co o statusie przesyłki dowiadują się, gdy kurier puka do ich drzwi. Jednak jak wskazują badania, znaczna część konsumentów chce dokładnie wiedzieć, gdzie w danym czasie znajduje się paczka. Warto też wspomnieć o tym, że jest to jedna z ważniejszych kwestii wpływających na poziom zadowolenia klientów e-commerce. Podobnie sytuacja wygląda np. z takimi materiałami jak kartony, wypełniacze do paczek czy taśmy pakowe. Można bez wątpienia zauważyć, że coraz więcej aspektów ma wpływ na zadowolenie Klienta. W badaniach rynku sprzedaży online niemal 90% kupujących twierdzi, że udostępniona przez sprzedawcę możliwość śledzenia statusu przesyłki wpływa pozytywnie na jego ocenę. Nie należy więc tego bagatelizować.
A jakie korzyści z tego wynikają dla sprzedawców?
Jeśli chodzi o nadawcę z kolei, można znaleźć informacje, że możliwość śledzenia przesyłki to kwestia sentymentalna. Jako osoba, która pracowała w sklepie internetowym i doskonale zna sytuacje od „zaplecza” mogę powiedzieć, że to absolutnie nie o to chodzi. Chyba że w tym wypadku sentymentem nazwiemy chęć kontroli nad przebiegiem podróży w razie ewentualnych pytań Klientów, czy zagubienia przesyłki. Są Klienci, którzy samodzielnie nie sprawdzają statusu, a jedyne co robią to, kontaktują się ze sklepem w celu uzyskania informacji. Sprzedawcom zależy na terminowym doręczaniu przesyłek. Zwłaszcza, że zdają sobie sprawę z tego, że jest to podstawą budowania bliższej relacji z Klientem.
Dlaczego warto korzystać z możliwości monitorowania przesyłek?
Jak udało nam się już wspomnieć, korzyści z możliwości monitorowania przesyłki mają zarówno sprzedawcy, jak i kupujący. W przypadku nadawcy można jeszcze wspomnieć o tym, że dzięki tej funkcji ma on możliwość sprawdzenia, czy przesyłka została doręczona do odbiorcy. Jest to niezbędne np. w sytuacji, kiedy kurier zostawi przesyłkę u sąsiadów, nie informując o tym odbiorcy. Niestety takie sytuacje również się zdarzają.
Jeśli chodzi natomiast o odbiorcę, to sprawdzenie statusu przesyłki i informacja „w doręczeniu” może skłonić do tego, że uspokoi się on, wiedząc, iż przesyłka dotrze do niego w sugerowanym terminie. Daje to też szansę na skontaktowanie się z kurierem w celu ustalenia konkretnej godziny odbioru przesyłki. Możliwość śledzenia statusu przesyłki bardzo często pozwala też na zaplanowanie „przedsięwzięcia” tak, aby obie strony były zadowolone. W tym momencie mowa jest o kurierze i odbiorcy. Znając numer przesyłki, możesz np. przekierować ją na inny adres. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie firmy kurierskie muszą udostępniać taką usługę.
Stop gubieniu paczek – wszystko dzięki nowoczesnym technologiom i możliwościom, jakie stwarzają
Kto pamięta o tym, jak jeszcze kilkanaście lat temu działała poczta? Dziś w zasadzie sytuacje ze zgubieniem przesyłki są trudne do wyobrażenia. System teleinformatyczny w znacznym stopniu wpłynął na zmniejszenia ryzyka zaginięcia paczki podczas transportu. Dziś, choć często można mieć wiele zastrzeżeń do pracy kuriera, czyli np. brak stosowania się do takich elementów paczki jak naklejki i etykiety „Uwaga szkło”, czy też brak chęci odwiedzenia miejscowości leżących dalej od dużych miast to nie można raczej narzekać na to, że paczka zaginęła. Dlatego stwierdzenie, że monitorowanie przesyłek to wygodne i praktyczne rozwiązanie nie powinno być przesadą.