Opakowania i trendy do naśladowania w 2022 r.

Opakowania-i-trendy-do-naladowania-w-2022-r

Na przełomie ostatnich lat branża opakowań przeszła wiele zmian, podyktowanych różnymi czynnikami. Sposoby pakowania produktów, kupowanych przez internet, zaczęły być przystosowane dla większej wygody klientów. Jednocześnie pojawił się temat ochrony środowiska, który z każdym rokiem wpływa znacząco na zmiany w trendach pakowania towarów. Wprowadzenie na terenie Polski takich usług jak Paczkomaty, również wymusiło na przedsiębiorcach zmiany sposobów pakowania na takie, które bez trudu pomieszczą się w dedykowanej skrytce. W czasach, gdy zakupy przez internet stały się bardzo powszechne, a liczba wysyłanych produktów znacznie wzrosła, opakowania muszą spełniać szereg wymogów, aby były korzystne zarówno dla firm, jak i dla klientów. Jak przedstawiają się trendy opakowań w 2022 roku? Czym kierują się małe i duże firmy, wybierając sposoby pakowania? Na co zwracają uwagę konsumenci? Dowiesz się tego w poniższym artykule.
 

Sposoby na pakowanie przesyłek, od których odchodzimy

Od momentu uznania tworzyw sztucznych za prawdziwe, poważne zagrożenie dla środowiska, ich ilość wykorzystywana przy zakupach stacjonarnych oraz online została znacznie ograniczona. Coraz więcej firm odchodzi od tradycyjnych, plastikowych opcji pakowania i zabezpieczania przesyłek, chcąc funkcjonować bardziej ekologicznie. Takie produkty, jak folia bąbelkowa czy plastikowe poduszki powietrzne aktualnie można zastąpić zielonymi alternatywami, na które decyduje się wiele przedsiębiorstw. Na przestrzeni ostatnich lat, w momencie zwiększenia sprzedaży internetowej, odeszły też niewygodne opakowania z metalu czy szkła, w pełni zastąpione przez pudełka kartonowe. Dzięki specjalnie zaprojektowanym opakowaniom możliwe jest również zmniejszenie pustej przestrzeni w przesyłkach, co pozwala na znaczną oszczędność. Rynek opakowań stale się zmienia, chcąc zapewnić najlepsze rozwiązania dla każdej ze stron, a rosnący popyt na zakupy internetowe i wysyłkę towarów dodatkowo napędza pasmo zmian.
 

Priorytety na rynku opakowań w 2022 roku

Opakowania-i-trendy-do-naladowania-w-2022-r-1Od momentu wybuchu pandemii, ograniczenia dostępu do zakupów stacjonarnych oraz samego wychodzenia z domu, handel internetowy przeżywa prawdziwe oblężenie. Mimo że obecnie nie ma już takich ograniczeń w swobodzie kupowania na miejscu, zakupy przez Internet wciąż utrzymują się na wysokim poziomie. Głównym powodem jest wygoda, którą zapewniają. Obecnie, dzięki cyfrowej technologii, każdy z dostępem do internetu jest w stanie zakupić produkt pochodzący z zupełnie innego kraju. Również takie towary, jak artykuły spożywcze czy ubrania, mimo możliwości zakupu stacjonarnie, często kupowane są w ramach zakupów internetowych. Wraz ze zwiększeniem intensywności handlu elektronicznego, przedsiębiorstwa zaczęły wytyczać nowe cele w temacie opakowań. Większa liczba zamówień generuje potrzebę szybkiego i skutecznego pakowania, aby móc sprawnie oddawać zamówienia do wysyłki. Jednocześnie opakowania muszą spełniać szereg wymogów, stawianych przez sklepy internetowe. Ważne jest, aby materiał do pakowania niósł za sobą nieduże koszty, zarówno przy zakupie, jak i wysyłce. Powinien również odpowiednio chronić zawartość, aby nie uległa uszkodzeniu w transporcie, a co za tym idzie — dotarła do klienta w idealnym stanie. Coraz większy priorytet zyskuje także wygoda rozpakowywania przesyłek przez konsumentów. 

Dodatkową kwestią, na którą stawia coraz więcej firm, jest także aspekt ekologiczny. Zielone opakowania niosą za sobą zadowolenie świadomych klientów, a także ułatwiają późniejszą utylizację. Pozwalają również na zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz ograniczenie śladu węglowego, wytwarzanego przez dane przedsiębiorstwo. Wszystkie te wymogi spowodowały, że na rynku opakowań pojawiło się wiele ciekawych produktów. 

Opakowania ekologiczne

Opakowania-i-trendy-do-naladowania-w-2022-r-2Zdecydowanym trendem tegorocznych zakupów internetowych są opakowania ekologiczne. Jednym z najczęściej wybieranych są kartonowe pudełka. Wytwarzane z tektury, stanowią produkt, który można poddać procesowi recyklingu i na nowo przetworzyć. Jednocześnie tekturowe opakowania niosą za sobą szereg zalet, takich jak wyjątkowa wytrzymałość na warunki zewnętrze, w tym wilgoć czy brud. Karton odznacza się elastycznością oraz lekkością, dzięki której nie podnosi on kosztów wysyłki. Doskonale amortyzuje towar wewnątrz opakowania, wchłaniając część energii wstrząsów. Jest również stosunkowo odporny na zgniecenie czy rozdarcie. Opakowania tekturowe to także produkt stosunkowo tani i łatwy do pozyskania, zaś przechowywany w formie rozłożonej zajmuje niewiele miejsca magazynowego. Różne rodzaje pudełek tekturowych, od zwykłych kartonów klapowych do wykrojnikowych, pozwalają na odpowiednie dopasowanie do danego towaru, ograniczając pustą przestrzeń oraz zapewniając wygodę i szybkość pakowania. Nic dziwnego, że opakowania z tektury królują obecnie na rynku e-commerce. 
 

Opakowania z certyfikatem FSC

Opakowania-i-trendy-do-naladowania-w-2022-r-3Kolejnym ciekawym trendem są opakowania z certyfikatem FSC. To specjalny rodzaj pudełek, produkowanych w duchu odpowiedniej gospodarki leśnej. Aby uzyskać certyfikat FSC, materiał do produkcji danego pudełka musi spełnić kilka wymagań. Przede wszystkim wycinka drzew odbywa się w odpowiedniej ilości oraz częstotliwości, aby móc zapewnić ich skuteczne rozmnażanie. W ten sposób niweluje się negatywne skutki wycinania obszarów leśnych oraz nadmierną emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Jednocześnie wytyczane są obszary chronione w miejscu występowania zagrożonych gatunków zwierząt i roślin. Produkcja opakowań FSC zapewnia także odpowiednie warunki dla osób pracujących na terenie lasów oraz bierze pod uwagę takie kwestie, jak ochrona terenów łowieckich, obszarów kultów religijnych czy poszanowanie dla ludności etnicznej. Opakowania certyfikowane posiadają specjalne etykiety, które określają ilość konkretnych surowców, z których wytworzono dany produkt. Mogą być to opakowania wyprodukowane w stu procentach z materiałów drzewnych lub z włókien, pozyskanych w procesie recyklingu. Dzięki certyfikowanym opakowaniom klient zyskuje pewność, że ich wytworzenie nie działało na szkodę środowiska.
 

Ekologiczne wypełniacze

Aby zapewnić bezpieczeństwo wysyłanym produktom oraz uchronić je przed przemieszczaniem się wewnątrz opakowania, stosowane są specjalne, ekologiczne wypełniacze. Na rynku dostępnych jest wiele alternatyw dla klasycznych, plastikowych elementów ochronnych. Można wykorzystać poduszki powietrzne z papieru, papier makulaturowy, naturalne włókna drzewne lub ekologiczny skropak. Większość ekologicznych wypełniaczy jest biodegradowalna, co pozwala na ich prosty rozkład. Nie wymaga on użycia dodatkowych substancji chemicznych, zaś produkt poddany utylizacji zmienia się w biomasę, którą można wykorzystać jako naturalny nawóz. Papierowe wypełniacze to element, który warto poddać procesowi recyklingu. Ciekawy sposób na utylizację ma również skropak. Wyprodukowany ze skrobi, ulega on natychmiastowemu rozkładowi pod wpływem działania wody. Jednocześnie nie wydziela zapachu ani szkodliwych związków chemicznych. Rozpuszczony skropak można bez problemu wylać lub wykorzystać do podlewania roślin. Alternatywne metody wypełniania paczek to sposób na pogodzenie bezpieczeństwa towaru oraz kwestii ochrony środowiska.
 

Opakowania wielorazowego użytku

Dla klientów, którym bliski jest temat „zero waste”, świetnie sprawdzą się rozwiązania w formie opakowań wielorazowych. Firma, która decyduje się na specjalne pudełka wykrojnikowe do pakowania przesyłek, może cieszyć się zadowoleniem konsumentów. Specyfika tych pudełek polega na konstrukcji, która pozwala na ich złożenie i zamknięcie bez wykorzystania dodatkowych zabezpieczeń w formie taśmy klejącej. Dzięki temu, podczas otwierania, pudełko nie ulega uszkodzeniu i może zostać wykorzystane ponownie. Najczęściej tego typu pudełka używane są przez klientów do przechowywania rozmaitych rzeczy. Ozdobione grafiką czy logiem danej firmy, stanowią także reklamę oraz przypomnienie. W ten sposób marka zyskuje pewność, że zadowolony klient wróci po kolejne zakupy. Możliwe jest także zainwestowanie w inne pudełka, działające na zasadzie szuflady. Im ładniejsze i trwalsze opakowanie, tym większa szansa na jego ponowne wykorzystanie. Opakowania wielorazowe to doskonały sposób na pozyskanie wielu klientów, którzy docenią wkład w kwestię dostarczenia zakupionego produktu.
 

Opakowania prezentowe w duchu eko

Opakowania-i-trendy-do-naladowania-w-2022-r-4Wśród trendów tego roku nie może zabraknąć również ekologicznych opakowań prezentowych, produkowanych najczęściej z papieru Kraft. To specjalny rodzaj wzmocnionego papieru, powstającego z makulatury. Można go rozpoznać po specyficznym, brązowym kolorze. Papier kraftowy jest często wykorzystywany do pakowania prezentów, zarówno w formie arkuszy, którymi owijane jest pudełko, jak i w formie specjalnych, ekologicznych torebek prezentowych. Choć mogłoby się wydawać, że jego wygląd nie jest zachęcający, pakowanie w brązowy papier stało się prawdziwym hitem ostatnich lat. Jego wielką zaletą jest możliwość ozdobienia w dowolny sposób. Można wykorzystać do tego papier ozdobny, naklejki, farby czy flamastry. Doskonale sprawdza się przyozdobiony za pomocą sznurka jutowego, z dołączoną gałązką lawendy lub suszoną pomarańczą i cynamonem. Papier Kraft odznacza się wyjątkową wytrzymałością, odpornością na rozdarcia oraz wpływ wilgoci. Jest także materiałem stosunkowo tanim i łatwym do pozyskania, dzięki swojej popularności. Torebki prezentowe z papieru kraftowego można poddać procesowi recyklingu lub wykorzystać ponownie, co sprzyja jego wizerunkowi jako produktu przyjaznego dla środowiska. 

2022 rok stoi pod znakiem ekologii, wygody oraz wysokiej jakości opakowań. Po znaczącym wpływie pandemii, rynek opakowań e-commerce zapełnił się nowymi sposobami na pakowanie przesyłek. Pojawia się coraz więcej opcji przyjaznych dla środowiska naturalnego, wygodnych dla klientów oraz tanich dla przedsiębiorstw. Dzięki tym zmianom obecne opakowania mogą spełniać wiele wymagań, gwarantować bezpieczeństwo przesyłek, ich niski koszt oraz pozytywny wpływ na ekosystem. A kto wie, jakie jeszcze rozwiązania przyniesie czas? Warto się o tym przekonać.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Produkty Ekologiczne

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *