SPIS TREŚCI
Kurier uszkodził przesyłkę podczas doręczenia.Co zrobić?
Czekasz na paczkę, która w końcu przychodzi do Ciebie, ale jej stan pozostawia wiele do życzenia? Widzisz, że karton został uszkodzony podczas transportu? Jeśli jesteś obecnie w takiej trudnej sytuacji i nie wiesz, co zrobić z przesyłką, która dotarła do Ciebie zepsuta, musisz przeczytać ten artykuł! Niestety transport wiąże się z ryzykiem – wystarczy ostre hamowanie, złe złapanie kartonu lub manewrowanie na światłach. Chwila nieuwagi i zawartość narażona jest na niebezpieczeństwo. Kto w takim razie ponosi odpowiedzialność za zły stan przesyłki? Co zrobić, kiedy przedmiot znajdujący się w środku został uszkodzony przez kuriera?
Uszkodzona przesyłka, czy to zawsze wina kuriera?
Zanim zrzucisz całą odpowiedzialność na kuriera, który nie musiał przyczynić się do stanu przesyłki – zastanów się, co takiego wpłynęło na złą kondycję zawartości. Być może to osoba wysyłająca nie zabezpieczyła odpowiednio przedmiotu, nie używała wypełniaczy czy popularnej folii bąbelkowej. Być może zakupiłeś towar ze sklepu, który niewłaściwie dobrał opakowanie, przez co Twój zakup został narażony na uszkodzenia mechaniczne? Jeśli Twój przyjaciel wysłał do Ciebie szklaną ozdobę i włożył ją w karton zakupiony w pierwszym lepszym miejscu, a odpowiednie wypełnienie zostało przez niego pominięte, to firma kurierska w żaden sposób nie ponosi odpowiedzialności za stan przesyłki.
Uszkodzony towar zakupiony w sklepie internetowym
Czasem może zdarzyć się sytuacja, kiedy to zakupiony w sklepie internetowym towar przychodzi do Ciebie w nieuszkodzonym pudełku. Karton nie ma żadnych oznak upadku czy zgniecenia. Odbierając przesyłkę, która w żaden sposób nie wygląda na naruszoną, nie myśli się o tym, że zawartość jest uszkodzona. Musisz jednak wiedzieć, że czasem wystarczy nacisk lub upadek, aby paczka została zniszczona, co wtedy robić?
Przede wszystkim, jak najszybciej skontaktuj się ze sklepem, w którym realizowany był zakup. Opisz sytuację, najlepiej poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza reklamacji. Wiele e-sklepów ma swoje własne procedury, bo takie sytuacje zdarzają się niestety często. Bardzo trudno byłoby Ci udowodnić, kto jest odpowiedzialny za wadliwy sprzęt, dlatego najlepszą decyzją będzie kontakt z firmą kurierską, jak i sklepem. Wielu przedsiębiorców sprzedających w internecie nie traci czasu na odszkodowania i godziny wymian wiadomości – proszą oni o odesłanie wadliwego sprzętu, a następnie przesyłają nowy, który tym razem powinien dotrzeć cały i zdrowy. Równie często właściciele e-sklepów decydują się na wykupienie specjalnego ubezpieczenia, aby odpowiednio zabezpieczyć się w takich sytuacjach – kiedy to kurier uszkodził przesyłkę.
Czy można nie odebrać uszkodzonej przesyłki?
Do Twoich drzwi puka kurier, trzyma on w ręku przesyłkę przeznaczoną dla Ciebie, ale widzisz, że karton jest uszkodzony, rozdarty lub zgnieciony? Co w takiej sytuacji? Często na pierwszy rzut oka można zauważyć, czy kurier obchodził się z przesyłką odpowiednio. Paczka, która upadła na ziemię będzie miała wgniecenia. Firma kurierska ponosi odpowiedzialność za Twój przedmiot od momentu przekazania go kurierowi, aż do momentu, w którym przesyłka nie znajdzie się pod Twoimi drzwiami. Pamiętaj, że widoczne ślady złego „traktowania” przesyłki są dla Ciebie podstawą odmowy przyjęcia jej od kuriera. Po podjęciu decyzji dostawca zobowiązany jest do spisania odpowiedniego protokołu.
Czy nieodebrana przesyłka wróci do nadawcy?
W Polsce obowiązuje Kodeks Cywilny, który jasno mówi, że do chwili odbioru paczki przez adresata, jej właścicielem jest właśnie nadawca. W praktyce oznacza to, że jeśli nie przyjmiesz pakunku, zostanie od odesłana z powrotem do miejsca, z którego wyruszyła. Nie musisz martwić się o płatności za przesyłkę, której nie odebrałeś. Zapłata za usługi kurierskie również jest po stronie nadawcy. To on składa reklamacje i opisuje zaistniałą sytuację, aby w konsekwencji otrzymać odszkodowanie. Ty jednak możesz poprosić o ponowne wysłanie zakupionego towaru – tym razem uważając na każdy szczegół podczas jego dostawy.
Czy firma kurierska odpowiada za uszkodzoną przesyłkę po odebraniu paczki przez odbiorcę?
Uważa się, że podpisanie protokołu odbioru przesyłki przez adresata, w pewien sposób zwalnia firmę kurierską z odpowiedzialności za stan paczki – przecież kurier dostarczył pakunek, zakończył swoją pracę, a odbiorca potwierdził, że wszystko poszło zgodnie z planem. Jeśli odbierzesz paczkę, a towar w niej znajduje się uszkodzony, to jedyne, co może Cię uratować, to kontakt ze sklepem. Kurierzy często uciekają od odpowiedzialności po odbiorze przesyłki. Są jednak inne rozwiązania, na przykład sprawdzenie stanu przesyłki przy kurierze – kiedy możesz to zrobić, aby było to zgodne z prawem, a kurier wyraził zgodę?
Sprawdzanie stanu przesyłki przy kurierze
Prawo nie określa jasno, kiedy otwarcie paczki przy kurierze będzie legalne, a kiedy odbiorca może ponieść konsekwencje swoich czynów. Nie wiadomo też, czy kurier może nie wyrazić zgody na otwarcie przesyłki. Są jednak przewoźnicy, którzy w swoim regulaminie jasno dają do zrozumienia, że możesz skorzystać z usługi, która pozwala Ci na sprawdzenie zawartości w obecności kuriera, a kiedy Twój przedmiot będzie uszkodzony, to wspólnie z dostawcą stworzycie odpowiedni protokół reklamacyjny. Pamiętaj, że sprawdzenie zawartości przesyłki, kiedy to już zobaczysz jej stan i podpiszesz protokół odbioru, nie zwalnia Cię z pokrycia kosztów ponownego transportu do nadawcy – choć wiele zależy od sytuacji.