SPIS TREŚCI
Wraz z rozwojem rynku e-commerce warto przyjrzeć się ewolucji opakowań oraz ciągłej rozbudowie ich funkcjonalności. Ciekawe informacje możesz znaleźć na ten temat m.in. w artykule „Inteligentne opakowania, które wyznaczają trendy„. Znajdziesz w nim przykłady, które pokażą, że paczki to jeden ze sposobów na przekazanie komunikatów dotyczących specyfikacji produktu, czy też jego przeznaczenia. Jednak nie tylko. Jak się okazuje coraz częściej producenci, czy też sklepy internetowe wykorzystują opakowania do tworzenia trwałej i głębokiej relacji z Klientem. Dzieje się tak, chociażby dzięki wykorzystaniu storytellingu – snute opowieści odwołują się do emocji konsumentów. Jak to dokładnie działa?
Czym jest storytelling?
Zanim przejdziemy do opowieści przedstawianych stricte na opakowaniach, warto powiedzieć sobie co to jest storytelling. Mianowicie, jest to sztuka opowiadania historii. A jej głównym zadaniem jest przyciągnięcie oraz skupienie na sobie uwagi odbiorców. Nie powinno wiec dziwić to, że sztuka ta stała się w przypadku wielu przedsiębiorstw jedną z głównych strategii marketingowych. Konkurencja w internecie jest naprawdę duża. Co skłania do szukania nowych form nawiązania bliższej relacji z Klientem. Opowiadanie w sposób interesujący o usłudze, marce czy też produkcie, który oferujesz, sprawia, iż staje się to ciekawsze dla konsumenta. To z kolei prowadzi do zwiększenia sprzedaży.
Fenomen storytellingu – dlaczego to działa?
Dlaczego storytelling działa? Co ma w sobie takiego, że w tak dużym stopniu oddziałuje na zachowanie i potrzeby Klientów? Jest jedna niezwykle ważna cecha, która go wyróżnia – jest nienachalny. Przypomnij sobie Twoje poirytowanie, które odczuwasz w chwili, gdy korzystając ze sklepów stacjonarnych, np. drogerii kosmetycznych stoi przy kasie i musisz wysłuchać formułki, którą sprzedawca nauczył się na pamięć. Fakt, że jest to wymóg firmy i sprzedawca po prostu nie ma innego wyjścia, pomińmy. Jednak zdecydowana większość konsumentów w takich momentach czuje poirytowanie, bo coś im się „wciska”. Storytelling nie narzuca Klientom konkretnych działań. Odbiorca nie musi zapoznawać się z historią, robi to tylko wtedy kiedy ma na to ochotę. Zadaniem tej formy reklamy jest zachęcenie do poznania produktu, usługi czy marki. Możliwość poznania danej historii buduje relacje, oddziałuje na emocje.
Storytelling a opakowania kartonowe – jakie historie mogą opowiadać?
Jako producent, czy sprzedawca internetowy możesz uwierzyć, że storytelling jedne z największych zainteresowań wzbudza na opakowaniach produktowych? To właśnie za ich pośrednictwem możesz w sposób oryginalny i ciekawy opowiedzieć historię, która związana jest ze znajdującym się w opakowaniu produktem. Możesz też Klientów zainteresować swoją marką. Zaletą tego rozwiązania jest m.in. dowolność wykorzystywanych metod. Możesz przedstawiać daną historię w formie opisowej lub graficznej. Masz też dowolność, jeśli chodzi o wykorzystanie powierzchni. Może to być zarówno zewnętrzna część opakowania, jak i wewnętrzna.
Historie opowiedziane przez opakowania – na czym skupiają się sprzedawcy?
Jakie historie najczęściej opowiadane są przez marki z wykorzystaniem kartonów? Między innymi uczciwość, szczęście i dziedzictwo. Są to aspekty, z którymi bez wątpienia związane są w sposób bezpośredni pragnienia i oczekiwania konsumentów. Użycie jednoznacznych grafik, bardzo dobrze przemyślanego tekstu sprawia, że kartony będą wzbudzały emocje, a to najczęściej prowadzi do wzmacniania identyfikacji z marką. Oprócz tego produkt, który znajduje się w takim opakowaniu, jest najczęściej znacznie łatwiejszy do zapamiętania, a to może przełożyć się na powrót Klienta do zakupów. Warto w tym miejscu wspomnieć o tym, że utrzymanie Klienta, który już zrobił raz zakupy w Twoim sklepie, najczęściej jest kilkukrotnie tańsze niż zdobycie nowego. Dlatego warto posiłkować się możliwościami, jakie daje rynek opakowań.
Typy opowieści snutych na opakowaniach
Opowieści o luksusie
Każdy Klient, każdy człowiek ma inne potrzeby. Nie da się jednak ukryć, że potrzeba luksusu jest jedną z tych, która znajduje się we wszystkich. Czy można za pomocą opowieści przedstawionej na opakowaniu wzmóc poczucie luksusu w konsumentach? Jak się okazuje można. Co więcej, wynagradzane było to w wielu przypadkach większą sprzedażą. Jak to zrobić? Przede wszystkim można zauważyć, że marki, które odniosły sukces na tym polu łączyły starannie wyselekcjonowane materiały z precyzyjnie dopracowanym przekazem podkreślającym oryginalność produktu.
Opowieści o dziedzictwie
Bogata i wieloletnia historia firmy może być powodem do dumy. Dlatego przedsiębiorcy coraz częściej chcą się nią chwalić ze swoimi Klientami. Zbudowana pozycja rynkowa, doświadczenie oraz wiedza to cechy, które bardzo często postrzegane są jako te, które przypisać należy wiarygodnej i sprawdzonej firmie. Zaletą opowieści o dziedzictwie jest to, że nie tylko duże firmy mogą się nią pochwalić. Często jest to też piękna opowieść małej, lokalnej firmy, która oferuje jedyne w swoim rodzaju produkty regionalne.
Opowieści o ludziach
Personalizacja, czy też identyfikacja marki z konkretną osobą, to jedna z najbardziej sugestywnych i najważniejszych narracji, jakie snute są za pośrednictwem storytellingu. Umieszczenie na opakowaniu pozbawionych tożsamości treści sprawia, że nie są one zapamiętywane przez konsumentów. A to z kolei prowadzi do tego, że nie wzbudzają emocji, które następnie przekładają się najczęściej na dokonanie zakupów. Trochę podobnie jest w przypadku e-mail marketingu. Wiedziałeś np. że według obserwacji portalu FreshMail w przypadku spersonalizowanych wiadomości, w których użyto imienia w temacie Open Rate może być wyższy nawet o 126%? Między innymi właśnie dlatego, coraz więcej marek decyduje się na silną personalizacje.
Opowieści o szczęściu
Możesz mieć jak najbardziej pozytywne podejście do świata i ludzi, ale jednak nie da się nie zauważyć w wielu przypadkach tego, że większość informacji, jakie napływają – czy to z telewizji, radia czy internetu nie jest zbyt pozytywna. Dlatego coraz częściej sprzedawcy, czy też producenci chcą dać swoim Klientom odrobinę wytchnienia od szarej codzienności. Chwila szczęścia, odskocznia od problemów – takie cele przyświecają markom, które starają się w komunikat umieszczony na opakowaniu wpleść szczęście i poczucie zapomnienia.
Opowieści o uczciwości
Czym jest uczciwość? Przede wszystkim godnym postępowaniem. Jednak nie tylko. Jest to także odpowiedzialne podejście do życia, a tym samym do otaczającej nas rzeczywistości. Jest to też brak hipokryzji, która tak bardzo irytuje wielu ludzi. Wśród opowieści, jakie pojawiają się na opakowaniach, są te prośrodowiskowe. Informacja o ilości plastiku trafiającego do oceanów, produkowanych śmieci czy też „pustych przewozach”. Warto w takiej sytuacji zadbać oczywiście o to, aby zaraz za słowami szły czyny. Dlatego, należy wybierać w takiej sytuacji nie tylko ekologiczne opakowania, w tym np. koperty kurierskie EKO i opakowania biodegradowalne. Również inne akcesoria. W sklepie Neopak znajdziesz m.in. papier bąbelkowy i stretch EKO, taśmy papierowe EKO oraz wypełniacze ekologiczne.
Co myślisz o storytellingu? Mam nadzieję, że udało mi się pokazać Ci, że opakowania mogą w wyjątkowy sposób opowiadać różnego rodzaju historie. Odpowiednie zaplanowana narracja, dobrze dobrane grafiki oraz wytrzymałość i trwałość opakowania – to wszystko bez wątpienia wpłynie na rozpoznawalność marki. A tym samym na zwiększenie sprzedaży.