Innowacyjne rozwiązania opakowaniowe w e-commerce

Innowacyjne-rozwizania-opakowaniowe-w-ecommerceGłównym zadaniem firm e-commerce w XXI wieku jest pakowanie swoich produktów w opakowania zarówno bezpieczne dla planety, jak i przystępne konsumentom. Nie wystarczy na siłę wyeliminować każdy procent szkodliwych materiałów w całym procesie produkcji i dystrybucji, ale również ciekawie przedstawić produkt w zaskakującej obudowie. Wiele producentów korzystając z ciekawych opakowań podprogowo tworzy silną pozytywną więź z klientem. Większość osób znających ten trick marketingowy i tak docenia małe gesty jak karteczka z podziękowaniem za zakup, dedykowany papier czy właśnie ciekawy sposób zapakowania produktu. Popularnym rozwiązaniem branży jubilerskiej jest pakowanie biżuterii w eleganckie woreczki (często umieszczając na nich logo, by zapadło konsumentowi w pamięć). Oprócz ochrony produktu, tworzą one wrażenie wysokiej jakości usługi i pozwalają użyć opakowania ponownie. Ludzie z natury lubią dostawać gratisy, dlatego tak ważne są innowacyjne sposoby pakowania produktów, które mają więcej zastosowań niż tylko ochrona towarów. Odpowiedz sobie na proste pytanie – wolisz kupić herbatę w jednorazowym standardowym opakowaniu czy niewiele droższą herbatę zapakowaną w dedykowany piękny słoiczek, który ozdobi Twoje wnętrze i będzie wielofunkcyjny? Właśnie z tego też powodu duża liczba firm przykłada tak pilną uwagę na ciekawy design i nietuzinkową prezencję produktów, a tym sposobem stają się topowymi markami na rynku. W dzisiejszych czasach coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na etykiety produktów spożywczych, metki przy odzieży, a także na jakość opakowań, w których przychodzą ich paczki. Wiele z nas jest bardziej świadomym użytkownikiem planety i stara się dbać o jej ekosystem, dlatego sięga po wielorazowe reklamówki na zakupach czy papierowe słomki w restauracji. Żeby pozostać na rynku firmy muszą iść „z duchem czasu” i dopasować swoje produkty oraz opakowania w potrzeby klientów.
 

Wyzwania XXI wieku 

 

Innowacyjne-rozwizania-opakowaniowe-w-ecommerce-1Podstawowym problemem XXI wieku, zaraz obok groźnych zmian klimatycznych, jest wszechobecny plastik. Niepozorny materiał wpływa negatywnie na naszą planetę Ziemię.  Pomówmy o liczbach: na świecie co 60 sekund sprzedawanych jest MILION plastikowych butelek, a według naukowców do 2050 roku w oceanach i morzach świata będzie pływało więcej plastikowych tworzyw niż żywych istot. Dlaczego ten materiał jest tak groźny dla wodnych organizmów? Oprócz widocznych gołym okiem reklamówek, łudząco przypominającym żółwiom meduzy lub słomek, w wodzie pływa wiele mikro plastiku, który staje się pokarmem zatruwającym wodne organizmy. Ile czasu rozkłada się plastik? Naukowcy nie wyodrębnili szczegółowych danych dotyczących ogółu wyrobów z tego tworzywa, jednak liczby wahają się od kilkuset lat (papierek po batoniku ok. 450 lat) do nawet kilku tysięcy lat (butelka typu PET od 100 do 1000 lat!). Przeciętny zjadacz chleba nie zdaje sobie sprawy jak wiele mogą zmienić jego drobne nawyki, jak na przykład używanie wielorazowych reklamówek na zakupach lub korzystanie z metalowych słomek. Wiele organizacji na świecie próbuje zapobiec nieuchronnie zbliżającej się katastrofie ekologicznej spowodowanej plastikiem, jednak takie działanie to tylko „kropla w morzu” potrzeb. Każdy z nas może zmienić swoje drobne nawyki, aby pomóc naszej planecie. Jednak najważniejszym krokiem jest świadomość społeczna problemu i chęci firm do poprawy swoich usług. 
 

Jakie innowacje w swoich ofertach wprowadzają firmy by być „bardziej eko”?

 

Innowacyjne-rozwizania-opakowaniowe-w-ecommerce-2Podstawową zauważalną zmianą jest zastąpienie plastikowych opakowań kartonowymi. Taki drastyczny skok zamówień towarów online nastąpił w 2020 roku, gdy pandemia koronawirusa odwróciła światową gospodarkę do góry nogami. Wielu z nas przerzuciło się ze standardowych stacjonarnych zakupów na te internetowe. Tradycyjne pakowanie w foliopak zapewniało wodoszczelność opakowania, a ponadto dawało szeroki wachlarz możliwości dotyczący designu. Taka wymiana tworzywa na papierowe jest też sprytnym zabiegiem marketingowym, ponieważ coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na ekologię. Najpopularniejszym modelem wśród pudełek są opakowania wykrojnikowe wykonane z ekologicznej tektury falistej oraz opakowania z paskiem klejącym. Dlaczego takie opakowania są zgodne z trendami? Ponieważ zostały wykonane głównie z materiałów pozyskanych z recyklingu i po wykorzystaniu mogą trafić do ponownej obróbki. Kartony cechują się prostotą designu i dużą amortyzacją paczki podczas transportu. Wiele osób uwielbia dostawać przesyłki w pudełkach, ponieważ można potem zapakować w nie prezenty lub kolejne przesyłki. Kolejną zaletą kartonowych opakowań jest ich niewielka waga i kompaktowe wymiary przed złożeniem. Obie te cechy skutkują bezproblemowym magazynowaniem. 
 

Coraz więcej ekologicznych rozwiązań

Mając już opakowanie zajmijmy się zapewnieniem większego bezpieczeństwa przesyłki podczas transportu, czyli wypełnieniem. Taki zabieg marketingowy jest też świetnym dodatkiem estetycznym dla konsumentów. Jedną z najpopularniejszych opcji jest skropak, czyli ekologiczne „pianki” wykonywane na bazie składników pochodzenia roślinnego. Jest on więc bezpieczny dla środowiska – w pełni biodegradowalny i nadający się do kompostowania. Ten granulat stosowany jest w praktycznie wszystkich branżach – od kosmetyków, po produkty szklane i elektroniczne. Bezkompromisowo chroni podczas transportu produkty o każdej wielkości i kształcie. Skropak nadaje się do ponownego użytku, a w przypadku zużycia materiału bardzo łatwo go zniszczyć – przy kontakcie z wodą ulega rozpuszczeniu. Można go również użyć do kompostowania. Drugą alternatywą sztucznych wypełniaczy są eko wiórki. Przeważnie są wykonane ze recyklingowych papierów, mają różną wielkość a także wiele wariantów kolorystycznych, które schludnie podkreślą zakupiony produkt. Inne, coraz bardziej popularne eko opcje na wypełniacze to SizzlePak, wełna drzewna czy Eko Flupis. 

Papier w branży e-commerce 

 

Kolejnym fenomenalnym produktem, który wykorzystuje branża e-commerce jest szary papier kraftowy. Świetnie nadaje się do owijania różnych delikatnych towarów, aby je zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi, a nawet może być stosowany do pakowania artykułów spożywczych. Wiele firm wykorzystuje również papier kraftowy jako materiał do przygotowania kopert. Głównymi zaletami tego produktu jest brak szkodliwości dla środowiska, duża wytrzymałość i ochrona przesyłki przed nadmiarem światła i wilgocią. Mając już opakowanie i wypełnienie paczki, przychodzi czas na ostateczne zabezpieczenie przesyłki, czyli na użycie taśmy klejącej. Wszyscy znamy przezroczystą taśmę, będącą z nami od dzieciństwa. Ale czy jest na rynku taśma bezpieczna dla środowiska, a przy tym trwała? Oczywiście, że tak! Została ona wykonana z makulatury, czyli po zużyciu bez problemu poddaje się procesowi utylizacji. Jej głównym atutem, którym przoduje nad swoim polimerowym odpowiednikiem, jest możliwość pisania po niej długopisem. 
 

Jakie korzyści z ekologicznych rozwiązań firmy mają konsumenci?

Innowacyjne-rozwizania-opakowaniowe-w-ecommerce-3Podstawową zaletą jest poczucie dbania o środowisko i wyboru odpowiedniej firmy. Dostając paczkę zapakowaną w biodegradowalne materiały mamy pewność, że wybraliśmy odpowiedniego dystrybutora, który troszczy się o przyszłość planety. Ponadto większość ekologicznych opakowań i wypełnień paczek nadaje się do ponownego użytku lub utylizacji. Kartony świetnie sprawdzą się do zapakowania prezentów dla bliskich lub kolejnego wysłania przesyłki. Oprócz papierowych i biodegradowalnych materiałów na rynku pojawiło się jeszcze kilka rozwiązań w celu innowacji opakowań używanych w firmie. Nieocenionym zamiennikiem plastikowych opakowań są te szklane. Owszem, transport takich produktów jest nieco bardziej problematyczny i wymaga więcej ostrożności, ale ta niewielka niedogodność wcale nie przeważa nad ilością zalet. Po pierwsze ekologia – opakowania wykonane ze szkła są o wiele bardziej przyjazne środowisku, w czym przodują nad swoimi syntetycznymi odpowiednikami. Drugą, szerszą zaletą, jest możliwość ponownego wykorzystania pojemnika. Wiele firm oferuje uzupełnienie zużytego produktu w jego pierwotnym opakowaniu w celu ograniczenia produkcji niepotrzebnych sztuk. Niestandardowym zastosowaniem jest ponowne użycie słoiczków na wyjazdach – z pewnością mały zbiorniczek będzie korzystniejszym miejscem przechowywania żelu pod prysznic w walizce niż pełnowymiarowa butelka.  Względy estetyczne też są brane pod uwagę – wiele marek pakujących swoje produkty w szklane opakowania dba o ich wygląd, aby oprócz doskonałej zawartości świetnie się prezentowały. Ładny pojemniczek na pewno będzie fenomenalnie wyglądał na naszej toaletce lub kuchni. 
 

Innowacyjne opakowania to zrównoważone opakowania

Innowacyjne-rozwizania-opakowaniowe-w-ecommerce-4Jakie inne, innowacyjne rozwiązania są spotykane w branży e-commerce? Zielone opakowania! Coraz więcej marek decyduje się nie tylko na eko rozwiązania, ale na opakowania biodegradowalne. Tendencja jest widoczna w wielu różnych branżach – od gastronomicznej po kosmetyczną. Dużą popularnością cieszą się ostatnio opakowania typu doypack. Ich wyjątkowa konstrukcja sprawia, że ten specyficzny rodzaj woreczków strunowych może stać pionowo na półce. Jednocześnie nie zajmuje dużo miejsca, dopasowuje się do produktów, a zawartość nie traci swojego smaku czy aromatu, dzięki szczelnemu zamknięciu.

Reasumując, opakowanie powinno być tak zaprojektowane, aby działało pobudzająco na psychikę konsumenta zachęcając go do zakupu towaru. To właśnie innowacyjny design ma duży wpływ na powodzenie danej marki.  Emocje, które towarzyszą nam podczas zakupów są swoistym filtrem decyzyjnym i popychają nas do wyboru konkretnego towaru. Ciekawe kolorowe opakowania wabią ludzi i nawet dorosły, świadomy konsument nie raz skusił się na chwyt marketingowy jak łaciaty karton mleka czy słoiczek miodu w kształcie ula.  Świadomość tego zjawiska psychologicznego zapewni Tobie i Twojej firmie topowe miejsce na rynku. Cytując Jeffreya Archera „Efektowne opakowanie podnosi atrakcyjność produktu”, dlatego tak ważne są innowacyjne rozwiązania na rynku, które zaskoczą nowych klientów i utwierdzą starych, że to był dobry wybór zaufać tej marce.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Produkty Ekologiczne

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *