Opakowania wysyłkowe a przepisy unijne

Czy branża e-commerce przejdzie rewolucję?

Odpady opakowaniowe stały się na tyle dużym problemem, że Unia Europejska zainteresowała się tym tematem. Na gwałtowny przyrost ma znaczenie m.in. rosnącą popularność sklepów internetowych i różnego rodzaju platform sprzedażowych. A także niedawna pandemia, która poniekąd zmusiła nawet zwolenników wybierania się do galerii do składania zamówień online. Jak pokazują badania, znaczna część osób deklaruje, że po tym, jak zniesione zostały obostrzenia i tak nie ma w planach całkowicie rezygnować z tej wygodnej formy zakupów. Co w takiej sytuacji można zrobić, aby zmniejszyć ilość tego rodzaju odpadów? Unia Europejska chce nakładania obostrzeń na sprzedawców internetowych związanych z pakowaniem produktów w nieodpowiednio dobrane pod względem wielkości pudełka, a także promowania opakowań wielorazowych. Czy jest to dobra droga?

Pudła z tektury falistej
 

FEFCO – jakie jest zdanie Europejskiej Federacji na temat dyrektywy PPWD?

Jedną z organizacji, które mówią o wątpliwościach co do zmian, które mają zostać wprowadzone jest FEFCO, czyli Europejska Federacja Producentów Tektury Falistej. Ich zdaniem, promowanie i egzekwowanie od przedsiębiorców konieczności wykorzystywania opakowań wielokrotnego użytku, może doprowadzić do tego, że rynek znów zaleje fala tworzywa sztucznego. W końcu to ono wykazuje się większą odpornością na uszkodzenia czy warunki atmosferyczne. Opakowania plastikowe są odporne na wilgoć i wodę, co znacznie zwiększa możliwości ich późniejszego wykorzystania. Pudełka z tworzywa sztucznego mogą wyprzeć kartony z tektury falistej, które obecnie są najczęściej wykorzystywanym rodzajem opakowań do wysyłki zamówień internetowych. Problem zauważa również DS Smith, który wskazuje na statystyki związane z recyklingiem. Okazuje się, że w przypadku papieru i tektury współczynnik wynosi aż 82%. Niestety w przypadku tworzyw sztucznych spada on znacznie – do 32%.
 

Konsumenci coraz częściej korzystają z zakupów online

Zakupy przez internet cieszyły się ogromną popularnością jeszcze przed nadejściem pandemii. Jednak w czasie, gdy pozamykano sklepy i klienci byli zmuszeni do zasmakowania tej formy robienia sprawunków przybyło zainteresowanych, którzy nawet po powrocie do normalności nie zrezygnowali z tej formy. Nic dziwnego. Zakupy online są bardzo wygodne. Nie wychodząc z domu, możesz znaleźć to, czego potrzebujesz i to znacznie taniej, niż w sklepach stacjonarnych. Oszczędzasz w ten sposób nie tylko czas, ale również paliwo, które musisz zużyć na dojechanie np. do galerii handlowej. W internecie masz do dyspozycji oferty wielu firm. Zdecydowanie nie będziesz w stanie tylu zwiedzić podczas jednego wyjazdu na miasto. Warto zauważyć też, że coraz więcej małych firm z produktami rękodzielniczymi ogłasza się w sieci. Gdyby nie to, szanse na trafienie do tego sklepu, byłyby niemal bliskie 0 w wielu przypadkach. Jakie jeszcze zalety wiążą się z zakupami internetowymi? Między innymi większa liczba promocji, możliwość szybkiego i bezproblemowego porównania cen i sprawdzenia opinii o danym produkcie. A także zwroty bez podawania przyczyny.

Złożone pudełka z tektury falistej
 

PPWD – co to takiego?

Czym jest dyrektywa PPWD? Packaging and Packaging Waste Directive, to tłumacząc na polski dyrektywa w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Do jej założeń można zaliczyć m.in. ograniczenie zbędnych odpadów opakowaniowych przez wyeliminowanie praktyk prowadzących do zwiększania ich ilości. Co dokładnie mają na myśli osoby, które przygotowują owe przepisy? Przede wszystkim wykorzystywanie zbyt dużej ilości materiałów zabezpieczających, takich jak np. folia stretch i wypełniacze do paczek. Ma to związek bezpośrednio z wybieraniem zbyt dużych rozmiarów opakowań. Często sprzedawcy, zamiast wybrać kilka wielkości, decydują się po prostu na zużycie większej ilości skropaka lub poduszek powietrznych. Chcąc to ukrócić, przepisy mają jasno określać, że pusta przestrzeń w przesyłkach z zamówieniami internetowymi będzie mogła stanowić 40% ich objętości. Jest to rozsądne posunięcie? Poniekąd tak, gdyż z badań, które przeprowadził DS Smith, wynika, że źle dopasowane pod kątem wielkości opakowania sprawiają, że prawie 2,5 miliona kursów robią dodatkowo auta dostawcze. A to z kolei przekłada się na wygenerowanie ponad 42 tysięcy ton CO2 więcej. Pytaniem nie jest więc czy UE robi dobrze, chcąc ukrócić ten proceder, pytaniem jest to, czy robi to we właściwy sposób.
 

Czy sprzedawcy online będą zmuszeni do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań pozwalających na dostarczanie zamówień do klientów?

Rezygnacja z tworzyw sztucznych i wzrost zainteresowania opakowaniami kartonowymi jest widoczna niemal wszędzie. Półki w sklepach uginające się od produktów, coraz częściej cieszą oko minimalistycznymi opakowaniami wykonanymi z tektury. Szkoda byłoby wszystko zaprzepaścić. Między innymi dlatego producenci opakowań kartonowych głośno apelowali do Komisji Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego o przyjęcie postawy przeciwko wyłączeniu z obowiązku ponownego użycia tektury falistej w zakresie opakowań przeznaczonych do transportu towarów. Czy miało to sens? Okazuje się, że tak. DS Smith informuje, że 24 października bieżącego roku Komisja Europejska zgodziła się na wyłączenie opakowań wykonanych z tektury falistej z większości kategorii, które podlegały obowiązkowemu ponownemu użyciu.

Pakowanie zamówień w pudełka kartonowe
 

Podsumowanie – przepisy unijne dotyczące odpadów opakowaniowych

Zgodnie z najnowszymi informacjami, okazuje się, że najprawdopodobniej producenci opakowań mogą być spokojni. Komisja Europejska przychyliła się do wyłączenia opakowań tekturowych ze znacznej większości kategorii podlegających obowiązkowi ponownego wykorzystania. Zyskają na tym również klienci, którzy często zwracają uwagę na to, w jakich opakowaniach dostarczane są im zamówienia. Mimo wszystko warto zwrócić uwagę na konieczność zrobienia porządku ze zbyt dużymi kartonami i używaniem ogromnych ilości wypełniaczy zupełnie niepotrzebnie. Chcesz dobrać wielkość kartonu do swojego asortymentu? Spróbuj skontaktować się z pracownikiem sklepu Neopak.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Rozmiar

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *