SPIS TREŚCI
Kiedy Twoja firma przejdzie początkową drogę określania swoich priorytetów i celów, a projekty produktów się urzeczywistnią, przychodzi czas na wybranie dostawcy opakowań. Nawet jeśli główną platformą sprzedaży jest klasyczny butik, pop-up store lub współpraca z większym sprzedawcą, w większości branż nie ma obecnie możliwości, aby nie posiadać sklepu internetowego i nie oferować sprzedaży online. Im szybciej rozpoczniesz prowadzenie ecommerce i promocji marki w sieci, tym lepiej dla Twojego przedsiębiorstwa. Oprócz zainwestowania w estetyczną stronę sklepu internetowego, konieczne jest dobranie odpowiednich opakowań wysyłkowych na sprzedawane produkty. Jak to zrobić?
3 podstawowe cechy dobrego dostawcy opakowań
Poniżej opiszemy najbardziej fundamentalne cechy, które powinien posiadać dostawca opakowań, z którym warto rozpocząć współpracę. Przeglądając oferty na rynku nie pozwól na to, by któraś nich nie została spełniona. Będzie to męczące i frustrujące dla Ciebie, a także może wpłynąć negatywnie na finanse Twojej firmy oraz na jej wizerunek w oczach klientów.
Przejrzysta cena
To jeden z pierwszych czynników na który w naturalny sposób zwracamy uwagę. Przyjrzyj się jednak dokładnie temu czy niska cena oferowanych usług opakowaniowych nie okaże się fałszywym przyjacielem. Niestety wciąż istnieją na rynku nieuczciwe firmy, które lokują ukryte koszty w kruczkach prawnych. Jednocześnie pamiętaj o tym, że droższe nie zawsze oznacza lepsze. Jeśli Twoja marka zajmuje się produkowaniem i sprzedażą kosmetyków lub sukienek, opakowanie nie musi spełniać cech opakowań zabezpieczających urządzenia elektroniczne. Porównaj wiele ofert przed dokonaniem ostatecznego wyboru. Konkurencja jest duża i na pewno znajdziesz odpowiedniego dla siebie dostawcę.
Jakość oferowanych opakowań
Jeden z najważniejszych i właściwie decydujący o wyborze dostawcy opakowań element, to jakość oferowanych przez niego opakowań. Nierozerwalnie łączy się to oczywiście z kosztami. Niska jakość pudełek, wypełnień lub zabezpieczeń niechybnie doprowadzi do tego, że wielokrotnie może dochodzić do takich sytuacji jak uszkodzenie transportowanych w nich przedmiotów albo nieestetyczny wygląd podczas dostawy do klienta. Niestety będzie się to zawsze wiązało z kosztami, które trzeba będzie ponieść. Firmy dostawcze mogą argumentować, że jakość opakowania była niewystarczająca i nie wypłacą odszkodowania. Co gorsza niezadowolony klient będzie zwracał towar (a to zawsze dodatkowy koszt dla Ciebie) i może podzielić się niepochlebną opinią o Twojej niestaranności w sieci. W czasach kiedy większość osób udostępnia swoje oceny obsługi online, a klienci czytają je przed dokonaniem zakupów, może to być duży cios dla Twojej marki. Podczas czytania ofert dostawców koniecznie zwróć uwagę na to, czy ich produkty posiadają certyfikaty zaświadczające o dobrej jakości wykonania.
Terminowość
Najlepiej nigdy nie dopuszczać do tego, by zamówienia na opakowania składać “na styk”, czyli kiedy w magazynie zostanie tylko kilka sztuk pudełek i wypełnień. Czasem może się jednak tak wydarzyć. Terminowy i sumienny dostawca opakowań to w takich sytuacjach klucz do tego, aby nie wysyłać produktów z opóźnieniem. Klienci są przyzwyczajeni do ekspresowych wysyłek oferowanych przez największe sklepy internetowe, dlatego każdy dzień spóźnienia z Twojej strony mogą traktować bardzo krytycznie.
Cechy, których warto szukać u dostawców opakowań
Dobra wiadomość jest taka, że konkurencja na rynku dostawców opakowań jest spora, dlatego raczej większość z nich spełnia opisane wyżej podstawowe kryteria. Wiedzą, że klienci bez wahania zerwą współpracę i szybko znajdą na ich miejsce kogoś nowego. Z taką wiedzą i po sprawdzeniu czy fundamentalne czynniki są spełnione, możesz przyjrzeć się bliżej pozostałym cechom, na które warto zwrócić uwagę.
Obsługa klienta wysokiej jakości
Klient taki jak Ty, który poszukuje dostawcy opakowań do stałej współpracy, powinien zostać objęty przez firmę odpowiednią opieką. Jedna osoba z zespołu dostawcy opakowań powinna przyjąć funkcję Twojego opiekuna (oczywiście zazwyczaj ma pod swoją pieczą także innych klientów). Odpowiednio wykwalifikowany pracownik, który doskonale zna ofertę firmy powinien być osobą, do której możesz bezpośrednio się zwrócić w przypadku dowolnych problemów związanych z opakowaniami. Jego zadaniem jest rozwiewać Twoje wątpliwości, odpowiadać na pytania, dbać o Twój komfort przed i po złożeniu zamówienia na usługi marki. Sieć dystrybucyjna dostawcy opakowań powinna mieć wystarczająco duży zespół, żeby każdy klient miał dostęp do takiego doradcy. Dużo łatwiej jest prowadzić własne przedsiębiorstwo mając pod ręką numer telefonu do sprawdzonej i wykwalifikowanej osoby, niż pisać oficjalne maile do anonimowych osób.
W Neopak możesz kontaktować się z dedykowanym pracownikiem tutaj.
Innowacyjność
To cecha, której warto szukać aby pielęgnować i rozwijać wizerunek swojej firmy i oferować klientom nowinki i trendy w kwestii opakowania. Niezwykle popularny obecnie unboxing – czyli doświadczenie odpakowywania zamówienia, które jest opisywane na blogach albo pokazywane na Instagramie czy TikToku to dobry powód aby przyjrzeć się temu czy dostawca może zaoferować coś ciekawego i nowego. Nie wszystko powinno być na Twojej głowie, bo jako właściciel firmy masz mnóstwo innych obowiązków. To dostawca opakowań powinien być zainteresowany wyszukiwaniem nowości i trendów na rynku opakowań. Jego zadaniem powinno być dążenie do zwiększenia efektywności, wprowadzanie na polski rynek nowych kierunków. Masz prawo oczekiwać, że firma u której zamawiasz opakowania nie osiądzie na laurach, lecz będzie dążyła do wyprzedzenia swojej konkurencji.
Otwartość
To cecha, która jest właściwie wynikiem dobrej obsługi oraz innowacyjności. Otwartość dostawcy opakowań na swoich klientów przejawia się śledzeniem trendów na rynku, poszukiwaniem nowych rozwiązań, ale także przyjazną postawą wobec Ciebie. To opiekun Twoich zamówień powinien dostarczać Ci informacje o nowinkach, które można zastosować, dostarczać inspiracje i proponować lepsze niż dotychczas rozwiązania. Tego typu informacje mogą być przekazywane telefonicznie albo w formie wysyłanych mailowo prezentacji. Niewiele osób poszukujących dostawcy opakowań zwraca uwagę na otwartość i samodzielnie skupia się na przeczesywaniu nowości w sieci. Traci się przez to czas, ponieważ powinno to być zadaniem opiekuna Twoich zamówień. Skup się na tym, aby dostawca nie był tylko dostarczycielem opakowań, lecz zaufanym partnerem dającym gwarancję rozwoju Twojego biznesu wtedy, kiedy go potrzebujesz.
Doświadczenie
Doświadczenie, solidność, dobre zorientowanie w trendach i nowoczesna technologia produkcji nie zawsze muszą iść w parze z tym ile lat dostawca opakowań jest na rynku. Swoje zaufanie do niego możesz sprawdzić podczas gdy rozmawiacie o dostępnej ofercie, kiedy zadajesz pytania, chcesz wiedzieć coś o wykorzystywanych metodach produkcji. Często młode firmy, które wchodzą na rynek mają porządne zaplecze know-how. Dobrym sygnałem jest z pewnością kiedy dostawca proponuje bardziej optymalne rozwiązania, mówi o tym co można poprawić w Twojej wizji opakowania, jak można bezpieczniej lub taniej zabezpieczyć produkty itd.
Oferta producentów opakowań
Nie ma wątpliwości, że pudełko w którym wysyłasz swoje produkty do klientów wpływa na to, jak odbierają oni Twoją markę. Należy dostosować je do wizerunku i opowieści, którą chcesz przedstawić swoim klientom. Chcesz przecież, żeby każdy szczegół ich zachwycał. W zależności od profilu firmy, poziomu luksusu, który chcesz roztaczać, a może ekologicznego wizerunku jaki chcesz promować wybierz takiego dostawcę, który Ci w tym pomoże.
Opakowania dla wyjątkowych klientów
Istnieje cały wachlarz metod promocji swojej marki. Powstało wiele tomów na temat tego jak personalizować reklamy i gdzie je warto wykupić. Od jakiegoś czasu na topie jest wysyłanie swoich towarów w formie prezentów do internetowych influencerów, aby pokazali Twoje produkty. Nie jest tajemnicą, że w takim przypadku należy podwójnie się postarać o dobre opakowanie, ponieważ taka forma reklamy jest często stosunkowo droga i chcesz wzbudzić zachwyt np. youtuberki i jej widzów. W związku z tym, dostawca opakowań powinien mieć przygotowaną ofertę premium na takie okazje. Jego zadaniem jest nie tylko śledzić rynek, by móc Ci zaproponować odpowiednie rozwiązania, ale również elastyczność wobec Twoich wizji i oczekiwań.
Opakowania przyjazne środowisku
Trend dotyczący ekologicznych opakowań właściwie wszedł już do kanonu tej branży. Odkąd ludzie zaczęli z większą troską traktować środowisko naturalne i stali się świadomi zagrożeń jakie niosą zanieczyszczenia i zmiany klimatu, ekologiczne opakowanie jest dla wielu z nich podstawowym oczekiwaniem. Ten prąd jest najbardziej wyraźny w takich branżach jak oczywiście ekologiczna i wegańska żywność, ale także produkty dla dzieci: zabawki, ubranka i meble. Ogromnym faux pas byłoby oferowanie tego typu produktów i podkreślanie zielonych wartości przy jednoczesnym wysyłaniu ich do klientów w zafoliowanych pudełkach pełnych wypełniaczy z tworzyw sztucznych. Jeśli chcesz dotrzeć do klientów, dla których środowisko jest istotne, musisz znaleźć dostawcę opakowań, który posiada szeroką gamę rozwiązań do zaproponowania. Estetyczna tektura z recyklingu, kompostowalne lub rozpuszczalne w wodzie pianki ze skrobi, eko wypełniacze to coś czego warto szukać przeglądając oferty dostawców.
Neopak – marka której możesz zaufać
Wiesz już jak ważne jest pakowanie produktów w bezpieczny, ale także estetyczny sposób. Jednym z dostawców, któremu warto powierzyć kwestię opakowań jest Neopak. Wykwalifikowany zespół ekspertów na podstawie profilu marki jaką tworzysz doradzi Ci optymalne rozwiązania w kwestii wyboru mocnych i przyjemnych dla oka kartonów, zabezpieczających produkty ekologicznych opakowań czy taśm. Neopak łączy w sobie wieloletnie doświadczenie, otwartość i poszukiwanie innowacji. Oprócz podstawowej gamy opakowań dobrej jakości, jest otwarty na tworzenie nowych, spersonalizowanych dostaw.