SPIS TREŚCI
Dziś największą popularnością cieszą się wiadomości SMS, maile oraz wszelkiego rodzaju komunikatory. Sztuka pisania tradycyjnych listów, gdzieś zaginęła w natłoku nowoczesnych technologii. Nie mniej jednak zdarza się jeszcze, że w życiu zawodowym, lub nawet prywatnym musisz zaadresować kopertę i pójść na pocztę. Warto przy tych okazjach pamiętać o podstawowych zasadach korespondencji. Chcesz je poznać?
Składanie papieru i wybór koperty
Używając w korespondencji papieru formatu A4 możesz wybrać koperty w czterech różnych rozmiarach:
- koperty C4 – wkładasz do niej tego rodzaju kartkę bez zaginania;
- koperty C5 – w tym przypadku zginasz kartkę na pół;
- koperty DL – składasz list na trzy części – zaczynając od dołu;
- koperty C6 – najpopularniejszy rodzaj koperty, do której wkładasz list złożony na cztery – najpierw w pionie, a następnie w poziomie. Jeśli używasz koperty C6 pamiętaj o tym, aby umieścić list dłuższym zgięciem do dołu. Dzięki temu osoba otwierająca lis przy użyciu specjalnego noża nie przetnie zawartości.
Adresowanie koperty
Adresowanie koperty jest wyjątkowo prostym zadaniem. Wszystkie niezbędne informacje na ten temat znajdziesz w naszym poprzednim artykule "Banalne i proste adresowanie koperty". Przypomnimy tylko, że adres odbiorcy listu znaleźć się powinien w prawym dolnym rogu, a adres nadawcy w lewym górnym rogu.
Jakich skrótów można używać na kopertach?
Skrót, o którym Ci teraz wspomnimy, raczej nie należy do zbyt często używanych. Choć zostawiając list w sekretariacie szkoły lub uczelni albo w recepcji biurowca można byłoby do spokojnie zastosować. O jakim skrócie jest mowa? Chodzi nam o oczywiście o skrót "ł.o.r". Znajdować się on powinien w lewym dolnym rogu. Pamiętaj jednak, że dotyczy to korespondencji zostawionej w umówionym miejscu, przeznaczonej do odbioru dla konkretnej osoby. No dobrze, ale co ten skrót oznacza? Mianowicie "łaskawie odebrać raczy".
Lewy dolny róg jest też miejscem, w którym znaleźć się powinien dopisek "do rąk własnych" lub "osobiste", gdy wysyłasz list, który chcesz, aby trafił do konkretnej osoby.
List do firmy, ale do rąk własnych. Jak zaadresować?
Może zdarzyć się tak, że chcemy wysłać list do firmy w sprawach biznesowych, ale jednocześnie zależy nam na tym, by przesyłkę osobiście odebrała konkretna osoba z tego przedsiębiorstwa – np. właściciel albo udziałowiec. Czy można w taki sposób zaadresować list? Jak najbardziej! Będzie to wyglądąło do opisanego już sposobu adresowania, z tym, że z lewej strony wpisujemy dane i adres firmy. Pod kodem pocztowym i nazwą miejscowości, w której siedzibę ma dana firma dodajemy dopisek, np. Jan Kowalski (jeżeli on jest oczywiście adresatem). Dzięki temu listonosz będzie widział komu ma doręczyć przesyłę.
Ciekawostki na temat adresowania kopert
Ciekawostką, o której warto wspomnieć z zakresu tematu, jakim jest adresowanie kopert, jest m.in. to, że w momencie, gdy przesyłasz list, za pośrednictwem bliskiej Ci osoby, np. kogoś z rodziny zamiast pocztą, koperta powinna być otwarta. Zaklejenie koperty, byłoby oznaką braku zaufana do osoby, która poprosiłeś o przekazanie listu. Czy to znaczy, że list powinien dotrzeć do odbiorcy niezaklejony? No cóż, nie. Jak się okazuje osoba, która została poproszona o przekazanie korespondencji, powinna zakleić list w Twojej obecności. Nie możesz jej tego jednak nakazać.
Drugą ciekawostką jest to, że wysyłając pojedynczy dokument, np. umowę lub fakturę, nikt nie będzie oczekiwał od Ciebie obszernego listu. Jednocześnie nie wypada nie umieszczać zupełnie nic. Dlatego możesz w takiej sytuacji użyć niewielkiej kartki, na której napiszesz np. Dziękujemy za dokonanie zakupów. Przesyłam fakturę i życzę udanego dnia.