SPIS TREŚCI
Historia opakowań zaczęła się w przełomowym momencie, czyli w trakcie rewolucji przemysłowej XIX wieku. W tamtym momencie opakowanie miało jedno zasadnicze zadanie – ochronę przedmiotu w środku. Kolejny etap rozwoju opakowań nastąpił po II wojnie światowej. To właśnie także wtedy marketing znacznie się rozwinął. Zaczęła się walka o klienta, która trwa po dzień dzisiejszy. Opakowanie nie pełni już tylko roli ochrony przedmiotu, ale także ma funkcję reklamową oraz wizerunkową. XXI wiek to nie tylko szybki rozwój technologiczny. Jest to też czas szczególny dla rozwoju designu. Pojawiło się wiele metod komputerowych by tworzyć sztukę i jest to wykorzystywane w każdej dziedzinie. Jakie zatem panują trendy projektowania opakowań w 2022 roku?
Opakowania automatyczne
Zanim przejdziemy do designu i wzornictwa, warto zwrócić uwagę na stronę techniczną. Opakowanie to nie tylko jego print, ale także budowa oraz wykonanie. Wraz z postępem technologicznym rozpoczęła się automatyzacja i wyręczanie człowieka. Firmy nieprzerwanie szukają najlepszych, najszybszych i jak najmniej kosztownych rozwiązań. Zatem automatyczne opakowania ostatnimi laty rosną w siłę. Rozwiązanie to jest coraz częściej wybierane przez firmy. Ale czym właściwie jest opakowanie automatyczne? Jest to pudełko, skonstruowane tak, by proces magazynowania był jak najtańszy, a przygotowywanie paczki do wysyłki było jak najszybsze. Kartony automatyczne zajmują niewiele miejsca w magazynie co zmniejsza koszty ich przechowywania. Składanie oraz zamykanie tego typu kartonów przebiega sprawnie i bez użycia dodatkowych narzędzi. Dodatkowo pudełko to wygląda bardzo estetycznie i może być w pełni biodegradowalne. Te dwie cechy także ostatnimi latami są w modzie, więc jest to wartość dodana dla firmy wysyłającej dany produkt. Podsumowując: opakowania automatyczne to trend 2022 roku.
Projektowanie opakowań, a ekologiczność
Ekologia jest nauką, a w ostatnimi czasie wiedza na jej temat znacząco się powiększyła. Wiele osób, które przez wiele lat nawet nie pomyślało o ekologiczności i wpływie swoich działań na środowisko, aktualnie zmienia swoje nawyki. Na całe szczęście ostatnimi latami wiele organizacji zaciekle walczy oraz edukuje społeczeństwo na tematy związane z ekologią i przyszłością naszej planety. Coraz większa rzesza ludzi zaczyna zwracać uwagę na to co kupuje, w jakich opakowaniach i z jakich składników lub materiałów jest wykonana dana rzecz. Bycie eko zdecydowanie jest trendem w 2022 roku i wydaje się, że pozostanie nim już na zawsze. Temat ekologii jest nieodłączną częścią branży e-commerce oraz wszystkich sfer gospodarki rynkowej. Projektowanie opakowań także może być eko. Coraz więcej firm decyduje się na ekologiczne formy opakowań oraz nadruków. Do działań proekologicznych należy wiele czynników, nie tylko ograniczanie zużycia tworzyw sztucznych. Opakowania są projektowane tak, aby były w pełni biodegradowalne i wielokrotnego użytku. Trendem w 2022 roku stały się opakowania z surowych materiałów, pochodzenia naturalnego. Polega to na tym, że opakowanie już na pierwszy rzut oka ma być ekologiczne. Opakowania takie często nie są doskonałe i identyczne, ale właśnie o to w tym chodzi. Marki, które promują swój ekologiczny styl bardzo często chcą by było to zauważalne. Klienci często mają problem z odróżnienie towarów ekologicznych i pseudo ekologicznych. Surowe wykonanie opakowania ma na celu rozwianie wszelkich obaw i wątpliwości konsumentów. Na rynku dostępnych jest ponadto wiele alternatyw do produktów foliowych np. papier bąbelkowy, którym można zastąpić folię.
Personalizacja opakowań
Z pozoru funkcja personalizacji opakowań może wydawać się zbędna lub infantylna. Mimo to są to tylko i wyłącznie pozory. Personalizacja opakowań jest bardzo ważną częścią strategii marketingowej. Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie takiej funkcji. Dlaczego? Budowanie relacji oraz bliskości z klientem jest niesamowicie istotne w momencie, gdy chcemy, aby klient pozostał wierny naszej marce na dłużej. Jakość to nie wszystko co jest potrzebne, aby odnieść sukces. Opakowanie bardzo często jest elementem, który konsument zatrzymuje podczas, a czasami nawet już po konsumpcji danego towaru. Dlatego tak ważne jest by klient był przywiązany do produktu, a co za tym idzie do jego opakowania. Biorąc pod uwagę panujący trend ekologiczności i używania rzeczy wielokrotnie – personalizacja opakowań ma jeszcze większe znaczenie. Dany sposób projektowania opakowań może mieć wiele firm. Najpopularniejszą formą takiego marketingu jest umieszczanie na opakowaniach między innymi: imion, intrygujących napisów lub ilustracji. Kolejną również bardzo popularną formą personalizacji opakowań jest nawiązywanie do różnego rodzaju wydarzeń społecznych. Na takim opakowaniu może pojawić się na przykład: znany cytat, z którym odbiorca może się utożsamiać, postać z aktualnie popularnego filmu lub na przykład grafika, z którą odbiorca może się utożsamiać.. Jest to zaskakująco skuteczna metoda projektowania opakowań i zdecydowanie jest ona trendem w 2022 roku. Firmy decydują się także bardzo często np. na personalizowane taśmy, którymi zaklejają swoje kartony.
Projektowanie opakowań, a inspiracje z dawnych lat
Projektanci ze wszystkich dziedzin, a w tym opakowań nawiązują do przeszłości. Mówi się, że „moda zatacza koło” i jest to bardzo trafne spostrzeżenie. Od wieków artyści inspirują się historią. Tym razem nie jest inaczej. Trend ten powraca i zwykle jest dobrze odbierany. Lata 60-te kojarzone są z czasami wolności, szczęścia i miłości. Wzory tego okresu każdy z nas kojarzy, są one kolorowe i niezwykle ciekawe. Pudełko zaprojektowane w ten sposób przyciąga uwagę i daje poczucie spokoju, szczęścia i wolności. Zdarza się, że marki coraz częściej nawiązują w swoich opakowaniach także do innych okresów np. do lat 90-tych.
Minimalizm z zewnątrz i maksymalizm od wewnątrz
Jest to kolejny trend projektowania opakowań 2022 roku. Polega on na tym by z zewnątrz opakowanie było jak najbardziej minimalistyczne, przejrzyste i czytelne. Natomiast wnętrze jego powinno zachwycać barwami i wzorami. Opakowanie zaprojektowane w ten sposób ma wiele zalet, nie tylko wizerunkowych. Klient patrząc na tak wykonane opakowanie od zewnątrz skupia swoją uwagę na tym co najważniejsze i kluczowe dla danego produktu. Wbrew pozorom harmonijne i stonowane opakowania przyciągają uwagę równie skuteczne jak kolorowe wzory, a nawet lepiej. Co zatem ma na celu kolorowe wnętrze? Odpowiednio dobrane barwy oraz wzory działają jak sztuka. Wywołują u odbiorcy emocje, a to właśnie one najbardziej oddziaływują na klienta. Ogólny zamysł takie opakowania jest prosty. Z zewnątrz minimalistyczny porządek i harmonia, a w środku sztuka i emocje. Minimalizm z zewnątrz i maksymalizm od wewnątrz zdecydowanie jest trendem w 2022 roku. Środek pudełka zostaje wypełniony np. kolorową wełną drzewną czy też materiałem SizzlePak w jaskrawych barwach.
Spokój i odpowiedni balans
Hipnotyzujące, lekkie akcenty koloru na białym tle. Czyli jeden z wiodących trendów w 2022 roku. Design ten opiera się na prostocie, a także na jednym kolorowym, hipnotyzującym i uspokajającym elemencie. Opakowanie, które zostało zaprojektowane w ten sposób jest niezwykle interesujące i zarazem uspakajające. Spokój i harmonia to bardzo popularne przekazy ostatnimi latami. Efekt uspokojenia, który daje nam taka grafika pozwala na chwilę się zatrzymać i zawiesić oko na produkcie. Takie harmonijne akcenty działają na konsumenta przyciągająco. Dodatkowo opakowania zaprojektowane w tym stylu podnoszą prestiż marki, a potencjalny klient ma większe zaufanie do produktu, ponieważ wygląda on profesjonalnie i godnie zaufania. Uspokajający i hipnotyzujący styl projektowania opakowań to zdecydowanie trend królujący w 2022 roku.
Warstwy kolorów i geometryczne wzory
Barwy i kształty to bez wątpienia dwa najbardziej intrygujące czynniki w sztuce. Siła barw i tonacji jest niesamowita. Potrafi ona zmienić nastawienie klienta do produktu, a do tego jest niesamowicie interesująca i piękna. Kolor jest jednym z podstawowych czynników, które wpływają na sukces produktu na rynku oraz na jego odbiór przez rzeszę potencjalnych klientów. Ten styl projektowania opakowań polega na geometrycznych wzorach i nakładanych na siebie warstwach kolorów. Cała sztuka polega na tym by opakowanie było zaprojektowane w sposób ciekawy i estetyczny. W tej metodzie designu często używa się również elementów takich jak na przykład print podartej kartki papieru. Jest to zabieg stosowany celowo. Surowy styl ma na celu danie klientowi poczucie świeżości i modernizmu.
Projektowanie opakowań, a typografia
Trend ten polega na wykorzystywaniu liter drukowanych i innych znaków drukarskich do stworzenia ciekawego konceptu. Nie jest to łatwy styl, mimo to dobrze wykonana grafika potrafi zachwycić niejednego. Prostota i surowość tego stylu to zdecydowanie dwie cechy pożądane w tegorocznych trendach. Opakowanie, które zostało zaprojektowane w taki sposób powinno koncentrować uwagę klienta na tekście. Dobrze wykonana grafika zatrzymuje uwagę konsumenta do głównego przekazu i jednocześnie zachwyca formą. Czcionka, która jest używana do tego typu ilustracji często opiera się na kontrastowych lub maksymalnie stonowanych barwach – wszystko zależy od ogólnego konceptu. Jest to niezwykle intrygująca forma sztuki. Pomaga ona odbiorcy spojrzeć na rzeczy oczywiste (takie jak tekst) pod innym kontem. A o to właśnie w tym wszystkim chodzi, by zainteresować potencjalnego konsumenta.
Podsumowywując trendem w projektowaniu opakowań w 2022 roku jest sztuka i harmonia. Opakowania są nieodłączną częścią marketingu i życia codziennego każdego z nas. Pudełka pełne harmonii pomagają się wyciszyć i swym spokojem zachwycają klientów. Hipnotyzujące i piękne projekty pudełek są niezwykle cenionym elementem w tegorocznych trendach w projektowaniu opakowań. Drugą istotną kwestią są emocje, które potencjalny klient odczuwa patrząc na opakowanie produktu. Generalnie rzecz biorąc sukces danego produktu na rynku jest uzależniony od firmy opakowania, którą przedstawiamy klientom. Przede wszystkim chodzi tu o sztukę, w każdym jej aspekcie. Każdy wzór inaczej będzie oddziaływał na konsumenta. Cała sprawa polega na emocjach, które klient będzie odczuwał patrząc na nasz produkt w odpowiednio dobranym opakowaniu.