SPIS TREŚCI
źródło: travelover.pl
Opakowania ekologiczne, czyli jak chronić planetę w dobie sprzedaży internetowej
Już od kilku lat obserwujemy znaczny wzrost w obszarze sprzedaży online. Ludzie stawiają na wygodę. Możliwość zamawiania towaru kiedy i gdzie się chce, jest jedną z zalet, która przyczyniła się do tego wzrostu. Nie trzeba już planować całodniowej wycieczki do galerii handlowej, żeby kupić kilka ciuchów na lato. Wystarczy kliknąć parę razy w przeglądarce internetowej, żeby otworzył się przed nami świat pełen wszystkich barw, modeli i rozmiarów. Dodatkowo – nie trzeba się przejmować, że sklep zaraz zamkną. Jeżeli akurat ma się wolną chwilę o 23 – nie ma problemu! Sklepy internetowe działają 24h/dobę.
Jednakże ten znaczny wzrost liczby klientów, ma swoją ciemną stronę – z każdym zamówionym przedmiotem, łączy się jego wysyłka. Paczkę trzeba spakować, odpowiednio zabezpieczyć. Do tego wszystkiego potrzebne są niezliczone ilości papieru, styropianu i tworzyw sztucznych, z których wykonane są folie i taśmy klejące. Dodatkowo sam łańcuch dostaw generuje duży ślad węglowy. To wszystko bardzo niekorzystnie wpływa na nasze środowisko.
Ze świata płyną doniesienia, o kolejnych wyspach plastiku na oceanach. Wraz z nurtem rzeki, do morza wpływają niezliczone tony śmieci. W każdym miejscu można znaleźć opakowania, kartony czy folię stretch. Wszystko to, sprawia, że szkody wyrządza się nie tylko przyrodzie. Jesteśmy przecież częścią tego ekosystemu, zatem krzywdzimy również sami siebie.
źródło: forbes.com
Na szczęście coraz więcej firm zaczęło dostrzegać ten problem i wprowadzają u siebie rozwiązania, mające na celu zminimalizowanie wytwarzania odpadów, które nie ulegają biodegradacji. Niestety jednakże jest to problem globalny, w związku z czym takich rozwiązań będzie wymagał. Trzeba będzie wdrożyć holistyczny plan, który będzie na tyle inteligentny, że nie wpłynie znacząco na funkcjonowanie przedsiębiorstw, które nadają dużo paczek. Istotne jest również, to żeby nie podnosił on znacząco ceny produktów.
Zaczyna się tworzyć ustawy i rozporządzenia, które mają na celu zminimalizowanie produkcji plastiku. W związku z tym gros sprzedawców będzie musiało się przestawić na opakowania ekologiczne.
Tyle się słyszy dookoła nas o takich opakowaniach, ale czym są opakowania ekologiczne?
Co to znaczy, że opakowanie jest eko?
Ekologiczne opakowanie, to nie tylko sam produkt. Za nim stoi również odpowiedzialna produkcja, sposób użytkowania, no i oczywiście jego utylizacja. W dużym skrócie, opakowanie eko, to takie, które ma jak najmniejszy ślad środowiskowy. Odpowiedzialna produkcja wiąże się z niewielkim zużyciem energii czy zasobów naturalnych. Stawia na korzystanie z odnawialnych źródeł energii. Jeżeli chodzi o utylizację, to na etapie planowania, tworzy się projekt produktu, który będzie mógł zostać ponownie użyty (w takiej samej formie bądź przetworzonej) lub z łatwością ulegnie biodegradacji.
W produktach eko korzysta się z materiałów z recyklingu. Dzięki temu zmniejsza się ilość odpadów i, co równie ważne, oszczędza się zasoby naturalne. Te zasoby, to głównie woda i – w zależności od sposobu pozyskiwania energii elektrycznej – ropa, gaz albo węgiel. Ogranicza się również powstawanie gazów cieplarnianych, które powstałyby gdyby trzeba było wyprodukować, kolejny raz, materiał do stworzenia danego produktu.
Ekologiczne opakowanie, tak jak i te standardowe, chroni sprzedawany produkt przed uszkodzeniami. Zmniejsza prawdopodobieństwo uszkodzenia sprzedanego towaru w trakcie dostawy do klienta. Tak jak i w przypadku „zwykłego” pudełka, jego cena nie może być wysoka – w przeciwnym przypadku wpłynęłaby ona na wzrost kosztu towaru, co jest działaniem co najmniej niepożądanym.
Dlaczego stosowanie produktów ekologicznych (nie tylko opakowań i paczek) jest istotne? Dlatego, że musimy dbać o naszą planetę. Już teraz zmagamy się ze skutkami globalnego ocieplenia klimatu. Zgadzamy się, że ciężko uwierzyć w ocieplenie klimatu, kiedy widzimy w maju temperatury poniżej 0, jednakże to też jest jeden z objawów choroby, która pomału wyniszcza Ziemię.
W kolejnej części przedstawimy trochę statystyk dotyczących zalegających odpadów. Wskażemy realny wpływ opakowań na środowisko i pokażemy rozwiązania, które sprawią, że nawet mimo większej sprzedaży i większej ilości przesyłek pomożesz chronić środowisko.
Śmieciowe statystyki, czyli o odpadach w ujęciu liczbowym.
Według dostępnych badań 75% tworzyw sztucznych, wprowadzonych na rynek od momentu rozpoczęcia ich produkcji, stało się już odpadami. W przypadku braku skali liczbowej same procenty nic nam nie mówią, dlatego teraz podamy odpowiednik tych 75% w tonach. To aż 5 mld ton tworzyw sztucznych. Niestety, nie wszystkie one gromadzone są na składowiskach odpadów. Wiele z nich zalega w lasach. Śmieci możemy spotkać, nawet wędrując ścieżkami parków narodowych. Co gorsze – odpady gromadzą się w morzach i oceanach. To właśnie te śmieci, mają największy wpływ na środowisko. Plastik znajduje się wszędzie – od Antarktydy aż po Arktykę. Na każdej głębokości – od powierzchni aż po morskie głębiny. Napotkaliśmy dane, które mówią o tym, że każdego roku do mórz i oceanów trafia aż od 4,8 mln do 12,7 mln ton odpadów.
źródło: theoceancleanup.com
Skąd te śmieci? Zewsząd… Największy odsetek, to odpady komunalne, z których największą część stanowią opakowania jednorazowe. Mimo relatywnie niewielkiej masy (”tylko” 8% masy wszystkich śmieci), zajmują dużo miejsca ze względu na swój niewielki ciężar właściwy. W ten sposób stanowią aż 30% objętości wszystkich odpadów. Butelki PET, siatki na zakupy, torebki foliowe czy folie pakowe są wszędzie.
Obecnie produkuje się aż 20 razy więcej plastiku, niż 50 lat temu. Wiemy, że od tego czasu świat się diametralnie zmienił, ale czy wraz ze zmianą nie powinna iść mądrość? Dopiero niedawno wszystkie kraje Unii Europejskiej zgodnie przyznały, że należy walczyć z ogromną ilością odpadów i konsekwencjami dla środowiska, które wynikają z gromadzenia się ich.
Stosując przelicznik masy zużytych opakowań per capita, można wyciągnąć wniosek, że w Polsce tworzy się tego typu odpadów znacznie mniej. W naszym kraju to 70 kg/osobę, na świecie z kolei ok. 150 kg. Jeżeli jest to dla Ciebie zaskakujące, to już spieszymy z wyjaśnieniem. To, że wydaje się, że jest znacznie gorzej, wynika głównie z braku sprawnych systemów zbierających i utylizujących odpady. Mimo wszystko jednak problem jest poważny – w Polsce, w zastraszającym tempie rośnie poziom zaśmiecenia środowiska naturalnego. Co równie niepokojące, odpady na składowiskach zalegają latami.
Oczywiście te statystyki dotyczą całej branży opakowaniowej. Te liczby to nie tylko kartony – to przede wszystkim opakowania produktowe. Nasza firma również tworzy na specjalne zamówienie opakowania produktowe, ale do ich powstania używamy artykułów dostępnych w naszej ofercie. Jest ona na tyle duża, że jesteśmy w stanie spełnić praktycznie każde wymagania klienta.
Opakowania produktowe, to główny problem odpadów – miliony tubek po pastach do zębów, niezliczone ilości butelek plastikowych. folie, woreczki, papierki. Czy naprawdę chcemy, żeby nasz świat zalały śmieci?
Co możesz zrobić, żeby nie przyczyniać się do powiększania skali tego problemu? Jak używać eko opakowań. Jak w sposób ekologiczny pakować zamówienia?
Ekologiczne pakowanie przesyłek
W związku z tym, że (na szczęście!) wzrasta świadomość tego, jak wielki jest problem nadmiernej ilości odpadów, coraz częściej w naszym otoczeniu pojawiają się pojęcia „biodegradowalny” i „pochodzący z recyklingu”. Modne również staje się podejście zero waste, czyli takie, w którym staramy się wyprodukować jak najmniej odpadów. Ludzie starają się nosić swoje torby do sklepów spożywczych, w miastach spotyka się sklepy, w których można kupić praktycznie wszystkie produkty na wagę.
Warto jednak wrócić na chwilę do podstaw. Czy opakowania biodegradowalne i ekologiczne to, to samo? Które z nich jest lepsze dla środowiska?
Opakowania biodegradowalne to takie, które mogą się rozłożyć w sposób naturalny. Niektóre z nich wymagają dodatkowej ingerencji – odpowiedniej temperatury lub innych warunków. Nawet mimo tego, dalej nazywamy je opakowaniami biodegradowalnymi, a to z uwagi na to, że do ich produkcji użyto naturalnych materiałów. Materiały te po spełnieniu swojej roli ulegają rozłożeniu i mogą wtedy wrócić do środowiska, nie czyniąc przy tym szkód.
Jeżeli chodzi o opakowania ekologiczne, to możemy zastosować analogie zasady, której uczyliśmy się w szkole podstawowej (każdy kwadrat to prostokąt, ale nie każdy prostokąt to kwadrat). W ten sposób uzyskamy regułę:
każde opakowanie biodegradowalne jest opakowaniem ekologicznym, natomiast nie każde opakowanie ekologiczne jest opakowaniem biodegradowalnym.
Co to znaczy w praktyce? Opakowania ekologiczne to takie, które możemy poddać recyklingowi lub pochodzą z recyklingu, nie rozłożą się one jednak samoistnie w środowisku. Tak oto, kartony z makulatury są produktem nie tylko biodegradowalnym, ale i również ekologicznym. Koperta kurierska z kolei jest produktem ekologicznym (bo można ją poddać recyklingowi), ale nie jest biodegradowalna.
Mimo tego, że faktycznie jest różnica pomiędzy produktami biodegradowalnymi a ekologicznymi, ważne jest, żeby po prostu stosować któryś z nich. Jeżeli jednak nie masz pewności, czy Twoi klienci nie wyrzucą Twoich opakowań gdzieś, gdzie nie powinni tego robić, staraj się jednak używać tych, które się rozkładają (biodegradowalnych).
Kilka kroków do ekologii
Przekażemy Ci kilka pomysłów, które mogą sprawić, że Twoje przesyłki staną się bardziej eko. Skąd te pomysły? Z autopsji! Wiemy, jak ważna jest troska o środowisko, dlatego sami też stosujemy się do tych rad.
- Zadbaj o stanowisko do pakowania.
Przede wszystkim, wyposaż je w materiały ekologiczne, o których pisaliśmy wcześniej. Jeżeli nie masz czasu wyszukiwać każdego z nich, skontaktuj się z nami – przygotujemy ofertę według Twoich wytycznych i doradzimy, który z produktów sprawdzi się najlepiej w Twojej firmie.
Najważniejszy na stanowisku do pakowania, jest Twój człowiek. Dlatego przeszkol go z tego, w jaki sposób powinien pakować przesyłki, żeby minimalizować zużycie materiału. Pokaż mu, który z produktów może zostać zapakowany w mniejszą ilość folii, a który musi być mocno zabezpieczony. Dopasuj wielkość pudełek w taki sposób, aby nie musieć nadużywać ilości wypełniaczy. Jeżeli musisz użyć wypełnienia, użyj resztek opakowań, czy pociętych skrawków z niszczarki.
źródło: https://munjodesign.pl/
- Metoda małych kroczków.
Nie wprowadzaj od razu wielkich rewolucji. Sprawdź na mniejszej ilości paczek, które z rozwiązań sprawdzą się u Ciebie w firmie. Jeżeli sprzedajesz przedmioty delikatne, kruche czy wymagające specjalnego zabezpieczenia, oczywiste jest, że nie przestaniesz nagle używać foli bąbelkowej. Możesz za to na materiał, który jest jej ekologicznym odpowiednikiem – papier bąbelkowy. Pamiętaj, że nie musisz wprowadzać przyjaznych środowisku rozwiązań za wszelką cenę. Jeżeli akurat łatwiej dostępny jest materiał ekologiczny, a nie biodegradowalny, postaw na ten pierwszy. Nie musisz też od razu inwestować ogromnych pieniędzy w modne ekologiczne materiały. Stary, dobry karton jest jednym z najlepszych rozwiązań w tej kategorii.
- Co na to klient?
Wprowadzając w swojej firmie ekologiczne opakowania, dokładnie policz koszty. Sprawdź, czy będziesz w stanie pokryć je i nie podnosić ceny. Zastanów się również, jak zareaguje na to klient. Jesteśmy prawie pewni, że będzie zadowolony, w końcu komu nie zależy na dobru środowiska? Pamiętaj również o tym, że odbiorca czasami zwraca zakupiony towar. Warto zatem wybrać takie opakowanie, które może również zostać użyte do zwrotu. Najlepsze w takiej sytuacji będą kartony wykrojnikowe. Jeżeli zdecydujesz się na taki rodzaj opakowania, zaoszczędzisz jednocześnie na taśmie klejącej – do zabezpieczenia tego typu kartonów, zużywa się jej znacznie mniej niż do takich standardowych.
Jeżeli jeszcze nie zacząłeś wprowadzać zmian w swojej firmie – zacznij to robić już dziś. Prawdopodobnie i tak będziesz musiał zacząć to robić w najbliższym czasie. Dlaczego? W niedalekiej przyszłości mają zmienić się regulacje prawne w zakresie opakowań jednorazowych.
Kwestie prawne
Od 1 stycznia kraje członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do rozliczania się z każdego kilograma nieodzyskanego tworzywa sztucznego, a w życie wszedł podatek od plastiku (“plastic tax”).
Prawdopodobnie, do końca roku 2021 w życie wejdzie zakaz produkcji plastiku jednokrotnego użytku. Już od 3 lipca, w restauracji nie napijemy się przez słomkę z plastikowych kubeczków. Zamiast tego, firmy zobowiązane będą do używania produktów takich jak kubki papierowe, czy torby papierowe.
źródło: eoborniki.pl
Dąży się do tzw. obiegu zamkniętego, w którym większość produktów poddaje się recyklingowi. Jest to szalenie ważne, ponieważ rzeczy pochodzenia sztucznego, zaśmiecają nie tylko nasze morza i oceany, ale również i powietrze oraz spożywane posiłki. WWF, czyli Światowy Fundusz na rzecz Przyrody, poinformował w 2018 roku, że każdy mieszkaniec Ziemi zjadał wtedy roczni 250 g plastiku, czyli mniej więcej, aż 5 gramów tygodniowo! Wartości te cały czas rosną, bo rośnie roczne zużycie plastiku.
Eko, to nie tylko chwilowa moda
Jak widać, nie tylko warto, ale wręcz trzeba postawić na rozwiązania przyjazne środowisku. Dodatkowo wszechobecne kampanie ekologiczne, wpłynęły także na zwiększenie świadomości klientów. W związku z tym eko czy biodegradowalne opakowania, to jeden z wyznaczników wyboru konsumenta. Coraz częściej klienci pytają się o to, w jaki sposób zostają zapakowane przedmioty. Czy na przykład, zdarza się upcyklingować kartony, czy też dalej pozostajemy przy 8 warstwach foli bąbelkowej, zabezpieczonej 5 warstwami folii stretch?
Opakowania przyjazne środowisku, mają również ogromny wpływ na wizerunek marki. Coraz częściej klienci, mając do wyboru rozwiązania ekologiczne w trochę wyższej cenie i opakowania plastikowe, wybierają te droższe.
Całkowite przejście na opakowania ekologiczne jest doskonałym zabiegiem marketingowym, jednakże wierzymy, że firmy, które podejmują takie kroki, czynią je również ze względu na dobro środowiska.
Jeżeli chcesz wdrożyć w swojej firmie ekologiczne rozwiązania, zapraszamy do kontaktu!