SPIS TREŚCI
Przy wzrastających cenach produktów i kosztach usług przedsiębiorcy szukają sposobów na redukcję kosztów. Jednym ze sposobów optymalizacji kosztów w sprzedaży wysyłkowej jest przyjrzenie się wydatkom na opakowania. Należy wyeliminować wszelkie formy marnotrastwa – zarówno w przypadku wydatków na materiały, jak i czasu spędzonego na pakowanie. Cały proces pakowania i wysyłki towarów powinien zostać poddany wnikliwej analizie. Jednak cięcie kosztów nie powinno odbywać się kosztem obniżenia jakości. Niższa jakość w dłuższej perspektywie przełoży się na oszczędności, bo zmniejszy problemy z przesyłkami w transporcie. A tym samym przełoży się na zadowolenie klientów. Jak zatem można zaoszczędzić pieniądze na opakowaniach? Podamy 5 sposobów, które powinny w tym pomóc:
Eliminacja zbędnych materiałów
Na rynku dostępnych jest wiele materiałów i opakowań, które stworzono aby jak najlepiej zabezpieczyć przesyłane produkty. Jednak ich nadmiar powoduje nie tylko wzrost kosztów, ale również zaburzenia procesu pakowania, czyniąc go zbyt skomplikowanym. Dlatego czasem mniej znaczy więcej. A to przekłada się również na obniżenie rachunków za produkty do pakowania, ponieważ nie wydajemy niepotrzebnie pieniędzy na zbyteczne przedmioty. Na przykład zamiast używać kangurków aby przechować drukowane na papierze etykiety, można użyć samoprzylepnego papieru do ich nadruku i przykleić je bezpośrednio na karton.
Należy przyjrzeć się dotychczasowemu procesowi pakowania produktów. Do pakowania używa się wielu elementów. Być może nie wszystkie z używanych są niezbędne i niosą za sobą wartość. Całkiem prawdopodobne, że części z nich można się pozbyć albo zastąpić bardziej ekonomicznymi opcjami. Możliwe, że dotychczasowy sposób pakowania nie jest optymalny – być może zużywa się zbyt wiele produktów. Albo czas poświęcony na spakowanie pojedynczej paczki jest zbyt długi i właśnie tutaj można wprowadzić zmiany. Na przykład zainwestować w sprzęt, który usprawni pracę. A może potrzeba inaczej zorganizować przestrzeń, która służy do pakowania, bo obecne nie jest ergonomiczne?
Jakościowe opakowanie, przyczynia się do minimalizacji zwrotów
Jak już wspomnieliśmy jakość opakowania naprawdę ma znaczenie. Łatwo to zobrazować, gdy pomyślimy o przesyłkach, które w trakcie dostarczania zostały uszkodzone. Wystarczy kilka takich paczek w miesiącu, by odczuć to finansowo. A to tylko jeden z negatywnych aspektów – poza tym trzeba się też liczyć z negatywnymi opiniami klientów, którzy otrzymali uszkodzoną przesyłkę i których niezadowolenie może przełożyć się na brak zamówień w przyszłości. Co więcej negatywne opinie o marce pociągną za sobą konsekwencje w postaci braku nowych klientów. A to może wygenerować straty, które ciężko oszacować. Jako, że paczki w transporcie niekoniecznie są delikatnie przekładane z miejsca na miejsce, warto zainwestować w opakowania, które zmniejszą ryzyko uszkodzeń. Polecamy zatem:
- Wysokiej jakości kartony – w przypadku ciężkich wysyłek te bardziej wytrzymałe z tektury pięciowarstwowej, a nawet siedmiowarstwowej tektury.
- Folię bąbelkową, która może być świetnym wypełniaczem dla wszelkiego rodzaju zawartości – dobrze zabezpieczy przedmioty szklane, biżuterię, czy elektronikę.
- Wytrzymałe taśmy pakowe, które nie odkleją się podczas transportu nie powodując zgubienia się przedmiotów w trakcie transportu.
- Poduszki powietrzne – jako wypełniacze pustych powierzchni w kartonie, szczególnie jeśli decydujemy się na zakup kilku wymiarów kartonów, które nie będą idealnie pasowały wymiarowo do wszystkich elementów sprzedawanego asortymentu. Ilościowo zużyjemy ich mniej niż innych wypełniaczy, uniemożliwiając przedmiotom przemieszczanie się po całym kartonie.
Wybierz wielofunkcyjne materiały
Magazyny pękające w szwach od dziesiątek rodzajów kartonów, wypełniaczy i taśm, nie przyspieszą procesu wysyłki przedmiotów, a z pewnością też nie przyczynią się do zwiększenia oszczędności. Dlaczego? Jest kilka powodów. Po pierwsze trudniej będzie zarządzać stanem magazynowym materiałów – trzeba by było śledzić ilości i być może składać kilka zamówień, by niczego nie zabrakło. Po drugie kłopotliwe byłoby również ich składowanie. Wszystkie materiały musiałyby być posegregowane według kategorii co zwiększyłoby powierzchnię potrzebną do ich magazynowania.
Dlatego lepiej postawić na jedynie kilka rodzajów opakowań o różnych wymiarach, które można dopasować do większej ilości sprzedawanych produktów niż kupować ich dziesiątki, do każdego oferowanego towaru. Można również zdecydować się na materiały, które spełniają kilka funkcji – na przykład poduszki powietrzne, które zastosujemy jako wypełniacze, ale również przekładki oddzielające kilka przedmiotów. Podobnie można zastosować folię bąbelkową lub papier nacinany, które świetnie nadają się do amortyzacji w transporcie. Ponownie zachęcamy również do wyboru wyższej jakości opakowań, co realnie przyczyni się do zmniejszenia wykorzystywanych ilości.
Konserwuj narzędzia i sprzęt używany do pakowania
Wszyscy wiemy, że używanie sprzętu do pakowania przesyłek pozytywnie wpływa nie tylko na szybkość pracy, ale także na ergonomię pracy. Dzięki dedykowanemu sprzętowi pracownicy są w stanie nie tylko szybciej spakować tę samą ilość kartonów, ale także mniej się przy tym zmęczą.
Podobnie jak w przypadku nadmiaru materiałów do pakowania, nadmiar sprzętu może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego, dlatego ponownie trzeba przeanalizować co będzie naprawdę potrzebne do pakowania. Być może wystarczy jedynie dyspenser do taśmy, dzięki któremu sprawniej oklei się paczkę. Może przyda się aplikator do etykiet? Albo konieczny będzie zakup dyspenserów do folii stretch, czy też papieru pakowego?
By jednak urządzenia długo służyły należy je regularnie poddawać konserwacji. Najlepiej ustalić harmonogram profilaktycznych przeglądów urządzeń, tak by nie przestały działać w najmniej odpowiednim momencie. Pomocny może okazać się także podręcznik użytkowania, w którym zostaną opisane najczęstsze problemy o komplikacje wraz z opisem działań, które trzeba wdrożyć, by sprzęt naprawić. Niezależnie od wyboru sprzętu pracownicy powinni zostać dokładnie przeszkoleni z ich działania oraz naprawy, o ile będą w stanie wykonać ją samodzielnie. Może dobrym pomysłem jest zrobienie zapasu części zamiennych, które najczęściej się zużywają?
Wybierz dostawcę oferującego wszystko to, czego potrzebujesz
Sprawdzony i rzetelny dostawca materiałów do pakowania to nie tylko klucz do sukcesu, ale również jeden z czynników pozwalający zaoszczędzić pieniądze. Taki partner biznesowy będzie w stanie doradzić, jakich opakowań użyć do rodzaju przesyłanych przedmiotów. Poza doradztwem będzie też w stanie zaoferować korzystniejsze ceny – zakładając dłuższą współpracę i duże ilości zamawianych produktów. Dłuższa współpraca pozwoli także dobrze zapoznać się z potrzebami klienta, co przełoży się na lepiej dopasowaną pod niego ofertę. Przy takich współpracach łatwiej także zaproponować rabat lub na przykład darmową przesyłkę.
Zamawiając w Neopak można mieć pewność, że otrzymane produkty będą wysokiej jakości, a nasi eksperci pomogą w wyborze najbardziej optymalnej opcji zestawów produktów. Dzięki rozległemu asortymentowi można zaopatrzyć się nie tylko w kartony, ale także w wypełniacze, taśmy pakowe, folie, czy przekładki tekturowe. Asortyment obejmuje także profesjonalne urządzenia, które będą niezbędne przy pakowaniu dużych ilości zamówień.
Jak widać na powyższych przykładach nawet małe zmiany potrafią przełożyć się na spore oszczędności. Planując proces pakowania w firmie powinniśmy przemyśleć każdy mały szczegół. Być może można zmniejszyć ilość rodzajów zamawianych pudełek i wykorzystać tylko kilka wymiarów, by pakować przedmioty o różnych parametrach. Można też przemyśleć wykorzystywane wypełniacze – być może wybór bardziej ekonomicznego będzie lepszą opcją i wcale nie zmniejszy poziomu zabezpieczenia przesyłki. Długofalowo również decyzja o ekologicznych produktach może przełożyć się na korzyści. Po pierwsze będziemy mieć mniej szkodliwy wpływ na środowisko, a po drugie zbudujemy pozytywny obraz marki.