W dobie Internetu, przez znaczny wpływ pandemii koronawirusa, zakupy online stały się naszą nową normą społeczną. Mimo że dziś sytuacja wygląda już inaczej i nie stosuje się limitów dla zakupów stacjonarnych, e-handel wciąż pozostaje jednym z częściej wybieranych sposobów robienia zakupów. Przyczynia się do tego możliwość kupowania z dowolnego miejsca, z którego mamy dostęp do sieci, szybkość i wygoda płatności oraz rozpowszechnienie paczkomatów, ułatwiających odbiór przesyłki. Masz już sklep internetowy, ale nie jesteś pewien, jakie rozwiązania będą najlepsze dla Twoich produktów? Jesteś osobą początkującą w świecie handlu internetowego? W naszym artykule dowiesz się, na jakie materiały warto postawić przy pakowaniu przesyłek oraz jakie korzyści niosą za sobą przemyślane opakowania e-commerce. Miłej lektury!
Czym jest opakowanie dla e-commerce?
Opakowanie e-commerce to inaczej pudełko lub sposób pakowania, dostosowany do potrzeb i norm handlu elektronicznego. Spełniają one szereg wymagań, dzięki którym dana firma ogranicza koszty oraz negatywny wpływ na środowisko naturalne. Jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo transportowanych towarów oraz gwarantuje wygodne rozpakowanie i prostą utylizację dla konsumentów. Opakowania e-commerce zapewniają najlepszą jakość obsługi na całej drodze od momentu pakowania, aż do dostarczenia towaru do klienta.
Najczęściej wybierane rodzaje opakowań
Pośród różnych rodzajów opakowań do handlu elektronicznego, jest kilka sprawdzonych, które są najczęściej wybierane przez różne firmy i sklepy internetowe. Opakowanie można z łatwością dostosować do danego towaru, aby zminimalizować pustą przestrzeń i zadbać o bezpieczeństwo przedmiotu w transporcie. Oto kilka rodzajów opakowań, które spełniają wysokie wymagania przedsiębiorców:
Pudełka kartonowe klapowe
To najczęściej spotykane pudełka, wykonane z tektury falistej. Posiadają cztery ściany boczne, połączone ze sobą. Górna i dolna ścianka podzielone są na cztery mniejsze części. Aby zamknąć pudełko, należy mniejsze części nałożyć na siebie, a następnie skleić za pomocą taśmy klejącej. W ten sposób powstaje przestrzeń do pakowania towaru. Pudełka klapowe są bardzo wygodne przy większych produktach, ponieważ górny otwór daje możliwość wygodnego umieszczenia towaru w pudełku. Na rynku spotkać można wiele różnych wymiarów tego typu opakowań, dzięki czemu nie trudno znaleźć konkretny rozmiar, idealny do danego przedmiotu. Ich popularność przekłada się również na niską cenę, zaś lekka, wytrzymała tektura zapewnia bezpieczeństwo oraz niskie koszty wysyłki.
Pudełka wykrojnikowe
To opakowania zaprojektowane z jednego arkusza tektury falistej. Stworzono je w taki sposób, aby były proste w złożeniu, dzięki zamieszczeniu dedykowanych elementów w określonych wgłębieniach. Zapewnia to stabilność pudełka bez potrzeby użycia taśmy klejącej. Pudełka wykrojnikowe charakteryzują się górną klapą otwieraną lub wiekiem, dzięki czemu mają bardzo estetyczny, stylowy wygląd. Ponieważ ich otwarcie jest równie łatwe, jak zamknięcie, mogą zostać wykorzystane wielokrotnie, również do przechowywania. Pudełka wykrojnikowe charakteryzują się różnymi rozmiarami, które pozwalają na idealne dobranie ich pod kątem konkretnych sprzedawanych produktów. Pozwala to na ograniczenie pustego miejsca w przesyłce i zapewnia bezpieczeństwo podczas transportu.
Pudełka z paskiem klejącym
Specyficzne pudełka z paskiem klejącym na pierwszy rzut oka nie różnią się zbytnio od pudełek wykrojnikowych. Można je bez trudu złożyć, a dzięki specjalnemu paskowi, umieszczonemu na górnej części kartonu, w prosty sposób możesz go zamknąć, nie używając w tym celu dodatkowo taśmy klejącej. Tego typu pudełka są również bardzo proste przy otwieraniu. Wystarczy pociągnąć za zaznaczony kawałek tektury na pudełku, aby oderwać pasek klejący. To sprawia, że zawartość pudełka jest od razu dostępna dla klienta. Wysokiej jakości tektura falista zapewnia odpowiednią amortyzację oraz chroni produkty przed zgnieceniem czy wstrząsami.
Owijki tekturowe i koperty
Rozwiązanie wybierane najczęściej przy wysyłce takich towarów, jak książki, magazyny, arkusze papierowe czy zeszyty. Owijki to produkt często spotykany przy zamówieniach z księgarń internetowych. Ich forma pozwala na zapakowanie jednej lub kilkunastu książek, które zostają dokładnie owinięte tekturą falistą. Sprawia to, że wysyłany towar jest odpowiednio zabezpieczony przed uszkodzeniem przy uderzeniu czy zgnieceniu. Jednocześnie całkowicie niwelują pustą przestrzeń i bez trudu mieszczą się w skrytce paczkomatu. Nieduża forma oraz lekkość materiału sprawia, że owijki nie wpływają na dodatkowy koszt wysyłki. Koperty to jedno z najbardziej klasycznych rozwiązań przy wysyłaniu różnego rodzaju produktów, nie tylko płaskich czy papierowych. Na rynku dostępnych jest wiele modeli kopert o różnych rozmiarach, z dodatkowym wkładem z folii bąbelkowej lub bez. Odpowiednio zabezpieczony materiał kopert wysyłkowych jest odporny na rozdarcia czy zniszczenia. Można w nich transportować zarówno książki czy magazyny, jak i różnego rodzaju przedmioty. To wyjątkowo wytrzymały sposób na dostarczenie takich produktów, jak biżuteria, dekoracje czy narzędzia.
Sposoby na zabezpieczenie Twojej przesyłki
Większość opakowań e-commerce spełnia także rolę zabezpieczenia towaru przed uszkodzeniem. Tektura falista posiada właściwości amortyzujące, dzięki czemu pochłania część energii, wygenerowanej przez wstrząsy czy uderzenia. Doskonale radzi sobie z niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, jak wilgoć czy brud. Jest odporna na rozdarcia, a przy tym odpowiednio lekka i elastyczna. Jednak w przypadku wyjątkowo kruchych towarów, warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu przesyłki.
Wypełniacze
To kategoria różnego rodzaju produktów, mających na celu wypełnić wolną przestrzeń w pudełku. W ten sposób zapobiegają one obijaniu się przedmiotów oraz przemieszczaniu podczas transportu. Wyjątkowo delikatne elementy, jak porcelana czy szkło, mogą zostać dokładnie zabezpieczone dzięki folii bąbelkowej, poduszkom powietrznym, wypełniaczom z papieru kraftowego lub skropaku. Rodzajów wypełniaczy jest bardzo dużo, a część z nich to produkty ekologiczne lub w pełni biodegradowalne. Wybór może być więc podyktowany troską o środowisko naturalne, co na pewno zostanie docenione przez konsumentów. Wśród nich znaleźć można m.in. naturalną wełnę drzewną, która poza funkcją ochronną stanowi także piękną dekorację wnętrza. Skropak, wykonany ze skrobi, to wypełniacz, który po zużyciu można zalać wodą, co spowoduje jego natychmiastowe i bezpieczne rozłożenie się. Nie emituje przy tym szkodliwych oparów ani zapachów, dzięki czemu może zostać szybko i bezproblemowo zutylizowany. Rynek wypełniaczy wciąż się rozszerza, zapewniając przesyłanym produktom najwyższy standard zabezpieczenia przed uszkodzeniem.
Taśmy i naklejki
Jako dodatkową formę ochrony można wykorzystać również personalizowane taśmy klejące lub specjalne oznaczenia w formie naklejek. Tego typu oznaczenia można znaleźć w sklepach z opakowaniami e-commerce. Naklejki i taśmy z napisami oraz symbolami, zwracają dodatkową uwagę kurierów na to, że przesyłka zawiera delikatne produkty, mogące ulec uszkodzeniu. W ten sposób firmy kurierskie odpowiednio ułożą przesyłkę podczas transportu tak, aby zminimalizować ryzyko zgniecenia lub zniszczenia towaru. Specjalne naklejki można drukować na papierze lub na papierowej taśmie klejące, które także odznaczają się przyjaznym stosunkiem do środowiska naturalnego.
Dodatkowy sposób na reklamę
Opakowania e-commerce, poza funkcją transportową i ochronną dla danych produktów, mogą też posłużyć jako dodatkowy sposób na reklamę. Karton to materiał, który bez problemu można spersonalizować za pomocą nadruku. Niesie to za sobą stosunkowo niewielki koszt, dając przy tym wiele możliwości.
Ozdobienie danego opakowania czy taśmy pakowej za pomocą loga, nazwy firmy lub odpowiedniej szaty graficznej sprawia, że samo pudełko staje się dodatkowym nośnikiem marketingowym. W momencie odebrania przesyłki, w drodze do domu klient zmienia się w mobilną reklamę konkretnej firmy. Logo rzuca się w oczy, co powoduje większą rozpoznawalność danej marki. W ten sposób można wygenerować dodatkowy przychód w formie pozyskanych nowych klientów. W połączeniu z satysfakcjonującym wnętrzem przesyłki może sprawić, że klient za jakiś czas wróci po kolejne produkty. Niewielki wkład pracy oraz pieniędzy w personalizację opakowań e-commerce może przynieść wiele korzyści dla danej firmy.
Dlaczego warto postawić na opakowania e-commerce?
Co sprawia, że opakowania e-commerce to rozwiązanie, na które powinien zdecydować się każdy sklep internetowy? Przede wszystkim fakt, że zmiana sposobu pakowania niesie za sobą wiele korzyści.
Po pierwsze — koszty. Choć może się wydawać, ze inwestycja w opakowania z tektury falistej, wypełniacze oraz personalizowane taśmy klejące pociąga za sobą duże wydatki, w rzeczywistości pozwala ona na znaczną oszczędność. Tektura, jako materiał pozyskany z procesu recyklingu, jest tworzywem stosunkowo tanim, zwłaszcza, przy zamówieniach hurtowych. Pudełka przechowywane na płasko w formie rozłożonej zajmują o wiele mniej przestrzeni magazynowej, co sprawia, że można ją przeznaczyć na rozwój firmy. Wyjątkowa lekkość kartonu nie wpływa na dodatkowe koszty wysyłki, zaś odpowiednio dobrane opakowanie daje możliwość wysłania większej ilości paczek w ramach jednego transportu. Opakowania e-commerce stanowią więc idealną opcję dla firm, które chcą zaoszczędzić, jednocześnie stawiając na rozwój przedsiębiorstwa.
Po drugie — kwestia ekologii. Pudełka kartonowe to produkt, który można poddać procesowi recyklingu. Tworzone z makulatury, nie wpływają negatywnie na gospodarkę leśną. Ograniczają poziom zaśmiecania środowiska oraz zapewniają prostą utylizację dla odbiorcy. Niekiedy mogą zostać wykorzystane ponownie, co sprzyja ideologii zero waste. Wypełniacze, taśmy czy naklejki również mogą być produkowane z materiałów łatwych w przetworzeniu, dzięki czemu firma przyczynia się do walki z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego.
Po trzecie — zadowolenie klientów. Pudełka e-commerce to rozwiązanie, które docenią Twoi odbiorcy. Łatwe w rozpakowaniu, dające możliwość ponownego wykorzystania, proste w utylizacji oraz ekologiczne. Jednocześnie opakowania zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa towaru, co przekłada się na pozytywną ocenę w oczach odbiorcy. Może to spowodować, że poleci on daną firmę swoim znajomym, a dobra opinia pozwoli pozyskać kolejnych klientów. Wszystkie te zalety sprawiają, że odpowiednie zgłębienie tematu opakowań e-commerce oraz wprowadzenie ich do własnej działalności to krok, który zdecydowanie warto zrobić.