Odczucia kupującego, związane z finalizacją transakcji, kreują się już na etapie rozpakowywania otrzymanej przesyłki z produktem. To od kształtu, jakości i wyglądu opakowania będzie zależeć, czy konsument wyrobi sobie pozytywne skojarzenie z marką, czy też niewłaściwie skonstruowane pudełko będzie czymś odpychającym, np. przed chęcią ponownego zakupu towarów z danego e-sklepu.
Jakie opakowania w e-handlu są w stanie znacząco poprawić ratingi sprzedaży? Czy da się kreować zadowolenie klientów i podbijać ich pozytywne odczucia dobrze przygotowaną przesyłką? Okazuje się, że tak. Poniżej wyjaśniamy, które typy opakowań zwiększają sprzedaż w e-commerce.
Pierwsze wrażenie w kontekście opakowań, czyli moment decydujący o ich odbiorze
W literaturze naukowej, z pogranicza psychologii i zachowań behawioralnych człowieka, opisuje się moment określany efektem pierwszeństwa. Dotyczy on sytuacji, w których człowiek niemalże dosłownie „wyrabia sobie opinię” o wielu różnych rzeczach, które go spotykają. Doświadczenie można przenieść na grunt dokonywania zakupów przez Internet. Pierwsze skojarzenie, otrzymanie paczki czy otwieranie opakowania z produktem wiąże się z dużymi emocjami, które mocno zapadają w pamięć kupującego. Zgodnie z tą teorią największe znaczenie ma pierwszy oraz ostatni moment konfrontacji z nowym zjawiskiem, czy w kontekście opakowań – z nową rzeczą.
I tak: wzięcie do rąk opakowania z produktem ma podobne znaczenie, jak przetestowanie zamówionej rzeczy w praktyce. Emocje, związane z pierwszą i ostatnią chwilą, są z wszystkich odczuć najbardziej uwydatnione. Jest to dowodem na to, że opakowania w e-handlu oraz sprzedaży stacjonarnej mają niebagatelne znaczenie w celu zwiększenia zysków firmy. Odpowiednio przygotowany produkt, w estetycznie sporządzonej paczce, podnosi szansę na wywołanie pozytywnego „efektu pierwszeństwa”, dzięki czemu konsument będzie przychylniej patrzyć na cały wizerunek firmy. To zaś prowadzi do tego, że zadowolony klient:
z miłą chęcią zamówi w przyszłości produkt z asortymentu danego e-sklepu;
znacznie chętniej wystawi pozytywną opinię, np. korzystając z mediów społecznościowych;
poleci produkty swoim znajomym, jako te, które cechują się wysoką solidnością;
Postrzeganie marki przez pryzmat opakowań. Czy przekłada się na rzeczywistość?
Efekt pierwszeństwa wiąże się z inauguracyjnym wrażeniem. Jeśli coś w procesie zakupowym zawiedzie konsumenta, np. słaby kontakt z działem technicznym, to z dużą pewnością taka osoba nie skorzysta ponownie z usług danej firmy – właśnie przez wzgląd na wcześniejsze doświadczenia. Podobnie jest w przypadku opakowań – są one niejako wizytówką firmy, a w przypadku branży e-commerce pierwszym fizycznym elementem, łączącym konsumenta z podmiotem sprzedającym.
Choć rozważania dotyczące efektu pierwszeństwa mogą wydawać się czysto teoretyczne, to istnieje ich silne ugruntowanie w praktyce. Zgodnie z badaniem opinii, dla ponad 70% konsumentów opakowanie jest przedmiotem, który realnie wpływa na postrzeganie danej marki. Szczególnie odnosi się to do sprzedaży prowadzonej zdalnymi środkami komunikacji – tam, gdzie odbiorca nie ma możliwości bezpośredniego obcowania z podmiotem, a cały zakup skupia się na kilku kliknięciach myszką, czy parokrotnym dotknięciem ekranu smartfona. Pierwsze wrażenie ukierunkowane jest zatem na moment, w którym paczka zostaje odebrana przez konsumenta.
Opakowanie jako element rozpoznawalności danej marki
Największe marki budują swoją rozpoznawalność wieloetapowo, nie zaniedbując poszczególnych obszarów stykowych – pomiędzy ich ofertą a oczekiwaniami klienta. Przykładem sklepu, który dba o klasyczny styl opakowania jest np. Ikea, która wysyła swoje meble w ustandaryzowanych, tekturowych paczkach. Podobnie działają także inne sklepy, w tym niewielkie podmioty e-commerce, dla których opakowanie wysyłkowe jest dodatkowym sposobem na skuteczną reklamę. Stosuje się np. spersonalizowane kartony z naniesionymi napisami czy tekturę różnokolorową – która od razu kojarzy się z określonym sklepem online.
Konsumenci znacznie większą wagę przykładają do opakowań produktów luksusowych, np. elementów dekoracyjnych, perfum czy stylowej garderoby. Towary, takie jak podstawowe produkty żywnościowe czy artykułu higieniczne nie muszą być aż tak starannie pakowane, ponieważ w ich przypadku percepcja konsumentów skierowana jest wyłącznie ku spełnieniu podstawowych potrzeb. Funkcje opakowań w e-commerce są wyjątkowo istotne, ponieważ większość sklepów online dystrybuuje produkty branżowe, które nie zaliczają się po grupy artykułów absolutnie podstawowych. Klient oczekuje czegoś więcej: dobrego produktu, poczucia dobrze wydanych pieniędzy, doświadczenia prestiżu i tego, że ktoś dba o jego potrzeby. Opakowania mogą przyczynić się do pozytywnego zwiększenia tych odczuć.
Rola opakowań i ich odbiór wśród użytkowników
Świadomość konsumentów zmienia się w raz z trendami, dlatego kwestia pakowania produktów jest powiązana z zastaną rzeczywistością. Obecnie stawia się na wysoką funkcjonalność pudełek, w tym na możliwość ich ponownego wykorzystania. Nie chodzi wyłącznie o recykling tektury, ale także możliwość spożytkowania pudełka w inny sposób, np. aby odesłać w nim przesyłkę zwrotną. Istotnym aspektem jest także niewielka waga tektury czy bezpieczeństwo podczas transportu. Zamówiony produkt ma bowiem w sposób w pełni bezpieczny dotrzeć do określonego miejsca wyznaczonego przez internautę. Wśród znaczących dla konsumentów cech wizualnych zaznacza się takie kwestie, jak: dokładność naniesienia folii, przejrzystość napisów na etykietach, ergonomiczny kształt kartonu czy dodatkowe ulepszenia tektury.
Wszystko to wpływa na ogólny odbiór pakunku, a co za tym idzie, zadowolenie obiorcy z otrzymanego produktu. Wśród najczęstszych problemów, zaznaczanych przez internautów zamawiających towary z sieci, wskazuje się na takie wady opakowań:
zły rozmiar paczki (przewożenie tzw. nadmiaru powietrza),
luz w kartonie (brak odpowiednich wypełniaczy),
rozklejająca się taśma (zabezpieczenia słabej jakości),
przemakający karton (źle dobrany surowiec do formy transportu),
zgniecione pudełko (karton wykonany ze złej jakości surowca),
rozpadająca się tektura (zła technika składania kartonu lub źle wyprodukowane opakowanie),
źle oznaczona paczka (brak naklejek ostrzegawczych mimo szklanego towaru wewnątrz),
brak dodatkowych zabezpieczeń (np. folii bąbelkowej, folii stretch i innych elementów ochronnych).
Jak zwiększyć atrakcyjność opakowania w e-commerce?
Pierwszą kwestią jest zadbanie o to, aby opakowanie spełniało wszelkie normy odpornościowe – to najważniejszy czynnik, ponieważ odbiorca nie będzie zadowolony w momencie, gdy jego przesyłka przyjdzie do niego w zniszczonym kartonie. Oprócz podstawowych parametrów wytrzymałościowych paczka musi spełniać także szereg innych warunków, istotnych z punktu widzenia klienta. Pudełko tekturowe powinno być zatem:
bardzo lekkie,
dobrze dopasowane,
pozbawione wystających elementów,
wytrzymałe w transporcie,
odporne na uderzenia,
wykonane z ekologicznych surowców,
biodegradowalne,
możliwe do ponownego wykorzystania,
dobrze sklejone lub złożone,
zabezpieczone mocnymi taśmami.
W dalszej kolejności warto pomyśleć o różnych aspektach wizualnych opakowań. Ciekawym pomysłem na wyróżnienie się z „internetowego tłumu” mogą być tektury kolorowe, dodatkowe nadruki czy markowe wyróżniki. Istotne jest, by zastosować się do panujących trendów w e-handlu. Tutaj liczy się minimalizm, duża użyteczność i funkcjonowanie w zgodzie z środowiskiem. Jeśli uda ci się wypełnić te wszystkie warunki, to z pewnością twoje opakowanie będzie perfekcyjnie spełniało swoją rolę zabezpieczająco-marketingową.
Rodzaje opakowań zwiększających sprzedaż w e-handlu
Prowadząc swój biznes w sieci warto mieć dostęp do wielu różnych rodzajów opakowań. W końcu niektórzy klienci kupują tylko pojedyncze produkty, inni zaś zamawiają ich większe ilości. Posiadanie zaledwie kilku typów paczek może nie być wystarczające w kontekście prowadzenia efektywnego biznesu sprzedażowego: stąd też warto skierować uwagę ku ofercie kartonów od Neopak, które cechują się wieloma różnymi wymiarami, wprost dopasowanymi do procesu realizowania wysyłki towarów w e-handlu. Wśród nowoczesnych, sprzedających opakowań, wyróżnia się m.in. bestsellerowe:
Niedbale ułożone produkty w opakowaniu, które zostały rzucone „byle szybciej”, dużo mówią o podejściu danej firmy do finalnego odbiorcy. Opakowanie, które zwiększa sprzedaż w e-handlu, powinno być właściwie sporządzone, zgodnie z podstawowymi zasadami estetyki i bezpieczeństwa. Jak krok po kroku przygotować atrakcyjnie wyglądającą paczkę?
Złóż karton zgodnie z instrukcją umieszczoną w karcie produktowej.
Zastosuj atrakcyjnie wizualny papier pakowy, który wyścieli dno kartonu.
Ułóż najcięższe przedmioty na dnie.
Wsyp elementy wypełniające o ekologicznych właściwościach.
Umieść lżejsze produkty na tych cięższych.
Uzupełnij resztę pustej przestrzeni kartonu za pomocą środka wypełniającego.
Ułóż na wierzchu instrukcję obsługi, ulotkę ofertową lub inny dodatek.
Zamknij szczelnie karton pamiętając o zabezpieczeniu go taśmą pakową.
Atrakcyjne opakowania w e-handlu. Podsumowanie
Opakowanie w e-handlu spełnia bardzo ważną funkcję. To przedmiot, który jako pierwszy przechodzi do rąk odbiorcy. Opakowanie powinno zatem być atrakcyjne wizualnie, wytrzymałe i charakterystyczne dla danej firmy. Zgodnie ze statystykami, większość kupujących przez Internet zwraca uwagę na to, w jakich paczkach przychodzą do nich zamówione produkty. Jeśli chcesz stworzyć atrakcyjną markę premium, musisz koniecznie dograć kwestię odpowiedniego pakowania produktów sprzedażowych. To duża szansa na zwiększenie zysków przedsiębiorstwa w niedalekiej przyszłości.
Oceń artykuł
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.