Czym jest e-commerce? Handel elektroniczny online

Termin e-commerce zyskał w ostatnich kilkunastu latach znacząco na swojej popularności. Dziś jest już pojęciem dosyć znanym, szczególnie w gronie osób zajmujących się handlem elektronicznym. Wciąż jednak dla części odbiorców zagadnienia związane z e-sprzedażą są owiane tajemnicą. 

Poniżej wskazuję, czym tak naprawdę jest e-commerce. Jak się okazuje, jej zakres działalności to nie tylko sklepy internetowe, ale także zupełnie inne gałęzie biznesu prowadzonego przez globalną sieć. Więcej informacji poniżej.
 

Jak można zdefiniować e-commerce?

E-commerce to anglojęzyczny termin, który można przetłumaczyć na język polski jako e-handel. Pierwsza litera, po której występuje łącznik – czyli E, odnosi się do charakteru tego handlu. Jest to biznes prowadzony przy użyciu środków elektronicznych, a w szczególności internetu. E-commerce zyskało swoją popularność w Stanach Zjednoczonych, na początku XXI wieku. Wraz z powszechnym dostępem do Internetu, e-biznes zaczął się także rozwijać w innych krajach na świecie.

jak-zrobic-zakupy-online

Co ciekawe, pierwsze testowe transakcje wykonano jeszcze w latach 70. XX wieku. Ciężko jednak porównać skalę tych działań do obecnych warunków. W ramach e-commerce używa się nie tylko globalnej sieci internetowej, ale także np. innych nowatorskich rozwiązań technologicznych. Sprzedaż e-commerce może bowiem być realizowana za pośrednictwem technik telekomunikacyjnych, które uzupełniają standardowe już metody sprzedaży online.
 

Co jest najpopularniejszą formą sprzedaży elektronicznej?

W tej dziedzinie biznesu, najchętniej wybieraną formą prowadzenia sprzedaży jest sklep internetowy. To miejsca sprzedażowe online cieszą się największą popularnością. W końcu produkty przez sieć kupujemy wszyscy, czy to korzystając z dużych portali sprzedażowych, takich jak Allegro, czy też dokonujemy zakupu towarów za pośrednictwem niewielkich sklepów online.

Nie oznacza to, że e-commerce równa się sklepy internetowe. Tak naprawdę jest to znacznie szersza dziedzina prowadzenia biznesu, która dotyczy różnych transakcji zawieranych zdalnie. Wszelkiego rodzaju działania marketingowe, które mają na celu promowanie danych usług i produktów, również są działaniami związanymi z branżą e-commerce. 
 

Rozwój e-commerce. Dlaczego jest tak intensywny?

Biznes prowadzony online dynamicznie zyskuje na swoim znaczeniu. Już prawie co drugi z nas dokonuje regularnych zakupów przez Internet. Obrót bezgotówkowy w ramach przedsiębiorstw działających online sukcesywnie rośnie. Jest to związane z wieloma procesami, dzięki którym robienie zakupów przez Internet staje się łatwiejsze.

Globalne połączenia, międzynarodowe łańcuchy dostaw czy dostęp do nowoczesnych technologii sprawiają, że rynek e-commerce stał się niezwykle potężny. Rozwój tej dziedziny wiąże się także z różnymi sytuacjami na świecie, które wzmacniają trendy wzrostowe.
 

Zmiany na świecie a branża e-commerce

Dobrym przykładem jest pandemia koronawirusa, która w dużym stopniu przemodelowała tryb życia społeczeństw. Staliśmy się bardziej skorzy do wykonywania zakupów online, nie tylko w związku z kwarantanną, ale przede wszystkim ze znaczną wygodą takiego działania. Ograniczenie kontaktów międzyludzkich w szczycie zagrożenia pandemicznego było możliwe dzięki takim rozwiązaniom jak e-commerce.

pandemia-a-ecommerce
 

Co sprawia, że e-commerce jest atrakcyjnym kierunkiem biznesu?

Jako społeczeństwo jesteśmy już przyzwyczajeni do wygody zakupowej. Wiemy, że część towarów znacznie łatwiej nabyć bez ruszania się z domu. Idąc do sklepu stacjonarnego często nie mamy pewności, czy dany towar będzie w ogóle dostępny. Dzięki nowoczesnemu podejściu e-commerce, cały proces zakupowy staje się bardziej przyjazny dla odbiorcy. To zaś sprawia, że rynek sprzedaży przez Internet jest cały czas w punkcie rozwojowym i ma niezwykły potencjał przyszłościowy.

Sprzedaż realizowana niestacjonarnie pozwala na szybkie i wygodne dostarczenie usługi lub produktu do zamawiającego. Przy zachowaniu minimum formalności, bez konieczności funkcjonowania fizycznej placówki stacjonarnej. Co ciekawe, niektóre rodzaje działalności mogą być w zasadzie tylko i wyłącznie prowadzone za pośrednictwem sieci. Przykładem jest bankowość elektroniczna czy wirtualna telefonia komórkowa. Wraz z rozwojem tego obszaru co rusz powstają nowe rodzaje internetowych działalności. Jakiś czas temu do przestrzeni online wkroczyły firmy bukmacherskie, a już niedługo przez Internet zlecimy budowę nowego domu.
 

Co wchodzi w skład e-commerce?

Jak wspomniałem wyżej, e-commerce nie jest jednorodną dziedziną biznesową. Może bowiem dotyczyć różnych pól i obszarów prowadzenia działalności. Najbardziej wydatnym jej przykładem są oczywiście e-sklepy, które posiadają różną funkcjonalność. W tych najlepiej dostosowanych do potrzeb klientów sprawdzimy stan asortymentu, wrzucimy poszczególne towary do wirtualnego koszyka i przejdziemy do płatności oraz dostawy towaru przez firmę kurierską.

radosc-z-zakupow-online

To jednak nie wszystko, co można zaliczyć w poczet obszaru e-commerce. To branża, która rokrocznie notuje kilkunastoprocentowy wzrost zainteresowania, dlatego rodzaje elektronicznego biznesu są bardzo różne, a co pewien czas powstają nowe. Oprócz sklepów internetowych, które mogą być uzupełnieniem placówek stacjonarnych, bądź działać niezależnie od nich, wyróżnia się również obszar m-commerce, czyli m.in. aplikacje internetowe, mobilne usługi i inne formy, które są w naturalny sposób wyodrębnione z całościowej puli e-commerce. 
 

Aplikacje m-commerce

Przeznaczone są przede wszystkim dla użytkowników urządzeń mobilnych. Przykładem może być płatna aplikacja do mierzenia aktywności fizycznej, za którą trzeba płacić regularny abonament. W ramach rynku e-commerce mogą działać także podmioty świadczące m.in. usługi wymiany walut, biura podróży, internetowe kasyna czy podmioty udostępniające odpłatną muzykę.
 

Kto korzysta z usług e-commerce?

Rynek e-commerce dostosowany jest do potrzeb praktycznie każdego użytkownika. Mogłoby się wydawać, że dominującą grupą społeczną, która wykonuje zakupy online jest młodzież. Okazuje się jednak, że także i starsze pokolenie zaczyna się znacznie lepiej odnajdywać w cyberprzestrzeni. Co za tym idzie, rozwój sprzedaży internetowej jest na rękę większości społeczeństwa. 

Ogromna powszechność sprzedaży przez sieć (w tym także rosnące zapotrzebowanie na nowe sklepy) powoduje, że nie istnieje w zasadzie żadne duże utrudnienie dla nowych podmiotów w branży. Sprzedawać można praktycznie wszystko dozwolone prawnie, na co notuje się w danym okresie popyt. Dużym ułatwieniem dla firm wchodzących w biznes online jest zniesienie ograniczeń lokalizacyjnych. W przypadku stacjonarnej placówki jesteśmy limitowani terytorialnie, a biznes w sieci nie ma żadnych granic – w związku z tym dociera do każdego, kto się zainteresuje daną usługą.

Oczywiście istotną rolą przedsiębiorstw jest także dbanie o wizerunek firmy. Dokonuje się tego m.in. podczas sporządzania przesyłek i pakowania towarów w odpowiednie kartony. Oprócz tego istotną rolę spełniają działania marketingowe.


 

Jak wygląda sytuacja na polskim rynku sprzedaży online?

W przeciwieństwie do krajów najbardziej rozwiniętych, polski rynek e-commerce jest dość rozdrobniony. O ile sprzedaż online w takich krajach jak USA czy Niemcy jest skupiona wokół kilku największych pośredników, tak w Polsce jedyną firmą konsolidującą sprzedawców różnych branż pozostaje Allegro. Z tego też powodu firmy, oprócz korzystania z tej platformy sprzedażowej, prowadzą także własne e-sklepy na posiadanych stronach internetowych.

Duże rozdrobnienie oznacza, że podmioty prześcigają się w oferowaniu jak najniższej ceny potencjalnym klientom. Wygrywają te przedsiębiorstwa, które są w stanie utrzymać się na rynku, wygenerować zysk i zaimponować odbiorcom atrakcyjną ceną produktów. Taka sytuacja rynkowa w branży e-commerce ma duże plusy, o których nieco więcej poniżej.
 

Dlaczego warto? Kilka słów o pozytywach działania w polskim e-commerce

Obecna koniunktura na internetowym rynku sprzedażowym sprzyja niewielkim podmiotom, które zajmują się sprzedażą specjalistycznych i niszowych produktów. W przypadku działalności stacjonarnej, tego typu usługi były mocno ograniczone swoją lokalizacją, przez co nie mogły trafić do szerokiego grona klientów. Dziś nie ma problemu z tym, aby paczka dotarła ze Szczecina do Przemyśla w dwa dni robocze.

Na uprzywilejowanej pozycji są także te firmy, które dostosowują sposób działalności do oczekiwań klientów. Polscy odbiorcy stawiają na jakość towaru, jego atrakcyjną cenę i bezpieczeństwo transakcji. Ważne, by zadbać o:

  • łatwość dokonywania zakupów na stronie internetowej
  • skuteczną współpracę z firmami przewozowymi, które szybko dostarczą paczkę pod wskazany adres;
  • wiarygodność firmy – przejrzysty system zwrotów i reklamacji, możliwość łatwej wymiany towaru.
 

Jaki będzie e-commerce za kilka lat?

Dynamiczne zmiany w biznesie elektronicznym sprawiają, że nie sposób przewidzieć, jaki będzie dokładny kształt e-rynku w przyszłości. Wiele wskazuje jednak na to, że wzrośnie udział nie tylko wszystkich transakcji w ogólnym miksie sprzedaży, ale przede wszystkim stanie się to dzięki smartfonom. Udział zakupów dokonywanych w sposób mobilny będzie rosnąć.

platnosc-karta-w-sieci

Związane jest to z większą wydajnością smartfonów, szybkością ich działania i coraz większą liczbą sklepów dostosowanych do wyświetlania na telefonach komórkowych. Proces zamawiania paczek przez smartfona jest szybszy i wymaga mniej nakładu pracy, niż jest to w przypadku sfinalizowania transakcji na komputerze. Co więcej, zakupy na smartfonie można zrobić w każdym momencie, dlatego klienci często decydują się (i cały czas będą) na szybkie, promocyjne zakupy.
 

Zalety e-commerce

Korzyści związane z prowadzeniem działań sprzedażowych online są bardzo duże. Oczywiście nie da się także uniknąć ryzyk i zagrożeń, związanych np. z utratą zaufania klientów. Można jednak wskazać, że biznes online to przyszłościowy kierunek, który pozwala na szybką reakcję w przypadku pojawiających się trudności. Jego zalety to m.in.:
  • Rynek bez granic.
  • Zredukowane koszty prowadzenia firmy.
  • Możliwość sprzedaży przez całą dobę.
  • Możliwość wejścia na rynek od zaraz.
  • Wielość produktów, które można zaoferować klientom.

  

Podsumowanie – co to jest e-commerce?

E-commerce to dziedzina obejmująca sprzedaż elektroniczną. W jej ramach znajduje się cały szereg różnego rodzaju biznesów, a dominującą gałęzią są sklepy internetowe. Swoboda wejścia w e-biznes jest wyjątkowo duża. Można tworzyć od podstaw swój sklep, albo skorzystać z gotowych rozwiązań, np. dropshippingowych. 

Co drugi Polak kupuje regularnie w sieci, a znacząca większość z nas w niedalekiej przyszłości będzie to robić regularnie. Intensywne zmiany globalne powodują, że sprzedaż online już wkrótce może okazać się dominującym sposobem oferowania produktów.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Biuro

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *