Opakowania kojarzą się przede wszystkim z elementem zabezpieczającym dany towar w transporcie. Wiele z nich może mieć także funkcję marketingową lub ozdobną – i niekoniecznie posiadać optymalne parametry ochronne, choć tego typu pakunki należą do rzadkości. Opakowania wykorzystujemy do różnych celów, a w szczególności służą nam do otaczania wysyłanych kurierem lub pocztą poszczególnych dóbr.
To szczególnie ważne, gdy prowadzimy firmę i musimy odpowiednio zabezpieczyć wysyłany pakunek – tak, aby w nienaruszonym stanie dotarł do naszego klienta. Jaka jest rola opakowań oraz które funkcje spełniają w procesach logistycznych?
Jaka jest rola opakowań w logistyce?
Wysyłanie, odbieranie i magazynowanie towarów to czynności, które są nierozerwalną częścią logistyki. W ramach tych działań, na każdym etapie realizacji, wykorzysuje się wszelkiego rodzaju opakowania, które mają realizować szereg postawionych przed nimi celów. Opakowania w logistyce spełniają niezwykle ważną rolę, gdyż to dzięki ich solidności i wykonaniu klient wyrobi sobie pewną opinię o firmie, z usług której korzysta. Opinia ta jest bardzo często związana z pierwszym doświadczeniem – trudno przekonać odbiorcę po raz drugi, jeśli za pierwszym razem pójdzie „coś nie tak”. Opakowania w logistyce pełnią zatem wieloaspektową rolę, będąc jednocześnie elementem zabezpieczającym towar i oddziałującym na percepcję odbiorcy.
Ich rola jest sprzężona z procesami logistycznymi – bez opakowań nie dałoby się skutecznie transportować towarów, a co za tym idzie, odbierać ich od wytwórców i bezpiecznie przekazywać do kolejnych podmiotów. Opakowania, mimo iż wydają się czasami zbędnym produktem, który przyczynia się do zwiększania śmieci w obiegu, mogą mieć także ekologiczną wartość. Coraz częściej wykorzystuje się opakowania biodegradowalne, w tym także wszelkiego rodzaju eko-uzupełnienia chroniące przewożony towar. Dba się w ten sposób o przyrodę i zapewnia optymalną charakterystykę wytrzymałościową opakowań.
Funkcje opakowań w logistyce – jakie można wyróżnić?
Towar musi być odpowiednio przygotowany do wysyłki, aby trafił do klienta w stanie nienaruszonym. Opakowanie musi zatem dawać satysfakcję klientowi jeszcze przed finalnym rozpakowaniem paczki. Źle przygotowana przesyłka, np. z uszkodzonym kartonem i brakiem wypełnienia, może znacząco obniżyć humor i odczucie odbiorcy w momencie odebrania pakunku. Można stwierdzić, że opakowanie jest kluczowym elementem oddziałującym na opinie wydawane przez kupującego. W logistyce stawia się przede wszystkim na sprawdzone rozwiązania, które nie znoszą bylejakości. W innym przypadku proces transportu czy magazynowania paczek byłby wielce zawodny. Opakowanie, które nie spełnia standardów jakościowych, jest w pewnym sensie obciążeniem dla każdego ogniwa w łańcuchu dostaw.
Stąd też tak często podkreśla się ważną rolę opakowań i wyróżnia się poszczególne ich funkcje, tak aby uzmysłowić wszystkim zainteresowanym, jak ważny jest to element. Poniżej wyróżniamy poszczególne funkcje opakowań, jakie spełniają one w procesach logistycznych. Oto sześć wiodących:
funkcja informacyjna,
funkcja bezpieczeństwa,
funkcja transportowa,
funkcja marketingowa,
funkcja uniwersalności,
funkcja ekologiczna.
Funkcja informacyjna opakowań w logistyce
Każde opakowanie, które bierze udział w procesie logistycznym, musi być odpowiednio oznaczone i przygotowane do możliwości przenoszenia go w inne miejsce. Oznacza to, że pakunek musi być na tyle duży, aby było możliwe zastosowanie odpowiedniej etykiety informacyjnej, wraz z nadrukowanym miejscem docelowym wysyłki. Na etykiecie, naklejanej bezpośrednio na karton czy kopertę, musi znaleźć się także szereg innych informacji, m.in. dotyczących specyfiki przewożonego ładunku. Wymaga się zatem, aby paczka była na tyle duża, aby można było na niej zastosować dobrze widoczne znaczniki. Jeśli przewożone towary są delikatne i kruche, na opakowaniu również powinna się znaleźć odpowiednia informacja poświadczająca taki fakt.
Funkcja bezpieczeństwa opakowań w logistyce
Opakowanie ma chronić przewożony towar przed standardowymi uszkodzeniami związanymi z procesem transportowym. Ważne, aby opakowanie było faktycznym zabezpieczeniem produktu w pełnym tego słowa znaczeniu. Oznacza to, że sam wytrzymały karton może nie wystarczyć – ważne jest także zabezpieczenie tego, co znajduje się w środku, m.in. za pomocą wysokojakościowych wypełniaczy. Elementy szklane muszą zostać dobrze owinięte i przygotowane do podróży. Towar musi zostać zapakowany tak, aby był chroniony na każdym etapie transportu od:
wilgoci,
mrozu,
wiatru,
deszczu,
wstrząsów,
gorąca,
uderzeniami,
i innymi niekorzystnymi czynnikami.
Wysoce problematycznymi produktami do pakowania są wszelkiego rodzaju porcelanowe czy szklane przedmioty. W kontekście ich zabezpieczania należy podjąć daleko idące kroki – tak, aby produkt nie ruszał się za swobodnie w paczce i dotarł dokładnie w takim samym kształcie, gdy został pakowany. Ładunki pakuje się nie tylko w pojedyncze paczki, ale także w opakowania zbiorcze, które mogą być np. owinięte folią stretch w celu poprawienia bezpieczeństwa.
Funkcja transportowa opakowań w logistyce
Opakowanie musi być przystosowane do transportu – tak, aby można było je łatwo ładować do samochodów dostawczych i wyładowywać w miejscu docelowym. Kartony są składowane w magazynach i innych miejscach, w związku z czym muszą być dostosowane do tego typu warunków. Małe, wysyłane przedmioty powinny mieć ograniczony gabaryt, zaś duże paczki nie mogą posiadać nieporęcznego kształtu. Opakowania w transporcie powinny być nie tylko przystosowane do ich przewożenia z punktu A do punktu B, ale także muszą być odpowiednio przygotowane do transportu wewnętrznego, np. wózkami widłowymi.
Funkcja marketingowa opakowań w logistyce
Globalny sukces wielu podmiotów gospodarczych był efektem odpowiedniej prezentacji wykreowanego produktu – a to wszystko dzięki opakowaniom. W kontekście marketingowym opakowania spełniają zatem niezwykle ważną i szeroką rolę. Muszą być jednak, mimo wszystko, dopasowane do warunków logistycznych – tak, aby mogły być swobodnie przewożone i magazynowane. Mimo to opakowanie może zadziwiać, intrygować i przyciągać wzrok. Przede wszystkim warto zadbać o estetykę tektury, aby była ona dostosowana do oczekiwań odbiorcy. Jeśli zamawia on produkt premium, to również paczka powinna posiadać znamiona wysokojakościowego dobra.
Często jest tak, że odbiorca nie widzi finalnego produktu tuż po doręczeniu – paczka spełnia zatem zadanie inicjatora, który wywołuje pierwsze emocje. Jeśli karton będzie zniszczony i słabej jakości – odbiorca może się spodziewać, że zakupiony towar umieszczony wewnątrz będzie równie kiepski. Szczególnie duże znaczenie ma ta funkcja w kontekście wysyłania towarów spożywczych – choć nie tylko, bo coraz większe grono firm przykłada wagę do estetycznego pakowania swoich produktów.
Funkcja uniwersalności opakowań w logistyce
Ergonomiczny kształt i oszczędność w rozmiarze bryły to ważne cechy dobrych opakowań w logistyce. Pakunki powinny być przygotowywane tak, aby mogły być, bez większych trudności, transportowane na każdym etapie procesów logistycznych. Paczki dostosowywane do potrzeb transportowych są łatwiejsze w przewożeniu i magazynowaniu. Funkcje manipulacyjne są niezwykle istotne, gdyż znacząco ułatwiają i przyspieszają zarządzanie przesyłkami. Ważne, by poszczególne opakowania były dostosowane do obowiązujących norm – tj. używa się paczek możliwie lekkich, bezpiecznych, suchych i kartonowych.
Funkcja ekologiczna opakowań w logistyce
Opakowania w logistyce mogą spełniać także funkcję ekologiczną, będąc przedmiotami dostosowanymi do potrzeb środowiska naturalnego. Nie powinny być wykonane z tworzyw i surowców trudnych w biodegradacji. Wskazuje się na potrzebę ponownego wykorzystywania opakowań – np. w kontekście nadawania przesyłek zwrotnych. Ograniczenie ilości śmieci będących w obiegu jest istotnym celem logistyki. To właśnie w przemyśle generuje się ogromną wartość zbędnych produktów, których nie da się wykorzystać ponownie. Warto zatem, aby opakowania wykorzystywane w logistyce podlegały recyklingowi i mogły zostać spożytkowane w dodatkowy sposób.
Rodzaje opakowań w logistyce. Jakie można wyróżnić?
W logistyce stosuje się szereg różnorodnych opakowań, spełniających różne cele. Wśród typologii pakunków można wyróżnić ich zgrabną listę, która uszeregowana jest w zależności od przeznaczenia.
Opakowania pojedyncze, czyli tzw. jednostkowe, które służą do pakowania pojedynczych dóbr, np. wysyłanych z niewielkiej firmy. Mają one dotrzeć do klienta w sposób bezpieczny, nie tracąc na swojej atrakcyjności. Spełniają one bardzo istotną rolę w kontekście detalicznej dystrybucji. Mogą skutecznie kreować popyt i być swoistym wyznacznikiem jakości danej firmy. Tego typu produkty, jeśli są wysyłane masowo, trafiają jeszcze do opakowań zbiorczych.
Paczki zbiorcze, które usprawniają procesy magazynowania i są niezbędne do tego, aby mogły zostać skutecznie składowane, np. w specjalnie do tego przygotowanych halach. Nie posiadają znaczącej wartości wizualnej – tutaj stawia się na bezpieczeństwo i wygodę w pakowaniu. Ich forma jest wysoce oszczędna, nie powala swoją estetyką i ma być po prostu chronić zbiorczy pakunek.
Opakowania przeznaczone do transportu. Powinny być stworzone do łatwego umiejscawiania na regałach – także tych usadowionych na wysokich kondygnacjach magazynowych. Stosuje się do tego celu m.in. palety, folie stretch i inne elementy, które ułatwiają wdrożenie takich rozwiązań w życie.
Opakowania w logistyce – rola, funkcje i rodzaje. Krótkie podsumowanie
Opakowania to podstawa logistyki. Ważne, aby były wygodne w transporcie i poręczne w pracach manipulacyjnych. Wymaga się zwykle, aby spełniały one choćby podstawowe walory bezpieczeństwa, dzięki czemu dotrą w odpowiednim stanie do odbierającego. Część z nich spełnia rolę marketingową, a nawet reklamową, będąc elementem zachęcającym odbiorcę do dalszego korzystania z usług danej firmy. Warto zadbać o to, aby opakowanie prezentowało się możliwie jak najlepiej i było przy tym w pełni ekologicznym rozwiązaniem.
Oceń artykuł
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.