Problem pustej przestrzeni w paczkach – co zrobić?

Problem-pustej-przestrzeni-w-paczkach--co-zrobiZdarzyło Ci się zrobić zakupy przez Internet i dostać o wiele za dużą paczkę względem jej zawartości? To bardzo powszechna technika pakowania. Większe pudełka pozwalają na gwarancję zmieszczenia do nich różnej zawartości. Jeśli wolnej przestrzeni zostanie zbyt wiele, zawsze można użyć różnego rodzaju wypełniaczy, aby zniwelować przemieszczanie się przedmiotów wewnątrz paczki. Proste, skuteczne rozwiązanie. Ale zastanawiałeś się, jakie może mieć konsekwencje na większą skalę? Jaki wpływ na środowisko naturalne może generować pusta przestrzeń w paczkach? Zbyt duże pudełka względem ich zawartości to zmora handlu e-commerce. Na szczęście istnieją rozwiązania, pozwalające zminimalizować pustą przestrzeń oraz obniżyć koszty z nią związane. Jak w kilku prostych krokach zadbać o środowisko i własny budżet? Dowiesz się tego w naszym artykule. 
 

Czym jest gospodarka pustej przestrzeni?

Zjawisko transportu paczek, które mają w sobie zbyt dużo pustej przestrzeni, stało się na tyle szerokim problemem, że doczekało się nawet własnej nazwy. Gospodarka pustej przestrzeni to nie problem jednego kraju, a całego świata. Codziennie miliony kartonowych przesyłek transportowanych jest zarówno po lądzie, jak i wodzie, aby dotrzeć w różne miejsca na mapie świata. Jednak większość z nich nie jest dokładnie wypełniona. Bardzo często zdarza się, że zakupiona zawartość zajmuje tylko ⅓ lub nawet ¼ danego opakowania. Reszta przesyłki to powietrze oraz wypełniacze. Niewłaściwy dobór pudełka pod konkretne produkty sprzedawane w sieci to problem, który może wydawać się nieznaczący. Jednak przekładając na liczby ilość transportowanego na co dzień powietrza w paczkach, koszty z tym związane oraz miejsce, które zajmują zbyt duże opakowania, okazuje się, że skala problemu jest naprawdę wysoka. 
 

Jak pusta przestrzeń w paczkach przekłada się na koszty?

Problem-pustej-przestrzeni-w-paczkach--co-zrobi-1Dopiero biorąc pod uwagę realne liczby, człowiek jest w stanie zobaczyć, jak wielkie koszty ponosi za transport pustej przestrzeni. Szacuje się, że około 24% każdego kontenera transportowanego przez oceany to powietrze i wypełniacze. Oznacza to, że mniej więcej 61 milionów kontenerów na świecie wysyłanych jest niepotrzebnie. Pociąga to za sobą straty w wysokości nawet do 46 miliardów dolarów. Gdyby ograniczyć ilość pustej przestrzeni w kontenerach, a co za tym idzie, również ilość wysyłanych kontenerów, ta niebanalna suma stałaby się potencjalnymi oszczędnościami. Dużo, prawda? Skoro tak przedstawiają się liczby, pomyśl, ile pieniędzy odzyskałaby każda firma, gdyby zadbała o odpowiednią gospodarkę opakowań. Koszty wzrastają w momencie, gdy weźmiesz pod uwagę również zwroty produktów, zdarzające się dość często. Szacuje się, że około 30% towarów, kupowanych przez Internet, zostaje zwróconych. Oznacza to, że jedna paczka, wypełniona pustą przestrzenią, pokonuje dwa razy tę samą drogę, co generuje kolejne straty. Analizując wskazane dane, czy wybieranie zbyt dużego pudełka faktycznie nie ma żadnego znaczenia? 
 

Wpływ na środowisko naturalne

Problem-pustej-przestrzeni-w-paczkach--co-zrobi-2Jednak problem zmarnowanych pieniędzy na przewóz pustych przestrzeni to nie jedyna kwestia, nad którą warto się pochylić. Gospodarka pustej przestrzeni ma również negatywny wpływ na środowisko naturalne. Wiesz, że wysyłanie tylko częściowo wypełnionych opakowań generuje około 120 milionów ton dwutlenku węgla, który dostaje się do atmosfery? Nadmierna emisja tego szkodliwego gazu powoduje zanieczyszczenie powietrza, a co za tym idzie ma także wpływ na globalne ocieplenie oraz zmiany klimatyczne. Problemem jest również zagospodarowanie wolnej przestrzeni w przesyłkach. Aby uniknąć zniszczenia transportowanych produktów, sprzedawcy stawiają na dużą ilość wypełniaczy. To produkty takie, jak folia bąbelkowa czy plastikowe poduszki powietrzne. Przyczyniają się one do zwiększenia ilości odpadów oraz popytu na tworzywa sztuczne, których produkcja w znaczący sposób przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska. Plastikowe odpady często trafiają do otoczenia lub zbiorników wodnych, gdzie mogą rozkładać się przez setki lat, stanowiąc zagrożenie dla żyjących tam organizmów. Stawiając na zbyt duże opakowania oraz plastikowe wypełniacze, firmy przyczyniają się do pogorszenia stanu ekosystemu, a co za tym idzie, do powoli zbliżającego się kataklizmu naturalnego. Najwyższa pora, aby coś z tym zrobić.
 

Klienci przeciwni nadmiarowi wypełniaczy

Problem-pustej-przestrzeni-w-paczkach--co-zrobi-3Coraz więcej konsumentów jest świadomych problemu pustych przestrzeni w paczkach oraz jego wpływu na środowisko naturalne. Przekłada się to na zadowolenie lub brak zadowolenia z danej paczki. Widząc nadmiar foliowych wypełniaczy oraz niewielką zawartość w dużym pudełku, klienci mogą poczuć się zdegustowani lub oszukani. Większe pudełko daje oczekiwanie równie dużej zawartości. W dodatku nadmiar wypełniaczy to także problem z nadmierną ilością odpadów, które konsument musi w jakiś sposób zutylizować. Może to przekładać się na koszty, jakie ponosi za wywóz śmieci, a tym samym oddziaływać negatywnie na postrzeganie danego sklepu. Niezadowoleni klienci nie wrócą po następne zakupy. Ilość konkurencji na rynku pozwala im na wygodę poszukiwania innej firmy, która sprosta ich wymaganiom i zapewni przyjemny proces rozpakowywania przesyłki. 

Zła ocena przez danego klienta może mieć także wpływ na zmniejszenie zainteresowania daną firmą. W czasach mediów społecznościowych nie trudno jest podzielić się negatywnymi odczuciami po zakupach internetowych z szerszym gronem odbiorców. Na platformach takich, jak YouTube czy TikTok nie brakuje filmów z procesem unboxingu, czyli rozpakowywaniem przesyłki, w których pokazany jest nadmiar wypełniaczy oraz pustych przestrzeni. Pozwala to na kształtowanie opinii o danej marce również tym, którzy nie zdecydowali się na zakupy we wskazanym sklepie. W ten sposób powstaje skuteczna antyreklama, mogąca szerzyć się w internecie różnymi kanałami, wpływając na zmniejszenie sprzedaży oraz straty w danej firmie. Chcąc uniknąć podobnych sytuacji oraz zapewnić klientom pozytywne wrażenia przy otwieraniu paczki, warto wziąć pod uwagę zrezygnowanie z dużej ilości wypełniaczy oraz dobór najlepszych opakowań.
 

Wyeliminowanie wypełniaczy — zmniejszenie kosztów

Wiele przedsiębiorstw stawia na nieekologiczne wypełniacze, a zmiana tego sposobu pakowania wydaje im się niemożliwa. Powołują się przy tym na nieduże koszty samych wypełniaczy, zwłaszcza przy zamówieniach hurtowych. Równie ważne jest skuteczne zabezpieczenie samej przesyłki, aby nie ulega uszkodzeniu w transporcie i dotarła do klienta w idealnym stanie. Jednak są to argumenty, które z łatwością można podważyć. Przy decyzji o rezygnacji z plastikowych wypełniaczy, korzystna cena hurtowa przestaje mieć znaczenie. Faktem jest, że nie kupując wypełniaczy, firma zyskuje najwięcej. Pieniądze, które pozostają z niedokonanej transakcji, można przeznaczyć na dobrą inwestycję. Warto pomyśleć o dodatkowym stanowisku do pakowania, zakupie odpowiednich pudełek czy zatrudnieniu dodatkowych par rąk do pracy. Pozwala to na rozwój marki, a co za tym idzie, na zwiększenie produkcji i sprzedaży towarów. W ten sposób dana firma zyskuje o wiele więcej, niż korzystna cena przy zakupie nieekologicznych wypełniaczy. Kwestia bezpieczeństwa towaru to problem, nad którym głowi się wielu sprzedawców w sklepach internetowych. Czy można zabezpieczyć produkt, ograniczając jednocześnie koszty oraz negatywny wpływ na środowisko. Oczywiście, że tak. Najważniejszym sposobem na ograniczenie możliwości uszkodzenia produktu jest zainwestowanie w odpowiedni rozmiar pudełka. Opakowania do e-commerce, wykonane zwykle z kilku warstw tektury, to doskonały sposób na ochronę przedmiotów przed uszkodzeniem. Materiał ten ma działanie amortyzujące, a więc pochłania część energii przy wstrząsach i uderzeniach. Dzięki temu towar znajdujący się w paczce jest mniej narażony na zniszczenie. Odpowiedni rozmiar ograniczy także przesuwanie się produktu wewnątrz pudełka, co także generuje możliwość uszkodzenia. Przy odpowiednich krokach, podjętych świadomie, każda firma jest w stanie zrezygnować z nadmiaru wypełniaczy, jednocześnie zachowując najwyższą jakość bezpieczeństwa towarów.

Sposoby na zmniejszenie pustej przestrzeni

Problem-pustej-przestrzeni-w-paczkach--co-zrobi-4W walce z gospodarką pustej przestrzeni pierwszym i najważniejszym krokiem jest odpowiedni dobór pudełek. Na rynku dostępnych jest wiele różnych opakowań kartonowych, które doskonale sprawdzają się w handlu internetowym. Bez trudu znaleźć można pudełka dedykowane na butelki, opakowania na kubki czy podłużne kartony do transportu materiałów w rolkach. Pudełka wykrojnikowe to typ opakowania, który pozwala na bezpieczne złożenie i zamknięcie bez potrzeby użycia taśmy klejącej. Doskonale sprawdzają się także opakowania z paskiem klejącym, które są wyjątkowo proste w otwieraniu. Wystarczy pociągnąć za zaznaczony kawałek kartonu i z łatwością urwać materiał, aby móc cieszyć się zawartością pudełka. Różne wymiary opakowań pozwalają na dokładne dopasowanie do danego towaru tak, aby w pudełku nie pozostało zbyt dużo wolnej przestrzeni. W ten sposób przy jednym transporcie można wysłać więcej zamówień, co generuje dodatkowe zyski. W przypadku delikatnych produktów przydatne mogą okazać się w pełni ekologiczne, papierowe wypełniacze, takie, jak papier makulaturowy czy skropak. Dzięki nim jednocześnie zadbasz o bezpieczny transport produktu i ochronę środowiska naturalnego. Doskonałym zabezpieczeniem, również przyjaznym dla ekosystemu, będą personalizowane taśmy papierowe, na których umieścisz oznaczenia delikatnych lub szklanych produktów. Pozwolą one na bezpieczną podróż towarów do nowego właściciela. 

Ponieważ ograniczanie kosztów, zadowolenie klientów oraz ochrona środowiska to priorytety w branży e-commerce, cały czas pojawiają się poradniki, które skutecznie pozwalają zadbać o wszystkie trzy aspekty. Dobrze dobrane opakowania, ekologiczne wypełniacze oraz specjalne etykiety pozwolą zaoszczędzić przestrzeń i pieniądze, zachowując przy tym wysoką jakość produktu. Nie wymaga to wielkich inwestycji ani trudnych w zrealizowaniu przedsięwzięć. Warto zmienić już dziś nawyki pakowania, aby móc przekonać się samemu, że była to właściwa decyzja.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Wypełniacze ekologiczne

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *