SPIS TREŚCI
Co to jest ePUAP?
- obywatel może załatwiać rozmaite sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu,
- przedstawiciel podmiotu publicznego może bezpłatnie udostępniać usługi w postaci elektronicznej.
Obecnie portal ePUAP zapewnia dość sprawną komunikację między:
- obywatelem a placówką rządową,
- przedsiębiorcą a administracją rządową,
- poszczególnymi instytucjami administracji publicznej.
Jak wysłać dokument przez ePUAP? Aby to zrobić należy:
- zarejestrować się na elektronicznej platformie usług administracji publicznej,
- założyć konto i zalogować się na ePUAP użytkownika,
- wybrać odpowiedni dla danej sprawy formularz i wypełnić go zgodnie ze stanem faktycznym,
- dodać załączniki o maksymalnym rozmiarze 3 MB.
PAMIĘTAJ:
Elektroniczna skrzynka podawcza obsługuje bezpieczny kwalifikowany podpis elektroniczny oraz jego bezpłatny odpowiednik – profil zaufany ePUAP.
Jak działa ePUAP?
Wystarczy uzupełnić formularz na komputerze i wysłać go na elektroniczną skrzynkę podawczą. Po chwili na koncie użytkownika pojawi się elektroniczne urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) pisma. Dokument ten jest tak samo ważny jak potwierdzenie odbioru listu poleconego, który wysyłasz pocztą tradycyjną. Różnica jest jednak diametralna. Nie musisz już kupować koperty, ani taśmy do pakowania. Obejdzie się także bez stania w kolejce na poczcie. Wszystko bowiem załatwisz z poziomu swojego komputera siedząc wygodnie przy biurku.
Kiedy wysłać pismo przez ePUAP?
- chcesz się z skontaktować z urzędem,
- przepisy umożliwiają wysłanie pisma przez internet.
Kto może skorzystać z usługi ePUAP?
Niezbędny jest do tego profil zaufany (eGo) bądź też certyfikat kwalifikowany, które umożliwiają potwierdzenie własnej tożsamości.
- kliknij “Wyślij pismo ogólne”,
- wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo,
- wypełnij formularz,
- dodaj załączniki w wersji elektronicznej,
- przejdź “Dalej”, a potem “Wyślij bez podpisu” lub “Podpisz i wyślij”,
- poczekaj aż wyświetli się komunikat, że pismo zostało wysłane,
- teraz może spokojnie czekać na odpowiedź urzędu.
PAMIĘTAJ:
Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz sprawy, która tego wymaga.
Korzystając z platformy możesz w wygodny i bezproblemowy sposób dostarczyć wiele różnych dokumentów. Artykuły biurowe, takie jak papierowa koperta, długopis czy taśma klejąca nie będą potrzebne. Wystarczy tylko komputer oraz stałe łącze z internetem.
Gdzie wysłać pismo przez ePUAP?
Pismo przez ePUAP możesz wysłać do urzędu lub innego podmiotu publicznego, który ma elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie. Są to na przykład ministerstwa, urzędy gminy, urzędy centralne, urzędy skarbowe, szkoły publiczne, publiczne zakłady opieki zdrowotnej, sanepid.
Ile kosztuje wysyłka dokumentów przez ePUAP?
Wysyłka i odbiór dokumentów przez platformę ePUAP było i jest darmowe. Nie musisz się zatem obawiać, że korzystanie z systemu obciąży Twój domowy budżet.
Zdjęcie autorstwa Kampus Production z Pexels