Ergonomia w biurze

Ergonomia w biurze, czyli jak odpowiednio zorganizować stanowisko pracy biurowej?

Czym jest ergonomia? To nauka o pracy. A chcąc dokładniej przedstawić sytuację, jest to dyscyplina naukowa, która zajmuje się przystosowywaniem narzędzi, maszyn, środowiska i warunków pracy do anatomicznych oraz psychofizycznych możliwości człowieka. Do czego służy ergonomia? Jej zadaniem jest polepszenie warunków pracy. To z kolei ma wpłynąć pozytywnie zarówno na zdrowie osób pracujących, jak i na poprawę ich wydajności. Ergonomia to nauka, która uwzględnia charakter oraz specyfikę stanowiska pracy. A to oznacza, że nie skupia się jedynie na fizycznych możliwościach pracownika. Podkreśla także rolę jego psychiki oraz fizjologii. Jak możesz się więc domyślać, ergonomia w kontekście pracy biurowej ma przeogromne znaczenie. Dzięki niej możliwe jest ograniczenie lub nawet wyeliminowanie szeregu różnego rodzaju szkodliwych czynników. Mogłyby one bowiem mieć negatywny wpływ na wykonywanie przez pracownika zadań, które zostały mu powierzone.

Kobieta siedząca przy biurku pracująca na komputerze i laptopie
 

Prawidłowa organizacja pracy w biurze – łatwe zadanie, czy trudna sztuka?

Prawidłowa organizacja pracy w biurze nie jest rzeczą prostą w uzyskaniu. Wiele biur charakteryzuje się obecnie dość złożoną oraz skomplikowaną budową. Wpływ na to ma między innymi fakt, że środowiska pracy ciągle się rozwijają. Co więcej, z uwagi na różne formy pracy, coraz więcej osób za biuro uważa swój prywatny salon albo nawet kawiarnię nad brzegiem morza z pięknym widokiem. Jak widzisz, zachowanie zasad ergonomii w takich warunkach może być nie lada wyzwaniem. Skupmy się jednak na biurach. Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikowi zdrowego oraz funkcjonalnego środowiska pracy. Jak to zrobić? Jeśli chcesz się dowiedzieć zapraszamy do dalszej lektury.
 

Jak odpowiednio przygotować stanowisko do pracy

Jak już powiedzieliśmy, przygotowani, a w zasadzie odpowiednie przygotowanie stanowiska pracy biurowej jest zadaniem dość wymagającym. Wynika to, chociażby z tego, że w biurze znajduje się wiele urządzeń oraz akcesoriów. Zaczynając od monitorów, komputerów drukarek. A kończąc na drobniejszych przedmiotach, takich jak np.:

  • karteczki samoprzylepne;
  • papier ksero;
  • ściereczki do monitorów;
  • wizytowniki biurowe;
  • zeszyty i notatniki.

Myszka na niebieskiej podkładce z odpowiednim profilowaniem na nadgarstek

To wszystko ma ogromne znaczenie. Choć z pozoru miejsce ułożenie niektórych elementów wyposażeni biura może wydawać Ci się nieistotne, to okazuje się jednak, że każdy z mniejszych elementów składa się na porządek, a w rezultacie na ergonomię w miejscu pracy. W tym kontekście można uznać, że wdrażanie odpowiednich zasad oraz praktyk jest zalążkiem do tego, aby poprawić standardy pracy, zwiększyć wydajność pracowników a przy okazji co także ma ogromne znaczenie zadbać o ich zdrowie. Jesteś zdziwiony, że ergonomia pracy ma też wpływ na poprawę jakości pracy? A jednak – zachowanie odpowiedniej ergonomii stanowiska pracy i biura ogólnie niesie za sobą ogromne korzyści. A wśród nich np. wzrost komfortu oraz produktywności. Jak to zrobić? Przygotowaliśmy dla Ciebie spis najważniejszych zasad, od których warto zacząć.
 

1. Dowiedz się, czym jest ergonomia i poznaj jej zasady

Na początku tego artykułu przedstawiliśmy Ci definicję ergonomii. Musisz też wiedzieć, że każdy element jest ważny w tym zakresie. Każdy z nich ma bowiem finalnie znaczenie oraz wpływ na stan zdrowia pracowników, oraz na efektywność ich działań. Najłatwiej jest to chyba zobrazować na przykładzie niewygodnego krzesła. Ból pleców, do jakiego może doprowadzić siedzenie na nieodpowiednim krześle, będzie w znacznym stopniu dekoncentrował pracownika. Kolejnym przykładem może być zbyt głośna klawiatura. Niektórych stukanie nie tylko irytuje, ale również dekoncentruje. Jakimi więc zasadami warto się kierować przy urządzaniu ergonomicznego biura?

  1. Stanowisko pracy powinno być dostosowane do potrzeb i możliwości pracownika
  2. Pracownik nie powinien być nadmiernie obciążony – zarówno fizycznie, jak i psychicznie
  3. Stres oraz zmęczenie pracownika należy maksymalnie minimalizować
  4. Regularna kontrola stanowiska pracy pod kątem zapewnionych warunków

Jako pracodawca musisz pamiętać o jednym. Jeśli Twoi pracownicy osiągają dobre wyniki, przekłada się to bezpośrednio na lepsze wyniki firmy. Warto więc zadbać o odpowiednią ergonomię w biurze.

Mężczyzna rozmawiający przez telefon i siedzący przy biurku na którym znajduje się laptop
 

2. Uświadom sobie, że praca biurowa również niesie za sobą możliwość wystąpienia urazów

Siedzący tryb pracy nie oznacza, że nie mogą pojawić się różnego rodzaju urazy i kontuzje. Co więcej, warto mieć na uwadze to, że urazy, które będą wynikiem źle zorganizowanego miejsca pracy, nie pojawią się tak znikąd. Najczęściej trwa to miesiącami i latami. Do najczęstszych schorzeń zaliczyć można zaburzenia mięśniowo-szkieletowe. Objawiają się one m.in. uszkodzeniem tkanek miękkich, nerwów, ścięgien oraz mięśni.
 

3. Przeprowadź audyt i sprawdź potencjalne zagrożenia

Ergonomiczne oceny ryzyka, które powinno przeprowadzić się w celu identyfikacji oraz udokumentowania niedociągnięć w wyposażeniu biura pozwolą na samodzielne wychwycenie błędów, które przyczyniają się do tego, że praca jest zarówno mniej efektywna, jak i mniej bezpieczna dla zdrowia. Żeby wyeliminować dany problem, najpierw trzeba mieć świadomość tego, że on występuje. Dlatego warto sprawdzić, w jakim stopniu stanowiska pracy w Twojej firmie przystosowane są do tego, aby zyskać miano ergonomicznymi.

Kobieta siedząca za burkiem i masująca ramię
 

4. Spełnij cztery podstawowe punkty

Czy wiedziałeś, że istnieje coś takiego, jak cztery podstawowe standardy ergonomii? Jak się okazuje punkty te, które spełnione powinny być w każdym miejscu pracy, zostały opracowane przez zawodowych i certyfikowanych ergonomistów. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydać Ci się one oczywiste, to jednak zanim uznasz, że nie ma sensu tego dogłębnie sprawdzać, to jednak zachęcamy do głębszego zapoznania się z tematem. Przypuszczamy, że w wielu miejscach pracy może okazać się, że w dalszym ciągu warunki te nadal nie są spełnione. Jakie to zasady?

  1. Krzesło powinno być przygotowane w taki sposób, aby pracownik na nim siedzący mógł swobodnie stopami dotykać podłoża
  2. Krzesło powinno gwarantować możliwość oparcia pleców
  3. Zadbanie o odpowiednie oświetlenie, które nie będzie obciążać wzroku
  4. Odpowiednio przystosowana myszka oraz klawiatura

 

5. Prawidłowy dobór artykułów biurowych

Rynek przepełniony jest wszelkiego rodzaju akcesoriami biurowymi. Znajdziesz wśród nich zarówno te większe sprzęty, takie jak, chociażby komputery, monitory oraz meble. A także mniejsze typu zszywacze, dziurkacze oraz pieczątki i kalkulatory. To wszystko jak już wspomnieliśmy wcześniej, ma ogromne znaczenie. Dobrze jest, gdy na biurku znajdują się wszystkie niezbędne do pracy sprzęty. Jednocześnie dają przestrzeń roboczą o odpowiednim wymiarze. Warto też zadbać o klimatyzację w pomieszczeniu, a nawet przypominać pracownikom lub samemu pamiętać o tym, że warto po godzinie pracy przy komputerze zrobić sobie 5 minut przerwy od wpatrywania się w monitor. My jednak w tym artykule skupiamy się na tych większych elementach, które mają wpływ na wygodę oraz komfort pracy. Czym się więc kierować przy urządzaniu ergonomicznego stanowiska pracy?

  1. Biurko – zapewnij optymalną powierzchnię roboczą, jednocześnie optymalnie dobierając jego wysokość
  2. Krzesło – powinno wyposażone być w możliwość pneumatycznej regulacji wysokości. Oparcie powinno dawać możliwość przechylania się zarówno do przodu, jak i do tyłu. Co więcej, krzesło powinno także dawać kontrolę napięcia oparcia i podparcia lędźwi
  3. Klawiatura powinna znajdować się na płaskiej powierzchni biurka i wyposażona być w podstawkę na nadgarstek, która daje możliwość utrzymania optymalnej wysokości dłoni
  4. Monitor – oprócz informacji dotyczących ustawienia monitora, które znajdziesz w naszym artykule „Prawidłowe ustawienie monitora” musisz pamiętać też o tym, że ważna jest regulacja jasności oraz kontrastu
  5. Podnóżek, który wyposażony jest w regulację z zakresu co najmniej od 28 do 46 cm
  6. Komputery i laptopy powinny mieć zewnętrzną myszkę oraz klawiaturę, dzięki temu jest szansa, że nie spędzisz całego dnia w jednej pozycji

 

Fanaberia i marketing czy realna troska o pracownika i jego wydajność?

Wielu przedsiębiorców, dyrektorów, kierowników oraz innych osób na wyższych stanowiskach z pewnością zastanawia się, czy ergonomia w pracy nie jest chwytem marketingowym, który poniekąd skłania do zakupu dodatkowych, droższych i lepszych jakościowo przedmiotów składających się na wyposażenie bura, jak np. podnóżek. Jedak jakby się zastanowić w większości przypadków oni sami w dużym stopniu dbają o to, aby ich stanowisko pracy było maksymalnie wygodne. Warto przenieść te praktyki na całe przedsiębiorstwo i zadbać o jakość pracy wszystkich pracowników. Specjaliści podkreślają, że to kwestia zachowania zdrowia oraz dobrego samopoczucia pracownika. A to kolei przekłada się przecież na większą wydajność.
 

Ergonomia pracy przy komputerze – co to takiego?

Kobieta przeciągająca się na krześle przy biurku

Po przeczytaniu artykułu zastanawiasz się, czym jest ergonomia pracy przy komputerze? Jak się okazuje niczym innym jak prawidłowym usadzeniem ciała względem monitora. Każdy, kto spędza kilka lub kilkanaście godzin dziennie przy biurku, doskonale zdaje sobie z tego sprawę, jak ważne jest to zagadnienie. Przybierając prawidłową postawę i mając odpowiednio dopasowane do potrzeb stanowiska artykuły biurowe znajdujące się w zasięgu Twojej ręki, możesz przyczynić się do zminimalizowania występowania problemów ze zdrowiem. Jakie zagrożenie stwarza praca przy komputerze?

  • bóle i zawroty głowy
  • dolegliwości natury psychicznej
  • zespół cieśni nadgarstka
  • zaburzenia krążenia
  • podrażnienia błony śluzowej
  • dolegliwości będące wynikiem mikrourazów
  • dolegliwości układu szkieletowo-mięśniowego
  • zespół urazów wywołanych jednostronnym, chronicznym przeciążeniem kończyn górnych na obszarze dłoni – bark, czyli RSI

Zadbaj o odpowiednie przygotowanie stanowiska pracy. Wybierz sprzęty, które pozwolą na dostosowanie go do podstawowych zasad ergonomii. Nie rezygnuj z tych zasad pracując w domu. Pamiętaj, że lepsze warunki pracy, to lepsza wydajność. W domu, gdzie wszystko dookoła Cię i tak rozprasza, warto minimalizować bodźce i skupiać się na pracy. Jednak nie rezygnować przy tym z aktywnych, krótkich przerw co godzinę.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Akcesoria biurowe

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *