Dlaczego firmy tracą kilka tysięcy miesięcznie?

Dlaczego-firmy-trac-kilka-tysicy-miesicznie
 

Każdy właściciel sklepu internetowego chce, by jego sklep zarabiał. Najlepiej gdyby zarabiał niemałe pieniądze. Starają się więc, jak tylko mogą, by koszty związane z prowadzeniem działalności były jak najmniejsze. Czasem jednak taka oszczędność prowadzi do pozornej poprawy kondycji firmy, która realnie będzie powodować straty. Pozorne oszczędności to największe błędy sklepów e-commerce, które sprawiają, że wychodzą na takich praktykach „jak Zabłocki na mydle”.

 

Czy właściciele e-commerce lubią tracić pieniądze?

 

Głupie pytanie – kto lubi. Jednak zachowanie większości właścicieli e-commerce świadczy o czymś innym. Nieustanne cięcie kosztów – zatrudnianie jak najtańszych „specjalistów”, słabe warunki pracy czy niskie wynagrodzenia i brak systemów premiowych – w perspektywie czasu wcale nie prowadzi do oszczędności, lecz do strat, które mogą osiągać zawrotne kwoty.
Użyjmy pewnej metafory, która być może pomoże Ci zrozumieć, ile możesz tracić na pozornie nieznaczących oszczędnościach.
 

Wyobraź sobie, że masz zadanie: wykonanie sprawozdania w Excelu. Twój pracodawca – ze względu na cięcia kosztów – daje Ci komputer, który ma około 15 lat. Jego prędkość jest porównywalna do prędkości polskiego PKP. Zamiast wykonywać sprawozdanie 3 godziny, robisz je 12 godzin. 
Załóżmy, że Twoje wynagrodzenie wynosi 20 zł na godzinę. Przez wolny sprzęt Twój pracodawca musi Ci zapłacić 180 zł więcej, a takie sprawozdanie wykonujesz co miesiąc. W perspektywie roku Twój pracodawca traci 2 160 zł. Gdyby zainwestował te pieniądze na zakup nowego sprzętu, to miesięcznie zyskałby 9 godzin Twojej pracy.  
 

Ta bardzo prosta kalkulacja pokazuje, że nawet w tak krótkiej perspektywie czasu, jak rok. Można stracić sporą ilość pieniędzy przez tzw. pozorne oszczędzanie.
Moglibyśmy przedstawić znacznie bardziej dewastujące praktyki, jak np. nieużywanie narzędzi do integracji e-commerce i opłacanie pracowników wykonujących pracę, którą może wykonać program za 100 dolarów, ale nie będziemy Cię przygnębiać. Przejdźmy do tego, jak nie tracić pieniędzy i przestać popełniać błędy w e-commerce.

 

Jak przestać tracić pieniądze w e-commerce?

 

Najczęściej pozorne oszczędności w e-commerce możemy podzielić na dwa działy – zatrudnienie „specjalistów” i komfort pracy.

 

Popularny błąd sklepów e-commerce: zatrudnianie „specjalistów”

Każdy freelancer bądź właściciel firmy oferującej usługi dla sklepów e-commerce spotkał się z oceną klienta dotyczącą zbyt wysokich stawek. Zdanie „bo inni chcą zrobić taniej” na większość profesjonalistów działa jak płachta na byka. Zawsze znajdzie się ktoś, kto zrobi taniej, ale czy to znaczy, że zrobi lepiej?
Ta bardzo prosta kalkulacja pokazuje, że nawet w tak krótkiej perspektywie czasu, jak rok. Można stracić sporą ilość pieniędzy przez tzw. pozorne oszczędzanie.
 

Czy naprawdę studentka drugiego roku dziennikarstwa jest w stanie stworzyć Ci artykuł na takim samym poziomie, co copywriter, który od 10 lat projektuje treści dla klientów? Czy student grafiki wykona dla Ciebie zachwycające banery, które przykują uwagę Twoich klientów?  Czy początkujący programista, który nie tworzył wcześniej dla e-commerce, będzie wiedział jak odpowiednio zabezpieczyć sklep przed kradzieżą np. danych klientów?
 

Ta bardzo prosta kalkulacja pokazuje, że nawet w tak krótkiej perspektywie czasu, jak rok. Można stracić sporą ilość pieniędzy przez tzw. pozorne oszczędzanie.W znaczącej większości przypadków odpowiedź będzie zaprzeczająca. 
Musisz pamiętać, że dobry tekst, grafika czy strona internetowa wpływają na postrzeganie Twojej firmy w oczach klientów. Pozorne oszczędzanie na profesjonalistach może sprawić, że Twoi klienci nie potraktują Twojej marki poważnie, co znacząco zmniejszy Twoje zyski.
 

Profesjonalny copywriter pomoże stworzyć Ci treści, które będą dokładną odpowiedzią na potrzeby klientów. Profesjonalny grafik wpłynie na ich wyobraźnię, a programista odpowiednio zabezpieczy sklep, co uchroni Cię przed ogromnymi karami finansowymi związanymi np. z RODO.


Możesz stracić naprawdę duże pieniądze w e-commerce, zatrudniając amatorów. 

 

Błąd w e-commerce: oszczędzanie na komforcie pracowników

Komfort pracy – to sprawa, która w znaczącym stopniu warunkuje to, czy Twoi pracownicy będą efektywni.
Jest naprawdę wiele szkół, które mówią o tym, jak zorganizować środowisko pracy, żeby pozwalało ono na efektywną produkcję czy sprawne zarządzanie firmą. 
Może zainspirować Cię m.in.metodologia Agile, Lean, metoda Kaizen czy 5s. Wszystkie jednak odnoszą się do mniej więcej podobnych wartości: stanowisko pracy powinno być posprzątane, komfortowe i zawierać takie narzędzia, które będą zwiększać efektywność działań Twoich pracowników.
O tym, jak posprzątać stanowisko pracy, nie będziemy się rozpisywać. Skupimy się na tym, jak uczynić stanowisko komfortowe i efektywne.

 

Jak stworzyć komfortowe stanowiska pracy?

 

Pojęcie komfortu w pracy możemy podzielić na komfort psychiczny i komfort fizyczny.
Komfort psychiczny będzie zależny od tego, jaką tworzycie atmosferę pracy oraz wynagrodzeń. Wielokrotne badania udowodniły, że w trudnym środowisku pracy, w którym występuje np. mobbing, pracownicy są o wiele mniej efektywni. I choć amerykańskie podejście do pracy z uśmiechem od ucha do ucha wydaje się być nierealne, to warto zadbać o to, by pracownik po prostu czuł się komfortowo z wyrażaniem swojego zdania i bezpiecznie pod kątem finansowym. 
 

Wypłaty na czas nie są benefitem. To przywilej każdego pracownika.

Jeśli jako pracodawca nie zadbasz o to, żeby wszystkie wynagrodzenia wpływały na konto pracowników zgodnie z wykonywaną umową, to będziesz łamać Wasze zasady. 
W takim przypadku niestety większość pracodawców ma mentalne stanowisko zbliżone do polskiego przysłowia „co wolno wojewodzie, to nie tobie smrodzie”, jednak z takim podejściem zbyt wiele się nie osiągnie. 
Pracodawca, który łamie zasady umowy, musi liczyć się z tym, że zasady zaczną być łamane także przez pracowników. Szukając naturalnego poczucia sprawiedliwości będą oni coraz gorzej wykonywać swoją pracę, co przełoży się na ich efektywność. Zamiast zrobić coś w godzinę, będą robić to kilka godzin, a w przypadku dużych firm zauważenie takich zachowań może być bardzo trudne.
 

Zapewnienie niezbędnych narzędzi do efektywnego wykonywania zadań

Tworząc stanowisko pracy, pracodawca powinien pamiętać o komforcie pracowników. Małe biurko, stary laptop czy nieprofesjonalne narzędzia będą w perspektywie czasu prowadzić do czegoś, co ideologia lean nazywa marnotrawstwami.
Zapewniając pracownikom odpowiednio duże stanowisko pracy oraz sprzęt, który pozwoli im na sprawne wykonywanie swoich obowiązków unikasz tracenia pieniędzy w e-commerce.

 

Sprawne pakowanie paczek w e-commerce to podstawa do oszczędności

 

pakowanie paczek w e commerce

Nadanie i wysyłka paczek pochłania lwią część czasu pracowników magazynowych dla sklepów e-commerce i to właśnie tam najczęściej właściciele sklepów e-commerce tracą pieniądze.
Najczęstsze błędy sklepów e-commerce przy pakowaniu paczek, które powodują straty:

 

Błąd 1: Kupowanie tanich kartonów

Wielu właścicieli e-commerce przy wyborze opakowań na produkty wybiera jak najtańszą opcję. Niestety w przypadku kartonów taniej wcale nie znaczy lepiej.
Cena opakowania zależy przede wszystkim od rodzaju i jakości papieru, z jakiej zostało wykonane. Im wyższa gęstość tektury, tym większy koszt kartonu. 
Jeśli mało znana firma oferuje kartony dla e-commerce w zaskakująco niskiej cenie, to musisz liczyć się z tym, że prawdopodobnie są to produkty równie niskiej jakości. Pozorna oszczędność na zakupie opakowań, może Cię kosztować naprawdę sporo.
Nieprawidłowe zabezpieczenie towaru na czas wysyłki, może wiązać się bowiem z jego uszkodzeniem. W przypadku źle zabezpieczonego produktu, nie masz szans rościć odszkodowań wobec firmy kurierskiej. Wszelkie koszty związane ze zwrotem, musisz pokryć „ze swojej kieszeni”.
Jeden zwrot to nie problem. Przy kilku zwrotach może już trochę zaboleć. Jednak co w przypadku kilkuset zwrotów? Tani karton może kosztować Cię znacznie więcej niż kilkadziesiąt groszy więcej za zamówienie. Może on być powodem kilkuset złotych za towar, co przy wielu reklamacjach może zrujnować kondycję finansową Twojej firmy.

 

Błąd 2: Używanie zwykłej taśmy, bo „jest taniej”

Z tanią taśmą może być dość analogiczna sytuacja. Może ona nieodpowiednio zabezpieczyć towar, w efekcie czego ulegnie on zniszczeniu. Jednak w przypadku samego oklejania opakowania można dopatrzeć się jeszcze jednego rażącego błędu.
Większość pracowników magazynowych musi samodzielnie odrywać taśmę bez pomocy żadnych narzędzi. Taka praktyka będzie powodem niemałych strat związanych z niską efektywnością pracy.
Firmy e-commerce rzadko kiedy wyposażają swoje magazyny w pomocne narzędzia takie jak stołowy podajnik do taśm czy ręczny dyspenser, a z takimi narzędziami pakowanie paczek może trwać nawet dwukrotnie krócej! Twój pracownik zamiast w ciągu 1 godziny spakować 10 paczek, będzie mógł spakować ich 20, co znacząco podniesie jego produktywność.

 

Błąd 3: Tanie wypełniacze do paczek

Ostatnim błędem, na który zwrócimy uwagę, jest nieodpowiednie wypełnienie paczek. 
Wiele sklepów e-commerce używa najtańszych wypełniaczy do paczek albo (o zgrozo!) nie używa ich w ogóle. Takie praktyki także mogą rodzić ogromne straty finansowe. Uszkodzenia towarów, nadmierne zwroty i reklamacje nigdy nie wróżą nic dobrego, dlatego zamiast kupować najtańszy możliwy wypełniacz na portalu aukcyjnym, upewnij się, że jest to wypełnienie od renomowanej firmy. 
Na polskim rynku są przedsiębiorstwa, które zajmują się wyłącznie materiałami pakowymi. Z pewnością jednak ze sławniejszych jest Neopak. To warszawska firma, która od kilkudziesięciu lat oferuje produkty do pakowania. Kupując u takiej firmy masz pewność, że Twoje opakowania bezpiecznie zadbają o Twoje produkty.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Biuro

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *