Z roku na rok rośnie liczba konsumentów, dla których ważne jest podejście ulubionych marek do kwestii ekologii. Opakowania wysyłkowe produkowane w zrównoważony sposób to zatem wyraz dbałości o środowisko, ale jednocześnie niezwykle istotny element w strategii marketingowej wielu przedsiębiorców prowadzących działalność w modelu e-commerce. Sprawdź zatem, jak wybrać ekologiczne opakowanie wysyłkowe i przenieś swój biznes na wyższy poziom.
Dlaczego opakowania wysyłkowe powinny być ekologiczne?
Oprócz troski o środowisko, są jeszcze przynajmniej dwa dobre powody, dla których przedsiębiorstwa e-commerce powinny sięgać po ekologiczne opakowania. Jest to aktualnie obowiązujące prawo i potencjalnie pozytywny odbiór przez konsumentów.
Coraz więcej osób zamierza ograniczać ilość plastikowych opakowań, generowanych we własnym gospodarstwie domowym. Konsumenci deklarują też często gotowość ponoszenia kosztów swoich ekologicznych wyborów i tym samym są skłonni zapłacić więcej za towary przyjazne środowisku.
Jednocześnie, od kiedy w 2018 r. Parlament Europejski zdecydował o zakazie stosowania jednorazowego plastiku na terenie Unii Europejskiej, ilość plastikowych opakowań została zredukowana prawie o połowę. W skali całego kontynentu to ma znaczenie.
Zdjęcie dodane przez Cup of Couple z Pexels
Opakowanie ekologiczne – jak wybrać optymalnie?
Na przestrzeni ostatnich lat rynek opakowań mocno się zmienił. Stało się to głównie za sprawą wzrostu zapotrzebowania na produkty ekologiczne oraz branżę e-commerce, która zanotowała olbrzymi rozwój. Ekologiczne opakowania wysyłkowe to dziś podstawowe wyposażenie każdego sklepu internetowego, który z nadzieją i ambicją patrzy w przyszłość.
Jak dobrać ekologiczne opakowanie wysyłkowe?
Istnieje kilka kwestii, które należy brać pod uwagę wybierając opakowania dla swojego biznesu.
Na pewno warto sięgać po pudełka tekturowe. Takie opakowania gwarantują przychylność konsumentów, ale to nie wszystko. Na opakowaniu powinny być dodatkowo umieszczone informacje czy nadaje się ono do recyklingu i do jakiego kosza na odpady ma trafić po zużyciu. Jeszcze lepiej, gdy karton posiada certyfikat FSC, świadczący o zrównoważonej produkcji.
Ekologiczne opakowanie wysyłkowe w dużym stopniu odpowiada za tworzenie wizerunku całej marki. Od tego, jak klient oceni dany sklep zależy bowiem, czy zdecyduje się na kolejne zakupy, czy pójdzie do konkurencji.
Wybierając opakowanie wysyłkowe do swojego przedsiębiorstwa warto kierować się ogólnie pojętym zrównoważonym rozwojem. Co to oznacza w praktyce? Otóż, nie tylko samo pudełko, lecz także wszelkie wypełniacze czy pozostałe elementy opakowaniowe powinny być zrobione z materiałów przyjaznych dla środowiska. Klienci na pewno to docenią, a korzyść odniesie cała planeta.
Ekologiczne opakowania e-commerce – kryteria podziału
Przyjazne środowisku opakowania w e-commerce to wszystkie rodzaje opakowań, których stosowanie jest korzystniejsze dla planety ze względu na:
rodzaj produkcji, która minimalizuje zużycie surowców (np. wody, materiałów podstawowych) i ogranicza ślad węglowy,
materiały użycie do produkcji opakowania powinny być w 100% biodegradowalne bądź też pozyskiwane z surowców wtórnych (gospodarka obiegu zamkniętego),
możliwość ponownego użycia opakowania (w tej samej lub innej formie), co wydłuża jego cykl życia.
Przykłady opakowań ekologicznych
Produkty i materiały do pakowania z grupy eco-friendly, na które warto zwrócić uwagę to:
opakowania kartonowe
Karton to jeden z najbardziej popularnych materiałów do produkcji ekologicznych opakowań. Ma mnóstwo zalet, a przy tym jest bardzo wszechstronny. W e-commerce najlepiej sprawdzają się pudełka klapowe, pudełka automatyczne, tuby kartonowe, owijki na książki, kartony na laptopy, duże i małe kartony wykrojnikowe, koperty tekturowe, tekturowa “folia” bąbelkowa.
opakowania papierowe
Papier do pakowania, tak samo jak karton, jest łatwo dostępny, biodegradowalny, może pochodzić z recyklingu czy też podlegać ponownemu przetworzeniu. Sprawdza się nie tylko do pakowania, ale też do wypełniania przesyłek. Do grupy opakowań z papieru można zaliczyć bibułę gładką, papierowe wypełniacze typu sizzlepak, papier nacinany, papierowe poduszki powietrzne, a także taśmy pakowe, które w niczym nie ustępują foliowym odpowiednikom.
opakowania z drewna
Do tej grupy produktów można zaliczyć tak zwane sianko czyli wełnę drzewną. Jej bardziej popularna nazwa to wiolina i bywa używana jako naturalny wypełniacz do paczek. Ze względu na estetyczny wygląd sprawdza się także do dekoracji przesyłek i prezentów.
opakowania “roślinne”
Genialna alternatywa dla tworzyw sztucznych, czyli opakowania, które w naturalny sposób ulegają rozkładowi, produkowane ze związków organicznych. Zaliczamy do nich między innymi wypełniacz do paczek skropak wytwarzany ze skrobi kukurydzianej, folia z glonów, czy różne “biofilmy”.
Jak wybrać ekologiczne opakowanie wysyłkowe? -podsumowanie
Ekologiczne opakowania e-commerce to ważny element każdego biznesu wysyłkowego. Tym samym zachęcamy do tego, aby wybierać produkty eco-friendly najwyższej jakości dostępne w sklepie internetowym NEOPAK. Sprawdź naszą ofertę i znajdź opakowania, które idealnie pasują do Twojego sklepu. Gwarantujemy atrakcyjne ceny oraz błyskawiczną wysyłkę.
Zdjęcie dodane przez Karolina Grabowska z Pexels
Oceń artykuł
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.