SPIS TREŚCI
Jaką drogę pokonuje wysłana paczka zanim trafi do odbiorcy?
Mogłoby się wydawać, że przesyłka opuszczająca firmę jedzie prosto do klienta, który zakupił daną rzecz w sklepie internetowym. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Paczka podróżuje przez dłuższą chwilę, trafia w ręce wielu pracowników firmy kurierskiej. Na wysłany przedmiot czekają wstrząsy, przerzucanie i wiele sytuacji, które sprawiają, że źle zabezpieczona paczka dochodzi zepsuta. Warto poznać drogę klasycznej przesyłki – być może wpłynie to na chęć inwestowania w dobre produkty zabezpieczające czy też lepsze jakościowo opakowania wysyłkowe. Jaką więc trasę pokonać musi wysłany przedmiot, zanim trafi do odbiorcy?
Etap pierwszy – przygotowanie do wysyłki
Pierwszym krokiem, aby przesyłka ruszyła prosto do klienta, jest znalezienie jej transportu. Wybór odpowiedniej firmy kurierskiej nie jest łatwym zadaniem. Jeszcze teraz, w czasach kiedy oferta jest tak bogata. Przedsiębiorca może wysłać paczkę do paczkomatu, albo skorzystać ze specjalnych punktów zwanych pick-up. Może nawet zamówić kuriera na dokładną godzinę i dzień. Możliwości jest naprawdę wiele. Tylko jak podjąć decyzję, aby była ona właściwa? Najlepiej jest rozważyć wszelkie rozwiązania. Paczkomaty są świetną możliwością dla firm, które pracują poza standardowymi godzinami pracy, punkty odbioru sprawdzą się, kiedy przedsiębiorca ma blisko do danej lokalizacji i w każdej chwili może podjechać, aby przekazać paczkę w rękę kuriera. Wiadomo, że najwygodniejszą opcją jest zamówienie dostawcy na daną godzinę i dzień – tylko wtedy nie ma wyjścia, trzeba zrobić wszystko, aby zdążyć właściwie zapakować przesyłkę. Właśnie dlatego wiele firm decyzję dotyczącą sposobu dostawy zostawia kupującym.
Etykieta wysyłkowa – czy to nadal etap pierwszy?
Wybór firmy kurierskiej to tak naprawdę połowa kroku pierwszego. Później należy wypełnić dane, aby otrzymać etykietę wysyłkową, którą następnie trzeba wydrukować, wyciąć i przykleić do paczki. Niektóre firmy kurierskie oferują wydrukowanie i dostarczenie etykiety przez kierowcę, w momencie odbierania paczki, ale zazwyczaj jest to usługa dodatkowo płatna, więc już od wysyłającego zależy, czy zdecyduje się on na taką możliwość. Jest to rozwiązanie wygodne, ale dość kosztowne, co w praktyce oznacza zwiększenie wydatków miesięcznych.
Etap drugi – odebranie przesyłki przez kuriera
Wszystko idzie zgodnie z planem. Jeszcze chwila, a paczka zostanie dostarczona do właściwego miejsca. Tylko zanim wydarzy się ten przez wszystkich oczekiwany moment, kurier musi odebrać paczkę od wysyłającego. No, chyba że wybrana została inna opcja, na przykład paczkomat. W takiej sytuacji to pracownik odpowiedzialny za wysyłkę musi pojechać we wskazane miejsce, w celu przekazanie przesyłki kurierowi. Paczkomaty są o tyle wygodną opcją, że można zrobić to o dowolnej godzinie – o 7:00 zaraz przed rozpoczęciem pracy lub 19:00 po jej zakończeniu. Punkty typu pick-up też są przyjemnym rozwiązaniem, ale zazwyczaj mają z góry narzucone godziny otwarcia i zazwyczaj są to godziny pracy 8:00 – 16:00. Zaraz po odebraniu przesyłki. Kurier kieruje się prosto do centrum logistycznego. To tam przesyłka przejdzie przez kolejne procedury. Dlaczego stworzony został taki przystanek? W jakim celu paczki kierowane są do centrum logistycznego? Już tłumaczymy!
W jakim celu paczki trafiają do centrum logistycznego?
Centrum logistyczne to specjalny obiekt, w którym (jak sama nazwa może wskazywać) świadczone są usługi logistyczne. Przyjmuje się tam przesyłki, magazynuje paczki i planuje dalsze trasy – te bliższe również. To, jakie czynności wykonywane są w konkretnym centrum logistycznym, zależy od jego rodzaju oraz pełnionej funkcji. Lista zadań może być o wiele dłuższa, niż się może wydawać. Obiekt ten to nie tylko budynek, ale również jego cała infrastruktura, czyli magazyny, specjalne platformy do rozładunku i załadunku, parkingi dla pracowników i samochodów transportowych, a nawet posterunki celne. W jakim celu paczka trafia do centrum logistycznego? Przede wszystkim, dlatego że paczki są tam magazynowane, aby następnie przekierować je na dane rejony. Samochody jadące do Warszawy, nie otrzymają do dostarczenia przesyłek zaadresowanych do klientów mieszkających w Białymstoku. Warto poznać główne funkcje obiektów logistycznych, aby lepiej zrozumieć ich działanie. Do ich zadań należy: magazynowanie, transport, zarządzanie stanami magazynowymi, kontrola i ewentualne oznaczanie zamówień, komplementacja, sortowanie przesyłek w zależności od rejonu oraz obsługa zwrotów lub nieodebranych paczek.
Jakie mogą być centra logistyczne?
Centra logistyczne mogą być różne – tak naprawdę wszystko zależy od ich specjalizacji. Wyróżnia się trzy główne rodzaje:
Międzynarodowe centrum logistyczne – jest to budynek razem z przestrzenią o łącznej powierzchni od 100 do nawet 150 ha. Działają one w promieniu 800 kilometrów, co sprawia, że cechują się szerokim zakresem funkcji logistycznych.
Regionalne centrum logistyczne – mają one o wiele bardziej bogaty zakres usług niż wyżej wymienione centrum międzynarodowe. Ich powierzchnia wynosi od 20 do 50 ha, a zasięg ich oddziaływania to 50-80 km. Są one najczęściej pośrednim przystanek w łańcuchu logistycznym.
Lokalne centrum logistyczne – są to ostatnie przystanki w łańcuchu logistycznym. Są one najmniejsze, a ich zasięg jest stosunkowo niewielki. Właśnie dlatego, że są one lokalne. W praktyce oznacza to, że centra te obejmują ulice, osiedla lub mniejsze dzielnice.
Etap trzeci – transport paczki między centrami logistycznymi
Paczka pokonuje naprawdę imponującą trasę. Odbiera ja kurier, który następnie zawozi do centrum logistycznego, potem następny kierowca i następne centrum logistyczne. Tak wygląda klasyczna droga przesyłki. Czy właśnie tak wygląda ona w praktyce? Kiedy kurier odbiera paczkę, zawozi ją do centrum logistycznego, znajdującego się najbliższej miejsca, z którego została ona odebrana. Następnie odbiera ją inny kierowca, który zawozi paczkę do kolejnego obiektu – tego, który jest w bliskiej lokalizacji odbiorcy. Warto wiedzieć, że przesyłka może być transportowana przez kilku kurierów i przejść przez wiele centrów logistycznych, a wszystko to zależy od odległości od adresata do odbiorcy. Najdłuższą trasę do pokonania mają przesyłki międzynarodowe. Na samym początku trafiają one drogą lądową na lotnisko, aby ruszyć dalej w świat.
Etap czwarty – przekazanie do doręczenia
Mogłoby się wydawać, że przecież skoro paczka jest u odbiorcy w przeciągu 2 dni, a czasem nawet jednej doby, to przecież nie może ona pokonywać ona, aż tak długiej drogi. Jest to jednak mylne wyobrażenie, ponieważ każde centrum logistyczne pracuje na pełnych obrotach, aby każdy dostał swoją paczkę szybko i sprawnie. Ostatnim etapem jest przekazanie paczki adresatowi. Jest to często największe wyzwanie dla kurierów, ponieważ tak jak godziny pracy danego centrum logistycznego są stałe, tak niestety odbiorca może być w domu o różnych godzinach – wszystko zależy od jego pracy, zadań zaplanowanych na dany dzień czy zajęć dodatkowych. Właśnie dlatego często kurierzy kontaktują się z adresatem przed opuszczeniem najbliższego centrum logistycznego. Chcą oni potwierdzić, że będzie on w domu o danej porze, aby nie tracili czasu na zbędne dojazdy. Równie często odbiorca otrzymuje sms-a lub maila z informacją o zbliżającym się doręczeniu.
Co się dzieje z paczką, kiedy nie zostanie ona odebrana?
Czasem zdarza się tak, że z różnych powodów paczka nie zostanie odebrana przez adresata i musi wrócić do miejsca, z którego została wysłana. Czeka ją długa, powrotna droga – jak ona wygląda? Może znacząco różnić się w zależności od wybranego usługodawcy oraz sposobu dostawy. Paczka, która nie została odebrana przez odbiorcę, może trafić do:
Pobliskiego punktu odbioru, gdzie zamawiający dostanie drugą szansę, aby móc odebrać ją w godzinach pracy danego punku. W praktyce oznacza to, że adresat może podjechać po swojej pracy lub wykonanych daniach. Paczka czeka w takim miejscu zazwyczaj kilka dni – choć obecnie częściej spotyka się z 24 lub 48 godzinami.
Centrum logistycznego – z tego miejsca przesyłka może być jeszcze raz zabrana przez kuriera, który ponownie spróbuje dostarczyć ją pod wskazany adres. Jeśli jednak nie uda się kolejny raz zastać go w domu, paczka będzie musiała przemierzyć jeszcze raz drogę – tym razem prosto do nadawcy.
Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest możliwość śledzenia swojej przesyłki – gdzie ona obecnie się znajduje? Kiedy zostanie dostarczona? Często firmy kurierskie udostępniają również numer do kuriera, aby w razie potrzeby skontaktować się z nim i umówić się na termin dostawy.
Dlaczego odpowiednie zabezpieczenie przesyłki jest bardzo ważne?
Wystarczy spojrzeć na nasz artykuł, aby zobaczyć, dlaczego warto zabezpieczyć przesyłkę. Paczka przekazywana jest wiele razy z rąk do rąk. Pokonuje ona długą trasę i nie zatrzymuje się nawet na chwilkę. Źle dopasowane wypełnienie czy brak folii bąbelkowej może sprawić, że towar zostanie uszkodzony – bo upadnie, nie wytrzyma wstrząsów, zostanie źle podniesiony lub po prostu negatywnie wpłyną na niego warunki atmosferyczne. W Neopak mamy odpowiednie zabezpieczenia, wypełnienia i inne pomocne artykuły. Nie ma potrzeby tracić czasu na zastanawianie się, dlaczego warto z nich skorzystać – trzeba działać i zrobić wszystko, aby klient dostał to, co zamówił i to w stanie, w jakim opuściło magazyn.
Jeśli przesyłka nie zostanie odpowiednio zabezpieczona, trzeba liczyć się z wieloma konsekwencjami. Nie chodzi tylko o uszkodzenia transportowanego towaru. To też konieczność ponownej wysyłki i utrata klienta, który straci zaufanie. Właśnie dlatego warto stosować wypełniacze do przesyłek.
Wypełnianie paczek jest nie tylko tanie, ale również niezwykle efektywne. Ich zastosowanie zapewnia dostarczenie towaru nieuszkodzonego i skutecznie zabezpieczonego, co zapewnia, że konsument otrzymujący estetycznie zapakowaną i dobrze zabezpieczoną paczkę zwróci na nią uwagę.