SPIS TREŚCI
Każde opakowanie ma coś wyjątkowego w swoim kształcie, kolorze czy wykończeniu. Dodatkowo można to podkreślić dzięki specjalizowanym nadrukiem. Jednak, żeby zdecydować się na drukowanie opakowań, dobrze jest poznać techniki drukarskie. Tym bardziej, że w tym zakresie jest wiele możliwości do wyboru! Od druku cyfrowego, przez offsetowy, po fleksograficzny – jak uzyskać niepowtarzalny wygląd Twojego opakowania?
Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę, czy dużą, wyróżnienie się na tle konkurencji jest niezbędne. Wymaga to spersonalizowanego opakowania, które jest widoczne na pierwszy rzut oka. I nie ma tu znaczenia, czy jest to standardowe pudełko kartonowe, laminowane pudełko, torba typu Doypack na żywność czy piękne, drewniane pudełko na wino. Spersonalizowany nadruk wzmocni widoczność Twojej marki. Jakie są jednak techniki druku i jak wybrać?
Druk fleksograficzny, cyfrowy, offsetowy i sitodruk – 4 procesy drukowania opakowań
W rzeczywistości wybór odpowiedniej techniki druku może być trudny, jeśli nie masz dużej wiedzy w tej dziedzinie. Dlatego przedstawiamy poniżej krótki przewodnik po technikach drukowania opakowań. Osoby bez doświadczenia w drukowaniu gubią się i nie potrafią zdecydować, która opcja jest dla nich najlepsza. Każda z tych technik ma swoją specyfikę, a poniższy poradnik pozwoli Ci lepiej zrozumieć sposoby drukowania opakowań. Ważne jest, aby rozpoznać różne zalety i wady, jakie mogą nieść ze sobą te techniki.
Druk fleksograficzny – na czym polega
Druk fleksodrukowy to najnowsza technika druku, która jest bardzo przydatna dla firm zadrukowujących duże obszary w jednym kolorze. Oferuje optymalne połączenie jakości, produktywności i elastyczności. Jest to stosunkowo stara technika drukarska, ale była kilkakrotnie modyfikowana, aby dostosować się do najnowocześniejszych trendów. Pozostaje jednym z najbardziej niezawodnych sposobów produkcji dużych zamówień na indywidualne rozwiązania opakowaniowe. Warto również zauważyć, że ten rodzaj druku można dostosować do wielu materiałów.
Zalety druku fleksograficznego
Technika druku fleksograficznego pozwala nanosić spersonalizowane nadruki na tekturę falistą, ale w ten sposób można zadrukowywać również inne podłoża, takie jak papier, papier typu kraft i papier do pakowania prezentów. Druk fleksograficzny umożliwia również drukowanie na papierach używanych do pakowania i składania pudełek. Możliwe jest także wykorzystanie tego procesu do drukowania na celofanie, papierze pergaminowym, folii poliestrowej, podłożach wrażliwych na nacisk lub papierach samoprzylepnych.
Druk offsetowy – najpopularniejszy sposób drukowania opakowań
Druk offsetowy to metoda pośredniego druku płaskiego. Zasada druku offsetowego polega na dociśnięciu aluminiowych płyt obleczonych farbą do gumowych cylindrów, które przenoszone są na papier przy zachowaniu dobrej równowagi pomiędzy wodą a farbą.W druku offsetowym farba ma wysoką lepkość i ma konsystencję pasty. Do druku offsetowego używa się zazwyczaj czterech kolorów standardowych (CMYK) Są one nakładane na siebie warstwowo – małymi kropkami. Ponieważ kropki obrazu są drukowane obok siebie i jedna na drugiej, uzyskuje się bardzo wyraźny obraz. Obserwator postrzega mieszankę kolorów, dzięki czemu paleta możliwych do uzyskania barw jest bardzo szeroka.
Druk offsetowy można również uszlachetniać tworząc wspaniałe nadruki. Bardzo często stosuje się lakiery z efektem błyszczącym lub matowym, a nawet lakier opalizujący o perłowym połysku. Dodatkowo, specjalne tłoczenia mogą uwydatnić elementy graficzne i tekstowe podczas druku offsetowego. Liczne możliwości uszlachetniania sprawiają, że druk offsetowy stosuje się do druku książek, katalogów, ulotki i wielu innych dokumentów. Służy również do drukowania wysokiej jakości opakowań, m.in. na nośnikach kartonowych.
Zalety i wady druku offsetowego
Druk offsetowy ma wiele zalet, ale ma też pewne wady. Są to m.in.:
- szybkość druku, nawet dużej ilości opakowań
- wysoka jakość, nawet przy dużej ilości nakładów
- korzystanie z druku kolorowego
- druk offsetowy nadaje się do wydruków wielkoformatowych
Wady druku offsetowego to:
- wysokie koszty materiałów eksploatacyjnych
- kruchość płyt, która może prowadzić do wad druku
Druk cyfrowy – nowoczesnego procesu drukowania
Sektor opakowań nie mógłby się już obejść bez zalet druku cyfrowego. Druk cyfrowy to idealne rozwiązanie dla małych lub nawet średnich serii. Umożliwia spersonalizowany nadruk opakowań i ekspozytorów. W przeciwieństwie do tradycyjnych procesów drukowania, druk cyfrowy nie może być skategoryzowany przez użycie nośników druku i transferu kolorów, ponieważ nie stosuje się statycznych nośników druku. Dzięki temu procesowi drukowania obraz jest przesyłany bezpośrednio z komputera do maszyny drukarskiej.
Druk cyfrowy jest procesem drukowania pośredniego. Oznacza to, że nie są potrzebne oddzielne nośniki druku. Wzór wydruku jest przesyłany bezpośrednio z komputera do drukarki. W porównaniu z innymi procesami drukowania, m.in. druk offsetowy lub fleksograficzny, oszczędność czasu jest znaczna, ponieważ nie jest potrzebny czas na przygotowanie. Druk cyfrowy pod względem rozdzielczości jest porównywalny z drukiem offsetowym. Z tego powodu druk cyfrowy jest optymalnym procesem dla wysokiej jakości opakowań i ekspozytorów.
Obszary zastosowania i zalety druku cyfrowego
Druk cyfrowy nadaje się szczególnie do małych i średnich serii o różnych formatach. Ponieważ koszty uruchomienia są niskie, ten proces drukowania jest tańszy niż inne. Jest on idealny do szybkiego wejścia na rynek, ponieważ możemy dostać prototypy w przystępnych cenach. Ponieważ jest to proces drukowania pośredniego, możliwa jest szybka zmiana nadruku, co skraca czas dostawy. Dzięki drukowi cyfrowemu możesz zoptymalizować swój łańcuch dostaw. Poza piękną zewnętrzną powłoką opakowania z tektury falistej, druk cyfrowy może również uatrakcyjnić wewnętrzną powierzchnię opakowania za pomocą nadruku wewnętrznego. Pomaga to w tworzeniu nieziemskich doświadczeń dla klientów. Niezależnie od tego, czy są to sezonowe kampanie, bezpośredni i spersonalizowany adres klienta, niestandardowe hasła lub wiele innych pomysłów, druk wnętrz oferuje wszelkiego rodzaju możliwości tworzenia doświadczeń klientów dla Twojej marki.
Sitodruk
Sitodruk to starożytna technika tradycyjnie stosowana w sztuce i tekstyliach. Jest ona stosowana głównie wtedy, gdy objętości są stosunkowo małe i wymagana jest wysoka jakość szczegółów projektu opakowania. Sitodruk zapewnia doskonałe utrwalenie kolorów, jednak można jej używać tylko z ograniczoną liczbą kolorów. Użyte atramenty są matowe. Ta technika świetnie sprawdzi się do drukowania logo w 1 lub 2 kolorach.
Główne zalety sitodruku to:
- Daje możliwość drukowania dużych powierzchni
- Pozwala szybko wydrukować dużą liczbę produktów
- Świetna przyczepność kolorów
- Umożliwia drukowanie dużej liczby logotypów z minimalnymi zniekształceniami
Techniki uszlachetniania nadruków na opakowaniach
Aby jeszcze bardziej zanurzyć się w świat opakowań, trzeba też zainteresować się technikami wykończeniowymi. Złocenie, lakier, tłoczenie to terminy szeroko stosowane w przemyśle opakowaniowym. Znajomość tych szczegółów może pomóc Ci jasno określić, czego potrzebujesz. Oto najpopularniejsze metody uszlachetniania nadruków:
- Lakier
Bardzo lekki i niezbyt gruby lakier ma na celu upiększyć nadruki i zaoferować lepszą jakość w dotyku. Zabezpiecza również zadrukowany materiał. Ochrona ta pozostaje jednak lekka i nie zmienia właściwości opakowania. Istnieją różne rodzaje lakierowania. Niektóre nadają opakowaniu matowe wykończenie, inne błyszczące. Najczęściej stosowane są lakiery UV, ponieważ schną natychmiast pod wpływem światła. Oszczędzają one czas i pozwalają szybko przejść do następnego etapu.
- Foliowanie
Jako alternatywa dla lakieru, laminowanie przynosi różne korzyści. Jedną z głównych funkcji laminowania pozostaje więc ochrona opakowania. Na papier nakładana jest folia. Działanie to wzmocni jakość papieru i sprawi, że będzie on wodoodporny. Dodatkowo ma tę zaletę, że poprawia efekt dotykowy pokrytej powierzchni. Laminowanie matowe nadaje się zarówno do druku offsetowego, jak i cyfrowego. Uważaj, aby nie pomylić laminowania i lakierowania! Pierwszy zapewni realną ochronę opakowania, a drugi jest tam tylko ze względów estetycznych i tylko w niewielkim stopniu ochroni sprzęt. Laminowanie jest techniką wykończenia, która jest generalnie droższa niż lakierowanie.
- Tłoczenie
Tłoczenie polega na podniesieniu niektórych części opakowania w celu podkreślenia dobrze zdefiniowanych kształtów. Proces ten zwiększa koszty procesu produkcyjnego, ale zapewnia efekt 3D na opakowaniu. Tej techniki używa się, aby nadać opakowaniu bardziej luksusowy i dopracowany wygląd. I tak, tłoczenie polega na wytwarzaniu efektów wypukłych, natomiast wytłoczenie to określenie zagłębionego kształtu. Producent wywiera więc nacisk na opakowanie, mniej lub bardziej mocny w zależności od wagi papieru lub tektury. Obie techniki wytłaczania dodadzą dotykowego wymiaru Twojemu projektowi opakowania. Mała wskazówka: rozważ również połączenie ich z innymi rodzajami wykończeń. Dodaj na przykład złocenia, aby jeszcze bardziej podkreślić efekt 3D swojej kreacji. Ogólnie rzecz biorąc, te wykończenia dobrze komponują się ze sobą i wprowadzają więcej szczegółów do końcowego opakowania.
Korzyści ze spersonalizowanego opakowania
Pierwszą kluczową korzyścią, jaką można znaleźć w przypadku rozwiązań opakowaniowych z nadrukiem, jest namacalność. Opakowanie jest często jednym z niewielu namacalnych elementów produktu, można je zachować , a nawet ponownie wykorzystać. Jeśli Twoje opakowanie jest przyjemne wizualnie, co jest możliwe przy doborze odpowiedniej techniki nadruku, zbuduje świadomość Twojej marki. Ponadto rozwiązania opakowaniowe z nadrukiem pomagają tworzyć wspomnienia. Klienci będą kojarzyć spersonalizowane opakowanie z dobrymi wrażeniami, jakie mieli podczas korzystania z Twojego produktu. Rozwijanie świadomości marki można osiągnąć poprzez odróżnienie swojego opakowania od konkurencji.
Wizerunek marki można skutecznie wspierać, decydując się na opakowania z nadrukiem zgodnym z wartościami Twojej firmy. W naszym przewodniku znajdziesz różne rodzaje technik druku oraz ich wady i zalety. Jeżeli nadal nie wiesz, na który z nich się zdecydować, to możesz działać na dwa sposoby. W pierwszej kolejności możesz wybrać opakowanie, a następnie dostosować projekt do dostępnych technik druku. Możesz też pójść w drugą stronę, wybierając najpierw technikę druku, a następnie dobierając odpowiednie opakowanie. Wiele zależy od Twojego produktu, firmy i wrażenia jakie chcesz zrobić na swoich klientach.