Inteligentne opakowania, które wyznaczają trendy na rynku, mają za zadanie wykorzystywać nowoczesne technologie w celu jeszcze lepszego zabezpieczenia przesyłki. Ich wpływ jest odczuwalny zarówno w pracy spedytorów, jak i w doświadczeniach klientów, którzy są adresatami paczki. W jaki sposób opakowanie inteligentne oddziałuje na firmy i konsumentów? Jakie opakowania można właściwie określić mianem inteligentnych? Jakie marki decydują się na takie nowatorskie rozwiązania? Dziś bierzemy na warsztat inteligentne opakowania i ich wpływ na funkcjonowanie firm, konsumentów i naszej planety.
Co to jest inteligentne opakowanie?
Inteligentne opakowanie już dziś wykorzystuje się na przykład w branży farmaceutycznej czy spożywczej. Fakt, że określa się je mianem inteligentnego oznacza, że może ono monitorować i informować o stanie produktów się w nim znajdujących. Brzmi całkiem smart, prawda? Opakowania inteligentne, dzięki swoim możliwościom mogą przynosić szereg korzyści zarówno firmom, jak i konsumentom. Fakt, że są w stanie poinformować człowieka o tym czy dany produkt nadaje się do spożycia, rejestrować zmiany w otoczeniu produktu czy podawać o nim więcej cennych informacji stanowi ogromny potencjał do dobrego wykorzystania. Jakie dokładnie funkcje może pełnić taka nowatorska forma opakowania?
- informuje o parametrach produktu np. stanie świeżości, temperaturze czy też wilgotności
- na bieżąco przesyła dane o zapakowanym produkcie, dzięki czemu można szybciej wykryć jego zniszczenie lub zepsucie
- przechowuje dane, które mogą być wysyłane do centrali i analizowane, co z kolei przekłada się na optymalizację procesu produkcji lub zamawiania produktu po wyczerpaniu
- zapewnia wsparcie działań zarówno logistycznych, jak i marketingowych
Trendy na rynku opakowań – inteligentne i aktywne
Na rynku opakowań funkcjonuje określenie opakowania aktywne. Są to opakowania, dzięki którym świeżość produktu może zostać przedłużona i jeszcze lepiej zabezpieczona przed działaniem temperatury czy wilgoci.
Może się zdarzyć, że opakowanie aktywne wykorzystuje substancje bakteriobójcze lub grzybobójcze w celu pełnej ochrony zawartości. Na rynku spotyka się tzw. absorbenty, które mają za zadanie pochłanianie substancji oraz emitery, które z kolei je wytwarzają. Opakowania aktywne są zaprojektowane tak, żeby zagwarantować osobom je kupującym świeży produkt. W związku z tym nie stosuje się żadnych substancji, które miałyby na celu maskowanie nieświeżości i oszukiwanie konsumenta. Warto wiedzieć, że wspomniane wcześniej substancje mogą być uwalniane w określonym momencie w środku opakowania. Takie rozwiązania stosuje się od jakiegoś czasu np. w branży cukierniczej. W opakowaniach na ciastka może znajdować się specjalny pochłaniacz wilgoci, dzięki któremu słodycze zachowują odpowiednią chrupkość. Czym więc różni się opakowanie aktywne od inteligentnego?
Przede wszystkim opakowania inteligentne mogą dostarczać konsumentowi wiele różnych informacji np. poprzez zeskanowanie kodu QR. Takie inteligentne rozwiązania przydają się także samym kurierom, ponieważ mogą oni z łatwością skanować kody i otrzymywać szybciej wszystkie niezbędne informacje przewozowe. W następstwie zarówno nadawca, jak i odbiorca zyskują większą prywatność, ponieważ dane nie muszę się pojawiać w formie pisemnej na danej paczce. Dzięki nowatorskim technologiom można od razu po spojrzeniu na produkt otrzymywać np. takie informacje jak szczelność opakowania, wilgotność, świeżość, temperatura, zawartość gazów i innych substancji.
Opakowania łączące obie omawiane funkcje, czyli opakowania aktywne i inteligentne przekazują zarówno informacje o produkcie, jak i wpływają na lepszą konserwację i trwałość zawartości.
Marnotrawstwo, a opakowania inteligentne
Dlaczego temat opakowań aktywnych i inteligentnych w ostatnim czasie zyskuje coraz większą popularność? Czy warto, żeby firmy w nie inwestowały? Ważnym argumentem za jest z pewnością marnotrawstwo żywności. Wśród dostępnych w Internecie danych można znaleźć wiele badań i publikacji związanych z tym powszechnym problemem.
Jak wynika z danych PROM, które zostały opublikowane przez Polską Agencję Prasową, w Polsce co roku marnujemy prawie 5 milionów ton żywności. Te przerażające statystyki powodują, że coraz więcej firm chce wprowadzać innowacyjne rozwiązania, które choć trochę mogą zmienić aktualny stan rzeczy. Powstają liczne inicjatywy mające na celu poprawę sytuacji, takie jak np. raport Federacji Polskich Banków Żywności „Nie marnuj jedzenia 2020”. Opakowania inteligentne, które stale mogą monitorować kluczowe parametry produktu mogą tutaj odegrać dużą rolę. W firmach zostaną wdrożone oprogramowania do zarządzania magazynem, dzięki którym przerwanie łańcucha chłodniczego będzie mogło zostać wyeliminowane. Opakowania nie tylko wpływają znacznie na optymalizację procesów w firmie, ale także w przyszłości usprawnią zarządzanie produktem przez konsumenta. Jednak już samo kontrolowanie stanu jakości produktów na etapie magazynowania czy transportu, może przynieść rewelacyjne rezultaty. Rejestracja zmian w otoczeniu, w którym znajduje się produkt to rzecz, która znacznie pomoże ograniczyć marnotrawstwo w sektorze spożywczym.
Ekomarketing na rynku opakowań
Inteligentne rozwiązania mogę być także elementem ekomarketingu, ponieważ aktywne opakowanie nie dopuszcza do rozwoju szkodliwych dla zdrowia i środowiska substancji. Aktualnie coraz więcej firm przykłada ogromną wagę do podejścia ekologicznego w swoim biznesie.
Jest to bardzo widoczne w wielu branżach np. kosmetycznej, spożywczej, odzieżowej czy elektronicznej. Modna jest biżuteria inspirowana naturą, akcesoria w stylu skandynawskim czy samochody z funkcją hybrydową. Trend eko nie omija także samej branży opakowań. Aktualnie na rynku popularne są takie rozwiązania jak ekologiczne wypełniacze do paczek, pakowanie produktów w papier kraftowy, opakowania kartonowe czy używanie taśm papierowych do zaklejania paczek. Producenci wychodzą naprzeciw środowisku i proponują także alternatywy dla folii takie jak papier bąbelkowy czy koperty kurierskie eko. Nie można zapominać o popularności bawełnianych toreb na zakupy, które łatwo wykorzystywać wielokrotnie czy też o opakowaniach biodegradowalnych. Wydaje się, że kolejnym etapem może być jeszcze większa popularność opakowań aktywnych i inteligentnych. Komunikowanie tego typu nowatorskich rozwiązań przez firmy, które je wprowadziły, może przyczynić się do budowania ich pozytywnego wizerunku, ale przede wszystkim do poprawy stanu naszej planety.
Rynek opakowań, a rozszerzona rzeczywistość
Rozszerzona rzeczywistość to wyższy level, na który może wejść opakowanie. Jest to innymi słowy ożywienie opakowania albo przekazanie przy jego pomocy określonej wiedzy czy benefitów. Prostym przykładem mogłoby być użycie na inteligentnym opakowaniu butelki wina kodu QR, który umożliwia dostęp do serwisu streamingowego. Dzięki temu klient, który kupuje alkohol określonej marki zyskuje dodatkową atrakcję w postaci dostępu do filmu. Wiąże się to ze strategią marketingową danej firmy i pozwoli znacznie ją rozwinąć o najbardziej nowatorskie pomysły. Już dziś kody QR na opakowaniach są bardzo popularne i wiele osób z nich korzysta. Dostępne na opakowaniach mogą informować o promocjach, ofertach specjalnych, kierować do filmików instruktażowych związanych z produktem, zachęcać do wystawienia pozytywnej opinii o marce lub do zapisu do newslettera. Opcji może być naprawdę wiele, a agencje reklamowe inicjują coraz to nowe, interesujące pomysły. Można spotkać się także z ideami przyszłości, które mogłyby wykorzystywać sztuczną inteligencję do wysyłania powiadomień na telefon konsumenta i informować np. o zbliżającym się terminie ważności produktu.
Opakowania inteligentne – czy łatwo je wprowadzić?
Z pewnością opakowania inteligentne niosą za sobą kilka wyzwań dla firm, które chcą je wprowadzić. Jednym z nich są koszty produkcyjne tego typu opakowań. Drugą sprawą jest kwestia ściągania aplikacji czy też konieczność rejestrowania się, żeby uzyskać pewne informacje o produkcie.
Konsumenci mogą nie czuć takiej potrzeby i nie zdawać sobie sprawy z niektórych korzyści, dlatego ich edukacja jest tutaj kluczowa. Jednak coraz więcej osób do takiego rozwiązania się przekonuje. Świadczy o tym choćby popularność kodów QR w wielu różnych branżach. Wystarczy zeskanować kod, żeby szybko przejść do grafiki, wideo lub innych informacji. Wyzwaniem wydaje się być sprawne i sensowne połączenie funkcji inteligentnych opakowań, które są zaawansowane z łatwością i wygodą ich użytkowania. Wiąże się to z dużymi nakładami sił, czasu i pieniędzy. To z pewnością zniechęca wiele firm do wprowadzenia opakowań inteligentnych, jednak z czasem nowe pomysły i technologie mogą znacznie wesprzeć proces takiego wdrożenia.
Marki, które inwestują w inteligentne opakowania
Poznajmy kilka przykładów marek, które już inwestują w opakowania inteligentne:
- Niemiecka firma Inuru wykorzystała samoświecące etykiety. Bazuje na technologii diod elektroluminescencyjnych, które mogą informować o takich przypadkach jak upuszczenie paczki czy jej uszkodzenie. Dzięki temu już na etapie magazynowania czy transportu można ustalić czy paczka nadaje się do tego, żeby trafić do klienta. Tego typu inteligentne opakowanie może chronić wizerunek marki, ponieważ odbiorca nie otrzyma uszkodzonej paczki, która mogłaby stać się przyczyną negatywnych opinii.
- Z opakowań aktywnych i inteligentnych korzysta Danone, który wprowadził do swoich opakowań system Track & Connect. Dzięki temu konsument może zeskanować kod danego produktu i uzyskać informację kiedy został on wyprodukowany albo czy jest oryginalny.
- Marka Malibu zaproponowała butelki likieru w interaktywnych opakowaniach, które pozwoliły wziąć udział w dedykowanym konkursie i przetestować zaproponowane pomysły na drinki.
- Firma Faubel wprowadziła do pojemników wyświetlacze, dzięki czemu etykiety mogły być szybciej aktualizowane. Tego typu elektroniczna etykieta może oszczędzać czas i usprawniać cały proces logistyczny.