Jak zapakować paczkę do zwrotu?

Internauci nabywający produkty drogą internetową mają ustawowe prawo do bezpłatnego zwrotu zakupionych rzeczy w terminie dwóch tygodni. Wiele osób korzysta z tego przywileju i odsyła przedmioty, które okazały się być w jakimś stopniu niezadowalające dla kupującego. O ile całkiem spora rzesza sprzedawców stara się wyjść naprzeciw swoim klientom i wskazuje bardzo wyraźnie, w jaki sposób zwrócić paczkę, to w niektórych sytuacjach cała sprawa wydaje się być niejasna.

W jaki sposób przygotować paczkę do zwrotu, aby zawsze dotarła do miejsca docelowego w całości? Na co zwrócić uwagę komponując przesyłkę zwrotną do sprzedawcy? Czy kupujący może odesłać rzeczy w tym samym kartonie, w którym sklep wysłał zakupione produkty? W poniższym artykule bierzemy te kwestie na tapet i kompleksowo tłumaczymy w jaki sposób zapakować paczkę do zwrotu.
 

Na co należy zwrócić uwagę pakując paczkę zwrotną?

Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy wykorzystali stary karton lub pudełko, w którym dany towar został do nas nadesłany. Wiele osób rozpakowuje pakunek szybko, wobec czego wszelkiego rodzaju opakowania nie nadają się do powtórnego użycia. Niekiedy pojemny karton posłuży nam do czegoś innego, wobec czego będziemy zobligowani do zapakowania zwracanego towaru w nowe opakowanie. Mimo to warto zadbać o to, aby rozpakowywać paczkę delikatnie – tak, aby w myśl domowego recyklingu można było wykorzystać karton ponownie. Zdarza się, że przesyłka przychodzi do nas z lekko nagniecionym lub uszkodzonym kartonem.

kilka-przygotowanych-paczek

Nie powinniśmy ryzykować ponownej wysyłki w tym samym zepsutym opakowaniu, gdyż może ono nie dotrwać dotarcia do punktu docelowego. Wykorzystując stary karton zwróćmy uwagę na:

  • to, czy jest odpowiednio trwały – niektóre firmy tną koszty i wysyłają paczki w jednorazowych opakowaniach niedostosowanych do transportu;
  • odpowiednie wzmocnienie jego konstrukcji w najbardziej newralgicznych miejscach, np. za pomocą kilkuwarstwowego owinięcia taśmą pakową;
  • to, czy nie jest w żaden sposób uszkodzony czy zawilgocony – taki karton nadaje się tylko do śmieci;
  • szczelne owinięcie, np. używając do tego celu folii stretch, która dostatecznie zabezpieczy pakunek przed podróżą zwrotną.

 

Kto ponosi koszty zwrotu paczki?

Strona opłacająca przesyłkę zwrotną jest wymieniona w regulaminie sklepu. Zwykle to kupujący pokrywa koszty ponownego wysłania paczki, choć trendy w tym obszarze w ostatnich latach się dosyć wyraźnie zmieniają. Wiele dużych sklepów odzieżowych i elektronicznych pozwala na dokonanie bezpłatnego zwrotu przy pełnej refundancji transportu. W gestii kupującego będzie jednak odpowiednie przygotowanie pakunku: umieszczenie produktu w mocnym kartonie, zabezpieczenie go taśmą pakową czy też uzupełnienie wnętrza paczki celulozowym wypełniaczem. Oznacza to, że nawet darmowa wysyłka zwrotna nie jest do końca pozbawiona kosztów.

Jeśli zamawiamy dużo przedmiotów, które lubimy zwracać po kilku dniach – warto wyposażyć się w ekonomiczny zestaw do tworzenia paczek, w skład którego wejdą najbardziej potrzebne przedmioty (taśmy, kartony, wypełniacze i inne). W przypadku wątpliwości związanych z tym, która strona ma pokryć cenę wysyłki – warto zwrócić się bezpośrednio do obsługi sklepu, aby uniknąć wszelkich nieporozumień.
 

Jakie rodzaj kartonu wybrać, aby paczka zwrotna była bezpieczna?

Warto zastosować mocny i profesjonalny karton, który został wyprodukowany specjalnie do przesyłania w nim różnego rodzaju przedmiotów. Ważne, aby w przypadku nieco cięższych pakunków stosować kartony z tektury falistej, która ma znacznie większe parametry odpornościowe. Co, jeśli paczka jest bardzo ciężka, przez co boimy się, że zwykły karton będzie niewystarczający? Wówczas możemy zastosować zdublowane pakowanie: najpierw umiejscawiamy masywny przedmiot w jednym kartonie, a następnie pakujemy go do kolejnego, większego – pamiętając o dokładnym zabezpieczeniu i jednego, i drugiego.

oznaczanie-kartonu-napisem

Karton przeznaczony do pakowania przedmiotów, które trafiają w drogę powrotną:

  • nie powinien być wcześniej zgnieciony, gdyż w taki sposób traci swoje właściwości,
  • powinien być uzupełniony dobrej jakości wypełniaczem, który zabezpieczy produkt i ścianki kartonu przed oddziaływaniem różnych sił;
  • nie powinien być zbyt duży, jeśli wysyłamy jedynie niewielki przedmiot;
  • może zostać przez nas oznaczony dodatkowymi napisami, jeśli odsyłamy produkt szklany czy porcelanowy.

 

Oznaczanie paczki wysyłanej jako zwrot

Jak powinna być oznaczona przesyłka, która jest zwrotem? Do poprawnego nadania paczki niezbędna okaże się etykieta zwrotna, która bardzo często jest już załączona przez podmiot wysyłający w paczce. Sprzedawcy bardzo często zabezpieczają się w ten sposób i ułatwiają proces zwrotu towarów – tak, aby etykieta posiadała ustandaryzowany wzór. Jak wysłać taką paczkę? Wystarczy wypełnić list przewozowy lub nie wypełniać, jeśli wszystkie rubryki zostały zaznaczone i odpowiednio opisane. Innym razem trzeba będzie przygotować (wydrukować) etykietę samodzielnie.

Etykieta powinna zostać naklejona na wierzchnią część paczki, przy czym kartka papieru nie może być pozaginana i poniszczona. Trzeba zwrócić uwagę na to, aby kod kreskowy, naniesiony na list przewozowy, pozostawał w pełni widoczny wraz z cyframi kontrolnymi. W przypadku, gdy etykieta zwrotna nie została załączona przez sklep, należy sporządzić ją samodzielnie. W zależności od usługi, z której skorzystaliśmy paczkę należy dostarczyć do punktu odbioru lub poczekać na przyjazd umówionego wcześniej kuriera. Przed przekazaniem paczki zanotuj (jeśli nie posiadasz potwierdzenia e-mail) numer przesyłki do zwrotu.
 

Nie zawsze trzeba się spieszyć z nadaniem paczki zwrotnej

Według przepisów prawnych kupujący drogą elektroniczną może zwrócić określone rodzaje produktów do 14 dni kalendarzowych od odebrania paczki. Proces ten jest niczym innym, jak w pełni legalnym odstąpieniem od umowy. Dwa tygodnie to całkiem sporo czasu, tym bardziej, że bierze się pod uwagę datę nadania przesyłki, zatem ten okres jeszcze bardziej może się wydłużyć. Część sklepów wychodzi naprzeciw swoim klientom i proponuje jeszcze korzystniejszą opcję zwrotów, np. 30 lub 40 dni od momentu zakupu. Warto sprawdzić, jakie dokładnie zasady obowiązują w kontekście zwrotów paczek w ramach działania sklepu internetowego.

Skoro prawo w tym obszarze działa na korzyść konsumenta, warto zastosować się do kilku prostych i łatwych manier, które ułatwią przyjęcie przedmiotu z powrotem i ponowną sprzedaż przez sprzedawcę.

  1. Postaraj się nie uszkodzić, ani nie pobrudzić rzeczy, którą chcesz oddać.
  2. Jeśli chcesz zwrócić element garderoby to z całą pewnością możesz go przymierzyć i obejrzeć, ale nie powinnnaś/nie powinieneś iść w nim do pracy czy do sklepu.
  3. Postaraj się dostatecznie zabezpieczyć paczkę także od wewnątrz, stosując amortyzujące kawałki wypełniające.

 

Przedmioty potencjalnie niebezpieczne a wysyłanie zwrotów

Niektóre towary, takie jak środki łatwopalne, fajerwerki czy race morskie, muszą być wysyłane zgodnie z surowymi, prawnymi wymaganiami transportowymi. Zwykle tego typu produktów nie można zwrócić, ale jeśli istnieje taka możliwość – to zawsze kontaktuj się przed tego typu faktem z przewoźnikiem, który ma odebrać przesyłkę. Niebezpieczne towary, stanowiące potencjalne niebezpieczeństwo dla środowiska, oznaczane są symbolem ADR. Wśród tego typu rzeczy wyróżnia się:
  • substancje łatwopalne,
  • gazy i kwasy,
  • akumulatory,
  • substancje żrące,
  • ostrą chemię typu denaturat.
W przypadku niedostatecznie zabezpieczonej paczki przewoźnik może zrezygnować z odbierania tego typu przesyłki, a co więcej, nałożyć dodatkową karę na osobę decydującą się na tego typu przedsięwzięcie. Warto więc podchodzić do tematu z rozwagą.

kurier-z-paczkami

Dodatkowe zasady przy tworzeniu zwrotów

Praktycznie każdy przewoźnik posiada na swojej stronie internetowej instrukcję dotyczącą tworzenia przesyłek. Niektóre firmy mają nieco inne zasady pakowania towarów do kartonów, dlatego warto zawsze zorientować się co do stanu faktycznego – czerpiąc dane bezpośrednio od firmy przewozowej. W większości przypadków ten proces wygląda jednak bardzo podobnie, w związku z czym konsument nie będzie miał większych trudności ze stworzeniem zwykłej paczki do zwrotu.

Pamiętaj, aby zwracane produkty do sklepu:

  • posiadały oryginalne metki przyczepione do produktu;
  • były, o ile to możliwe, umieszczone w tym samym kartonie, w którym do nas przyszły;
  • były umiejscowione w sposób stabilny na dnie kartonu.

Jakie towary najczęściej zwracają kupujący?

  

Największą grupą zwracanych produktów są ubrania. Oprócz bluz, koszulek, sukienek czy krawatów kupujący bardzo często zwracają także obuwie. Rzadziej dochodzi do zwrotów biżuterii, elektroniki czy akcesoriów domowych. Trend ten wynika z faktu, że wiele osób zamawia dużą ilość ubrań w różnych rozmiarach – tak, aby na spokojnie przymierzyć wszystkie z nich w domu. Jest to znacznie wygodniejszy sposób na przetestowanie ciuchów, niż chodzenie do przymierzalni w sklepie. W warunkach domowych możemy bowiem sprawdzić nasz nowy outfit w wielu konfiguracjach, bez najmniejszego stresu i presji czasowej. Ubrania, które okażą się niedopasowane, można bardzo łatwo wysłać w podróż powrotną. Firmy odzieżowe bardzo często proponują swoim klientom darmowe zwroty, co jeszcze bardziej zachęca do zakupów przez sieć.

paczka-z-ubraniami

Oprócz wyżej wymienionych towarów zwracać można niemalże wszystko, co zostało zakupione przez sieć, np.:

  • okulary,
  • meble,
  • zabawki,
  • narzędzia,
  • ozdoby.
Nie mogą posiadać one jednak najmniejszych śladów eksploatacji. Klient, który zamierza zwrócić paczkę, może jedynie sprawdzić towar, wypróbować i na tym kończy się jego możliwość testowania produktu. Przesyłka zwrotna, która zostanie źle zapakowana przez odsyłającego, może zostać uszkodzona podczas transportu. To rodzi problem związany z dochodzeniem prawdy w kontekście rzeczywistego stanu przesyłanych przedmiotów. Może się okazać, że sklep nie będzie chciał zwrócić pieniędzy za zniszczoną rzecz odesłaną przez kupującego. Warto zatem pamiętać o wyróżnionych zasadach, dzięki którym przygotujemy dobrze zabezpieczoną paczkę do zwrotu.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Rozmiar

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *