SPIS TREŚCI
Zalety działalności sklepu online
Rozwój osobisty – dzięki prowadzeniu sklepu własnej marki online uzyskasz nowe kompetencje i poszerzysz horyzonty. Nauczysz się pracować w całkowicie nowej przestrzeni.
Rozwijanie marki – sprzedaż online niejako zmusi Cię do położenia jeszcze większego nacisku na projektowanie. Poprzez stronę internetową, projektowanie opakowań i wrażeń unboxingu pojawią się nowe możliwości przekazania wyznawanych przez Ciebie wartości i przyjętej estetyki.
4 kroki do rozpoczęcia sprzedaży online
Jest to pierwszy krok na drodze do stworzenia własnej platformy dla swojej marki. Domena to inaczej mówiąc adres strony internetowej. Ważne, aby nazwa strony była przynajmniej związana (a najlepiej identyczna) z nazwą Twojej firmy i posiadała rozszerzenie .pl. Jeśli decydujesz się na sprzedaż tylko w Polsce, wzbudza ona większe zaufanie. Jeśli poczujesz się na siłach, a firma będzie się prężnie rozwijać i przynosić zyski, po jakimś czasie możesz dokupić także rozszerzenie .com. Można to oczywiście zrobić już na samym początku, zabezpieczając się przed konkurencją. Na rynku jest sporo firm, które oferują możliwość zarejestrowania własnej domeny, warto poświęcić na to więcej czasu i wybrać tę z najlepszą dla Ciebie ofertą (zwróć uwagę na koszt rejestracji i przedłużenia domeny).
Wybór oprogramowania
Przy wchodzeniu do e-commerce, najlepiej zdecydować się na oprogramowanie, które najszybciej pozwoli Ci na rozpoczęcie sprzedaży online. Model oprogramowania, z którego warto skorzystać to np. SaaS – gotowe oprogramowanie dostępne w chmurze. Płatności za korzystanie z niego rozliczane są miesięcznie, kwartalnie lub rocznie. SaaS wystarczy do zintegrowanie Twojego sklepu z firmą kurierską, systemem płatności, skrzynką e-mail, Allegro itd.
Oferta sklepu internetowego
Twoim zadaniem jest zaprojektowanie w przejrzysty i zrozumiały sposób drzewa kategorii, czyli sposobu w jaki klient ma odnaleźć na stronie to co go interesuje, bazy produktów oraz filtrów produktowych. Brzmi to całkiem skomplikowanie, ale możesz poszukać inspiracji na stronach internetowych sklepów z Twojej branży, a jeśli pozwalają Ci na to finanse – skorzystać z pomocy profesjonalistów. Musisz przedstawić swoją ofertę klientom w taki sposób, aby zainteresowali się produktem i zdecydowali na zakupy. To znaczy że opisy produktów powinny się wyróżniać na tle innych ze zbliżonej branży. Należy stworzyć unikalne opisy, napisane od zera – jest to niezbędne, żeby stworzyć na stronie wartościowy content, który będzie pomagał Ci zaistnieć wysoko w wyszukiwarce.
Opakowania dla ecommerce
Dobre wrażenia wywołane u klienta estetyczną przesyłką zwiększają szanse na to, że klient:
Wróci do sklepu – przy kolejnej okazji klient przypomni sobie jak dobre wrażenie zrobiła na nim Twoja wysyłka. Nawet jeśli tym razem nie dokona zakupu, przejrzy Twoją ofertę i jeszcze mocniej zapamięta markę. Dotcom Distribution przeprowadziło badanie, z którego wynika, że opakowanie które robi dobre wrażenie zwiększa szanse na powrót do sklepu o 40%.
Zrobi kolejne zakupy – Klienci mają dosyć konserwatywne podejście do zakupów – częściej korzystają z oferty ze sklepu internetowego, który zrobił na nich dobre wrażenie niż z nowego i nieznanego. Dlatego warto dopilnować takiego szczegółu jak estetyczne opakowania.
Podzieli się dobrymi wrażeniami – jest bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że osoba którą zachwyciła się nie tylko Twoimi produktami, ale też ich oprawą poleci Twoją markę rodzinie albo znajomym.
Przykładowe formy personalizacji wysyłki to:
Liścik – warto napisać go odręcznie albo własnoręcznie podpisać drukowaną wersję. Możesz na nim poprosić o podzielenie się wrażeniami z zakupów na Twojej stronie facebookowej albo instagramie.
Mały upominek – to może być coś drobnego, na przykład pocztówka z nadrukiem zdjęcia z sesji produktowej albo naklejka.
Zapach – spryskaj bibułkę, która wyściela pudełko mieszanką zapachów lub perfumami. Dzięki temu wszystkie zmysły klienta zostaną poruszone i wzrosną szanse, że zapamięta Twoją markę.
Logistyka w sprzedaży online
Istnieje mnóstwo profesjonalnych programów, które umożliwiają zintegrowanie ze sobą sklepu internetowego, magazynów itd. Zapoznanie się z nimi pochłonie na pewno trochę czasu i będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami. To dobre rozwiązanie, jeśli oferujesz szeroką ofertę produktów, dlatego warto się tym zainteresować, kiedy sklep będzie już jakiś czas funkcjonował. Stanie się konieczne, jeśli działalność Twojego sklepu się rozkręci i pojawi się więcej zamówień. Początkowo warto przeprowadzać takie modyfikacje ręcznie – kiedy otrzymamy zamówienia od klienta, wystarczy je wydrukować oraz ręcznie zmienić stan magazynowy.
Zintegrowanie sklepu internetowego
Aby klienci mogli dokonywać zakupów w łatwy i szybki sposób, system sklepu internetowego musi zostać podłączony do zewnętrznych systemów. Niezbędne będzie zintegrowanie swojej strony z:
Płatnościami online – to niezbędne dla Ciebie, aby zawsze sprawnie wiedzieć czy klient zapłacił czy jeszcze nie. Pieniądze będą automatycznie przesyłane na konto firmy. Możesz bezpłatnie przetestować wiele opcji i sprawdzić, z którego systemu najbardziej intuicyjnie się korzysta. Dodatkowo do wielu opcji płatności klienci są bardzo przyzwyczajeni, dlatego dobrze im wyjść naprzeciw.
Firmą kurierską – integracja z firmą dostawczą oszczędzi Ci bardzo dużo czasu związanego z przygotowaniem zamówienia. Sprawi, że listy przewozowe będą generowanie automatycznie po podaniu przez klienta danych. Pozwoli to również na łatwe monitorowanie stanu przesyłki Tobie i klientom.
Systemami pomocniczymi – przydatne są na przykład systemy, które będą zbierały z Google i Facebooka opinii o Twoim sklepie i będą one łatwo dostępne dla klientów. Badania pokazują, że większość konsumentów szuka opinii o marce zanim pierwszy raz zdecyduje się na zakupy. Warto rozważyć też integrację z silnikami rekomendacji lub marketing automation.
Marketing w branży ecommerce
Pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych, (inaczej SEO) to zbiór różnych działań, które wpływa na wyświetlanie się Twojej strony internetowej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, zaraz pod linkami sponsorowanymi – reklamą Google Ads. To kluczowe działanie marketingowe, dzięki któremu klient szukający produktów w wyszukiwarce trafi do Twojego sklepu internetowego. Pierwszy etap polega na zoptymalizowaniu strony pod SEO i dobór słów kluczy, które będą przewijały się na stronie głównej, w opisach kategorii i produktów.
Social media
Aby dotrzeć do klientów nie da się pominąć najbardziej popularnych platform społecznościowych. Najpierw musisz jednak stworzyć społeczność wokół swojej marki. Najłatwiej to zrobić poprzez wykupienie kampanii na Facebooku i Instagramie, która będzie kierowana do precyzyjnie określonej grupy konsumentów. W social mediach warto przedstawiać zdjęcia produktów, zdjęcia z sesji reklamowej, informować o trwających zniżkach, zaproponować specjalną ofertę z okazji świąt oraz organizować konkursy, które będą wymagały od użytkowników udostępnienia konkursowego posta. W ten sposób szybko dotrzesz do jeszcze szerszego grona odbiorców. Dobrą informacją jest to, że w miarę pozyskiwania followersów marketing w social mediach staje się coraz łatwiejszy, jest to też stosunkowo tania reklama – ceny kampanii zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. Warto wprowadzić do swojej komunikacji nie tylko produkty, ale także kulisy ich tworzenia czy prezentować ekologiczne opakowania, które wykorzystujesz podczas wysyłki towarów.
Influencerzy
Współpraca z blogerami, youtuberami albo instagramerami to bardzo skuteczna metoda marketingowa. W zamian za zapłatę, korzystną obniżkę lub prezenty pokażą oni szerokiemu gronu obserwujących Twoje produkty. Wybór konkretnych influencerów dopasuj oczywiście do branży, w której pracujesz i do możliwości finansowych. Kampania reklamowa u topowych influencerów może kosztować kilkadziesiąt tysięcy. Na szczęście ta strategia marketingowa sprawdza się na wielu szczeblach popularności blogerów. Ważne, aby dokładnie i precyzyjnie ustalić warunki takiej współpracy (np. ile razy zostanie wspomniana nazwa Twojej marki, czy będzie udostępniony link pod postem itd.) Warto tutaj także zadbać o wyróżniające się, estetyczne opakowania, które influencer będzie mógł pokazać podczas unboxingu. Możesz zrezygnować z dużej ilości plastiku np. na rzecz przykuwających uwagę wypełniaczy, takich jak np. różowa wełna drzewna czy czarny SizzlePak.
Obecność w wielu miejscach i analityka
Dopóki Twoja marka nie stanie się powszechnie znana, bardzo ważne jest aby być widocznym w tak wielu miejscach, jak tylko to możliwe. Chodzi tutaj o prowadzenie pozycjonowania Google, wykorzystywanie ciekawych form marketingu czy utrzymywanie aktywności na platformach społecznościowych. Kiedy klient trafi na Twój Instagram i zobaczy, że ostatni post został opublikowany kilka miesięcy może pomyśleć, że firma zakończyła działalność i skorzystać z oferty konkurencji. Udostępnij swoją ofertę w porównywarkach cen, prowadź firmowego bloga, udzielaj się na grupach na Facebooku z Twojej branży itd. Warto rozważyć też stworzenie newslettera, w którym będziesz co jakiś czas przedstawiać nowości i promocje. Warto także pamiętać o analityce, żeby wiedzieć jaki ruch generuje Twoja strona i co należy jeszcze poprawić.