SPIS TREŚCI
Poniżej wskazuję, czym tak naprawdę jest e-commerce. Jak się okazuje, jej zakres działalności to nie tylko sklepy internetowe, ale także zupełnie inne gałęzie biznesu prowadzonego przez globalną sieć. Więcej informacji poniżej.
Jak można zdefiniować e-commerce?
E-commerce to anglojęzyczny termin, który można przetłumaczyć na język polski jako e-handel. Pierwsza litera, po której występuje łącznik – czyli E, odnosi się do charakteru tego handlu. Jest to biznes prowadzony przy użyciu środków elektronicznych, a w szczególności internetu. E-commerce zyskało swoją popularność w Stanach Zjednoczonych, na początku XXI wieku. Wraz z powszechnym dostępem do Internetu, e-biznes zaczął się także rozwijać w innych krajach na świecie.
Co jest najpopularniejszą formą sprzedaży elektronicznej?
Nie oznacza to, że e-commerce równa się sklepy internetowe. Tak naprawdę jest to znacznie szersza dziedzina prowadzenia biznesu, która dotyczy różnych transakcji zawieranych zdalnie. Wszelkiego rodzaju działania marketingowe, które mają na celu promowanie danych usług i produktów, również są działaniami związanymi z branżą e-commerce.
Rozwój e-commerce. Dlaczego jest tak intensywny?
Globalne połączenia, międzynarodowe łańcuchy dostaw czy dostęp do nowoczesnych technologii sprawiają, że rynek e-commerce stał się niezwykle potężny. Rozwój tej dziedziny wiąże się także z różnymi sytuacjami na świecie, które wzmacniają trendy wzrostowe.
Zmiany na świecie a branża e-commerce
Co sprawia, że e-commerce jest atrakcyjnym kierunkiem biznesu?
Sprzedaż realizowana niestacjonarnie pozwala na szybkie i wygodne dostarczenie usługi lub produktu do zamawiającego. Przy zachowaniu minimum formalności, bez konieczności funkcjonowania fizycznej placówki stacjonarnej. Co ciekawe, niektóre rodzaje działalności mogą być w zasadzie tylko i wyłącznie prowadzone za pośrednictwem sieci. Przykładem jest bankowość elektroniczna czy wirtualna telefonia komórkowa. Wraz z rozwojem tego obszaru co rusz powstają nowe rodzaje internetowych działalności. Jakiś czas temu do przestrzeni online wkroczyły firmy bukmacherskie, a już niedługo przez Internet zlecimy budowę nowego domu.
Co wchodzi w skład e-commerce?
To jednak nie wszystko, co można zaliczyć w poczet obszaru e-commerce. To branża, która rokrocznie notuje kilkunastoprocentowy wzrost zainteresowania, dlatego rodzaje elektronicznego biznesu są bardzo różne, a co pewien czas powstają nowe. Oprócz sklepów internetowych, które mogą być uzupełnieniem placówek stacjonarnych, bądź działać niezależnie od nich, wyróżnia się również obszar m-commerce, czyli m.in. aplikacje internetowe, mobilne usługi i inne formy, które są w naturalny sposób wyodrębnione z całościowej puli e-commerce.
Aplikacje m-commerce
Kto korzysta z usług e-commerce?
Ogromna powszechność sprzedaży przez sieć (w tym także rosnące zapotrzebowanie na nowe sklepy) powoduje, że nie istnieje w zasadzie żadne duże utrudnienie dla nowych podmiotów w branży. Sprzedawać można praktycznie wszystko dozwolone prawnie, na co notuje się w danym okresie popyt. Dużym ułatwieniem dla firm wchodzących w biznes online jest zniesienie ograniczeń lokalizacyjnych. W przypadku stacjonarnej placówki jesteśmy limitowani terytorialnie, a biznes w sieci nie ma żadnych granic – w związku z tym dociera do każdego, kto się zainteresuje daną usługą.
Oczywiście istotną rolą przedsiębiorstw jest także dbanie o wizerunek firmy. Dokonuje się tego m.in. podczas sporządzania przesyłek i pakowania towarów w odpowiednie kartony. Oprócz tego istotną rolę spełniają działania marketingowe.
Jak wygląda sytuacja na polskim rynku sprzedaży online?
Duże rozdrobnienie oznacza, że podmioty prześcigają się w oferowaniu jak najniższej ceny potencjalnym klientom. Wygrywają te przedsiębiorstwa, które są w stanie utrzymać się na rynku, wygenerować zysk i zaimponować odbiorcom atrakcyjną ceną produktów. Taka sytuacja rynkowa w branży e-commerce ma duże plusy, o których nieco więcej poniżej.
Dlaczego warto? Kilka słów o pozytywach działania w polskim e-commerce
Na uprzywilejowanej pozycji są także te firmy, które dostosowują sposób działalności do oczekiwań klientów. Polscy odbiorcy stawiają na jakość towaru, jego atrakcyjną cenę i bezpieczeństwo transakcji. Ważne, by zadbać o:
- łatwość dokonywania zakupów na stronie internetowej
- skuteczną współpracę z firmami przewozowymi, które szybko dostarczą paczkę pod wskazany adres;
- wiarygodność firmy – przejrzysty system zwrotów i reklamacji, możliwość łatwej wymiany towaru.
Jaki będzie e-commerce za kilka lat?
Związane jest to z większą wydajnością smartfonów, szybkością ich działania i coraz większą liczbą sklepów dostosowanych do wyświetlania na telefonach komórkowych. Proces zamawiania paczek przez smartfona jest szybszy i wymaga mniej nakładu pracy, niż jest to w przypadku sfinalizowania transakcji na komputerze. Co więcej, zakupy na smartfonie można zrobić w każdym momencie, dlatego klienci często decydują się (i cały czas będą) na szybkie, promocyjne zakupy.
Zalety e-commerce
- Rynek bez granic.
- Zredukowane koszty prowadzenia firmy.
- Możliwość sprzedaży przez całą dobę.
- Możliwość wejścia na rynek od zaraz.
- Wielość produktów, które można zaoferować klientom.
Podsumowanie – co to jest e-commerce?
Co drugi Polak kupuje regularnie w sieci, a znacząca większość z nas w niedalekiej przyszłości będzie to robić regularnie. Intensywne zmiany globalne powodują, że sprzedaż online już wkrótce może okazać się dominującym sposobem oferowania produktów.