SPIS TREŚCI
Czy właściciele e-commerce lubią tracić pieniądze?
Moglibyśmy przedstawić znacznie bardziej dewastujące praktyki, jak np. nieużywanie narzędzi do integracji e-commerce i opłacanie pracowników wykonujących pracę, którą może wykonać program za 100 dolarów, ale nie będziemy Cię przygnębiać. Przejdźmy do tego, jak nie tracić pieniędzy i przestać popełniać błędy w e-commerce.
Jak przestać tracić pieniądze w e-commerce?
Popularny błąd sklepów e-commerce: zatrudnianie „specjalistów”
Ta bardzo prosta kalkulacja pokazuje, że nawet w tak krótkiej perspektywie czasu, jak rok. Można stracić sporą ilość pieniędzy przez tzw. pozorne oszczędzanie.
Musisz pamiętać, że dobry tekst, grafika czy strona internetowa wpływają na postrzeganie Twojej firmy w oczach klientów. Pozorne oszczędzanie na profesjonalistach może sprawić, że Twoi klienci nie potraktują Twojej marki poważnie, co znacząco zmniejszy Twoje zyski.
Profesjonalny copywriter pomoże stworzyć Ci treści, które będą dokładną odpowiedzią na potrzeby klientów. Profesjonalny grafik wpłynie na ich wyobraźnię, a programista odpowiednio zabezpieczy sklep, co uchroni Cię przed ogromnymi karami finansowymi związanymi np. z RODO.
Błąd w e-commerce: oszczędzanie na komforcie pracowników
Jest naprawdę wiele szkół, które mówią o tym, jak zorganizować środowisko pracy, żeby pozwalało ono na efektywną produkcję czy sprawne zarządzanie firmą.
Może zainspirować Cię m.in.metodologia Agile, Lean, metoda Kaizen czy 5s. Wszystkie jednak odnoszą się do mniej więcej podobnych wartości: stanowisko pracy powinno być posprzątane, komfortowe i zawierać takie narzędzia, które będą zwiększać efektywność działań Twoich pracowników.
O tym, jak posprzątać stanowisko pracy, nie będziemy się rozpisywać. Skupimy się na tym, jak uczynić stanowisko komfortowe i efektywne.
Jak stworzyć komfortowe stanowiska pracy?
Komfort psychiczny będzie zależny od tego, jaką tworzycie atmosferę pracy oraz wynagrodzeń. Wielokrotne badania udowodniły, że w trudnym środowisku pracy, w którym występuje np. mobbing, pracownicy są o wiele mniej efektywni. I choć amerykańskie podejście do pracy z uśmiechem od ucha do ucha wydaje się być nierealne, to warto zadbać o to, by pracownik po prostu czuł się komfortowo z wyrażaniem swojego zdania i bezpiecznie pod kątem finansowym.
Wypłaty na czas nie są benefitem. To przywilej każdego pracownika.
W takim przypadku niestety większość pracodawców ma mentalne stanowisko zbliżone do polskiego przysłowia „co wolno wojewodzie, to nie tobie smrodzie”, jednak z takim podejściem zbyt wiele się nie osiągnie.
Pracodawca, który łamie zasady umowy, musi liczyć się z tym, że zasady zaczną być łamane także przez pracowników. Szukając naturalnego poczucia sprawiedliwości będą oni coraz gorzej wykonywać swoją pracę, co przełoży się na ich efektywność. Zamiast zrobić coś w godzinę, będą robić to kilka godzin, a w przypadku dużych firm zauważenie takich zachowań może być bardzo trudne.
Zapewnienie niezbędnych narzędzi do efektywnego wykonywania zadań
Zapewniając pracownikom odpowiednio duże stanowisko pracy oraz sprzęt, który pozwoli im na sprawne wykonywanie swoich obowiązków unikasz tracenia pieniędzy w e-commerce.
Sprawne pakowanie paczek w e-commerce to podstawa do oszczędności
Nadanie i wysyłka paczek pochłania lwią część czasu pracowników magazynowych dla sklepów e-commerce i to właśnie tam najczęściej właściciele sklepów e-commerce tracą pieniądze.
Najczęstsze błędy sklepów e-commerce przy pakowaniu paczek, które powodują straty:
Błąd 1: Kupowanie tanich kartonów
Cena opakowania zależy przede wszystkim od rodzaju i jakości papieru, z jakiej zostało wykonane. Im wyższa gęstość tektury, tym większy koszt kartonu.
Jeśli mało znana firma oferuje kartony dla e-commerce w zaskakująco niskiej cenie, to musisz liczyć się z tym, że prawdopodobnie są to produkty równie niskiej jakości. Pozorna oszczędność na zakupie opakowań, może Cię kosztować naprawdę sporo.
Nieprawidłowe zabezpieczenie towaru na czas wysyłki, może wiązać się bowiem z jego uszkodzeniem. W przypadku źle zabezpieczonego produktu, nie masz szans rościć odszkodowań wobec firmy kurierskiej. Wszelkie koszty związane ze zwrotem, musisz pokryć „ze swojej kieszeni”.
Jeden zwrot to nie problem. Przy kilku zwrotach może już trochę zaboleć. Jednak co w przypadku kilkuset zwrotów? Tani karton może kosztować Cię znacznie więcej niż kilkadziesiąt groszy więcej za zamówienie. Może on być powodem kilkuset złotych za towar, co przy wielu reklamacjach może zrujnować kondycję finansową Twojej firmy.
Błąd 2: Używanie zwykłej taśmy, bo „jest taniej”
Większość pracowników magazynowych musi samodzielnie odrywać taśmę bez pomocy żadnych narzędzi. Taka praktyka będzie powodem niemałych strat związanych z niską efektywnością pracy.
Firmy e-commerce rzadko kiedy wyposażają swoje magazyny w pomocne narzędzia takie jak stołowy podajnik do taśm czy ręczny dyspenser, a z takimi narzędziami pakowanie paczek może trwać nawet dwukrotnie krócej! Twój pracownik zamiast w ciągu 1 godziny spakować 10 paczek, będzie mógł spakować ich 20, co znacząco podniesie jego produktywność.
Błąd 3: Tanie wypełniacze do paczek
Wiele sklepów e-commerce używa najtańszych wypełniaczy do paczek albo (o zgrozo!) nie używa ich w ogóle. Takie praktyki także mogą rodzić ogromne straty finansowe. Uszkodzenia towarów, nadmierne zwroty i reklamacje nigdy nie wróżą nic dobrego, dlatego zamiast kupować najtańszy możliwy wypełniacz na portalu aukcyjnym, upewnij się, że jest to wypełnienie od renomowanej firmy.
Na polskim rynku są przedsiębiorstwa, które zajmują się wyłącznie materiałami pakowymi. Z pewnością jednak ze sławniejszych jest Neopak. To warszawska firma, która od kilkudziesięciu lat oferuje produkty do pakowania. Kupując u takiej firmy masz pewność, że Twoje opakowania bezpiecznie zadbają o Twoje produkty.