SPIS TREŚCI
Co to jest unboxing experience?
Unboxing zaczął robić karierę i stał się jednym z kluczowych strategii marketingowych określonych branż, kiedy zaczęły powstawać filmy przedstawiające rozpakowywanie i wrażenie, jakie jest wywoływane u videoblogerów. W epoce e-commerce możemy paroma kliknięciami zamówić niemal wszystko, ale tracimy wówczas możliwość przetestowania czegoś w sklepie. Głównie ten powód skłania ludzi do oglądania tego typu relacji, chcą wiedzieć czego się spodziewać, czy opakowanie przyjdzie nieuszkodzone, czy produkty są pakowane ekologicznie itd. Reakcja osoby nagrywającej filmik może przeważyć na tym czy klient zamówi coś u Ciebie czy jednak skorzysta z oferty Twojej konkurencji. Istnieją oczywiście specjalnie przygotowywane dla influencerów pakiety prezentowe, a wówczas produkty pakowane są w bardzo bogaty sposób. Jednak często unboxingu dokonuje się także bez naszej intencji. Bloger pokazuje wtedy na filmie jak wygląda “zwyczajna”, stosowana przez nas na co dzień paczka – pudełko, karton, wypełnienie czy specjalne dodatki. Właśnie dlatego do każdej z wysyłek warto się przykładać.
Przeprowadzone przez Google w 2014 roku badanie pokazuje, że aż 62% konsumentów obejrzało film przedstawiający unboxing, aby uzyskać dodatkowe informacje na temat danego produktu. W 2014 roku unboxing dopiero raczkował, więc dzisiejsze dane z pewnością jeszcze dobitniej świadczyłyby o tym dlaczego warto zainwestować w ciekawe opakowanie.
Dlaczego należy przyłożyć się do zaprojektowania paczki?
Wróci do Twojego sklepu! Przy kolejnej nadarzającej się okazji, kiedy osoba będzie potrzebowała kolejnego produktu z kategorii, którą się zajmujesz, z pewnością przypomni się jej moment otwierania Twojej przesyłki. Nawet, jeśli tylko przejrzy Twoją ofertę, to będzie kolejny moment, w którym mocniej zapamięta markę. To szansa na to, aby przyciągnąć do siebie klienta i stworzyć z nim więź. Opakowanie robiące dobre wrażenie zwiększa szanse na powrót do sklepu o 40% – to ocena respondentów badania Dotcom Distribution.
Zrobi kolejne zakupy! Szanse na to, że klient zadowolony z produktów i dbałości o takie detale, jak ładne zapakowanie rzeczy ponownie zrobi zakupy mocno się zwiększają. Konsumenci często mają konserwatywne podejście do zakupów – lepiej skorzystać ze sklepu, z którego było się zadowolonym niż szukać zupełnie nowej marki, o której się nic nie wie i narażać się na rozczarowanie.
Podzieli się dobrymi wrażeniami z innymi! Nie mamy tu oczywiście na myśli, że każdy z klientów będzie nagrywał filmy na Youtube lub stories na Instagramie, ale prawdopodobieństwo, że wspomni o “super zakupach” podczas rozmowy ze znajomymi albo rodziną jest duże. Jak widzisz przyłożenie wagi do opakowania ma duże znaczenie. Krótko mówiąc, oznacza to długoterminowo lepsze wyniki dla Twojej firmy.
Jakie uczucia chcesz wywołać u klienta?
Na co w takim razie zwrócić uwagę?
Pomysłowe opakowanie – pudełko, w którym wysyłasz swoje produkty nie musi być klasycznym kartonem zamykanym czterema skrzydełkami. Przejrzyj dokładnie ofertę Twojego dostawcy opakowań i poproś go o radę. Popularne są kartony z paskiem klejącym, co ułatwia otwieranie i robi dodatkowego bałaganu (unikasz też zaklejania), pudełka wsuwane do drugiego większego albo pudełka z dwoma skrzydełkami, które można otworzyć tak jak szkatułkę. Możliwości jest mnóstwo, więc najlepiej samodzielnie przetestować, które pudełko Twoim zdaniem otwiera się w przyjemny sposób i najlepiej wygląda.
Przyjazne środowisku opakowanie – w tym przypadku wiele zależy od tego co jest zawartością paczki i na co jesteś “umówiony” z klientami. Bardzo często zdarza się, że konsumenci, dla których ważną wartością jest ekologia nie zwracają uwagi na estetykę paczki, lecz na to czy została spakowana w zgodzie z ideami, które wyznają. To klienci, którzy są zachwyceni tym, że za wypełnienie opakowania służą podarte gazety, wielokrotnie wykorzystane folie bąbelkowe, ścinki kartonowe i inne tego typu materiały. Jeżeli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, koniecznie dodaj do paczki małą ulotkę opisującą takie rozwiązanie less waste. Jeśli jednak produkty eko, które sprzedajesz mają być przeznaczone na prezent lub stanowią ofertę luksusową, mimo wszystko lepiej zrezygnować z takich wypełniaczy i skorzystać z bardzo bogatej oferty ekologicznych opakowań od dostawców. Możesz na przykład wykorzystać pianki wykonane ze skrobi, które rozpuszczają się w wodzie albo pochodzący z recyklingu papier. Unikaj na tyle, na ile to możliwe zabezpieczenia przesyłki tworzyw sztucznych.
Łatwe do otwarcia opakowanie – opakowanie musi być dobrze zabezpieczone, to oczywiste. Powstrzymaj się jednak od wielokrotnego zaklejania kartonów i opakowań poszczególnych produktów. Klient, który kilkukrotnie będzie musiał sięgać po nożyk, aby przeciąć taśmę na pewno zirytuje się tym ile czasu to zajmuje i ile zbędnych materiałów wykorzystano. Postaw lepiej na mocną taśmę, taśmy bandingowe albo kartony które otwiera się przy pomocy rozerwania cienkiego paska.
Ponoszone koszty – w tym przypadku wszystko zależy od tego z jak wysokiej półki są Twoje produkty. W projektowaniu wrażeń unboxingu nie chodzi przecież o to, abyś ponosił bez końca wysokie koszty, lecz aby lepiej zarabiać. Oczywiście określone inwestycje są nieuniknione, ale stosunek wartości produktu do opakowania jest tutaj kluczowy. Inaczej należy spakować produkty premium z najwyższej półki, a inaczej coś co jest dostępne przeciętnym klientom. Z pewnością dobrze wybrany producent opakowań, z którego usług korzystasz pomoże Ci dobrać jak najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Jeśli szukasz produktów premium zajrzyj tutaj.
Logistyka – pomyśl nad tym ile osób zatrudniasz do szykowania przesyłek. Jeśli zajmujesz się tym tylko Ty, bo marka dopiero się rozwija, mierz siły na zamiary. Wszystko ma być starannie i estetycznie zapakowane, ale nie może być to za bardzo obciążające, bo stracą na tym inne obszary Twojej firmy.
Odporność opakowania – estetyczny sposób opakowanie nie może wpływać na słabsze zabezpieczenie w trakcie transportu. Nawet najładniejsze opakowanie będzie wyglądać niechlujnie pogniecione i podarte.
Dodatki, które zwiększają atrakcyjność paczki w oczach klientów
Wypełniacz – dopasuj go odpowiednio do produktów jakie oferujesz klientom. Sporo osób ma coraz większą świadomość dotyczącą ochrony środowiska, dlatego warto wybierać ekologiczne rozwiązania.
Niewielki upominek z logiem Twojej marki – to może być naprawdę coś drobnego, na przykład ładny kartonik o wymiarach pocztówki z nadrukiem zdjęcia z sesji produktowej albo naklejka. Sporo firm dodaje do swoich wysyłek cukierki albo krówki.
Zapach – to często coś, o czym właściciele marek zapominają, a jest to doskonały sposób, aby zrobić świetne wrażenie. Wystarczy spryskać bibułkę mieszanką zapachów lub perfumami. Dzięki temu poruszysz kolejny zmysł klienta i mocniej zapiszesz się w jego pamięci.
Pamiętaj również o tym, aby w pudełku znajdował się “szkielet”, który utrzyma wszystkie przedmioty w uporządkowanym stanie. Nie ma nic gorszego niż wysypujące się w nieładzie pudełka. Poza tym w trakcie transportu mogą się pognieść i porysować. Aby utrzymać produkty w schludnym porządku wystarczy zastosować tekturę dopasowaną do wymiarów kartonu, w której znajdują się wycięte miejsca na wszystkie rzeczy.
Osobisty liścik – najlepiej napisać go odręcznie albo przynajmniej podpisać drukowaną wersję. Możesz na nim poprosić o podzielenie się wrażeniami z zakupów lub polecenie marki znajomym. Dobrym sposobem na reklamę jest poproszenie o otagowanie firmy na zdjęciu na Instagramie w zamian za niewielki rabat.