SPIS TREŚCI
Z reguły złożenie zamówienia w sklepie internetowym trwa kilka chwil. Zwłaszcza wtedy, gdy doskonale wiesz, czego potrzebujesz. Proces, jaki musi przejść konsument, jest bardzo prosty, kolejne kroki są szczegółowo opisane. A co najważniejsze w większości przypadków, sprzedawcy dbają o to, aby owych kroków było jak najmniej. Złożenie zamówienia to jednak dopiero początek. Zanim wysłany produkt trafi w ręce odbiorcy, musi przejść długą drogę. Konieczne jest m.in. odpowiednie przygotowanie przedmiotów do wysyłki. Liczy się wybór wysokiej jakości akcesoriów, takich jak np. kartony, wypełniacze do paczek, taśmy pakowe i folia bąbelkowa. A także skrupulatność i precyzja. Co z tym wspólnego ma konfekcjonowanie towaru? Dowiesz się z naszego artykułu.
Czym jest konfekcjonowanie towaru?
Konkurencja na rynku e-commerce jest bardzo duża. Sprzedawcy internetowi prześcigają się więc w pomysłach, które mają przyciągnąć nowych klientów. A także zachęcić do cyklicznych powrotów tych, którzy przynajmniej raz dokonali już zakupu. Jest to tym ważniejsze, że według badań, znacznie korzystniej finansowo wychodzi utrzymanie stałego klienta, niż zdobycie nowego. Jest to też powód, dla którego coraz większa rzesza sprzedawców zwraca uwagę na pakowanie zamówień. Wnętrza kartonów wkładane są ozdobnym materiałem, np. takim jak bibuła marszczona. Puste przestrzenie wypełnia się dekoracyjnym wypełniaczem – Sizzlepak lub wiolina. Wykorzystuje się okrągłe naklejki z podziękowaniami za zakupy. Wszystko to ma sprawić, żeby klient, który odbierze przesyłkę i ją otworzy, będzie czuł podekscytowanie jak w przypadku prezentów.
Nie tylko wnętrze ma znaczenie – zadbaj o to, aby przesyłka była oryginalna i estetyczna również z zewnątrz
Stare przysłowie mówi, aby nie oceniać książki po okładce. Prawda jest taka, że zdecydowana większość ludzi kieruje się pierwszym wrażeniem. Dlatego musisz pamiętać o tym, aby przesyłka również z zewnątrz prezentowała się idealnie. Jednocześnie trzeba zadbać o to, aby przedmioty znajdujące się w przesyłce były w pełni bezpieczne. Należy je chronić nie tylko przed kradzieżą, ale również przed czynnikami zewnętrznymi. Niektóre produkty muszą być zabezpieczone przed promieniowaniem słonecznym. Jeszcze inne należy chronić przed kurzem, pyłem i wilgocią. W tym momencie dochodzimy właśnie do sedna sprawy, czyli odpowiedzi na pytanie, czym jest konfekcjonowanie towaru? Jest to pakowanie – a także przepakowywanie przedmiotów z zachowaniem szczególnej ostrożności, która pozwala na ochronę przed zmianą cech fizycznych danych przedmiotów. A mówiąc prostszym językiem, jest to przygotowywanie towarów do sprzedaży lub wysyłki m.in. poprzez naniesienie odpowiednich oznaczeń, dokładanie próbek i gratisów, etykietowanie produktów w ramach uzupełnienia informacji o nich.
Konfekcjonowanie towarów – co wchodzi w zakres tego działania?
Nie wszystkie etapy konfekcjonowania są wprowadzane do firm. Zależne jest to przede wszystkim od oferty Twojej firmy. Oprócz tego, że na wprowadzenie poszczególnych etapów ma wpływ rodzaj towaru, jaki sprzedajesz, to oprócz tego warto mieć na uwadze możliwości technologiczne firmy, ilość pracowników, a także dostępne miejsce. Niektórzy sprzedawcy internetowi nie wynajmują nawet biur, a jedynie rejestrują działalność za pośrednictwem użyczenia adresu od wirtualnego biura, a cały sprzęt, który oferują, mają po prostu w mieszkaniu. W przypadku dropshippingu sprzedawca w ogóle nie musi mieć towaru u siebie. Jak więc widzisz, bardzo dużo zależy od stylu prowadzenia przedsiębiorstwa. Nie mniej jednak jeśli jesteśmy już przy temacie, jakim jest konfekcjonowanie towaru, powiedzmy sobie jakie etapy mogą wchodzić w zakres tego typu usługi.
Zakres konfekcjonowania towarów
- przepakowywanie – najczęściej dotyczy to wyjęcia produktu z mało estetycznego kartonu zbiorczego i umieszczenie go w kartonie wysokiej jakości, w którym zostanie wysłany i doręczony odbiorcy. Do dyspozycji są różne rodzaje kartonów, w tym kartony klapowe i fasonowe. Możesz też wybierać w zależności od rodzaju przesyłki. W sklepie Neopak dostępne są kartony do paczkomatów. Jesteśmy pewni, że znajdziesz u nas to, czego potrzebujesz. Warto zwrócić też uwagę na to, że pod sformułowaniem „przepakowywanie” kryje się także konieczność zabezpieczenia przesyłki przed przesuwaniem, a tym samym wypełnienie wolnych przestrzeni w kartonie;
- kompletowanie – ten etap dotyczy przygotowywania zestawów z dostępnych na magazynie produktów. Doskonałym przykładem są popularne promocje, np. 2+2 gratis;
- kompletowanie z matchowaniem – w tym przypadku również chodzi o przygotowywanie zestawów, jednak z różnych produktów. Czy to oznacza, że wybiera się dwa niezwiązane ze sobą przedmioty? Nic z tych rzeczy. Kompletowanie z matchowaniem polega na przygotowaniu zestawów ze sparowanych ze sobą według określonych kryteriów produktów;
- insertowanie – uzupełnianie opakowania o dodatkowe elementy. Między innymi takie jak ulotki, gwarancje i instrukcje obsługi;
- etykietowanie – naklejanie na opakowania etykiet z informacją o zawartości;
- przyklejanie kodów kreskowych – obowiązkowa rzecz, gdyż każdy sprzedawany produkt powinien go mieć;
- zabezpieczanie towarów przed uszkodzeniami podczas transportu – wykorzystywanie wypełniaczy do paczek. W sklepie Neopak znajdzie się nie tylko folia bąbelkowa, ale również skropak, poduszki powietrzne i pianka Instapack. Który wypełniacz wybrać? Wszystko zależy od tego, co sprzedajesz;
- paletowanie, czyli układanie kartonów na paletach i zabezpieczanie ich na czas transportu. Przydać się może nie tylko folia stretch, ale również akcesoria do bandowania. Chociażby takie jak napinacze do taśm, odwijacze do taśm polipropylenowych – PP, taśmy poliestrowe, taśmy stalowe i zapinki druciane do bandowania;
- foliowanie – zabezpieczanie kartonów folią stretch. Sprawdza się to również przy innych rodzajach opakowań, np. podczas wykorzystywania kopert bąbelkowych;
- zarządzanie stanami magazynowymi – jest to jeden z niezbędnych elementów, który pozwala na sprawne działanie magazynu, wpływając tym samym na zwiększenie zadowolenia klientów.
Korzyści wynikające z konfekcjonowania towarów
Duże, dobrze prosperujące sklepy internetowe bardzo często zlecają konfekcjonowanie towarów innym firmom. Dzięki temu nie muszą oni zatrudniać dodatkowych pracowników, mogą oszczędzać miejsce i zagwarantować sobie, że wszystkie procesy będą przebiegały płynnie i bezproblemowo. Są jednak sklepy, które same się tym zajmują. Warto zwrócić uwagę w takim wypadku na wagę wykonywanych czynności w ramach konfekcjonowania. Są to etapy, które mają ogromne znaczenie w przypadku np. chęci budowania pozytywnego wizerunku marki, a co za tym idzie, budowania z klientami bliskich relacji. Jakie korzyści daje konfekcjonowanie towarów?
- wzrost zainteresowania ofertą;
- szybszy czas realizacji zamówień;
- zapewnienie odpowiedniej ochrony wysyłanym przedmiotom;
- budowanie bliższych relacji z klientami;
- reprezentowanie firmy w pozytywnym świetle;
- wyprzedzenie konkurencji.
Podsumowanie – konfekcja towarów, czyli etapy pakowania, które wpłyną na relacje Twojej firmy z klientami
Nie ma znaczenia, czy prowadzisz duży sklep internetowy, czy dopiero zaczynasz swoją działalność w sieci i wysyłasz jedno zamówienie dziennie. Rezygnacja z konfekcjonowania towarów jest ewidentnym zmniejszaniem możliwości na rozwinięcie biznesu. Odpowiednie przygotowanie przesyłki i jej zabezpieczenie jest jednym z najważniejszych elementów, dobrze prosperującego biznesu online. Dbałość o tego rodzaju prace może przełożyć się np. na zmniejszoną liczbę niezadowolonych klientów, do których przesyłka dotarła uszkodzona. A w razie uszkodzenia, zwiększy to szanse na pozytywne rozpatrzenie reklamacji przez firmę kurierską. Konfekcjonowanie towaru to również sposób na budowanie pozytywnego wizerunku marki. Ze sklepem Neopak możesz zadbać o wysoką jakość. Warto wybierać akcesoria takie jak folie, taśmy, kartony, etykiety i naklejki i wypełniacze do paczek. Zwłaszcza że w przypadku zamówienia większej ilości możesz skorzystać z dodatkowych rabatów. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na kartach produktowych.