SPIS TREŚCI
Marka hand-made – jak pakować własnoręcznie tworzone produkty?
Coraz częściej młodzi ludzie decydują się na swój biznes, ale nie taki zwykły. Nie jest to sklep spożywczy, fryzjer czy usługi kosmetyczne, ale własnoręcznie wyrabiane produkty, na przykład biżuteria. Do jej produkcji używa się specjalnych kamieni, materiałów pochodzących z innego kontynentu, a nawet specjalnej żywicy. Takie ręczne wyroby wymagają odpowiedniego zapakowania i zabezpieczenia, aby trafiły do odbiorcy we właściwym stanie. W dzisiejszym artykule chcemy poruszyć tematy designu, brandingu i dopasowania opakowania do klienta, aby był on zadowolony nie tylko z zawartości, ale również sposobu, w jaki została ona zapakowana i dostarczona pod jego drzwi. Jakie produkty wybrać, by marka kojarzyła się z rękodziełem, naturą i jakością?
Branding, a opakowania wysyłkowe – jakie produkty wybrać?
Branding to nic innego, jak świadome budowanie marki. Osoba tworząca rękodzieła raczej chce, aby jej produkty były znane, a ludzie kojarzyli je z „czymś” – może być to kolor, wzór czy motto. Chodzi o coś wyjątkowego; przykładowo marki premium specjalizujące się w odzieży pakują swoje produkty do torebek. Są one specjalnie personalizowane, w kolorze danej firmy i z dużym, dobrze widocznym logiem. Można by powiedzieć, że to bardzo dobry chwyt marketingowy, ponieważ przechodni mijający klienta takiego sklepu od razu kierują wzrok na jego zakupy – dzięki czemu przypominają sobie o istnieniu sklepu z odzieżą premium. Mogą również odczuwać oni potrzebę zrobienia zakupów w takim miejscu. Branding jest niezwykle ważny, szczególnie kiedy firma dopiero stawia swoje kroki na rynku. Osoby wytwarzające ręcznie produkty przeznaczone na sprzedaż powinni być wszędzie tam, gdzie spotkać mogą swoich potencjalnych klientów. Ich logo musi być widoczne. Jak podejść odpowiednio do tematu?
W sklepie internetowym Neopak dostępnych jest wiele produktów przeznaczonych do pakowania i zabezpieczania wysyłanych wyrobów. Czy są one nadrukowane? Nie, a dlaczego? Dajemy możliwość zakupu kartonów, pudełek i innych akcesoriów, które dopasowane zostały do danej marki. Możemy nadrukować logo, tekst i o wiele więcej, jeśli przedsiębiorca – rękodzielnik chciałby sprawić, że jego znaki firmowe będą wszędzie. Dlaczego warto skorzystać z takiej możliwości?
Zdjęcia wrzucane do sieci – ludzie uwielbiają dzielić się swoim życiem w internecie. Można to zauważyć na wielu portalach społecznościowych. Wrzucają swoje jedzenie, podróże, a nawet zakupy, które mieli okazje zrobić przez internet. Marki wykorzystują to, umieszczając swoje logo na opakowaniu, torbie, a nawet samym produkcie. Osoby obserwujące kupującego to ich potencjalni klienci, dlatego chcą mieć pewność, że zrobili oni wszystko, aby do nich trafić. W taki sam sposób działać może osoba sprzedająca swoje wyroby. Kluczem do sukcesu jest branding. Logo powinno znajdować się w każdym miejscu, które zauważone zostanie przez osoby trzecie.
Jak wykorzystać opakowania do zwiększenia poziomu firmy?
Aby zrozumieć psychologię sprzedaży, trzeba spojrzeć na nią z zupełnie innej perspektywy. Czy przepyszna zupa zapakowana w brudny, pognieciony pojemnik przeznaczony do pakowania żywności na wynos, byłaby kusząca? Z pewnością byłaby tak samo pyszna, ale czy klient idący z nią przez park zwróciłby na siebie uwagę? Czy mijający go przechodnie chcieliby zainteresować się, skąd pochodzi dana zupa? Raczej nie. Uznaliby, że nie ma takiej potrzeby, bo przecież nie wiedzą, jak ona smakuje, a opakowanie nie zachęca. Zupełnie inaczej byłoby w sytuacji, kiedy to zupa byłaby zapakowana w pojemnik tworzony na miarę sukcesu. Solidny, logowany i wyglądający niezwykle profesjonalnie. Tak właśnie to działa. Ładne, estetyczne produkty przyciągają wzrok i zachęcają do podjęcia działania – w tym przypadku jest to sprzedaż produktów tworzonych ręcznie. Muszą one być odpowiednio przygotowane do wysyłki. Jak powinien wyglądać cały proces pakowania i jakie artykuły sprawdzą się do tego celu?
#1 papier pakowy – rękodzieło kojarzy się z naturą, ekologią. Produkty wytwarzane ręcznie są na zupełnie innym poziomie niż te, które wychodzą spod maszyn. Wymagają one odpowiedniego przygotowania, które odda ich całą jakość, estetykę i wartość – nie oszukujmy się, zazwyczaj nie są to tanie produkty. Do tego celu warto użyć specjalnego ekologicznego papieru pakowego typu kraft, w który dosłownie owija się wyprodukowane przedmioty. Szary papier pakowy można stosować na bardzo wiele różnych sposobów. Sprawdzi się on idealnie np. do pakowania żywności – warto pamiętać, że sprzedawać można nie tylko własnoręcznie robioną biżuterię, ale również wypieki tworzone w domowym zaciszu. Papier nie przepuszcza zapachów, więc jeśli wysyła się coś o wyjątkowo silnym aromacie to nie ma potrzeby obawiać się, że zapach przejdzie przez opakowanie, albo zwróci uwagę niezadowolonych z tego faktu osób trzecich. Papier uchroni również żywność przed wpływem promieni słonecznych. Dzięki temu można wykorzystać go do zakupów nawet podczas upalnego lata. Tak zapakowana żywność nie zacznie się bowiem szybko psuć.
#2 naklejki do zadruku – każdy choć raz widział produkt klasy premium zapakowany we właściwy sposób. Był on owinięty papierem pakowym i zaklejony ładną – wręcz można by powiedzieć ozdobną naklejką. Przedstawia ona zazwyczaj logo firmy lub znak firmowy, z którym jest ona kojarzona. Takie pakowanie to świetny sposób, aby zrobić niespodziankę klientowi. Otwiera on ozdobne pudło, ale nadal nie widzi zawartości. Musi się on do niej dostać. To nie wszystko zaklejanie papieru wpływa na odbiór wizualny – kupujący ma wrażenie, że to, co zostało przez niego kupione, jest wyjątkowe, bo zostało odpowiednio zabezpieczone. Naklejki zakupić można w sklepie internetowym Neopak. Są to specjalne arkusze samoprzylepne lub etykiety termiczne – wykonane są one z dwustronnie powlekanego papieru pokrytego cienką warstwą materiału termoaktywnego, który pod wpływem ciepła pochodzącego z drukarki zmienia swoją barwę na czarną. Do zadruku etykiet termicznych nie trzeba stosować kalki barwiącej. Dzięki takiemu wykonaniu etykieta zapewnia czytelny druk przez cały okres jej przydatności. Jest to niezwykle prosty i co ważne tani sposób na wprowadzenie odrobiny estetyki do swojej firmy.
#3 opakowanie, czyli jaki karton wybrać – hmm, a może wybór nie powinien paść na karton. Opakowanie z pewnością powinno być ładne, subtelne i delikatne. Nie może kojarzyć się z masową produkcją. Wszelkie produkty wytwarzane ręcznie są unikalne – często personalizowane i dopasowywane do potrzeb zamawiającego. Wymagają one odpowiedniego zapakowania. Nie mogą być umieszczone w pierwszym lepszym kartonie czy wrzucone do opakowania po proszku do prania (tak często wysyłane są produkty sprzedane podczas wyprzedaży garażowej, nie polecamy takiej praktyki). W Neopak jest wiele możliwości – ba, na opakowaniach znamy się naprawdę dobrze. Wiemy, jak ważne jest dopasowanie koperty, pudła czy innego artykułu wysyłkowego do swojego towaru. Bez tego biznes może nie będzie skazany na porażkę, ale z pewnością odbiorca dostanie to, czego się nie spodziewał i to nie w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Karton, koperta, a może inne rozwiązanie?
Własnoręcznie robiona biżuteria, pleciona po godzinach pracy makrama, a może specjalne kalendarze? Niezależnie od tego, jakie przedmioty są sprzedawane – to, co zostało wytworzone z pasją i dbałością o najmniejsze szczegóły, zasługuje na odpowiednie opakowanie. Warto wybrać pudełko, a jeśli tak, to jakie? Małe, a może większe? A koperta? Czy ona sprawdzi się dobrze? W głowie pojawiać się może naprawdę wiele pytań. Odpowiedzi na nie szukać można poniżej.
Czy karton to dobry wybór? Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć. Pudła są naprawdę niezastąpione jeśli o rynek przesyłkowy chodzi, ale rzadko kiedy kartony sprawdzają się podczas wysyłki rękodzieła. Długo myśleliśmy o tym, w jaki sposób ugryźć temat. Chcielibyśmy wprowadzić do naszej oferty kartony estetyczne, szykowne i harmonijne, które oddadzą całe piękno sprzedawanym towarom. I musimy skromnie przyznać, że się nam udało. W sklepie internetowym Neopak znaleźć można małe kartony wykrojnikowe stworzone z najwyższej jakości tektury. Wiele mówić można o jego zaletach, ale prawda jest taka, że po prostu wyżej wymienione pudełko po prostu pasuje do produktów wyrabianych ręcznie. Jest lekkie, co jest bardzo dużą zaletą, kiedy wykorzystywane jest do wysyłania go za pośrednictwem poczty lub kuriera, gdzie ważna jest jak najniższa waga przesyłki. Można nadrukować na nim logo – choć bardziej „na czasie” będzie uzycie do tego celu specjalnego stempla. Wiele firm korzysta z takiego rozwiązania.
A może decyzja powinna paść na kopertę? Hmmm. Zanim przedsiębiorca postawi na dany rodzaj artykułu wysyłkowego, powinien dobrze zastanowić się, czy kiedykolwiek dostał zamówiony przez siebie produkt wyrabiany ręcznie, właśnie w takim opakowaniu. Jeśli tak, to jakie były jego odczucia? Przesyłka wyglądała zachęcająco? Koperty to świetne rozwiązanie, kiedy wysyłane są listy – mogą posłużyć przy wysyłce do klienta ręcznie malowanych zaproszeń na urodziny, ślub czy chrzciny. Mamy w ofercie również koperty dopasowane wielkościowo do niewielkich obrazów, plakatów czy innych twórczych prac. Ten rodzaj opakowania to tanie rozwiązanie do różnego rodzaju przesyłek. Koperty są łatwo dostępne i powszechnie używane, a więc łatwo dostać je od ręki. Można po nich pisać, malować, a nawet oznaczać je przy pomocy stempli. Na rynku jest dość duża różnorodność kopert, dzięki czemu łatwo można dopasować ten artykuł do firmowych potrzeb i wysyłanych w nim przedmiotów.