Zakupy w internecie są bardzo popularne w dzisiejszych czasach. Chociaż nie jest to nic nowego na polskim, ani światowym rynku, to sprawa wykonywania
zwrotów przez internet, nie jest jeszcze zrozumiała dla każdego konsumenta. Prawo konsumenckie nie zawsze jest wystarczająco zrozumiałe. Warto tutaj jeszcze wspomnieć o tym, że przepisy odnoszące się do kwestii odstąpienia od umowy przy zakupach przez internet, mogą się w dużym stopniu różnić od zasad obowiązujących w sklepach stacjonarnych.
Jakie prawa mają konsumenci robiący zakupy przez internet?
Prawa konsumentów w Polsce reguluje ustawa o prawach konsumenta. Ogólnie można przyjąć, że konsumenci robiący zakupy w internecie mają o wiele więcej praw niż Ci, którzy kupują coś w sklepach stacjonarnych. To jest pierwsza dobra wiadomość.
Skoncentrujmy się teraz na artykule 27 tej ustawy. Mówi on o tym, że konsument ma aż 14 dni na odstąpienie od umowy zawieranej przez internet. Nie musi wyjaśniać, czemu się rozmyślił. Najważniejsze jest jednak złożenie przez niego oświadczenia o odstąpieniu od umowy i dostarczenie go sprzedawcy.
Jak wygląda zwrot towaru zakupionego przez internet i w sklepie stacjonarnym?
Jeżeli jesteś konsumentem i kupiłeś jakiś produkt w sklepie stacjonarnym, to nie masz prawa dokonać zwrotu zakupionych przedmiotów, które nie posiadają żadnych wad. Zazwyczaj sklepy stacjonarne mają swoje wewnętrzne regulaminu. Mogą one dopuszczać prawo zwrotu towaru w stanie nienaruszonym, na przykład w ciągu 30 dni od zrobienia zakupów. Obowiązkiem sprzedawcy nie jest jednak zwracanie pieniędzy za towar, który nie jest wadliwy. Natomiast, jeżeli towar ma jakąś wadę, to masz prawo do wykonania zwrotu w zakresie reklamacji lub rękojmi.
O wiele bezpieczniej dla Ciebie jest, gdy robisz zakupy przez internet. Najistotniejsza różnica polega na tym, że masz prawo w ciągu 14 dni od momentu zrobienia zakupów zwrócić niewadliwy towar. Najpierw jednak musisz odstąpić od umowy.
Czy sprzedawca może Ci zwrócić tylko część pieniędzy za zakupiony towar?
Warto się nad tym głębiej zastanowić. Jak to jest? Czy sprzedawca ma prawo do tego, aby zmniejszyć kwotę zwrotu towaru? Nie mamy tutaj dla Ciebie jako kupującego pomyślnych wieści. Sprzedawca ma prawo do oddania Ci tylko części pieniędzy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nie doszło do zmniejszenia wartości przedmiotów w wyniku używania ich w niewłaściwy sposób. W praktyce oznacza to, że jedyne, co możesz zrobić z zakupionym towarem po jego otrzymaniu, to potwierdzenie jego cech, wyglądu i funkcjonalności. Jeżeli wszystko zgadza się z opisem, to nie masz prawa żądać od sprzedającego pełnego zwrotu pieniędzy. Przejdźmy dalej.
Jeżeli jako konsument będziesz chciał natychmiastowego zrealizowania usługi, to w momencie odstąpienia od umowy, musisz zapłacić za świadczenie wykonane od chwili złożenia wniosku o zwrot towaru bez wyjaśniania.
Czy możesz zwrócić używane przedmioty?
Warto odnieść się tutaj do artykułu 38 ustawy o ochronie konsumentów. Wymienione w nim zostały sytuacje, w których Ty jako konsument nie będziesz mógł zwrócić produktów zamówionych przez sieć internetową. Jakie są to przypadki? Przede wszystkim, nie masz prawa do zwrócenia towaru, który ma ślady użytkowania. To znaczy, że jest uszkodzony lub poważnie zabrudzony, trudny do wyczyszczenia. Musimy tutaj również wspomnieć o tym, że zawsze możesz odpakować zakupione przedmioty po to, żeby sprawdzić ich funkcjonalność. Takie samo prawo masz w sklepie stacjonarnym. Możesz rozpakować produkt i zobaczyć, że nadaje się on do użytkowania.
Wbrew obiegowej opinii nie musisz wcale zwracać towaru zakupionego w sklepie internetowym w oryginalnym opakowaniu. Nie jest ono nieodłączną częścią produktu. Służy wyłącznie do jego zabezpieczania. Jeżeli to tylko jest możliwe, to powinieneś jednak oddawać produkt w tym opakowaniu, w którym wysłał je do Ciebie sprzedający. Na sam koniec dodamy jeszcze, że niemożliwe jest zwracanie do sklepu internetowego produktów spersonalizowanych, kosmetyków, bielizny, gazet, czy oprogramowania komputerowego. Wynika to stąd, że po zwrocie nie nadają się one do kolejnej sprzedaży.