SPIS TREŚCI
Znajdziesz je dzisiaj w każdym sklepie, chociaż jeszcze w latach 70. były w naszym kraju prawdziwą rzadkością i pewnego rodzaju towarem luksusowym. Wiesz, o czym mowa? Jak się okazuje, mówimy w tym przypadku o reklamówkach foliowych. Od dawien dawna wykorzystywane były nie tylko do przenoszenia zakupów ze sklepu do domu, ale również jako idealne miejsce reklamowe. Co w zasadzie również nie powinno dziwić, jeśli przeanalizuje się etymologię słowa „reklamówka”. Wywodzi się ono z faktu, że folii znajduje się najczęściej kolorowy nadruk z reklamą. Nazwa ta przyjęła się także dla tzw. zrywek, na których nie ma umieszczonych żadnych informacji. Z punktu widzenia marketingowego ma to znaczenie, jednak nie ma go absolutnie w przypadku naszego artykułu. Dlaczego? Bo nie ma znaczenia, czy mówimy o „zrywce”, czy o reklamówce foliowej na zakupy, istotne jest to, czy wymiana ich na torby papierowe ma jakiekolwiek znaczenie dla nas jako konsumentów lub dla środowiska.
Krótka historia toreb foliowych
Tak, jak wspominaliśmy, lata temu nikt nie zastanawiał się nad tym, czy lepiej używać toreb plastikowych, czy papierowych. To były czasy, kiedy reklamówki foliowe trafiały do nas najczęściej w paczkach przesyłanych przez znajomych lub rodzinę z zachodu. Wydawały się wtedy być czymś nadzwyczajnym, czymś, co wprowadzało odrobinę koloru do szarej i ponurej rzeczywistości. Z czasem jednak ilość dostarczanych na nasze ziemie reklamówek była coraz większa. Sprzedawane były na bazarach i targowiskach. Nie można było używać ich do wszystkich rodzajów żywności. Były jednak dość solidne, dzięki czemu nosiły miano wielorazowego użytku. Popularność reklamówek rosła w takim tempie, że polscy producenci zaczęli wypuszczać na rynek swoje reklamówki foliowe. Korzystano coraz częściej z nich również w sklepach, m.in. do pakowania produktów sprzedawanych luzem oraz sypkich.
Reklamówki foliowe – używane od lat miejsce na reklamę firm i marek
Dziś na rynku znajdziesz niezwykle szeroki wybór reklamówek foliowych. Są dostępne zarówno te mniejsze, jak i większe okazy. Najczęściej znajduje się na nich reklama sklepu lub marki. W dalszym ciągu jest to doskonały nośnik, który pozwala na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Warto jednak zauważyć, że torby papierowe mogą spełniać te same funkcje. Są wytrzymałe i doskonale nadają się do przenoszenia zakupów. Można również na nich umieścić logo firmy. Czy warto więc zanieczyszczać środowisko torbami foliowymi, wiedząc, że rocznie do mórz i oceanów trafia nawet do 12,7 mln ton plastiku?
Reklamówki foliowe w środowisku naturalnym – jaki mają wpływ?
Z pewnością nie będzie żadnego zaskoczenia, jeśli napiszę, że reklamówki foliowe rozkładają się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset lat. Z kolei torby papierowe ulegają szybkiemu rozkładowi. Jakby tego było mało, najczęściej produkowane są z materiałów, które pochodzą z recyklingu. Często w takich sytuacjach słuchać głosy, które mówią, że przecież reklamówki foliowe nadają się do recyklingu. Można wykorzystać je na nowo. Owszem, jest to prawda. Jednak musisz wiedzieć, że jedynie 10% produkowanych toreb foliowych trafia do recyklingu. Pamiętasz wspomniane 12 mln ton plastiku w morzach i oceanach? 50 tys. ton stanowią reklamówki. Jest to ogromne zagrożenie dla żyjących tam przepięknych zwierząt takich jak żółwie morskie, delfiny, wieloryby, orki czy nawet rekiny. Jednak nie tylko wodne stworzenia narażone są na niebezpieczeństwo. Reklamówki foliowe są bardzo lekkie, a to sprawia, że fruwają w powietrzu, zagrażając, chociażby ptakom. Nie należy w tym wszystkim zapominać o nas – o ludziach. Zalegające na wysypiskach śmieci reklamówki foliowe wydzielają toksyczne związki, które mogą przenikać do gleby i wód gruntowych.
Rządowe ograniczenia mające na celu zmniejszenie zużywania reklamówek foliowych
Około 2018-2019 roku przyjmowało się, że statystyczny Polak zużywał około 500 sztuk reklamówek foliowych rocznie. W 2019 roku postanowiono wprowadzić opłatę recyklingową, która nie obejmowała tzw. zrywek, w które pakowane są owoce, warzywa oraz pieczywo. Celem tego, było ograniczenie zużycia reklamówek foliowych. Po części się to powoli udaje. Coraz częściej wybierane są np. torby materiałowe. Bardzo dużą popularnością cieszą się również torby papierowe. Czy ma to jednak sens?
Torby papierowe kontra reklamówki foliowe
Torby papierowe ekologiczne dostępne są w różnych formach. Możesz skorzystać z torby papierowej eko prążkowanej lub białej z solidnym uchwytem. Dostępne są wersje kwadratowe i prostokątne. Do wyboru masz również torbę cateringową lub na wino. Wśród propozycji sklepu Neopak nie mogło też zabraknąć toreb fałdowych. Jeśli szukasz czegoś mocniejszego i wytrzymalszego, możesz skorzystać z torby z tektury karbonowej. Jest to bardzo ciekawe i oryginalne rozwiązanie. Przedstawione opakowania charakteryzują się bardzo dobrą jakością wykonania i odpornością na rozerwania. Można wykorzystywać je wielokrotnie. Jeśli nie będą już nadawały się do noszenia zakupów, można zrobić z nich malowankę. Więcej na temat możliwości użytkowania tego typu opakowań, znajdziesz w artykule „Torba papierowa – wielofunkcyjny gadżet„.
Różne rodzaje toreb papierowych
- torby papierowe fałdowe – jest to rodzaj opakowań, które przeznaczone są do głownie do użytku w piekarniach i cukierniach. Wykorzystuje się je także w gastronomi – najczęściej w knajpach typu fast-food. Można je spotkać również w sklepach wielkopowierzchniowych na dziale z pieczywem. Sprawdzają się w przypadku przechowywania chleba, bułek i innych wyrobów tego rodzaju. Można też sprzedawać w nich luzem cukierki lub kanapki. Następnym razem możesz zapakować swoje zakupy właśnie w taką torbę, zamiast tradycyjnej „zrywki”;
- torby papierowe klockowe – dzięki wytrzymałości i dostępności w różnych rozmiarach, jest to produkt, który ma wiele różnych zastosowań. Podobnie, jak torby fałdowe znajdują zastosowanie w branży cukierniczej i gastronomicznej;
- torby na zakupy – bardzo popularne w handlu detalicznym. Torby tego rodzaju to nowoczesny sposób na zapakowanie produktów spożywczych, tekstylnych, czy upominków. Sprawdzają się też przy pakowaniu alkoholi i kosmetyków.
Podsumowanie – dlaczego warto wybierać torby papierowe?
Nowe możliwości produkcji sprawiają, że reklamówki foliowe są mniej szkodliwe dla środowiska. Chociażby przez to, że krócej się rozkładają. Opłaty recyklingowe sprawiają, że konsumenci coraz większą wagę przywiązują do tego, aby mieć przy sobie torbę wielorazowego użytku. Co sprawia, że nie muszą korzystać z reklamówek foliowych. Na korzyść zmniejszenia zainteresowania nimi działa również coraz większa świadomość konieczności zadbania o środowisko naturalne.
Do wyboru masz różne rodzaje toreb i opakowań, które mogą się przydać do pakowania zakupów. Jeśli jedziesz autem, możesz wykorzystać kartony, aby w nich umieszczać zakupione towary. Następnie wnieść je bezpiecznie do domu, wypakować a kartony umieścić znów w bagażniku pojazdu. W przypadku drobnych, codziennych zakupów możesz wybrać torby materiałowe lub torby papierowe, które naszym zdaniem są bardzo dobrą alternatywą dla reklamówek foliowych. Gdzie możesz je kupić? Znajdziesz je w sklepie internetowym Neopak. Razem z kartonami, akcesoriami do pakowania paczek i akcesoriami biurowymi. Zapraszamy.