SPIS TREŚCI
Outsourcing logistyki w eCommerce staje się coraz powszechniejszy. Często jest kolejnym dużym krokiem w rozwoju średnich sklepów internetowych, które zaczynają mieć problemy z odpowiednią realizacją wielu zamówień. Jednocześnie niekoniecznie chcą przyjmować nowe osoby do pracy czy wynajmować większe przestrzenie na magazynowanie swoich produktów. Dynamiczny rozwój eCommerce sprawia też, że na rynku jest duża konkurencja, a w związku z nią sklepy walczą o każdego klienta. Niedopilnowanie takich tematów jak odpowiednie pakowanie i wysyłka może wiązać się ze stratą klienta. Dlatego w dzisiejszym artykule przyjrzymy się z bliska takim zagadnieniom jak outsourcing i fulfilment, a także przedstawimy jakie płyną z nich korzyści dla właścicieli eCommerce.
Co to jest fulfillment i outsourcing?
Fulfillment dla eCommerce to proces, na który mogą składać się takie elementy jak:
- przyjmowanie złożonych zamówień
- zarządzanie zamówieniami
- przygotowanie zamówionych produktów do wysyłki
- pakowanie produktów zgodnie z polityką firmy
- magazynowanie i transport produktów do klienta
- obsługa zwrotów i reklamacji
Fulfillment to obsługa zamówień przez zewnętrznego operatora. W zależności od rodzaju podpisanej umowy właściciel sklepu internetowego może korzystać z usługi w pełnym zakresie lub firma zewnętrzna będzie realizowała tylko określone części procesu. Outsourcing z kolei jest po prostu powierzaniem zadań profesjonalnej firmie zewnętrznej. Korzystanie z zewnętrznych źródeł może dotyczyć różnych aspektów prowadzenia własnej działalności. Dochodzimy więc do momentu, w którym możemy stwierdzić, że fulfillment to po prostu outsourcing logistyki. Kiedy już dokładnie znamy definicję tych ważnych dla eCommerce pojęć, przejdźmy do omówienia wyzwań dla sklepów internetowych w zakresie logistyki. Dalej przyjrzymy się szczegółowo korzyściom płynącym z outsourcingu.
Wyzwania dla eCommerce w zakresie logistyki
Działalność eCommerce, a zwłaszcza B2C niesie za sobą wiele trudnych wyzwań w zakresie logistyki. Obsługa wielu zamówień jest bardzo czasochłonna. Jakie główne wyzwania możemy sobie tutaj wyróżnić?
- Odpowiednie dopasowanie opakowań do wysyłki. Jeśli sklep internetowy handluje setkami produktów o różnych wymiarach i różnym stopniu delikatności, nie jest łatwo dopasować odpowiednie opakowania. Decydowanie się z kolei na jeden, duży rozmiar pudełek kartonowych może nieść za sobą straty, ponieważ niezbędne staje się wypełnianie pustych przestrzeni.
- Estetyka opakowań i ich brandowanie. Firmy stają przed pytaniem czy warto inwestować w personalizowanie opakowania kartonowe. Z jednej strony jest to niemała inwestycja, ale z drugiej wieść o marce może się nieść przy pomocy samego pudełka, które trafi do wielu rąk. Branding może także wpływać pozytywnie na reklamę marki w trakcie popularnych unboxingów.
- W branży kosmetycznej czy spożywczej pojawia się kwestia kontrolowania temperatury, dat przydatności itp. Firmy eCommerce muszą inwestować pieniądze w prawidłowe magazynowanie i wysyłanie tego typu wrażliwych produktów.
- Zadbanie o odpowiednią infrastrukturę, która będzie dopasowana do określonych typów produktów to kolejne wyzwanie. Bez dbałości o infrastrukturę selekcjonowanie produktów do wysyłki i sama wysyłka będą przebiegały zbyt wolno i wpłyną na koszty.
- Obsługa zwrotów i reklamacji wiąże się często z koniecznością zatrudniania nowych osób. Szacuje się, że w branży odzieżowej zwroty mogą sięgać nawet 60% wszystkich zamówień. Dlatego jest to ogromne wyzwanie dla niektórych sklepów, które muszą zadbać o sprawną obsługę całego procesu.
To z pewnością nie wszystkie wyzwania, które czekają na sklepy internetowe w zakresie logistyki. Zadań jest dużo, dlatego często dużo bardziej opłaca się powierzyć powyższe działania zewnętrznej firmie, która przedstawi ofertę dopasowaną do potrzeb danego eCommerce. Sprawdźmy więc dlaczego warto postawić na outsourcing logistyki!
Zapewniona odpowiednio duża przestrzeń magazynowa
Do stałych kosztów w branży eCommece często należy przestrzeń, w której magazynowane są sprzedawane towary. Korzystając z outsourcingu firma otrzymuje swoją powierzchnię do składowania produktów. Tym samym koszt staje się zmienny, ponieważ w okresach przedświątecznych czy związanych z akcjami promocyjnymi np. na Black Friday można bez problemu powiększyć daną przestrzeń i zapłacić więcej tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Przedsiębiorcy nie muszą się także martwić o bardzo przepełniony magazyn i problemy logistyczne, które bezpośrednio z niego wynikają. Główną korzyścią jest oczywiście pozbycie się kosztu stałego za powierzchnię np. jeśli jest ona wynajmowana. Dodatkowo znika drugi duży koszt, jakim jest zatrudnienie i przeszkolenie pracowników. Firmy, które specjalizują się w fulfillmencie oferują często opłaty tylko i wyłącznie za wykorzystywaną w danym czasie przestrzeń. Kwota do zapłacenia jest oparta na podstawie zakresu usług wykonanych w określonym terminie.
Przestrzeń magazynowa dostosowana do typu eCommerce
Magazyn dostosowany do Twojej branży to ważna kwestia, która może pochłonąć duże koszty. Jeśli prowadzisz sklep internetowy z produktami wymagającymi szczególnej dbałości o temperaturę i inne czynniki, to warto tym bardziej rozważyć outsourcing. Dla przykładu takimi delikatnymi i wymagającymi produktami będą naturalne kosmetyki, produkty spożywcze, karmy dla zwierząt czy elektronika. Często także produkty z pozoru niezbyt wymagające mogą okazać się problematyczne np. zabawki i inne towary dedykowane dla dzieci wymagające atestów. Dzięki zewnętrznej firmie nie musisz martwić się o zezwolenia, atesty i utrzymywanie optymalnej temperatury czy wilgotności w magazynie. Specjalistyczny wykonawca zewnętrzny będzie ponadto kontrolował daty przydatności produktów i odpowiednio nimi zarządzał.
Odpowiednio przeszkoleni pracownicy
Koszt pozyskania nowego pracownika do obsługi zamówień, a następnie jego przeszkolenia jest duży. Liczy się tutaj zarówno czas, jaki pracodawca musi przeznaczyć na przygotowanie umów, zapewnienie odpowiednich warunków pracy, materiałów czy na kontrolowanie jakości wykonywanych zadań, jak i wypłata należnej pensji. Wynajmując firmę zewnętrzną do zarządzania logistyką, pozbywamy się wszystkich wymienionych zadań. To nie Ty musisz szukać i szkolić pracowników, ale wykonawca zewnętrzny.
Automatyzacja procesu logistycznego
Bardzo dużo mówi się i inwestuje w automatyzację procesów logistycznych. Dzięki niej następuje eliminacja błędów i przyspieszenie wykonywania poszczególnych czynności. Dzięki zintegrowanym systemom sklepu internetowego i firmy zewnętrznej, dane szybko trafiają do magazynu, a ważne dokumenty są generowane automatycznie. Wiele firm specjalizujących się w logistyce korzysta z nowoczesnych systemów ułatwiających raportowanie zadań w czasie rzeczywistym czy wskazywanie przez system najkrótszej drogi do regału. Dzięki temu, firma wyspecjalizowana w logistyce wykona swoje zadania dużo szybciej i dokładniej niż wówczas, kiedy nie mamy do dyspozycji automatyzacji. W zakres automatyzacji wchodzą także znakowanie produktów, szybsze kompletowanie zamówień czy natychmiastowe informowanie o zbliżających się brakach magazynowych. Wszystko dzieje się automatycznie, a Ty nie musisz wykonywać powyżej wymienionych żmudnych tasków.
Szeroki zakres usług firmy zewnętrznej
Niewątpliwą korzyścią korzystania z usług logistycznej firmy zewnętrznej jest możliwość dopasowywania jej zadań do swoich potrzeb. Zanim podejmiesz współpracę oczywiście należy omówić wszystkie kwestie bardzo szczegółowo, żeby uniknąć nieprzewidzianych niespodzianek. Takie dodatkowe usługi mogą obejmować pakowanie według ścisłych wytycznych np. używanie ekologicznych materiałów opakowaniowych, wkładanie kartki z podziękowaniami dla klienta czy gadżetów reklamowych. Takie działania mają bardzo duże korzyści wizerunkowe, ponieważ wielu klientów zamawiając produkt przez Internet zaczyna wyrabiać sobie o nim zdanie już w momencie zobaczenia paczki. Puste przestrzenie w kartonach mogą pozostać odpowiednio wypełnione, a pudełko oklejone np. naklejkami z logiem firmy.
Duża oszczędność czasu
Wszystkie wymienione wcześniej korzyści generują jedną podstawową, czyli oszczędność czasu. Dzięki zlecaniu wysyłki firmom outsourcingowym możesz być w dowolnym miejscu na świecie i nie martwić się tym, co dzieje się w Twoim magazynie. Firma zewnętrzna może oferować takie usługi jak wysyłka same day albo next day. Niezwykle czasochłonna i niełatwa jest także obsługa zwracanych towarów, które wcale nie zdarzają się rzadko. Zaoszczędzony czas można przeznaczyć na twórcze rozwijanie swojego biznesu.
W Neopak oferujemy optymalne rozwiązania dla branży eCommerce w zakresie opakowań. Należą do nich m.in.:
- kartony eCommerce ułatwiające szybkie pakowanie bez konieczności używania taśmy klejącej
- kartony eCommerce dedykowane do określonych typów produktów np. opakowania na książki, pudełka na kubki czy kartony na elektronikę
- ekologiczne wypełniacze zapewniające przesyłce bezpieczeństwo i estetyczny wygląd, takie jak skropak, wełna drzewna, SizzlePak czy eko flupis
- taśmy z nadrukiem logotypu, które przyczyniają się do szerzenia świadomości istnienia marki
- Fix boxy, które sprawiają, że zawartość przesyłki nie przemieszcza się i nie uszkadza
A na koniec kilka faktów i liczb
Na koniec, w ramach podsumowania, przejdźmy sobie przez kilka interesujących faktów dotyczących branży eCommerce:
- szacuje się, że aktualnie z outsourcingu logistyki korzysta aż 30% sklepów internetowych i zapowiada się, że te dane będą cały czas rosnąć
- rynek eCommerce w Polsce rozwija się bardzo szybko (jesteśmy pod tym względem trzynastym najszybciej rozwijającym się rynkiem), co będzie generowało coraz więcej wyzwań i walki o klienta
- sklepy internetowe zlecają średnio 40% swoich operacji logistycznych na zewnątrz
- aż 77% osób kupuje online, do czego przyczyniła się w znacznym stopniu pandemia
- szacuje się, że do 2026 roku średnioroczny wzrost branży eCommerce będzie utrzymywał się na poziomie 12%