Greenwashing – strategia marketingowa?

Greenwashing – troska o środowisko, czy strategia marketingowa?

Konieczność dbania o środowisko naturalne jest coraz szerzej rozumiana. W związku z tym, konsumenci nie są już jedną z nielicznych grup, które interesują się zagadnieniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem oraz ekologią. Choć warto zauważyć, że jest to grupa, która sprawiła, że tematami tymi zaczęli zajmować się specjaliści od marketingu i promocji. Niestety jak to w wielu przypadkach prowadzonych biznesów bywa, przede wszystkim liczy się image. Co mamy na myśli? A no to, że wiele firm, zamiast naprawdę promować ekologiczny styl, zdecydowało się na stwarzanie pozorów, co miało przynieść zarówno zwiększenie sprzedaży, jak i poprawę wizerunku. W ten oto sposób zaczęliśmy obserwować zjawisko, jakim jest greenwashing. Najczęściej po tego typu rozwiązanie sięgają korporacje, dla których wydanie większej kwoty na marketing nie jest problemem. Tego typu zachowanie można bardzo często zauważyć w przypadku firm kosmetycznych i odzieżowych. A także w odniesieniu do koncernów naftowych. Chcesz dowiedzieć się bardziej szczegółowe czym jest greenwashing oraz jak wyglądają kwestie opakowań w greenwashingu? Zachęcamy Cię do przeczytania naszego artykułu.

Napis greenwashing zamazany zielonym markerem
 

Greenwash co to znaczy?

Jaka jest definicja greenwashingu? To strategia marketingowa, której celem jest wykreowanie mylnego wrażenia, że dane przedsiębiorstwo oraz produkty, które wychodzą spod ich skrzydeł, są przyjazne środowisku. Celem tego typu strategii nie jest wcale rzeczywista troska o przyrodę, lecz zwiększenie przychodu. Można to zaobserwować z samego znaczenia połączonych ze sobą słów. „Green” to odniesienie do ekologii i natury. Z kolei „whitewash” oznacza mydlenie oczu i wybielanie. Pojawiło się ono po raz pierwszy w roku 1986. Znalazło się w artykule Jaya Westervelda – aktywisty, ekologa i dziennikarza.
 

Przykłady greenwash w życiu codziennym

Westerveld opisał dla New York Times działanie hoteli, którym była zachęta gości do rzadszej wymiany ręczników. Robili to oczywiście pod pozorem dbałości o środowisko poprzez m.in. mniejsze zużycie energii, wody oraz detergentów. Autor tekstu twierdził jednak, że tak naprawdę jedyne oszczędności, jakie interesowały właścicieli hoteli, to były te dotyczące ich kieszeni. Bo przecież niezależnie od tego, ile czasu spędzasz w hotelu, możesz każdego dnia prosić o czyste ręczniki bez żadnych dodatkowych kosztów.

Zdjęcie na którym biało-czerwony komin malowany jest na zielono, a dym z tego komina zamalowywany na błękitno

To samo można powiedzieć o australijskiej sieci supermarketów Coles. W 2018 roku postanowili oni wycofać cienkie, jednorazowe reklamówki foliowe. Jako zamiennik wprowadzili natomiast grubsze torby wielorazowego użytku, które kosztowały 15 centów za sztukę. Czy faktycznie działanie to było wprowadzone z myślą o środowisku naturalnym? Czy było tak, jak firma twierdziła, że zrobili to w celu ograniczenia ilości plastiku, który wyrzucany jest na wysypiska? Zdania są podzielone. Warto zauważyć bowiem, że produkcja toreb wielorazowych wymagała przetworzenia i zużycia znacznie większej ilości ropy naftowej. A okres rozkładu był znacznie dłuższy.
 

Różnica między greenwashingem a green marketingiem

Na szczęście nie jest tak, że wszystkie firmy stwarzają jedynie pozory co do troski o środowisko. Wiele przedsiębiorstw faktyczne dba o naturę. W takim przypadku mówimy jednak o green marketingu, czyli działaniach, które w sposób rzeczywisty mają przyjazny wpływ na środowisko. Nie ma w tym nic złego, że jest to promowane. Dzięki temu firma dba o swój wizerunek, a konsumenci wiedzą, że można jej zaufać. Ciekawym przykładem są tutaj sklepy Lidl oraz ich akcja Reset Plastic. Wyemitowany został spot reklamowy, który zachęcał do ograniczania plastiku. Żeby nie wyjść na gołosłownych, jako pierwsi podjęli również kroki w tym kierunku. Zmniejszyli obecność tworzyw sztucznych np. w opakowaniach produktów. Zachęcali też do używania toreb wielorazowych. Doskonale sprawdzają się, chociażby torby materiałowe i torby papierowe. Według badań, w 2019 roku wyniki, jakie przedstawili pozwoliły na ograniczenie odpadów z plastiku aż o 800 ton.

Butelka PET leząca na plaży
 

Green marketing w branży e-commerce

Branża e-commerce jest jedną z najlepiej rozwijających. Dlatego nie ma nic dziwnego w tym, że np. sklepy internetowe prześcigają się w kreowaniu swojego wizerunku na ekologiczny. Rozwiązaniem, które z pewnością zauważą Klienci, jest zmiana sposobu wysyłki towarów. A precyzyjniej mówiąc zmiana doboru materiałów zabezpieczających. Warto w takiej sytuacji wykorzystywać:

  • taśmy papierowe;
  • wypełniacze ekologiczne;
  • opakowania biodegradowalne;
  • koperty kurierskie EKO.

Choć w przypadku green marketingu również można powiedzieć, że firmy robią to w celu promocji własnej marki, to jednak nie da się ukryć, że działania, jakimi się chwalą, naprawdę są korzystne dla środowiska. A nie tylko z pozoru wydają się takie być.
 

Greenwashing – jak go rozpoznać?

Masz poczucie, że firma koloryzuje swoje chwalenie się ekologicznymi zmianami, jakie rzekomo zostały wprowadzone w życie? Poznaj najpowszechniejsze metody greenwashingu:

  • to, o czym już wcześniej wspomnieliśmy, czyli oszczędność kosztów pod pretekstem troski o środowisko naturalne;
  • ukrywanie lub pomijanie aspektów produktów „nieekologicznych”, czyli np. nieinformowanie Klientów o tym, że produkcja danego towaru obarczona jest stosunkowo dużym śladem węglowym;
  • manipulowanie informacjami – projektowanie opakowań, tworzenie logo przy użyciu kolorystyki, która jednogłośnie kojarzy się ze środowiskiem naturalnym.

Kartonowe opakwania
 

Opakowania a greenwashing – na co zwracać uwagę?

Czy wiedziałeś, że opakowania plastikowe odpowiedzialne są za niemal połowę produkcji śmieci na świecie? Niezbyt przyjemna perspektywa, prawda? Na szczecie coraz częściej na popularności zyskują tradycyjne materiały, w tym np. papier, karton i szkło. Dzięki temu niektore z państw zakazały wykorzystywania jednorazowych torebek foliowych. Co to wszystko oznacza dla branży opakowań? Oczywiście szereg zmian. Jednak nie da się ukryć, że w słusznej sprawie.

My jako producent kartonów i opakowań, zachęcamy firmy do wykorzystywania produktów ekologicznych, które znajdują się w naszej ofercie. Nie jest to, żadna „eko ściema”. To produkty, które faktycznie pomogą Ci w zadbaniu o środowisko naturalne, a jednocześnie pomogą w promocji firmy. Możesz wykorzystać:

  • eko skropak wypełniacz do paczek;
  • papier pakowy kraft;
  • wypełniacze SizzlePak;
  • koperty papierowe.

Jesteś zainteresowany większą ilością informacji o produktach eko, które znaleźć można w naszej ofercie? Zachęcamy Cię do kontaktu z naszym Działem Obsługi Klienta.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Produkty Ekologiczne

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *