SPIS TREŚCI
E-commerce nieprzerwanie bije rekordy sprzedaży. Klienci przekonali się do zakupów internetowych, a z miesiąca na miesiąc dołączają do nich kolejni. Wygoda w robieniu zakupów online sprawia, że stają się coraz bardziej popularne. Zakupy internetowe jednak odbierają możliwość obcowania z Twoją marką podczas oglądania i przymierzania na żywo oferowanych przez Ciebie produktów. Kiedy dochodzi do zakupów stacjonarnych, możesz oczarować gości wnętrzem, profesjonalną obsługą i różnymi trikami marketingowymi. W e-commerce kontakt klientów z Tobą i Twoimi pracownikami jest znacznie ograniczony. Trudniej więc zbudować z klientem pozytywną relację i jego doświadczenie z Twoją marką. Warto jednak zainteresować się Unboxing Experience. Jest to dostarczenie klientowi pozytywnych bodźców już od pierwszego kontaktu z Twoimi produktami, a właściwie z tym, w jaki sposób zostały zapakowane i dostarczone. Nazywa się to efektem pierwszeństwa. Paper and Packaging Board przeprowadziło w 2018 roku badanie, z którego wynikało, że aż 72% klientów stwierdza, iż sposób spakowania produktu ma wpływ na ich odbiór marki.
Projektowanie opakowania
Zaprojektowanie opakowania na swoje produkty, które będzie estetyczne, wyróżniające się na tle innych marek, a jednocześnie nie pochłonie zbyt wielu kosztów, to trudne zadanie. Warto poświęcić dużo czasu i zwiększyć budżet na opakowania, aby przełożyło się to na więcej zadowolonych klientów w przyszłości. Zadowolona z wyglądu wysyłki i zachwycona procesem unboxingu (otwierania paczki) osoba będzie skłonna podzielić się miłymi przeżyciami z przyjaciółmi i znajomymi. Jest duża szansa, że udokumentuje to w sieci, a klientom bardzo zależy na czytaniu opinii innych zanim dokonają pierwszych zakupów w nieznanej firmie.
Spersonalizowane i dopasowane do charakteru Twojej marki opakowanie oznacza więc marketingową inwestycję. Paczka i to jak przedstawione są w niej produkty ma za zadanie oczarować klienta od pierwszego wejrzenia i skłonić do podzielenia się tym przeżyciem w mediach społecznościowych. Twoim zadaniem jest zatem samodzielne lub po konsultacji z doradcą zaprojektowanie opakowania tak, aby produkty zostały przedstawione w estetyczny i atrakcyjny sposób. Zapadające w pamięć odpakowywanie produktów ma stanowić namiastkę dokonania zakupów w Twoim stacjonarnym butiku.
Dla jakich marek unboxing experience powinien być szczególnie ważny?
Zupełnie inaczej sprawa wygląda z przedmiotami, które oprócz użyteczności niosą klientowi jakąś unikalną wartość albo obiecują zgodność z określonymi wartościami. Są to wszystkie rzeczy związane z lifestylem – ubrania, biżuteria, kosmetyki, ozdoby domowe, przybory piśmiennicze lub luksusowe produkty spożywcze. Aby klient poczuł, że obcuje z czymś wyjątkowym, należy zapakować te produkty w wyjątkowy sposób – tak, aby zadowolenie pojawiło się od razu po zerwaniu kurierskiej folii.
Odpowiednie zabezpieczenie wysyłki
Opakowanie powinno być wykonane z solidnego materiału. Najgorsze co może zobaczyć klient to pognieciony i zniszczony karton. Nie warto oszczędzać pieniędzy na tym etapie pakowania, ponieważ klient poczuje się zaniedbany i z pewnością łatwiej dostrzeże ewentualne pozostałe niedociągnięcia. Najlepiej zdecydować się na firmę produkującą opakowania, która ma już swoją renomę na polskim rynku. Zwracaj szczególną uwagę na opisy dostępnych w hurtowniach opakowań. Bardzo ważne jest dopasowanie rozmiaru kartonu do sprzedawanych towarów.
Wypełnienie
Na rynku istnieje mnóstwo wypełniaczy do paczek – możesz przebierać między foliowymi poduszkami powietrza, ścinkami papieru, folią bąbelkową itp. Są to materiały, które sprawdzą się przy wysyłaniu środków czystości, ale nie eleganckiego pióra, kosmetyków handmade albo miodu z domowej pasieki. Aby doświadczenie unboxingu było przyjemne, a produkty nie leżały w pudełku w nieładzie, warto skorzystać z mocnego wypełnienia, które posiada odpowiednio wycięte miejsce, do którego można wsadzić tubki, słoiki albo mniejsze pudełeczka. Następnie wystarczy przykryć je wiórkami albo estetyczną bibułką. Ubrania najlepiej złożyć w schludną kostkę i wsadzić do folii, a następnie otulić bibułą i przewiązać wstążką albo zakleić naklejką z logo Twojego sklepu. Ważne, aby Twoja wysyłka nie była pełna przemysłowego wypełnienia, które nie kojarzy się z niczym miłym i luksusowym. Jeśli podkreślasz na swojej stronie, że bliska jest Ci troska o środowisko naturalne, skorzystaj z ekologicznych, rozpuszczalnych w wodzie pianek ze skrobi albo skompresowanych resztek kokosa.
Otwieranie
Otwarcie pudełka lub zdjęcie folii nie powinno zajmować klientowi dużo czasu. Zrezygnuj z oklejania pudełka parę razy taśmą – wygląda to niechlujnie i produkuje dużo śmieci. Problem z otwarciem przesyłki wzbudza irytację i niezadowolenie. Aby tego uniknąć wybierz opakowania i folie wysyłkowe, które łatwo otworzyć. Wybierz na przykład pudełko automatyczne. Przy jego otwieraniu wystarczy oderwać cienki pasek kartonu, więc ewentualny zwrot będzie równie szybki i bezproblemowy. Folie wysyłkowe są zabezpieczane w podobny sposób.
Nawiązanie relacji z klientem
Klient nie pozna Twojej filozofii prowadzenia marki podczas zakupów internetowych tak, jakby odwiedzał Twój butik i miał okazję z Tobą porozmawiać. Możesz nawiązać z nim relację przez odpowiednio zaprojektowaną stronę internetową, którą łatwo obsłużyć, szybki kontakt online lub poprzez odpowiednie spakowanie jego zakupów.
Podczas pakowania przesyłki, potraktuj ten proces tak, jak pakowanie prezentu dla kogoś ważnego. Otrzymywanie podarunku wiąże się z bardzo pozytywnymi emocjami. Aby nadać wysyłce takiego wyrazu wystarczy dodać do niej elegancko zawiązaną wstążkę, mały liścik albo bibułkę w dopasowanym do produktu kolorze. Sprytnym rozwiązaniem jest delikatne spryskanie wnętrza przesyłki zapachem używanym w butiku, dzięki temu poruszysz dodatkowy zmysł, a klient może (nawet podświadomie) miło to zapamiętać.
Aby nawiązać z klientem jak najbardziej bezpośrednią więź, możesz dodać do pudełka niewielki liścik z odręcznie napisanymi podziękowaniami za dokonanie zakupów w Twoim sklepie. Chodzi o to, aby poczuł on, że nie należy do grupy anonimowych ludzi, tylko został przez Ciebie zauważony i doceniony.
Bardzo sprytnym i efektywnym marketingowo rozwiązaniem jest dodanie do zawartości przesyłki czegoś, co angażuje klienta do ponownego odwiedzenia Twojego sklepu online. Może to być na przykład kupon rabatowy na kolejne zakupy. Nie musi być duży, wystarczy, żeby przy kolejnych zakupach i szukaniu danego przedmiotu klient przypomniał sobie że zaoferowałeś mu zniżkę. Zdarza się, że marki oferują klientom rabaty za dodanie opinii o zakupionym produkcie. To bardzo dobra praktyka, ponieważ pozwala na prawie bezpłatną reklamę. Zdecydowana większość klientów lubi przeczytać o doświadczeniach innych osób zanim zdecyduje się na zakupy w nieznanym sklepie.
Wiele marek, zwłaszcza lifestylowych, dołącza do swoich wysyłek naklejki przedstawiające logo firmy. Jedną możesz zakleić bibułkę, a kolejne dwie dołączyć w formie małego prezentu. Jeśli masz firmę kosmetyczną, pomyśl o dodaniu do przesyłki mini testera, tak jak robią to renomowane perfumerie. Możliwe, że klient zakocha się w Twoim produkcie i szybko wróci na kolejne zakupy. Często spotykanym dodatkiem są także wizytówki, często o formacie pocztówki, z grafiką pochodzącą z kampanii reklamowej z Twojej strony. Na odwrocie możesz zapisać kilka informacji dotyczących zakupionego produktu. Jeśli to odzież, to mogą być to zalecane sposoby pielęgnacji i prania, a jeśli kosmetyli lub biżuteria, zalecany sposób przechowywania.
Czasami mimo Twoich największych starań klient zdecyduje się na dokonanie zwrotu zakupów. Mimo wszystko jest to sytuacja podczas której możesz wciąż budować pozytywną relację. W dodanej do przesyłki kopercie umieść informacje o tym jak dokonać zwrotu, etykietę kurierską do nadania itd. (to także dobre miejsce do spakowania dokumentu zakupu). Ważne, aby klient nie musiał dokonywać dodatkowych czynności i wszystko co potrzebne miał już przygotowane.
Podsumowanie