Choć może się wydawać, że logistyka w branży odzieżowej nie różni się zbytnio od innych, tak naprawdę jest ona dużo bardziej rozbudowana. Świat mody stale się zmienia, nowe kolekcje wypierają swoich poprzedników w bardzo szybkim tempie, a międzynarodowe trendy odzieżowe to coś, na co klient zwraca szczególną uwagę. Obecnie istnieje wiele marek i sklepów, zajmujących się sprzedażą ubrań na całym świecie. Konkurencja w tej branży jest bardzo wysoka. Aby pozyskać klienta oraz przede wszystkim utrzymać go przy sobie, osoby odpowiedzialne za pakowanie i dostarczanie towaru codziennie ciężko pracują, aby skutecznie podnosić poprzeczkę. Na logistykę oraz opakowania w branży fashion wpływa wiele czynników, dlatego jest ona niezwykle dynamiczna. Na co warto zwrócić uwagę przy pakowaniu odzieży? Czym jest “customer experience” i jakie ma znaczenie? Jakie rozwiązania warto wykorzystać, by zadbać o zadowolenie klienta? Tego dowiesz się w poniższym artykule!
Specyfika branży fashion
Jak już wspomnieliśmy, branża modowa to bardzo duży rynek, na którym konsumenci mogą przebierać w ofertach i kolekcjach od różnych marek. Cały przemysł odzieżowy można podzielić na dwie sekcje:
- slow fashion — czyli tradycyjne podejście do mody. Nowe kolekcje pojawiają się raz na pół roku, a zmiany nie są tak szybkie i drastyczne. Cechuje się stabilnością, jednak w dzisiejszych czasach spełnia wymagania coraz mniejszej ilości osób;
- fast fashion — nowoczesne podejście modowe, w którym trendy zmieniają się bardzo szybko, zgodnie z oczekiwaniami klientów. Nowe kolekcje wchodzą do sprzedaży niezależnie od pory roku, dając konsumentom wiele możliwości zmian w garderobie. Ten typ cechuje się dużą nieprzewidywalnością, ponieważ rozwój branży opiera się mocno na zmieniających się oczekiwaniach klienta.
Życie w biegu powoduje bardzo szybkie zmiany w modzie oraz oczekiwaniach ze strony konsumentów. Dlatego też nowoczesne, rozwijające się marki, które obecnie królują na rynku odzieżowym, starają się szybko reagować na potrzeby odbiorców. Takie podejście sprawia, że klient chętnie wraca po nowe zakupy, generując zyski dla firm odzieżowych.
Szybkość ma znaczenie
Nie tylko duży wybór ubrań, będących odpowiedzią na zapotrzebowanie konsumentów, stanowi ważny element w branży fashion. Aby w pełni sprostać oczekiwaniom klientów, produkty muszą być wysyłane w bardzo krótkim czasie, aby w przeciągu 24 do 48 godzin mogły dotrzeć do odbiorcy. Ekspresowe dostarczenie towaru jest kluczem do sukcesu w logistyce branży odzieżowej, ponieważ pozwala na spełnienie wymagań odbiorcy, nim zdążą się one zmienić. W przypadku sklepów z ubraniami zakupiony towar pakowany jest od razu i nadawany zwykle tego samego dnia, aby jak najbardziej skrócić czas oczekiwania klienta. S
zybkość miała bardzo istotne znaczenie zwłaszcza podczas okresu pandemii, gdy nie funkcjonowała możliwość zakupów stacjonarnych. Jedyna opcja, jaka umożliwiała konsumentom zmianę swojej garderoby, to zakupy internetowe. Długie oczekiwanie na zamówione produkty skutecznie zniechęcało do kolejnych zakupów, dlatego wprowadzono szereg zmian, mających przyspieszyć cały proces. Obecnie, choć wróciła możliwość zakupu bezpośrednio w sklepie, wciąż wiele osób korzysta z wygody zamawiania ubrań online. Dodatkowym komfortem jest możliwość zwrotu towarów, który obecnie został mocno uproszczony, aby zapewnić konsumentom jak najlepsze doświadczenie związane z zakupami internetowymi. W ten sposób klient, nie wychodząc z domu, może dostać wybrany produkt, sprawdzić, jak się w nim prezentuje, a w razie potrzeby odesłać towar do sklepu nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów. To wszystko sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na tego typu rozwiązanie, gwarantujące wygodę oraz dające możliwość zmiany decyzji.
Najważniejsze procesy w logistyce branży fashion
Aby w szybko działającej logistyce branży odzieżowej wszystko działało poprawnie, niezbędne jest wypracowanie odpowiednich systemów, gwarantujących skuteczność obsługi oraz zadowolenie klienta. Na cały łańcuch systemu dostarczania i sprzedaży towarów składa się wiele poszczególnych elementów, a każdy z nich jest równie istotny. Chcąc zapewnić najlepsze rozwiązania logistyczne, warto skupić się na poszczególnych procedurach:
Kontrola stanów magazynowych oraz zamawianie na bieżąco odpowiednich ilości produktów dają pewność, że nie zabraknie asortymentu często wybieranego przez konsumentów. Właściwe zarządzanie zamówieniami produktów pozwoli na wyeliminowanie opóźnień, związanych ze sprowadzeniem wyprzedanego towaru do sklepu. W całym procesie niezbędny jest również odpowiedni system raportowania, dający jasny wgląd w sytuację magazynową firmy.
Podczas przyjęcia towaru z dostawy należy zwrócić uwagę na prawidłowe ilości zgodnie z zamówieniem oraz jakość każdego produktu. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, w których klient otrzyma uszkodzony towar, wpływający negatywnie na jego opinię o danym sklepie.
Odpowiednie rozmieszczenie towaru na półkach magazynowych ma bardzo duże znaczenie w przypadku szybkości i ergonomiczności pracy. Poszczególne elementy warto podzielić według konkretnych kategorii, aby znalezienie produktu nie sprawiało pracownikom problemu. Prawidłowy podział towarów gwarantuje szybkość w ich pakowaniu oraz wysyłce do klienta.
Kompletowanie zamówień warto rozdzielić na poszczególne sekcje magazynu, aby przebiegało ono sprawnie i bez zbędnych poślizgów. Wcześniej przygotowane opakowania pozwolą zaoszczędzić dodatkowy czas, a odpowiednio rozłożony towar zniweluje zbyt długie poszukiwania na półkach.
Sprawne przygotowanie paczki do wysyłki to klucz do sukcesu. Podczas pakowania produktów warto wziąć pod uwagę opakowania, specjalnie zaprojektowane pod kątem klientów. Inaczej będzie wyglądała klasyczna paczka, a inaczej paczka przeznaczona na prezent np. w opakowaniu prezentowym. Dodawanie papierów ozdobnych, elementów dodatkowych, jak próbki, gratisy czy rabaty wpłynie pozytywnie na odbiór konsumenta. Takie drobne zabiegi sprawiają, że klienci chętniej wracają po kolejne zakupy.
Krótki czas dostawy na terenie Polski jest niezwykle ważnym elementem. Produkty z branży odzieżowej dostarczane są w przeciągu 24 do 48 godzin, co wpływa pozytywnie na opinię klienta.
Sprawna obsługa zwrotów oraz kontakt z klientem, dający mu możliwość monitorowania procesu pakowania i wysyłki zamówienia, to elementy, których nie może zabraknąć. Wpływają one na komfort ze strony odbiorcy, przekładający się na jego satysfakcję z zakupu.
Dzięki przyłożeniu odpowiedniej uwagi do poszczególnych elementów w łańcuchu logistycznym firma może bez trudu sprostać wysokim oczekiwaniom konsumentów. Pozwala to na budowanie pozytywnego wizerunku danej marki, a co za tym idzie, przyciąga nowych oraz powracających klientów.
Czym jest tzw. “customer experience”?
Dynamiczny rozwój handlu internetowego podczas pandemii spowodował, że dział logistyki w branży odzieżowej otrzymał dodatkowe wyzwanie, jakim jest tzw. “customer experience”. Oznacza konkretne doświadczenie klienta, płynące z kupowania w danym sklepie internetowym. Obsługa przesyłek na najwyższym poziomie pozwala na budowanie pozytywnej opinii konsumentów, która jest niezwykle istotna w dzisiejszych czasach. Na ocenę zamówienia oraz danego sklepu wpływa przede wszystkim czas wysyłki, jakość oraz sposób pakowania, a także kontakt sklepu z klientem. Niezwykle istotne jest wybranie ciekawych rozwiązań pakowania produktów, które sprawią przyjemność podczas samego rozpakowywania przesyłki. Firmy stawiające na ozdobne opakowania wykrojnikowe, które można wykorzystać ponownie, mogą liczyć na wysoką ocenę ze strony konsumenta. Coraz więcej klientów zwraca również uwagę na ilość plastiku, wykorzystanego przy pakowaniu towarów, a także ekologiczne alternatywy dla klasycznych opakowań i ekologiczne wypełniacze. Nie mniej istotne jest zastosowanie się do dodatkowych uwag odbiorców w postaci opakowań prezentowych. Dobry wybór opakowania oraz przyjemne akcenty dodatkowe, jak personalizowane liściki lub kody rabatowe na zakupy to element, który zawsze podnosi zadowolenie konsumentów. W połączeniu z szybką wysyłką i brakiem opóźnień daje podstawę do otrzymania pozytywnej oceny, która wpłynie na pozyskiwanie nowych klientów.
Opakowania z najwyższej półki
Dzięki ogólnodostępnym informacjom na temat ochrony środowiska naturalnego oraz istocie procesu recyklingu wiele klientów stało się bardzo świadomych w temacie opakowań ecommerce. Coraz częściej decydują się na zakupy w firmach, które stawiają na bardziej ekologiczne rozwiązania, zaznaczając tym samym, że los planety nie jest im obojętny. Aby sprostać wymaganiom ze strony konsumentów, warto przyłożyć większą wagę do samych opakowań, wybieranych przez daną firmę. W przypadku branży odzieżowej muszą one spełniać kilka niezbędnych wymogów. Przede wszystkim czas ich składania nie powinien być bardzo wydłużony, ponieważ może to wpłynąć na zaburzenie struktury logistycznej. Jednocześnie każda marka chciałaby się wyróżnić opakowaniem, które może być łatwo personalizowane. W ten sposób można bez większych kosztów umieścić logo firmy lub całą szatę graficzną na pudełku. Daje to możliwość poszerzania rozpoznawalności marki oraz sprawia, że pudełko zyskuje nową, wyjątkową odsłonę. Zbędne, plastikowe wypełniacze warto zamienić na kolorowy papier ozdobny lub niezwykłe, naturalne włókna drewniane. Takie rozwiązania nie tylko są bardziej zielone, ale także wpływają na elegancki wygląd całego opakowania. Coraz częściej stawia się także na ozdobne pudełka, które można wykorzystać wielokrotnie. To jeden z ulubionych trendów, który doceniają konsumenci na całym świecie.
Choć branża fashion odznacza się dużą dynamiką oraz szybkością działania, prowadzenie sprawnej logistyki w tym obszarze jest możliwe. Wystarczy zwrócić uwagę na wiele istotnych drobiazgów, wypracować najlepsze systemy dla poszczególnych firm oraz dobrać opakowania, które zachwycą klientów. Dzięki temu dana marka będzie mogła wybić się w morzu konkurencji i zyskać szerokie grono konsumentów, którzy chętnie wrócą po kolejne zakupy.