W jaki sposób kolory oddziałują na zmysł konsumenta?

Jak doskonale wiesz, proces podejmowania decyzji zakupowych jest dość skomplikowany. Tym bardziej że wyróżniamy około 4 rodzajów decyzji zakupowych: rozważne, nierutynowe, nawykowe orz impulsywne. Jakie czynniki mają wpływ na podjęcie decyzji? Wśród nich z pewnością należy wymienić jakość produktu, markę czy cenę. To jednak nie wszystko. Na decyzję zakupową mają także wpływ kolory. Mowa jest w tym przypadku o tzw. marketingu sensorycznym, czyli działaniu reklamowym, które wykorzystuje wiedzę na temat psychologii kolorów. Jaki jest tego cel? Przede wszystkim osoby odpowiedzialne za marketing chcą w ten sposób umiejętnie dostosować przekaz w taki sposób, aby w jak największym stopniu oddziaływał on na konsumenta. A tym samym wywoływał określoną reakcję. Ważne jest to, że marketing sensoryczny nie jest odzwierciedlony wyłącznie w reklamach. Bardzo często wykorzystywany jest on w przypadku projektowania opakowań produktowych. Jakie kolory będą najlepsze dla Twojej firmy i dla Twoich opakowań? Nie ma jednej dobrej recepty. Niektóre firmy pieczołowicie opracowują plan, szukają wręcz idealnych połączeń. A niektóre decydują się na swoje barwy w przypływie emocji.

Różnokolorowe pudełka kartonowe
 

Co mówią o Twojej marce kolory?

Jakie kolory mają znaczenie w przypadku marketingu? Mogą one zniechęcić lub zachęcić do zakupu. A tym samym zaważyć na tym, czy potencjalny Klient wybierze Twój produkt. Pewne kolory mogą też wywołać w konsumencie impuls, który w pewnym sensie sprowokuje do zakupu. Bezsprzecznie oznacza to, że przy użyciu kolorów możliwe jest wywoływanie różnych odczuć w potencjalnym kupującym. W zależności od wybranego koloru pudełko może przyciągnąć uwagę lub wyszczególnić jakąś konkretną cechę, lub informację. Swego czasu McDonald wywołał rewolucję, gdy z kolorów dość infantylnych postanowił przejść głównie do brązów i zieleni. Skąd ten pomysł? Ciężko mieć 100% pewność odpowiadając na takie pytanie. Wszak jest to gigant, nad którego marketingiem i wizerunkiem pracuje cały sztab ludzi. A my nie czytamy nikomu w myślach. Nie mniej jednak chodziły słuchy o tym, że chcą oni kreować się bardziej na restaurację, która dba o środowisko naturalne. Można było też spotkać się z informacjami, że chcą, aby konsumenci postrzegali ich jak miejsce, w którym można również zjeść zdrowo.

Jak widzisz, wybór kolorów zarówno w odniesieniu do logo, jak i opakowania ma ogromne znaczenie. Dlatego właśnie warto wiedzieć co poszczególne kolory oznaczają.

Kolorowe pudełka kartonowe
 

Kolor niebieski – komunikacja i solidność

Kolor ten wykorzystywany jest bardzo często przez ogromne światowe koncerny, bank oraz firmy powiązane z finansami. Również można go zaobserwować w przypadku wielu linii lotniczych. Dlaczego? Kolor niebieski lub błękitny nie tylko wzbudza zaufanie, ale także uspokaja. Co ma w tym kontekście ogromne znaczenie. Podobnie jak w przypadku niektórych portali społecznościowych – tam również króluje kolor niebieski. Bardzo często firmy z branży technologicznej decydują się na ten kolor z uwagi na uczucie bezpieczeństwa, które wywołuje. W kontekście działania w sieci ma to bardzo duże znaczenie. Nie zaleca się stosowania kolorów niebieskich w odniesieniu do branży spożywczej.
 

Kolor czarny – luksus, prestiż i elegancja

Kolor czarny jest kojarzony z władzą, elegancją i luksusem. Dlatego bardzo często korzystają z niego produkty największych i najlepszych marek na świecie. Między innymi takich, które produkują perfumy, samochody oraz odzież.
 

Kolor biały – profesjonalizm i solidność

Biel, ale nie przybrudzona, tylko czysta i elegancka wykorzystywana jest często do projektowania minimalistycznych opakowań. Przede wszystkim dlatego, że jest czytelny i estetyczny. Co więcej, przyczynia się do tego, że marka wygląda dużo bardziej profesjonalnie. Biel często stosowana jest w przypadku producentów leków, produktów higienicznych oraz środków czystości. Również producenci elektroniki z nim obcują na co dzień. Weź pod uwagę, że np. wszystkie kartony, w których znajdują się telefony, słuchawki itp. są najczęściej białe. Na szczególną uwagę zasługuje marka Apple, która wręcz w mistrzowski sposób połączyła kolor szary z czystą bielą. I nikt nie ma wątpliwości co do tego, że w środku w opakowaniu znajduje się przedmiot wyjątkowy i elitarny.

Trzy pudelka kartonowe - żółte, pomarańczowe i niebieskie
 

Kolor czerwony – pasja i podekscytowanie

Kolor czerwony znajdziesz w naszym logo Neopak. Barwa ta kojarzy się m.in. z podekscytowaniem, pasją i adrenaliną. Zgodzisz się z nami, że przyciąga on wzrok. A także pobudza do działania i wzbudza zainteresowanie. Bardzo często kolor czerwony stosowany jest w przypadku promocji i wyprzedaży. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś na temat promocji w naszym sklepie, zachęcamy do odwiedzenia naszych kategorii. Niemalże na każdej karcie produktowej, niezależnie od tego, czy chodzi o kartony A5, czy kartony fasonowe oraz wiele, wiele innych znajdziesz tabelkę ze zniżkami związanymi z ilością zakupu danego produktu.
 

Kolor zielony – natura, kreatywność

Zadaniem koloru zielonego jest przywrócenie równowagi, wniesienie odrobiny spokoju i możliwość odetchnięcia od kłopotów i szarej rzeczywistości. Sprzyja on relaksowi i pomaga w budowaniu zaufania. Bardzo często wykorzystywany jest przez firmy turystyczne. Korzystają z niego też producenci kosmetyków naturalnych.
 

Na co zwracać uwagę wybierając odpowiednią kolorystykę?

Jak już wspomnieliśmy, nie ma jednej uniwersalnej metody na wybranie najlepszych kolorów pasujących do danej firmy. Często jednak warto zwrócić uwagę na jedną rzecz. Projektując opakowania, musisz pamiętać, że kolory powinny przyciągać konsumentów, powinny odzwierciedlać przynajmniej w jakimś stopniu wartości, jakie prezentuje firma. Nie patrz na osobiste preferencje. Staraj się spełniać oczekiwania grupy docelowej swojego produktu.

Pudełko tekturowe w kolorze zielonym z pokrywką

I tak na przykład, jeśli chcesz, aby firma Twoja kojarzona była z ekologią i troską o środowisko naturalne, wybieraj brązy i zielenie. Będą też najlepsze w momencie, gdy sprzedajesz produkty ekologiczne. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, czy pizzerię u nas znajdziesz produkty eko, które ułatwią Ci pracę. Wśród nich dostępne są np.:

  • taśmy papierowe EKO;
  • torby bawełniane EKO;
  • wypełniacze ekologiczne;
  • opakowania biodegradowalne.

 

Pozostałe kolory, o których warto co nieco wiedzieć

  1. Żółty jest kolorem ostrzegawczym, który z jednej strony może wzbudzać ciekawość, z drugiej zaś powodować niepokój. Choć nie jest on zalecany do wykorzystywania przy promocji marki, to jednak wiele firm z niego korzysta. Nawet pomimo tego, że niektórzy mogą odczytać go jako pewnego rodzaju symbol zadufania w sobie oraz arogancji. Jednoczesne kolor żółty symbolizuje optymizm, urlop, a nawet podróże zarówno te mniejsze, jak i większe. Jakie firmy korzystają w swoim logo z koloru żółtego? Między innymi: DHL; Snapchat; Pedigree; Schell; InPost; Biedronka.
  2. Różowy – często wykorzystywana przez firmy kosmetyczne oraz do promowania produktów, które dedykowane są dzieciom. Jedną z bardziej znanych marek, która korzysta m.in. z koloru różowego jest WizzAir, czyli linia lotnicza.
  3. Brązowy również nie jest zalecany przez specjalistów od marketingu do promowania marki, chyba że mowa jest o produktach spożywczych. Bez wątpienia kolor brązowy kojarzy się ze słodyczą i pysznym jedzeniem. Kolor ten bardzo dobrze prezentuje się też w przypadku promocji produktów ekologicznych i naturalnych.
  4. Złoty bez wątpienia jest symbolem luksusu, przepychu i bogactwa. Doskonale sprawdza się w połączeniu z takimi kolorami jak czerń, czerwień, biel czy nawet zieleń. W udekorowanych szlachetnym złotym kolorem znaleźć może wiele produktów premium, w tym np. biżuterię i zegarki. Złoty doskonale też pasuje do świąt Bożego Narodzenia. Dlatego często można zobaczyć upominki zapakowane w np. w pudelka ozdobne kolorowe z dodatkiem złota.
  5. Szary to kolor, który szczególnie przeznaczony jest do łączenia z innymi barwami. Bardzo dobrze komponuje się z belą i czernią.

 

Na co jeszcze zwracać uwagę projektując pudełko?

Konkurencja na rynku jest ogromna. Podobnie jak możliwości dotarcia do Klientów. Dlatego też warto się wyróżniać na tle innych. Inspiracja ku temu może być m.in. sprawdzanie interesowanie się wnioskami płynącymi z badań nad kolorami. Co mamy na myśl? Chociażby to, że preferencje dotyczące barw zależne są m.in. od płci oraz wieku. Jedną z osób, które zajęły się zagadnieniem kolorów jest Joe Hallock. Z jego badan wynika wprost, że to niebieski jest najpowszechniejszym kolorem. W przypadku dzieci zdecydowanie zaleca się unikanie koloru czerwonego. Za to z niebieskim świetnie współgra zielony. Osoby, które mogą pochwalić się wiekiem nastoletnim oraz osoby do 30 roku życia lubią też kolor fioletowy. Choć trzeba przyznać, że jest on dość kontrowersyjny. Dlaczego? Głównie dlatego, że z jednej strony stymuluje wyobraźnię i kreatywność, z drugiej zaś może wzbudzać niepokój. A to jeszcze nie koniec. Kolor fioletowy może kojarzyć się zarówno z namiętnością, jak i roztkliwieniem oraz bogactwem i szlachetnością. Jak widzisz, same skrajności łączą ten przepiękny kolor.

Brązowy karton z białym nadrukiem i tubka leżąca obok

Sporo kontrowersji budzi też kolor pomarańczowy. Uznawany jest on wręcz za zniechęcający. Ponadto skłaniający do pośpiechu i podejmowania szybkich decyzji. Koloru tego nie lubi większość osób – niezależnie od wieku i płci.
 

Czasy się zmieniają – kolory oddziałujące na nasze zmysły

Czy to oznacza, że warto decydować się krzykliwe kartony, pudełka lub innego rodzaju opakowania? Wszystko należy robić z głową. Dlatego, dopasowanie kolorów do grupy docelowej, prestiżu firmy itp. ma bardzo duże znaczenie. Korzystanie z pomysłów lat 90. zdecydowanie nie jest dobrym rozwiązaniem. Szczególnie w branży e-commerce opłaca się minimalizm. Czyli np. brązowe, tekturowe pudełko z czarnym nadrukiem. Chcesz wiedzieć, jak to osiągnąć? Zapraszamy do kontaktu. Jako producent opakowań jesteśmy w stanie zaoferować Ci kartony spersonalizowane. Zapraszamy do kontaktu. Od naszych specjalistów możesz dowiedzieć się więcej na ten temat. Otrzymasz niezbędną pomoc w przemiłej atmosferze profesjonalistów w swoim fachu.

Oceń artykuł

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Kategorie artykułu: Opakowania e-commerce

ZAPOZNAJ SIĘ Z POZOSTAŁYMI ARTYKUŁAMI

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *