Co jest fulfillment i jego znaczenie w e-commerce

Ostatnie kilkanaście miesięcy w kontekście globalnym było dla biznesu prawdziwym czasem próby. Sytuacja pandemiczna przeorientowała popularność poszczególnych sposobów dokonywania zakupów. Według danych gromadzonych przez podmioty skupione w ramach chińskiego rynku, w pierwszych miesiącach epidemii zaobserwowano kilkusetprocentowy wzrost zainteresowania sprzedażą internetową. Mimo, iż na dzień dzisiejszy część z usług wróciła do swojej stacjonarnej działalności, to cały czas duża część sprzedaży odbywa się praktycznie tylko online. Jaka jest rola procesów fulfillment w zarządzaniu logistyką przedsiębiorstw e-commerce?
 

Sprzedaż ma przyszłość w sieci: poznaj fulfillment

Wskazuje się, że przytłaczająca większość polskich internautów dokonuje zakupów w sieci. W najbliższych latach ten współczynnik może zbliżyć się nawet do 90%, co by oznaczało, że przez Internet kupuje niemal każdy z nas. Tego typu prognozy skłaniają przedsiębiorców do zainteresowania się branżą e-commerce. Okazuje się jednak, że istnieje sporo trudności początkowych i barier wejścia, które skutecznie ograniczają tego typu zaangażowanie.

odbieranie-paczek-w-logistyce

Główną zagwozdką jest odpowiednia organizacja logistyczna w firmie. Dla wielu, szczególnie mniejszych podmiotów, może być to przeszkodą nie do przejścia. Ciekawą możliwością na zlecenie procesów logistycznych zewnętrznym podmiotom jest fulfillment. Czym on dokładnie się charakteryzuje i jakie jest jego znaczenie w e-commerce? Czy jest konkurencyjny wobec własnego zarządzania logistyką, bądź skorzystania z dropshippingu? Poniżej przedstawiam zalety i wady takiego rozwiązania. 
 

Organizacja logistyki w przedsiębiorstwie – rodzaje przedsięwzięć

Nowoczesne uwarunkowania rynku każą skłonić się ku współczesnym sposobom organizowania logistyki w firmy. Dziś, w przeciwieństwie do dalekiej już przeszłości, istnieje kilka wiodących metod zarządzania procesami transportowymi, magazynowymi czy wydawczymi w przedsiębiorstwie. Coraz częściej tego typu prace zleca się podmiotom trzecim, które odciążają firmę w najbardziej czasochłonnych procesach. Dzięki swojej elastyczności, doświadczeniu i uniwersalności, specjalnie przygotowane firmy są w stanie skutecznie zadbać o logistykę firmy na zasadach dropshippingu lub fulfillmentu.

Wśród najpopularniejszych rodzajów organizacji wyróżnia się:

  1. logistykę samodzielną,
  2. logistykę w ramach dropshippingu,
  3. logistykę fulfillment.
 

Fulfillment kontra inne rodzaje logistyki w e-commerce

Małe podmioty gospodarcze, które działają przede wszystkim na własnych zasadach, rzadko decydują się na skorzystanie z zewnętrznych form zarządzania logistyką. Wiodącym sposobem na rozporządzanie dobrami i dbanie zarządzanie przesyłkami jest logistyka realizowana samodzielnie przez przedsiębiorstwo. Tego typu działanie jest najbardziej polecane dla firm, które chcą mieć pełną kontrolę nad procesami logicznymi i nie chcą, aby żaden inny podmiot realizował zadania np. odciążające magazynowanie. Oznacza to, że w ramach logistyki samodzielnej to przedsiębiorstwo dba – od początku do końca, czyli do momentu przekazania kurierom przesyłki, o wszystkie aspekty zarządzania sprzedawanymi produktami w e-commerce.

Alternatywą dla takiego sposobu rozporządzania procesami logistycznymi jest dropshipping. Polega on na współpracy z zewnętrznym podmiotem, który zajmuje się magazynowaniem i rozsyłaniem produtków dla poszczególnych klientów. W takiej metodzie sprzedający w ramach e-commerce nie musi martwić się o posiadanie np. własnego magazynu. Własna hala, na której składuje się produkty, stanowi dodatkowy koszt. Można wskazać, że produkty umiejscowione na regałach mogą być traktowane jako zamrożona wartość – nie każdy sprzedawca może sobie pozwolić na to, aby produkty bezczynnie zalegały na półkach. Taki sposób działania polecany jest firmom, które mają wysoki wolumen sprzedaży, ale miewają także okresy przestojów.
 

Fulfillment – co to jest i w jaki sposób pomaga w e-commerce?

Trzecim (i kluczowym w kontekście omawianego tematu) sposobem na zarządzanie procesami logistycznymi w przedsiębiorstwie jest fulfillment. Czym on jest? Fulfillment to pojęcie odnoszące się do przekazania niemalże wszystkich możliwych procesów logistycznych „do rąk” zewnętrznego podmiotu, który zajmie się ich realizacją. Oznacza to, że wszystkie wiodące zadania w zakresie zarządzania produktami, magazynowania itd. będą leżeć w kompetencjach odrębnego dostawcy. Fulfillment może być mniej lub bardziej zaawansowaną usługą. W niektórych przypadkach przekazuje się także kompetencje dotyczące np. realizowania zadań marketingowych czy księgowych. Można zatem powiedzieć, że w przypadku fulfillment zupełnie odrębne firmy zaczynają zajmować się najbardziej automatycznymi procesami w firmie – a my, jako przedsiębiorcy, możemy skupić swoją uwagę na innych kwestiach, np. rozwijaniu pomysłów biznesowych.

obsluga-procesow-logistycznych

Fulfillment to nowoczesny sposób organizowania logistyki, który kładzie nacisk na przekazanie kompetencji podmiotom trzecim, wyspecjalizowanym w kontekście spełniania zadań logistycznych dla branży e-commerce. Mimo, że w wielu krajach tego typu usługa jest czymś powszechnym, to w Polsce branża fulfilment póki co raczkuje. Wydaje się jednak, że w dobie rosnącego zapotrzebowania na e-usługi nowoczesna logistyka zacznie spełniać coraz widoczniejszą rolę w biznesie sprzedażowym. Fulfillment to pojęcie, które jest powiązane z procesem przygotowywania i dostarczania paczek do klienta. Sam proces jest znacznie bardziej złożony.
 

Fulfillment, czyli przekazanie kompetencji logistycznych – na czym polega?

W ramach fulfillment realizator usług dba o wiele procesów logistycznych, bez konieczności absorbowania uwagi głównego przedsiębiorcy. Firmy zajmujące się logistyką dbają m.in. o:
  • magazynowanie towarów w halach,
  • dostarczanie produktów do klientów przy współpracy z przewoźnikami,
  • szybkość procesów także w okresach wzmożonej sprzedaży,
  • pakowanie produktów do wysyłki,
  • oznaczanie paczek i przygotowywanie opakowań,
  • tworzenie wytrzymałych pakunków, tak aby dotarły one w dobrym stanie do klienta,
  • powiadamianie klientów np. w wiadomościach SMS i e-mail,
  • realizowanie płatności i przekazywanie środków finansowych do przedsiębiorstwa zlecającego,
  • rozliczenie za wykonaną usługę.
Podmioty zajmujące się logistyką fulfillment dbają o proces co-packing, czyli pakowanie towarów, tworzenie palet, wymianę kartonów, obsługę etykiet – zajmują się całym procesem tworzenia zamówień. Odbierają towar od sprzedającego i od tej chwili realizują dalsze zadania związane z przetwarzaniem zamówień. Każda firma realizuje nieco inne usługi w tym zakresie, dlatego zawsze warto zorientować się, jaka jest jej przestrzeń oddziaływania.

przenoszenie-towarow-w-fulfillment
 

Jak działają firmy logistyczne fulfillment?

Pierwszym i podstawowym zadaniem podmiotów wspomagających przedsiębiorstwa w procesach logistycznych jest odbieranie produktów. Podmiot, który świadczy usługę fulfillment, organizuje transport i odbiera określoną partię towarów od przedsiębiorcy. Zazwyczaj tego typu działanie jest bardzo szybkie – w ciągu kilkunastu godzin od zgłoszenia towar trafia z rąk przedsiębiorcy do pracowników firmy logistycznej. Na tym etapie firma musi jednak zadbać o to, aby przekazywany towar był możliwie jak najlepiej zapakowany, np. na paletach owiniętych folią stretch. Niektóre podmioty logistyczne są w stanie samodzielnie zapakować towar, ale warto zorientować się, czy leży to w ich kompetencjach.

Kolejny etap to magazynowanie towarów w hali firmy logistycznej. Przedsięwzięciem zajmują się pracownicy, którzy układają paczki na specjalnie do tego przygotowanych regałach i w wydzielonych strefach. W przypadku np. sprzedaży ubrań, specjaliści po przyjęciu zamówienia rozdzielają towar i przepakowują zgodnie z zaleceniami firmy zlecającej. Na każdym etapie prac paczki są przewożone z różnych punktów magazynu przy użyciu pojazdów wewnętrznych. Zapakowany towar, opatrzony wszystkimi potrzebnymi informacjami, trafia do przewoźnika. W tym momencie proces fulfillment w kontekście wysyłki pojedynczego zamówienia się kończy. Firmy logistyczne obsługują jednak również zwroty paczek – sprawdzają przesyłki zwrotne, weryfikują przydatność produktów i wprowadzają je powtórnie do magazynów.
 

Dodatkowe zadania realizowane w ramach fulfillment

Branża fulfillment jest cały czas w fazie intensywnego rozwoju, dlatego usługi związane z logistyką produktów są systematycznie unowocześniane. Wiele firm wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferując dodatkowe usługi, często bardzo niestandardowe jak na przyjęte realia. Wśród addytywnych działań fulfillmentowych można wyróżnić m.in.:
  • realizowanie wysyłek zagranicznych,
  • tworzenie ekspresowych dostaw,
  • obsługa wielkich gabarytów,
  • branding i spersonalizowane metody pakowania,
  • dodawanie gadżetów, próbek i ulotek do paczek,
  • wysyłanie kilku produktów w jednej przesyłce,
  • przekazywanie informacji o stanach magazynowych, zapasach czy statystykach sprzedażowych,
  • tworzenie etykiet, spersonalizowanych nadruków,
  • dbanie o kontrolę jakości i ilości przechowywanych towarów.

transport-wewnetrzny-fulfillment

 

Fulfillment w praktyce – podsumowanie

W przestrzeni internetowej można nabyć praktycznie wszystko to, co zostało przekazane do dystrybucji stacjonarnej. Wysokie wskaźniki sprzedaży e-commerce powodują, że przedsiębiorcy zaczynają poszukiwać najbardziej opłacalnych finansowo metod zarządzania logistyką firmy. Bardzo szybko może się okazać, że dobrze prosperująca firma traci zbyt dużo czasu na zajmowanie się magazynowaniem, pakowaniem produktów w kartony, tworzeniem palet, segregowaniem paczek czy obsługą przesyłek zwrotnych

Odpowiedzią na potrzeby tego typu firm są usługi logistyczne fulfillment, które „zdejmują ciężar pracy” z przedsiębiorstw, które z różnych powodów wolą zająć się bardziej rozwojowymi aspektami swojej działalności. Fulfillment pozwala na oddelegowanie apektów logistycznych do innej firmy, która zajmuje się tego typu działaniami w sposób profesjonalny. To znakomita możliwość nie tylko dla firm, które nie radzą sobie z różnymi etapami działań logistycznych – ale także dla podmiotów, które chcą, aby te procesy trafiły w ręce specjalistów.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Magazyn

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *